Hallo, Ik ben nu 36 weken zwanger, helaas heeft de vader 3 weken terug besloten niet meer verder te willen. Alleen ik zit nu behoorlijk in de stress hoe het nou straks financieel moet. Ik ben 20 jaar, jong ook nog dus, werk in de zorg maar vamaf februari werkloos omdat ze iedereen eruitgooien. Ik heb nu in mijn eentje een huur van 850, heb nergens recht op zeggen ze, geen aanvullende bijstand, geen huurtoeslag. Zoals het er nu naar uitziet sta ik binnekort al op straat met kind. Gemeente doet niks voor me zegt dat ik maar moet bijlenen of lening af moet sluiten, en degene die in een crisisopvang hebben gezeten krijgen meer dan genoeg. Heeft iemand hier meer verstand van of een soortgelijke situatie? Goedkoper huis wil ik graag, maar hoe ik die vind op korte termijn
Urgentie verklaring ? Gemeente zou je niet op straat mogen zetten met kind? Ik heb in de rol gezeten als kind en mijn moeder werd er ook mee bedreigd, maar gemeente is/was verantwoordelijk voor onderdak voor ons (omdat mijn broer en ik chronisch ziek zijn)... Urgentie aanvragen, daarnaast is de vader van je kindje financieel in staat om een bijdrage te leveren per maand? En zijn er nog andere mensen die je eventueel onderdak zouden kunnen bieden zoals je ouder(s)? Vrienden? Of andere familie? Al is het maar tijdelijk! Super vervelende situatie, vooral omdat je Nu al zowat op het punt staat te bevallen....
Urgentie geprobeerd maar afgewezen ze vonden er niet genoeg reden naar.. mijn ex zit zelf in ziektewet vorig jaar motorongeluk, geen inkomen dus alimentatie kan ook niet. Vind het ook belachelijk dat de gemeente je gewoon laat zotten en jongeren de schuld inpraten.
Voor nu zou ik zo snel mogelijk heel je omgeving wakker schudden en iets "tijdelijks" proberen te zoeken bij vrienden en familie voor de komende 2 maanden. Na de bevalling zou ik dan serieus op zoek gaan naar iets goedkopers. Lukt dat echt niet, zou ik de gemeente toch echt wel duidelijk maken dat ze moeten helpen, want dat je anders met je pasgeboren kind onder de blote hemel zit. Misschien dat ze de ernst niet inzien zolang jij onderdak hebt en er nog geen kind is en je voorlopig nog een job hebt?
Wat ontzettend vervelend!! Het probleem is inderdaad dat je NU nog een baan en een woning hebt, dan doen ze gewoon niks en zetten ze je zeker niet op een urgentielijst. Huurtoeslag krijg je niet omdat je huur boven de 650 euro per maand is, was die daaronder dat kreeg je dat wel. Het is echt vervelend als je even op vrienden of familie bent aangewezen maar dat is waarschijnlijk wel de enige optie eventjes. Staat het huurcontract alleen op jouw naam of ook op naam van je vriend? Als dat laatste het geval is dan kan je vriend niet zomaar jou laten opdraaien voor alle kosten en zelf weg gaan. Je moet eens gaan praten met de woningbouwvereniging waar je nu huurt, als je de situatie uitlegt dan kunnen ze misschien wel een goedkopere woning voor je vinden, tenslotte komt jouw woning dan vrij en die kunnen ze weer verhuren aan mensen die het wel kunnen betalen. Als je geluk hebt dan doen ze het misschien wel.
Is een opvanghuis voor moeder en baby iets? Er bestaan instanties die jonge vrouwen die zwanger zijn opvangen wanneer ze geen huisvesting hebben en/of geen inkomsten. Vaak ook begin twintigers. Misschien is zoiets wat voor je? Wie weet is er ook zo'n opvanghuis in jouw buurt? Wel heel heftig voor je, hoor! Ik wil je heel veel succes en sterkte wensen!!!
Maar krijg je dan vanaf februari geen WW? Dan zal je wel als een gek werk moeten zoeken, want gezien je leeftijd zal de bijstand lastig worden. Je ex zit in de ZW, maar dan heeft hij toch inkomen? Ik zou denk ik tijdelijk terug naar mijn ouders gaan, sparen en zoeken naar een betaalbare woning. Je huurt nu particulier denk ik?
