En nu weer buikgriep...iemand tips?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lucia, 16 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hallo meiden!

Sinds Alyna naar de kleuterschool gaat loopt ze het ene na het andere virusje op, en nu dus buikgriep. (5! kindjes in de klas hebben het) Ze heeft al sinds zondag diarree, en gisteren en vandaag 1 keer wat overgegeven. Het zijn vooral de krampen die haar dwarszitten, zo zielig.:(

We zijn naar de dokter geweest daarnet en ze heeft capsules gekregen.(voor goede darmwerking ofzo) En ze mag een aantal dagen geen fruit.

Wie heeft er nog tips? Vooral tegen uitdroging en voor het slapen, zou ik eventueel kunnen voorkomen dat ze haar bed onderkotst? Eten en drinken gaat op zich wel redelijk trouwens. Alleen haar avondeten wou ze niet echt omdat ze toen echt krampen had.

2. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Tegen het spugen doe je eigelijk niks, licht verteerbaar eten geven.

Tegen uitdroging kan je ors geven. Kan je gewoon in har drinken mengen

Verder is het eigelijk gewoon uitzieken

3. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik weet dat je tegen t virus gewone cola kan drinken (de prik moet er dan af zijn), die schijnt de bacteriën te doden. Heb ik wel eens van een verpleegkundige gehoord; als er een virus rondwaarde in t ziekenhuis dan dronk t verplegend personeel dat om er snel vanaf te zijn. Ik doe t ook bij buikgriep en t helpt.

4. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Is het nodig om ors te geven als ze gewoon redelijk goed drinkt?

Zal eens kijken morgen of ze een beetje cola wil!

5. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    nee zolang ze plast, wat natuurlijk nu wat minder is is het niet nodig

Als ze eet, al is het niet veel krijgt ze ook vocht binnen, ze krijgen meer vocht binnen als je denkt hoor

6. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen

Werkelijk?
    Zal het onthouden en de volgende keer dat gaan drinken!

De prik moet er af zijn. hoe doe je dat eigenlijk? gewoon de fles open laten staan?

7. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Een schep suiker indoen

8. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    De een zegt dat cola een fabeltje is, voor de ander werkt het.
    Het grote voordeel van cola is de stoot suiker erin, dat geeft een opkikker als je wat slap bent van buikgriep.

Hier werkt droge, koude (plak) rijst, met net een beetje extra zout goed. Zout geeft ook dat opkikkertje, en rijst is lekker neutraal.

Bouillon/soepje? met geroosterd brood?

Als je te drinken geeft, geef dan iets dat snel weg zakt, ipv gewoon water dat wat langer in je buik blijft. Aanleng-limo werkt bijv goed. Is het idee van isotone dranken: de drankjes die je TIJDENS sporten drinkt blijven niet te lang in je buik klotsen, maar zijn zo weg door het niet al te hoge gehalte aan suiker.

Onze uk heeft ook het 1 na het ander, ze zit sinds een aantal mnd op de psz.
    Schijnt dat het toch wel even kan duren voor kleintjes opgewassen zijn tegen alles wat rondgaat, en niet meer ALLES oppikken.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    tja, tips tegen wat te doen heb je al gehad denk ik.

Hier duurde het met het kdv zéker een jaar. Maar dan nog valt er aan buikgriep maar zelden te ontkomen denk ik. Hier zijn we toevallig alle 3 aan de beurt gekomen afgelopen week. En waarschijnlijk heeft dochterlief het meegebracht van haar dagje kdv.

10. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Kleine beetjes eten en drinken geven. Mijn dochter heeft het 2 weken geleden gehad en had dan ineens weer honger dus at dan 2 crackers. Die er een half uur later net zo hard weer uitkwamen;) Dus als ze weer zin in wat had kreeg ze eerst een halve en een paar slokjes drinken. Als dat er na een half uur nog in zat kreeg ze weer een beetje etc.
    Je kan het hoofdeinde van het bed nog wat omhoog zetten (boeken onder de poten). En een dikke handdoek onder haar hoofd zodat je niet haar hele bed hoeft te verschonen als ze spuugt. Wij deden er zo'n strandlaken onder, dubbel.
    En voor jezelf: goed en vaak je handen wassen met desinfecterende zeep;) Elke keer als ik mijn dochter had verzorgt maakte ik mijn handen goed schoon en zorgde ervoor dat ik niet aan mijn gezicht kwam. Mijn vriend ook en toeval of niet, we hebben beide nergens last van gehad.

Voor de buikkrampen: een lekker warm kruikje op de buik? Of een paar slokjes pepermuntthee? (als ze dat lust)

11. Bri

Bri Niet meer actief

Wat ik handig vind als m'n zoontje buikgriep heeft en moet overgeven:
    matrasbeschermer in z'n bedje doen. Zo'n molton met kunststof laagje (hema verkoopt die, bijvoorbeeld). Als hij dan in z'n bed moet overgeven, haal je alles eraf, zonder dat de zurigheid in het matras komt. Dan stinkt het bedje niet en hoef je ook geen matras-tijk te wassen.

Andere tips heb je wel gekregen, geloof ik. Let op dat er genoeg vocht binnenkomt (merk je aan het plassen). Licht verteerbaar eten, bijvoorbeeld een beschuitje, en niet te veel zuivel want dat ligt juist nogal zwaar op de maag.

12. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Thanx voor jullie tips meiden!

