Hi, ik zal vast niet de enige zijn maar mijn kinderen (van 1 en 2) komen om in het speelgoed. Nu hanteer ik al een vrij strenge selectie over wat ik wel en niet behoud dus ik loop regelmatig de Terre des Hommes plat om tassen vol met speelgoed en kleding aan ze te geven. Maar zelfs dan heb ik nog best veel speelgoed over (en er komt steeds meer bij wegens overenthousiaste opa's, oma's, ooms en tantes). Een klein boekenkastje vol, de grote dingen (loopwagens, fietsjes een keukentje), veel duplo en dan nog twee grote lades vol! Omdat mijn kindjes nog in twee verschillende fases zijn heb ik dan dus ook dreumes en peuterspeelgoed die volgens mij wel nuttig zijn en waar ze ook daadwerkelijk mee spelen. Maar om ze niet om te laten komen in het speelgoed maak ik ook een zorgvuldige selectie. Hierdoor spelen ze daadwerkelijk met het speelgoed en blijft de zooi op de vloer enigzins beperkt. Zelfs de duplo wordt maar in delen vrijgegeven, de ene keer staat de boerderij er, de andere keer de dierentuin en weer een andere keer de Cars opstelling. En spelen ze er even niet meer zoveel mee of ligt het speelgoed er te lang dan doe ik een graai in de lades en switch ik het speelgoed zodat er weer iets "nieuws" staat. Dat ging goed totdat mijn zoon van 2,5 zich sinds kort het speelgoed begon te herinneren dat niet uitgestald staat. Nu gaat hij staan zeuren naast de kast om bijvoorbeeld de tractor. (Er zijn er drie, eentje van duplo, eentje van een babyspeeltje waar mijn dochtertje mee speelt en eentje is een "grote-jongens"-tractor.) Ik zorg er altijd voor dat er een of twee beschikbaar zijn (tot het moment dat mijn dochter de babytractor niet meer interessant vind dan zal dat speeltje ook doorgaan naar een andere baby). Maar hij wil natuurlijk per se een van de andere hebben. En wat ik ook probeer, hij is er niet makkelijk vanaf te brengen. En als ik toch overstag ga dan laat ik hem eerst wat speelgoed van de grond opruimen en een speeltje selecteren voor in de la zodat we kunnen ruilen. Maar dan trek ik de la open en ontstaat een nieuw probleem. Het hele walhala van de speelgoedwinkel gaat open en dan wil hij natuurlijk ook het andere speelgoed hebben. Met als gevolg dat de kapotte-gramafoonplaat-gezeur ('traktor-traktor-traktor-traktor-traktor-traktor' of 'olifant-olifant-olifant-olifant-olifant-olifant') weer van voren af aan begint en het eerste speeltje alweer zo goed als vergeten is. Nu is mijn vraag: wat moet ik hier nou mee? Doorgaan met strikte regels? Of de speelgoedlades leeghalen en in een andere kast opbergen zodat hij niet meer weet waar de geheime speelgoed stapel nu ligt? Ik heb namelijk het idee dat hij nog net iets te klein is om die stapel te begrijpen en ik heb overwogen om hem eens in de twee weken zelf speelgoed te laten selecteren maar volgens mij is die periode weer te lang voor hem om te begrijpen en een week vind ik weer te kort om het speelgoed effectief te benutten...
ik weet niet of ik het goed snap, maar het speelgoed wat hij wil zit in een kast beneden of staat dat op zolder ofzo?? Hier mag alles gepakt worden wat beneden staat ook door elkaar, maar ze moet wel alles opruimen voor het eten. Nu is ze er inmiddels achter dat ze beter eerst het 1 op kan ruimen voor ze het andere pakt, anders moet ze nl heel veel opruimen Scheelt ook zooi op de grond, maar jouw zoontje is wel wat kleiner natuurlijk. Op die leeftijd zou ik anders boven wat bakken neerzetten, dan mag hij 1 bak kiezen om "extra" mee naar beneden te nemen en wil hij iets anders van boven, dan gaat die eerste terug??
