Hoe zit dit bij het werken in de kinderopvang

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door jem1979, 9 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jem1979

jem1979 Niet meer actief

Op dit moment ben ik 18 weken zwanger van ons tweede kindje. Bij onze eerste ben ik al gestopt met werken bij 16 weken ivm bloedverlies en harde buiken. Tot nu toe gaat het best wel goed. Nu is het alleen zo dat wij volgende maand heel veel dingen extra hebben op het werk waarbij alles zo ongeveer verplicht wordt om bij aanwezig te zijn..
    Zo hebben we op 2 maart een teamvergadering van 18.30 - 20.30 dit is dan na mijn werkdag van 7.30-17.00. Ook hebben we nog een keer kindbesprekingen waar 2 uur vrije tijd in gaat zitten. Zo kregen we ook nog een uitnodiging voor een avond die is van 19.00-22.00, na deze avond zal ik pas rond half 11 thuis zijn maar de volgende morgen wel weer om half 8 beginnen.
    Ik werk 3 dagen in de week waar ik toendertijd voor heb gekozen ivm kindje maar ook omdat ik ME heb. Hoe zit het met al die extra uren werk kunnen ze je daartoe verplichten of niet?? Normaal lig ik rond half 10 in bed en na een werkdag ben ik gewoon op. Ik kan het niet terugvinden in de cao kinderopvang namelijk? Het is echt niet zo dat ik niks extra meer wil doen voor het werk ofzo maar al die extra dingen dat trek ik gewoon niet... Iemand die het weet??

2. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Waarom bespreek je dit niet eerst even met je werkgever? Je kunt toch aangeven dat je dit niet trekt in verband met je zwangerschap?

3. jem1979

jem1979 Niet meer actief

#3 jem1979, 10 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2011
    Dat ga ik ook doen morgen maar wil ook weten of hier iets over in de cao staat!

Het gisteren al wel een gesprek gehad met onze pedagoog erover en die begreep het heel goed!
    Maar het gaat vooral om die hele lange avond en dan de volgende morgen zo vroeg op, zij gaf aan dat ik dan maar later moet beginnen en uren op moet nemen terwijl ik zoiets heb van ik ben verplicht op een avond te komen en moet er dan uren voor opnemen om bij te komen terwijl ik zelf wil bepalen wat ik met mijn uren doe..

4. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Joh, ik zou gewoon eerst eens rustig in gesprek gaan met je leidinggevende. Om nou meteen met CAO-regels om de oren te gaan slaan... je kunt toch aangeven dat je het niet gaat trekken. Ik zou als werkgever liever hebben dat iemand gewoon het gesprek met me aan gaat dan dat ze meteen komt dreigen met allerlei wettelijke regeltjes en regelingen....

Welke CAO vallen jullie onder?

5. jem1979

jem1979 Niet meer actief

Het gaat me er ook niet om dat ik gelijk met regels aan de haal ga want ik ga altijd naar die verplichte dingen maar ik weet ook dat dit een belangrijk ding van het werk is waarvan ze echt willen dat je erbij bent.
    Ga morgen ook zeker het gesprek wel aan en kan ook altijd goed met haar overleggen maar ik wil het alleen weten voor het geval ze er niet open voor zou staan. Ga echt niet gelijk in de verdediging om in mijn recht te staan maar wil het alleen voor de zekerheid weten...

We vallen onder cao kinderopvang.

6. 3112

3112 Actief lid

15 feb 2010
    217
    20
    18
    Hoi Jem,

Ik werk ook in de kinderopvang. Kan je niet na zo'n late avond een late dienst pakken? Kwestie van ruilen met je collega toch? Je zou ook de uren die je s'avonds dan extra maakt als compensatie kunnen opnemen aan het einde van de dag. Of gewoon bij je manager zeggen dat je het niet trekt (telt toch gewoon als ziek?). Ik zou niet zelf een oplossing gaan bedenken maar het bij haar neerleggen.

Suc6

7. tulip

tulip Niet meer actief

ik weet eigenlijk niet of je het echt verplicht bent. Ik weet wel dat er niet in je contract staat dat je tussen ... en ... werkt. Dus het kan misschien als ze echt moeilijk doen als werkweigering gezien worden.
    Ik zou ook eerst even vragen of zij een oplossing heeft.

Ik heb ook veel cursussen enz. de komende tijd, ik ben niet zwanger hoor, maar die dingen zijn allemaal overdag op dagen dat ik niet werk. Die tijd wil ik aan mn meisje besteden, ik heb er niet voor niets voor gekozen om maar 2 dagen te werken. Dus wij zijn tot de oplossingen gekomen, dat de uren die ik nu dus extra maak dat ik daar dan gewoon 1 keer in de zoveel dagen een vrije dag voor opneem.

8. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    vallen die uren onder overwerken? je bent namelijk niet verplicht over te werken tijdens zwangerschap

9. jem1979

jem1979 Niet meer actief

Het valt inderdaad onder overwerk en heb het er vrijdag over gehad en het komt erop neer dat het eigenlijk wel verplicht wordt. Alleen omdat ik zwanger ben kunnen ze het me niet verplichten volgens de wet. Ik neem nu de dag erna maar een dag vrij en neem dan dus gelijk de compensatie uren op. Dat was haar voorstel. Volgende maand heb ik namelijk 11 compensatie uren waarvoor ik dus extra moet komen.
    Ze zijn op dit moment bezig om een personeelshandboek te schrijven waarin ze ons willen verplichten compensatie uren uit te laten betalen of dat je ze opneemt maar daar mag dan geen inval voor ingezet worden... Dit gaat dus al niet lukken want mijn collega kan niet een hele dag alleen staan op 12 kinderen. Dit hebben we nu overigens gemaild hoor naar de or want dit is een andere kwestie en in de cao staat wat anders..

10. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Je hoeft idd niet de extra activiteiten na werktijd te doen.
    De regels die ze nu opstellen geen compensatie wel uitbetalen hebben wij helaas ook.
    Maar dit geld nog steeds niet voor jouw!!
    Je mag trouwens ook extra pauzes nemen als jij dat nodig hebt. Bv bij een lange werkdag en erna een vergadering. Heb je recht op!
    Ben je niet lid van de bond, kunnen ze je alles heel goed uitleggen!

Deel Deze Pagina