Potjestraining! Advies gevraagd!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Veertje84, 1 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi mama's,

We zijn bezig met potjestraining en tot nu toe gaat het heel goed.
    Ik heb ervoor gekozen om hem niet op verschillende momenten van de dag op het potje te zetten, maar hem gewoon zonder luier laten lopen, met potje in de buurt.
    Het ging eigenlijk meteen al goed! Hij gaat eigenlijk alleen nog maar op het potje. We hebben hem flink beloond in het begin, en naderhand overgegaan op stickers. Ook dit gaat goed.
    Nu probeer ik hem te leren om zelf zijn onderbroek uit te doen als hij moet plassen/poepen. Dit gaat nu ook redelijk.
    Maar hoe nu verder?
    Hij praat nog niet, dus hij kan niet goed aangeven dat hij moet plassen. Ik heb geprobeerd hem duidelijk te maken dat hij titi (deze klank kan hij maken) kan zeggen om duidelijk te maken dat hij op de wc moet. Maar of hij het ook echt begrijpt?
    Nu doen we de potjestraining vooral thuis en kan hij dus ook zelf kiezen wanneer hij op het potje gaat en hoeft hij er niet om te vragen.

Dus wat kan ik nu als beste doen? Hem zijn kleren aandoen (onderbroek en spijkerbroekje) en hem dan zelf laten vragen? (deze zal hij waarschijnlijk niet zelf uit krijgen namelijk).
    Of nog even op deze manier doorgaan?

Geen idee! En hoe van potje over op wc?
    Ik hoor graag jullie advies!

2. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
  3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kan je geen gebaar afspreken? Heel moeilijk, dit.

Wat de broek betreft: mijn dochter van vier idd al ruim twee jaar zindelijk, maar ik vermijd nog steeds broeken met knopen omdat ze die moeilijk zelf los krijgt. Misschien eerst starten met jogging etc?

4. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Hier krijgt zoon zijn broek ook niet zelf uit, maar hij rent altijd naar de wc toe als hij moet. Hij praat wel (niet duidelijk) maar roept dan al rennend. Dus je kunt ook afspreken met hem dat hij zelf naar het potje toe moet gaan. Ik zou het gewoon proberen met alle kleren aan, want je moet ook een keer naar de winkel toch?

Met van het potje naar de wc zou ik rustig aan doen. Je kunt eens kijken of hij met een zitverkleiner op de wc wil zitten. Maar ik zou dat vooral niet overhaasten. Neem hem bijv. ook mee als je zelf op de wc zit, dan ziet hij wat daar de bedoeling is.

Uiteindelijk vind ik dat je naar je eigen kind moeten kijken wat haalbaar en handig is. Als jullie je er nu nog prettig bij voelen om alleen een onderbroek aan te doen moet je dat vooral doen.

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Makkelijke (losse) kleren aandoen, zonder knopen en ritsen etc. Aanmoedigen het zelf te proberen. (Ik mocht dl nooit helpen, dus dat was makkelijk.)
    Dl hebben we eerst op de wc getild en vastgehouden, daarna mocht ze op school zelf (op een hele lage wc) en nu klimt ze er thuis ook zelf op (met een krukje).
    Ik weet niet waarom je kindje nog niet praat en wat hij begrijpt, maar
    dit is zo'n elementair proces, zal vast snel duidelijk zijn wat de bedoeling is :)

6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Klopt. Sla wat (goedkope) joggingsbroeken in bijvoorbeeld. Gemakkelijk uit en weer aan te doen!

(Helpt mij er aan te herinneren dat ik zelf ook even langs de Zeeman moet voor wat joggingsbroeken voor Finley. Zijn met hem nu ook met zindelijkheidstraining bezig.)

Deel Deze Pagina