is het geen optie om de strategie toe te passen die ze op bso/kdv altijd gebruiken.. aan tafel bijv. tijdens het eten bepaal je wat je na het eten gaat doen. dat speelgoed wordt gepakt EN ga je mee spelen... kun je later wel wat anders doen.. maar eerst spelen met datgene wat je gekozen hebt en dan bijv. op een later moment eerst opruimen.. dan wat eten of drinken.. weer opnieuw laten kiezen en zoonlief er dan wederom aan houden dat hij daadwerkelijk daar mee gaat spelen. dat dwingt hem tot op voorhand kiezen en het is duidelijk dat hij dus daarna ook niet om het andere speelgoed hoeft te zeuren. (al kost het natuurlijk even voordat het echt werkt.. maar het klinkt niet als een gekke strategie)
Oh ja, alles is bij elkaar in de woonkamer. Die lades staan dus in zijn gezichtsveld al kan hij ze zelf niet openmaken. Dat met die bakken is misschien wel een idee ja!
nou idd als hij ze zelf niet openkrijgt, dan is het bak voor bak kiezen. Hij mag alles, maar 1 voor 1. Is hij straks een jaar ouder...dan krijgt hij het ws wel open en dan kun je de strategie toepassen die ik nu dus doe. 1 keer heeft ze alles tevoorschijn gehaald en leeggekiept, nou toen was mevrouwtje dus een uur aan het opruimen...nooit meer voorgekomen Maar dat is pas weer voor als hij een jaartje ouder is.
Bedankt voor de tips! Die BSO tip van Saskia kreeg ik ook net op facebook van iemand. Die had het over 's ochtends 5 speelgoedjes uitzoeken en na de lunch omruilen. Misschien ook wel een idee om in eerste instantie toe te passen.
Ben ik de enige die het geen probleem vindt dat de huiskamer er als een ontplofte speelgoedwinkel uitziet? Hier mag alles gepakt worden en aan het einde van de dag ruimen we samen alles op. Ik heb zelf speelgoed op zolder staan. Als ze er om vraagt, pak ik het. Laatst stond de halve zolderinhoud beneden, dus ik heb nu wel één regel ingevoerd. Eén speelgoedje naar beneden betekent ook weer één speelgoedje naar boven. Ze mag dan zelf iets kiezen. Werkt prima hier.
Hier idem hoor. Alhoewel ik er wel een beetje op let dat niet alles her en der verspreid wordt. Maar verder mag mijn zoon pakken wat ie wil.
Alle duplo ligt bij ons door elkaar. Hij maakt toch wat hij wil. En dat is nooit de boerderij, maar eerder een boerderij-garage of iets anders creatiefs. Waardoor de dieren bovenop de auto staan. Dus dat ga ik niet scheiden. Zit in 1 grote kist. Verder is er boven speelgoed, wat niet of nauwelijks beneden komt en vice versa. Hij mag best dingen door elkaar gooien, maar wel met een beetje grenzen, dan moet er tegelijk mee gespeeld worden. Dus de treinset met de duplo kan prima samen, maar als we gaan lezen wordt de rest eerst opgeruimd.
hier mag ook gewoon speelgoed liggen hoor, maar mevrouwtje weigerde aan het einde van de dag op te ruimen en dan komen er regels. Sowieso als alles door elkaar ligt weten kinderen ook niet meer waarmee ze moeten spelen, dus nee ik vind het niet nodig dat er 5 bakken door elkaar heen gekieperd worden.
Bij mij mag ze t gewoon allemaal zelf kiezen hoor en uit de laden trekken. Ben al lang blij als ze gewoon ff lekker zelf aan t spelen is en wat uitkiest.. Verder heb ik in de gangkast wel 3 dozen staan met speelgoed/boekjes/puzzels, waar ik af en toe mee wissel met t speelgoed in de woonkamer. Soms ziet ze daar iets in wat ze perse wil hebben, ook prima. Opruimen doen we (ik ) na afloop wel, tenzij t echt een ontplofte bom is en ik overal over struikel. Niet meer zo vaak eigenlijk. De verkleedkist moet wel altijd dicht, anders springen de katten erin.
Hier een grote speelgoedkast en speelgoedbankje in de huiskamer (slaapkamertje van de jongens is te klein, woon gelijkvloers). In die kast staan dozen met houten treinbaanstukken en treintjes, Duplo en autootjes. Daarnaast nog puzzels, boekjes en ander speelgoed. Die mogen ze leeg halen (en dat gebeurt ook bijna elke dag). Maar op een gegeven moment ga ik met de jongens opruimen. Maak er eigenlijk een spelletje van. Wie het eerste alle autootjes heeft opgeruim, de Duplo, etc. Tot nu toe gaat dat goed. Er staat ook speelgoed in onze opslag. Dat wissel ik eens in de paar maanden om.
Hier is me man een speelgoed kist extra large aan het maken. 1.40 lang en 70 cm breed daar hoop ik alles in te kunnen doen.