Ik las op internet iets van Aquarius, maar dat mag ze volgens mij nog niet hebben, toch? Ze vindt het wel lekker, zat een tijdje geleden aan m'n flesje te lurken toen ik 5 sec. niet keek. ;)

Vandaag (nog) niet overgegeven, dus dat is al wat. Ze ligt nu te slapen. Vind ik een beetje eng, ben ik niet van haar gewend maar goed.:)

Hebben jullie eventueel nog tips om de buikkramp wat te verlichten? Dat is eigenlijk het grootste probleem, om de zoveel tijd krimpt ze helemaal samen en roept 'mama!mama! buikje pijn!'. Echt zielig. :(

13. Bri

Bri Niet meer actief

Voor een kindje van bijna 3 is Aquarius misschien niet het beste drankje voor dagelijks gebruik, maar er lijkt mij niet veel mis mee om het haar nu af en toe te laten drinken. Of zie ik nu een ingrediënt over het hoofd wat echt niet verstandig is??

Wat vind je zelf fijn als je buikkramp hebt? Warmte is lekker, dus een lekkere knuffel voor tegen haar buikje. Je hebt van die beertjes die ook in de magnetron kunnen en dan lekker warm worden (niet te warm!), die vindt ze misschien wel fijn. Lekker laten liggen en knuffelen, dat helpt tegen alle pijntjes.
    Beetje over d'r buikje aaien, als ze dat verdraagt.

14. Tink

Tink Niet meer actief

Virus is geen bacterie ;)

Cola doodt geen virussen, maar het helpt wel tegen misselijkheid, gek maar waar. Ook als ik zwanger was heb ik er vaak gebruik van gemaakt (wel cafeïnevrije cola light toen).
    De prik eraf vinden sommigen lekkerder, ik heb 'm juist liever mét, ook als ik misselijk ben.
    ORS is enorm vies als je je toch al niet lekker voelt, dus doet u mij maar een glaasje cola...

Een vriendin van me is verpleegkundige op een afdeling verloskunde en zelfs daar geven ze misselijke zwangere vrouwen vaak cola.

Maar tegen buikgriep kun je verder niet veel doen, behalve uitzieken (en hopen dat de rest van de familie het niet krijgt). Drinken is belangrijker dan eten nu, zolang een kind af en toe wat slokjes binnen krijgt zal het niet snel uitdrogen. Niet teveel tegelijk drinken (vindt je maag niet leuk als je buikgriep hebt), maar om de 10 minuten een slokje bijvoorbeeld.

En bij diarree, gewoon eten wat je lekker vindt zegt onze huisarts altijd. Er zijn geen dingen waardoor het erger wordt of sneller stopt, je lijf moet dat virus kwijt en zorgt daarvoor door de diarree.

Die darmkrampen zijn wel heel vervelend zeg, hopelijk is het snel over. Misschien helpt een lekker warm kruikje, of wat masseren?

Ik maak verder bij buikgriepgevallen ook altijd extra goed de wc's schoon (liefst reserveren we de wc boven even exclusief voor de buikgriepklant) en was heel vaak mijn handen, vooral vlak na contact met de 'patiënt'. Of het helpt weet ik niet, maar ik heb in elk geval het idee dat ik dan iets doe om besmetting te voorkomen ;)

15. Tink

Tink Niet meer actief

Onze jongste zit pas een paar maanden op de psz maar brengt ook het ene (verkoudheids)virus na het andere mee. Doe je niks aan vrees ik... ze doen er weerstand mee op denk ik dan maar. Tegen de tijd dat ze een paar jaar op school zitten wordt het vanzelf minder.

16. Tink

Tink Niet meer actief

Oja, en beterschap natuurlijk :D

17. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    idd doodgeslagen cola, prik er uit slaan. werkt heel goed en is lekkerder dan ORS. Geef het mijn zoon bij diaree heb dan de versie zonder suiker en caffeïne. heb altijd een flesje in huis te staan. Sterkte met je meisje.

Mijn zoon is sinds hij naar de creche gaat (was 1 jaar) vaker ziek, vaak virus op virus. Veelal koorts, verkoudheidjes, oorontstekingen e.d. :(

18. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    mishandelde cola dus geven ;)
    hihihi de prik uit de cola slaan en doodgeslagen cola.
    Zou bijna medelijden met de cola krijgen

19. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik heb een kersenpitkussentje gebruikt.(niet te warm natuurlijk ;)) Dat leek wel wat te helpen. Het lijkt erop dat het ergste voorbij is, gisteren 1x diarree en 1x stevige ontlasting. Alleen vanmorgen een beetje zure, gelige 'drab'. Sorry!(maar ze krijgt ook nog steeds een kies door) Vervelende is dat haar kontje daarvan pijn gaat doen, maar goed.
    Cola wil ze niet maar ze drinkt over het algemeen wel goed. Ze heeft niet zoveel gegeten gisteren maar wel goed gedronken.

@Bri; ja dat zei mijn vriend ook...paar slokjes in zo'n geval zal wel niet zo erg zijn, het is niet zoals Red Bull ofzo. Maar ik denk dat het niet meer nodig is.*klopt even af*

Iedereen super bedankt voor de reacties en de beterschapswensen! :)
    Hou van dit forum.:D

20. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Aquarius kan heus geen kwaad voor een paar daagjes hoor. Heb het mijn dochter ook gegeven toen ze een keer ziek was, ze was toen nog geen 2. En dat wou ze wel drinken, nou prima.
    Op haar kontje zou je steeds een dikke laag sudocreme kunnen smeren.

Deel Deze Pagina