veel frustratie bij dreumes door niet praten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door jerami, 28 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn dreumes is nu bijna 20 maanden en brabbelt er flink op los. Maar echte woorden zijn het nog niet. Het enige wat hij kan zeggen is papa, mama, auw,ohoo, baby en die. Als hij iets wilt dan zegt hij standaard 'ke' maar gebruikt dit dus voor alles. Hierdoor begrijpen we hem vaak niet en wordt hij weer heel boos, wat ook wel te begrijpen is natuurlijk... Hij huilt om vrij veel en kan ons niet duidelijk maken wat er is.we benoemen we alles in huis en lezen we boekjes met hem... Maar wat kunnen we nog doen om hem beter te begrijpen?

2. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Misschien vind je het te ver gezocht hoor, maar er bestaat een soort gebaren taal voor kleintjes. Google maar eens. Geloof dat dit heel goed kan werken.

3. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik dacht idd ook meteen aan gebarentaal, dan leer je hem voor een aantal dingen een gebaar, vaak vinden kinderen dat erg leuk en leren ze het ook vrij snel.

4. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Gebaren met je dreumes is hartstikke leuk! Je kunt bijvoorbeeld het boek babygebaren van Lisa Zeviar bij de bieb halen. Ik gebaar ook veel met mijn zoontje van 14 maanden en hij leert het ontzettend snel. Hij gebaart bijvoorbeeld eten, slapen, poes, buiten, vogel, pijn, (en nog een aantal) Daarnaast zegt hij ook al wat woordjes.
    Gebaren stimuleert de taalontwikkeling, dus, erg nuttig!

Ook leuk is om 'gebarenliedjes' te zoeken op youtube!

En trouwens, voor de duidelijkheid, nog niet praten met 20 maanden is helemaal niets om je zorgen over te maken, dat klinkt gewoon als een normale ontwikkeling. De een is gewoon iets sneller dan de ander.

5. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Mijn zoontje praat ook nog nauwelijks, sinds kort begint het te komen en zegt hij steeds meer na (nog steeds onverstaanbaar, maar het begint langzaam aan ergens op te lijken).
    Ons zoontje heeft heel veel non-verbale manieren om iets duidelijk te maken. Inmiddels begrijpen we hem (meestal) goed door hem dingen aan te laten wijzen: hij neemt ons bij de hand naar keuken, wijst naar zijn drinkbeker op de plank, dan weten we dat hij drinken wil. En zo gaat dat met heel veel dingen (als hij wil slapen pakt hij zijn slaapzak etc.).

Dus misschien een idee om jouw dreumes een beetje de leiding te laten nemen? Dus niet gaan raden, maar je dreumes vragen om je te laten zien wat hij bedoelt?

6. babyproject

babyproject Niet meer actief

Zegt hij al ja en nee? Dan kun je hem ook vragen wat hij wil? (wellicht doe je dit al hoor...)

7. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Niet echt tips, maar ik lees mee..

Als we hem hier niet begrijpen proberen we het hem te laten aanwijzen. Dus als hij bijv iets wil dat in de kast staat dan til ik hem op en laat ik hem het aanwijzen. Is misschien geen oplossing, maar het scheelt weer wat frustratie en ik geloof toch niet dat hij eerder gaat praten door te pushen.

8. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    We laten hem al aanwijzen als hij om iets vraagt... Maar ga me eens verdiepen in gebaren. Ben benieuwd of dit gaat werken. Het is nu vooral een 'obstakel' als hij bijv. heel huilerig is en hij niet duidelijk kan maken waar hij last van heeft. Hij kent het woordje auw en gebruikt dit ook als hij bijv. valt of zijn hoofd stoot, dus hij weet wat het betekend, maar die huil momenten zijn zo onduidelijk. Vragen wat hij wilt maakt het allemaal erger en dingen laten zien (drinken, speen, eten enz) duwt hij dan weg, maar wat het dan wel is.... Hopelijk gaan de gebaren werken.

Ben wel blij dat hij niet de enige is die met deze leeftijd nog niet praat. CB gaf aan dat hij achterloopt in spraak, nu neem ik hun advies niet altijd even nauw, maar ook het kdv gaf aan dat hij ivm de andere kinderen in zijn groep achterloopt met zijn spraak... Zij lopen tegen het zelfde probleem aan daar. Niet snappen wat hij bedoelt en wilt.

9. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Onze zoon praatte tot 21 maanden ook nog niet. Volgens het CB was hij met 14maanden al achter op spraakgebied omdat hij nog geen papa,mama,opa,oma of klanken deed... Het enige wat hij deed was dingen aanwijzen als we vroegen waar iets was en dan zei hij "uh". Ook ik las heel veel boekjes, zong voor hem, benoemde alles wat ik deed en wat ik zag enz enz.

Hij kreeg toen met 20maanden een hele heftige sprong daarin was hij niet te genieten. Hij sliep slecht, mama was heilig, wilde niks doen, niks was goed enz en indd hij kon niks uitleggen van wat hij bedoelde. Toen ineens was het over en zei hij elke dag een nieuw woord en nu kletst hij ineens de oren van ons hoofd haha.

Niks van het CB aantrekken hoor, elk kindje leert en ontwikkelt op zn eigen tempo. Volgens mij doe je het gewoon goed en indd kijk of hij dingen kan aanwijzen wat hij wil en benoem ook jouw "frustraties" als je hem niet begrijpt: "Mama snapt niet wat je bedoelt, kun je het aanwijzen". of zoeits als "mama denkt dat je drinken wil, bedoel je dat?" Of als hij boos is aangeven dat je denkt dat hij boos is en vraag ook waarom "ben je boos omdat het niet lukt, moet mama je helpen"

Ik vond het een behoorlijk heftige periode en was blij dat het weer over was en hij nu kan uitleggen wat hij wil. Ik heb bovenstaande geprobeerd en zo ging het wat makkelijker en waren we beide wat minder gefrustreerder. Succes!! x

10. Loepie

Loepie Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.180
    0
    0
    De dvd's van Lotte en Max zijn erg leuk om je kleintje gebaren te leren! Onze zoon vindt het super en zo is hij minder gefrustreerd :)

11. titania

titania Bekend lid

14 jul 2010
    912
    0
    16
    Utrecht
    Ons zoontje praat ook niet en babygebaren zijn voor ons en vooral hem de oplossing geweest voor al die fustratie. Hij kan zich goed verstaanbaar maken als het gaat om alle basisbehoeftes en er komen steeds nieuwe dingen bij.

Ik heb er een paar weken geleden een topic over gestart http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/353949-babygebarentaal.html
    Er is ook een fijne app "my smart hands" die je kan downloaden voor je telefoon met een handig "woordenboekje" met gebaren filmpjes.

Deel Deze Pagina