Hier gaat het net zo, alleen dit onderdeel was nog niet besproken en ik had deze beelden haar graag nog willen besparen..... Mijn neefje en nichtje zijn een half jaar ouder en jonger dan mijn dochter maar die vragen hun ouders dus niets.... Ook niet toen ze 4 jaar geleden een broertje kregen geen vragen ,terwijl dat voor mijn dochter reden genoeg was om met heel veel vragen te komen ( wat ik trouwens erg leuk vond)
we dachten dat we er een goede filter op hadden zitten, maar dit is er toch op een of andere manier langs gekomen...
Ik ben nog steeds blij dat mijn vader tegen mij (10 jaar) zei; lies, kom eens hier, Ik moet je wat vertellen. Iedereen noemt het bloemetjes en bijtjes maar het heet gewoon neu(...) en iedereen doet het. Als die heisa over zoiets normaals. Ik vind 9 eigenlijk een normale leeftijd om iets meer te willen weten. Mijn neefje wist toen hoe het daar beneden werkt en dat je er kinderen mee krijgt. Volwassenen doen er zo raar over. Zo leren kinderen vooral dat je je dood moet schamen voor alles wat er aan je lichaam zit en wat er mee gebeurd. Persoonlijk vind ik het normaal om op jonge leeftijd kinderen al te leren wat wat is op kindniveau. Dan over verliefdheid en dan volgt vanzelf seks. Doe je het niet dan heb je vanzelf een keer het 'ja dat was seks en aangezien je het zonder condoom hebt gedaan en je wel menstrueert gaan we maar even de morning after pil halen'-praatje. We leven in een tijd dat dit echt niks raars meer is om leeftijden dat wij nog met de barbies speelde. Als ze echt hele vuisten heeft zien verdwijnen zou ik bespreken dat dat niet standaard seks is. Kan mij voorstellen dat jullie allemaal aardig zijn geschrokken als je dit soort beelden krijgt te zien.
Kan me voorstellen dat je geschrokken bent. Het zou hier ook kunnen gebeuren hoewel wij wel filters hebben. Mijn oudste 2 zijn 8 en 10 en ik krijg ze maar niet voorgelicht. Ze hebben nul interesse en wat ik ze vertel vinden ze zo bizar dat ze het niet geloven. Zelfs iets heel basaal als dat een baby uit mama's buik komt door de vagina kunnen ze niet geloven. Er zijn hier alleen mannen in huis en ik douche niet met ze samen. Alleen toen ze heel klein waren maar ze hebben dus gewoon geen idee erbij. En plaatjes in een boekje willen ze niet bekijken. Ik heb ook wel eens geprobeerd uit te leggen hoe die baby ín mama's buik komt, maar dan rollen ze over de vloer van het lachen. Ze geloven er gewoon geen woord van. En dan kom ik nog niet eens aan de emotionele kant van het hele gebeuren toe. Zelf zitten ze nog in de gedachte: je wordt verliefd, dan geef je elkaar een zoen, je gaat trouwen en dan word je vanzelf een keer papa. Af en toe probeer ik het eens als het zo ter sprake komt maar ze zijn er echt nog niet aan toe. Dus 10 jaar is echt nog niet zo last in sommige gevallen. Ik was er zelf op die leeftijd ook totaal niet mee bezig. Ik sta ook niet zo te trappelen om ze uit hun onschuld te halen. Dat speelt ook wel mee denk ik. Laat ze nog maar mooi even Pokémon verzamelen en voetballen op straat.