Wat een vervelende situatie. Voor mensen die meteen naar de gemeente wijzen of zeggen dat de huurder (woningbouw of particulier? dat maakt verschil) je niet op straat mag zetten. Dat is natuurlijk onzin. Als je geen huur (meer) betaald volgt na enige tijd een ontruiming. Kind of niet. Wel is het zo dat sommige gemeentes beleid hebben en kijken wat ze voor je kunnen doen. Een aantal tips en opmerkingen: - Je komt zeer waarschijnlijk niet in aanmerking voor urgentie. Je hebt op dit moment immers een baan en een woning. - Het is nog lang geen februari!! Tot die tijd heb je gewoon een inkomen. Als je wordt ontslagen heb je recht op WW en tijdens de zwangerschap op WAZO (100% doorbetaling van je salaris). Als je met je WW onder bijstansniveau zit heb je misschien recht op een toeslag van het UWV (voor alleenstaanden). - Je hebt nog alle tijd om na je bevalling op zoek te gaan naar een andere baan. Je kindje kan dan naar het kdv en jij krijgt kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. - Daarnaast zijn er bij de Belastingdienst een aantal - Je hebt nog maanden de tijd om te kijken naar een andere betaalbare woning. Schrijf je in bij de woningbouw en informeer naar de mogelijkheden. Bedenk je wel dat een verhuizing ook veel geld gaat kosten! Hoe ga je dat betalen? Je moet een nieuwe woning opnieuw verven, er moeten vloeren in, inrichting etc. Een andere woning is dus niet meteen de oplossing. - Waar is de vader in dit hele verhaal? Hij heeft gewoon een inkomen en dient dus bij te dragen aan het onderhoud. Spreek hem hierop aan en ga anders naar het jurdisch loket (gratis in iedere grote stad). Met hulp van een gratis jurist of advocaat (de eigen bijdrage hangt af van je inkomen) kan je laten berekenen hoeveel hij moet bijdragen en kan je een procedure starten als hij niet meewerkt. Niet zomaar dit naast je neerleggen als jij zelf onvoldoende middelen hebt.
850 is echt een te hoge huur, dus zorg dat je zo snel mogelijk je inschrijft bij een woningbouw. Met een salaris in de zorg heb je grote kans op een sociale huurwoning. Als jullie eerst beiden in het huis woonde, zal je ex mee moeten betalen. Het betekent dat je mogelijk kleiner moet gaan wonen en minder mooi maar je zal zien dat als je nu goedkoper gaat wonen, je in elk geval geen schulden hoeft te maken. Kan je misschien tijdelijk bij familie inwonen om te sparen? Natuurlijk gaat de gemeente niet voor je betalen, je bent zelf verantwoordelijk dus probeer met hulp van familie/vrienden ervoor te zorgen dat je een goed financieel plan hebt en zo gauw mogelijk in kosten naar beneden kan.
Is woningruil geen optie? Je zou online een advertentie kunnen zetten op Woningruil voor huurwoningen - Qvision BV Ook zijn er instanties voor jongemoeders die gratis mee kunnen kijken zoals FIOM.. Een maatschappijlijk werker kan dieper in gaan op jou situatie goed woordje doen en ook zoals de dames zeggen kijken wat je ex kan of moet doen.
Als je een baan had, dan heb je recht op ww. En in de ziektewet heeft je ex ook inkomen en dus ook geld om alimentatie van te betalen. Wat zijn 'draagkracht' is en hoeveel alimentatie hij moet betalen, dat kun je uitrekenen. Volgens mij zijn daar online wel modules voor te vinden als je googlet op 'draagkracht alimentatie berekenen'. Verder is 850 inderdaad een veel te hoge huur. Per wanneer mag je je huurcontract opzeggen? Ik zou in jouw geval inderdaad teruggaan naar mijn ouders en vanuit daar opnieuw opbouwen. Het is hartstikke rot en ik snap heel goed dat je het leven met je baby heel anders voor ogen had...
Heb je al bij de gemeente nagevraagd of je in aanmerking komt voor woonkostentoeslag? Daarmee krijg je ook automatisch urgentie geloof ik.