Recept kue lapis gezocht

Discussie in 'De lounge' gestart door Linana, 12 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linana

Linana Niet meer actief

Ik heb met mijn suffe hoofd een notitie verwijderd in mijn telefoon met recepten voor Indonesische lekkernijen. De meeste weet ik inmiddels uit mijn hoofd, maar die voor kue lapis niet :(

Ik weet dat er rijstemeel en dikke santen in moet. Verder kleurstof/pandan... Maar de hoeveelheden weet ik niet meer.
    En moest er nou tapiocameel bij of niet...?

Dus wie heeft voor mij het recept voor kue lapis. En dan de versie met santen uit blik, zonder pandanblad, etc... Dus eigenlijk de "luie" versie :p

Ik zou er ontzettend mee geholpen zijn, want ik heb dit nodig voor een kinderfeestje binnenkort :D

2. Linana

Linana Niet meer actief

Niemand? :(

3. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Heb even gegoogeld en kom verschillende recepten tegen maar heb helaas geen verstand van welke lekker is:p

Had gegoogeld omdat ik er nog nooit van gehoord had hahah en uit interesse:cool:

Maar misschien dat bij een van die recepten een lampje gaat branden slanke ze leest?

4. Weegbree

Weegbree Fanatiek lid

18 jun 2012
    2.560
    0
    36
    Noord-Holland
    Voor 1 kue lapis

benodigheden:

180 gr. rijstmeel.
    180 gr. tapiocameel
    400 gr. witte bastersuiker
    9 dl. santen.
    5 zakjes vanillesuiker.
    beetje zout,
    een paar druppels rode kleurstof en een paar druppels groene kleurstof.
    Stoompan en een springvorm van 20 cm diameter

Voorbereiding:

Maak een dikke santen van geraspte kokos en kokend water.Met de hand uitknijpen en zeven.Je kunt natuurlijk ook een blok santen oplossen in water of twee( ?) blikjes santen nemen. Zet de stoompan op.

Bereidingswijze:

Vermeng meel,santen,suiker,zout met elkaar.
    Deel dit in tweeen,doe bij het ene deel de rode kleurstof en bij het andere de groene pandanessence.
    Bestrijk de springvorm of een schaal heel dun met olie.
    Bedek de bodem met een groen laagje,zet de vorm in de stoompan en stoom het gaar ongeveer 5 a 6 minuten, dan is de laag glazig aan de bovenkant ,en dan de volgende, nu rood, laagje erop gieten stoom deze gaar en herhaal deze procedure tot het beslag op is.
    Eindig de laatse laag altijd met een kleur en dan langer laten stomen ongeveer 10 a 15 min. en en dan laten afkoelen..........

tijdens het stomen een theedoek om de deksel doen om het vocht op te vangen

Na afkoelen uit de vorm halen,op een schaal doen met de rode kant naar boven.
    Je kunt eventueel nog een derde kleurlaagje maken,door een derde van het beslag wit te laten.
    Ik doe er dan wat vanillesuiker bij voor de smaak.
    De witte laag komt dan tussen de groene en de rode.

5. Linana

Linana Niet meer actief

@snoeki: er ging geen lampje branden helaas :( in het ene recept zit wel tapiocameel, maar geen pandan. Het andere recept weer pandan en dan met maizena... Het vervelende is dat de persoon van wie ik het recept heb gekregen, niet meer tot mijn vrienden/kennissen behoort. Erg jammer. Wel bedankt voor het meedenken :D
    Mocht je ooit bij een toko komen, neem een stukje mee! Het is erg lekker!

@weegbree: bedankt, maar dit is ook niet het recept wat ik zoek. Dit recept wordt meer "jello" achtig waar ik naar op zoek ben. Ook jij bedankt :D

6. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ms. stom gedacht, maar kunnen ze in een telefoonwinkel je gewiste notitie niet terughalen met ea. programma?

7. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Geen pandan volgens mij hoor.

8. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1