zwanger en dochter heeft waterpokken

Discussion in 'Zwangerschap' started by Smiley24, Nov 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

Jun 1, 2008
    4,093
    1
    38
    Vandaag kwamen we tot ontdekking dat mijn dochtertje waterpokken heeft. Aangezien ik 25 weken in verwachting ben vroeg ik mij af in hoeverre het schadelijk/gevaarlijk is voor mij de de kleine. Ik zelf heb namelijk nooit waterpokken gehad..

2. Eowyne

Eowyne Actief lid

May 26, 2007
    287
    0
    0
    Database Publisher
    Amsterdam
    In principe geldt dat 95% van de volwassen mensen in de westerse wereld antistoffen heeft tegen waterpokken. Je kan het namelijk hebben gehad zonder dat je er iets van hebt gemerkt. Mocht jij tot de 5% horen die nog geen anti stoffen heeft, dan is het gelukkig voor je kindje niet meer gevaarlijk daar je meer dan 20 weken zwanger bent. Voor jouw kan het wel vervelend zijn omdat volwassenen vaak heftiger reageren op kinderziektes. Maar je hoeft je geen zorgen te maken over je kindje. Voor meer info:

Waterpokken en zwangerschap - Medic Info

En als je nog steeds twijfelt, bel je natuurlijk gewoon je verloskundige of huisarts. Zij kunnen je misschien nog meer vertellen hierover.

3. mugje

mugje Actief lid

Jul 28, 2010
    379
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou sowieso het even vermelden bij je VK!

4. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

Jun 1, 2008
    4,093
    1
    38
    Ik loop bij de gyn en ik zal morgenochtend wel even bellen voor alle zekerheid anders ga ik mezelf gek maken van bezorgdheid..

5. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Voor jou kan het geen kwaad meer en voor je kindje ook niet. 80 procent van de mensen die nooit waterpokken heeft gehad blijkt toch nog immuun hiervoor te zijn. Vooralsnog is het gezien jouw termijn niet schadelijk. Mocht je het wel krijgen, is het alleen belangrijk dat als je koorts erbij krijgt jij je temp. Laag houdt.

Mijn zoontje heeft ze ook voor 2 weken geleden gehad maar het is allemaal goed verlopen. Ik heb er zelf niks aan overgehouden.

Beterschap voor je meissie

6. Het kan weer wel kwaad als je zelf nog geen waterpokken hebt gehad en je krijgt ze helemaal aan het eind van je zwangerschap, zo rond de bevalling.
    Inderdaad wel iets om te melden aan je gyn, ik zou er meteen maandag even over bellen. Want aan het eind van de zwangerschap krijg jij wel degelijk medicijnen om waterpokken bij jou te voorkomen.
    Zo heb ik het tenminste begrepen, ben de laatste week ook aardig aan het zoeken geweest omdat ik hoogzwanger was en mijn neefje waterpokken had (maar ik bleek het al gehad te hebben toen ik 6 was). Ondertussen ben ik bevallen, is gebleken dat 2 weken geleden m'n oudste zoontje de waterpokken heeft overgenomen van m'n neefje, en moeten we de kersverse grote broer zoveel mogelijk uit de buurt houden van z'n kleine zusje, omdat er wel een kansje is dat zij het anders krijgt, ook al wordt zij wel door mijn antistoffen beschermd (aangezien ik het dus al eens gehad heb).

Maar zoals al gezegd werd kan het ook wel zo zijn dat je ongemerkt ondertussen toch al een infectie hebt doorgemaakt, ooit.

7. Ummy

Ummy Actief lid

Oct 7, 2008
    361
    0
    0
    Volgens mijn huisarts kan het in het begin geen kwaad maar aan het eind van de zwangerschap wel i.v.m. bevallen...
    dus ookal ben je 'pas' 25 weken, ik zou het wel degelijk even melden bij je gyn!
    Succes en beterschap voor je dochter!!

8. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

Jun 1, 2008
    4,093
    1
    38
    heb vanochtend naar het zkh gebeld en het kan geen kwaad. Ze zeiden alleen als ik me niet lekker ga voelen dat ik wel naar het ziekenhuis kom. Dus ben ik weer gerustgesteld.

9. mientje1982

Apr 25, 2010
    68
    1
    8
    NULL
    NULL
    ik had het zelfde meegemaakt tijdens de zwangerschap.
    ik wist niet of ik wel of niet waterpokken heb gehad ze moesten het helemaal laten onderzoeken.

want ze zeiden als je het niet hebt gehad krijg je een spuitje.

dus bel je eigen verloskundige of gynaecoloog.
    Wat te doen als je onvoldoende beschermd bent:
    Als je als zwangere vrouw nooit waterpokken hebt gehad, dan is de kans nog steeds 80% dat je immuun bent voor het varicella zoster-virus, maar dit weet je dus niet zeker. Als je nooit waterpokken hebt gehad en je bent in contact geweest met iemand die waterpokken heeft of dit krijgt binnen vijf dagen nadat je contact hebt gehad, dan is het heel belangrijk dat je zo snel mogelijk contact opneemt met je verloskundige of arts. Als het contact minder dan 96 uur geleden is dan kan met behulp van een bloedonderzoek worden bepaald of je beschermt bent tegen waterpokken en mocht blijken dat dit niet zo is dan krijg je uit voorzorg immunoglobuline ingespoten om te voorkomen dat je waterpokken krijgt. Is het contact langer dan 96 uur geleden, dan heeft het geen zin meer om het bloed te onderzoeken of immunoglobuline te geven.

Share This Page