Hier liggen wat dingen boven uit haar zicht waar ze bv echt nog te klein voor is. En grote dingen staan ook niet altijd ( haar tent of het AH winkeltje ) dat bepaal ik wanneer dat er komt. Verder mag ze alles hebben als ze het maar opruimt. Ze kan overal zelf bij om het te pakken en terug te leggen. Af en toe zet ik iets waar ze al een tijdje niet mee gespeeld heeft " per ongeluk " in het zicht. Werkt vaak beter hier dan actief aanbieden. Vaak is het dan weer even helemaal leuk
We hebben beneden en op zolder speelgoed staan. Beneden is de regel, ze mag met alles spelen, maar voor het eten is het opgeruimd en als ze met de puzzels speelt moeten die opgeruimd worden voor ze ergens anders mee gaat spelen. De zolder is echt haar 'speelzolder'. Ik strijk op zolder, dan speelt ze vaak daar. Ze haalt dan ook veel achter de schotten vandaan, soms kan ze bijna niet meer lopen.. Als we weer naar beneden gaan moet ze opruimen (we doen het samen). Wanneer ze iets van zolder mee naar beneden wil moet er iets anders naar boven. Ik kan ook ging dingen voor haar achter houden, dat weet ze echt wel. Dus snap dat je zoontje dat ook echt wel door heeft.
Snap het probleem ook niet zo goed. Hier ligt al het speelgoed gewoon voorhanden en dat kunnen ze gewoon pakken. 's avonds moet alles gewoon weer opgeruimd worden. Ze willen toch altijd hebben wat ze niet kunnen pakken. Wat een werk haal je jezelf op de hals om het op deze manier te doen? Een kind dat moet vragen om een speelgoedje voelt bij mij ook niet echt goed.
Zelfs met de selectie die ik maak ziet het eruit als een grote ontplofte speelgoedwinkel. De duplo en het keukentje met onderdelen blijven namelijk altijd staan, elke dag weer succesnummers, en dan zijn er nog speeltjes met losse houten blokken of setjes van drie of vier autootjes die bij elkaar horen en een set met vele bakjes die in elkaar passen e.d. dus de boel ontploft toch wel. Ik wil alleen voorkomen dat echt alles ontploft en ik heel veel tijd kwijt ben aan opruimen. (Ben zelf namelijk ook al een enorme rommelkont.) Bovendien zie ik hoe blij mijn kinderen worden als er weer iets "nieuws" staat en hoe ze er dan even intensief mee spelen. En komt nog bij dat ik ergens had gelezen dat het niet goed is voor kinderen om alle speelgoed tegelijk voor handen te hebben maar weet niet meer exact waar of wat. Dus ik volg een beetje mijn gevoel in deze en nu die 5 speeltjes/speelsetjes regel, heb hem vanochtend geïntroduceerd en ik was verrast in de keuzen van mijn zoontje! Ben benieuwd wat hij morgen zal kiezen!
Heeft hij vandaag niet meer gevraagd naar het andere speelgoed? Ik ben benieuwd hoe het gaat. Je kunt ook altijd lid worden van een speel-o-theek. Dan stapelt het speelgoed zich niet op, maar heeft je zoontje wel iedere paar weken iets nieuws. En dat doet sowieso wonderen voor het speelgedrag (bij mijn dochter in ieder geval wel).
Hij heeft een keer gevraagd naar ander speelgoed maar heeft verder wel met veel plezier met 4 van de 5 gekozen speeltjes gespeeld. De laatste was denk ik te impulsief gekozen. En mijn dochter speelde vrolijk mee met het beschikbare speelgoed. (Ook met het non-speelgoed overig. ) En ik koop zelf eigenlijk bijna nooit speelgoed, mijn kids worden gewoon overladen met verjaardagen en kerst (al heb ik tegen mijn familie gezegd dat Sinterklaas hands of is, die wil ik zelf reguleren). Maar daar komt nog bij dat mijn moeder grotendeels in het buitenland woont en als ze hierheen komt om een weekendje samen te zijn met mijn kindjes (dan mogen ze altijd daar logeren) neemt ze altijd speelgoed mee. Liefst van die hele grote stukken zoals wagens of fietsjes of dingen met heel veel onderdelen. Al begint ze nu na 2 jaar opvoeding van mijn kant eindelijk iets rustiger te worden en als ze mijn gezicht ziet roept ze heel snel: "Het kan bij mij thuis staan!" Al komt soms ook de volgende troef tevoorschijn: "Moet je zien met hoeveel plezier ze ermee spelen! Dat is toch zonde als dat bij mij thuis ligt? "