En nu?!

Discussion in 'Miskraam' started by charity2010, Aug 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    4,322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Hay dames,

Na mijn ma in mei waren we hartstikke blij toen in augustus bleek dat we weer zwanger waren! Helaas ben ik zondag bij precies 6 weken begonnen met bloeden en is afgelopen nacht ook bij deze zwangerschap het vruchtje los gekomen.. Ontzettend verdrietig natuurlijk en vraag me ook echt af hoe het in hemelsnaam 2 keer achter elkaar mis kan gaan?!
    Ik moest het vruchtje bewaren voor de VK en die komt eind van de middag langs. Nu heb ik wel wat vragen en misschien weet een van jullie daar ook wel het antwoord op? Persoonlijke ervaringen zijn toch vaak dat duidelijker..

Een uitgebreid onderzoek verwacht ik niet omdat het 'slechts' de 2e keer was maar ik vraag me wel af hoe het nu verder gaat met zwanger worden. Mogen we gelijk weer door de volgende ronde of moeten we eerst een tijdje wachten? Kriijg ik dan ook extra controles en is er nog meer kans op nog een miskraam? Is er echt niets wat ik kan doen om een volgende miskraam te voorkomen?

Ik snap er niets van en vraag me echt af of we niet iets hadden kunnen doen... Alvast bedankt voor jullie reacties!

2. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

Apr 29, 2011
    3,304
    0
    36
    Zuid Holland
    Hoi Charity,

Echt supervervelend voor je!
    Ik heb precies hetzelfde gehad (miskramen in april en juni) en ook ik snapte er geen hol van. Waarom in godsnaam gaat het 2x achter elkaar (op precies hetzelfde moment) mis??

In het ziekenhuis hebben ze niet heel veel gedaan. 2x vinden ze in Nederland inderdaad echt nog pech, en het enige dat ze doen is een inwendige echo maken en na 2 miskramen jou en je partner op chromosomen prikken. Ik krijg daar toevallig morgen de uitslag van.

Ik heb voor nu die lakse houding geaccepteerd (geloof stiekem ook nog in pech) maar ik heb samen met mijn man me voorgenomen om na de 3e miskraam (als die er onverhoopt komt) direct een afspraak te maken in Gent. In Belgie zijn ze veel verder met onderzoek naar onverklaarbare miskramen en daar geloven ze wel oprecht dat je er iets aan kan doen.

Zoek dus voor jezelf goed uit (ga op internet op onderzoek uit enzo) wat je wil en welke stappen je wil ondernemen. Als "patient" moet je helaas erg voor jezelf opkomen tegenwoordig anders sturen ze je gewoon weg met de boodschap "pech gehad"

Sterkte meis!

Liefs BB

3. trotsemama2008

Jun 6, 2011
    86
    0
    0
    Hey meis, wat ontzettend kloten zeg, en dat 2 keer achter elkaar,
    Helaas zijn er weinig mogelijkheden om een nieuwe miskraam te voorkomen. Bij de meeste vrouwen wordt immers geen oorzaak gevonden.
    Er is alleen een advies om als u opnieuw zwanger wilt worden, te proberen zo gezond mogelijk te leven. Dat betekent gezond en gevarieerd eten, niet overmatig drinken, niet roken, en geen medicijnen innemen zonder overleg. Maar zoals u mogelijk al hebt ervaren als u zich al aan deze regels hield, ook dan is een volgende miskraam niet met zekerheid te voorkomen. Aan elke vrouw die (opnieuw) zwanger wil worden, wordt geadviseerd om dagelijks een tablet foliumzuur van 0,4 of 0,5 mg te gebruiken. Mocht u voorafgaand aan de miskramen geen foliumzuur gebruikt hebben, dan hoeft u zich daar niet schuldig over te voelen. Foliumzuur vermindert meestal niet de kans op een miskraam, maar wel de kans op een kind met een open rug.
    hoe schraal die troost misschien ook mag zijn, leert de ervaring dat veel vrouwen ondanks herhaalde miskramen uiteindelijk wel een gezond kind krijgen.
    Veel sterkte de komende tijd

4. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Ze zeggen inderdaad domme pech bij 2 miskramen. Maar je kunt wel vragen of ze je bloed eens willen prikken op B12 (te laag is vergrote kans op miskramen). Ik heb na 1 miskraam al onderzoeken gehad omdat we toen ook al een jaar bezig waren, en mijn slijm bleek niet dik genoeg voor een goede innesteling. En daar was wat aan te doen.... En ik had een b12 tekort waardoor zwanger blijven lastig werd. Dus kreeg ik injecties.

5. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    De klap 1 keer is zwaar, maar de 2e keer voel je je echt machteloos, weet er helaas alles van.

Ik kon het ook niet zo goed hebben dat er maar geroepen werd "Domme pech" en ben zelf vanalles gaan ondernemen.
    Via het ZKH mochten we onderzoeken laten doen (Chromosomen, schildklier en stolling, plus nog wat vitamine gehaltes) als we dat zelf wilde (heb je na de 2e keer al recht op, al wordt het vaak pas aangeboden na de 3e keer).

Zelf heb ik vreselijk veel gelezen op internet en had ik het idee dat progesteron voor ons wellicht ook een uitkomst zou bieden (ik heb 2x een MA gehad, eerst hartactie, vervolgend veel bloed, goede echo en later alsnog een hartje wat niet meer klopte..) en ben op eigen innitiatief naar St Geertgen in Elsendorp gegaan om dit te verkrijgen.

Ook slikte ik tarwekiemoliecapsules (bevorderen de innesteling en de doorbloeding). Toen ik daarmee begon was ik direct die ronde weer zwanger trouwens!
    Ook wordt er ooit preventief kinderaspirine gebruikt. Ik mocht dit niet (overlegt met st geertgen) omdat ik juist veel bloed verloor voor het fout was.

Toen ik weer zwanger was mocht ik iedere week op controle komen tot de 10e week, de 12e week nog de termijnecho en inmiddels had ik zelf het hartje gevonden met de angelsound dus werd ik iets geruster (uh dat zeg ik fout, ik had nu geen echo meer nodig om gerust gesteld te worden, de angelsound heeft wel overuren gedraaid :)). Deze zwangerschap bleef goed gaan en we hebben nu een prachtige dochter!
    Overigens, nadat ik stopte met de progesteron zijn bij mij harde buiken begonnen (lees: vanaf de 15 weken in de ziektewet, vanaf de 20 rust en om de 2 weken baarmoedermondmetingen, vanaf week 26 ziekenhuisopname, weeenremming en longrijping en vervolgens tot de 34 weken NIETS mogen) en op de terugkomdag bij de gynacoloog werd bevestigd dat ook deze zwangerschap wrs mis was gelopen zonder progesteron...

Ik ga nu niet beweren dat dit voor iedereen een wonder middel is maar ik weet wel dat je in NL moet vechten voor hulp want het wordt je niet zomaar aangeboden.

Doe wat voor jou goed voelt!
    Sterkte

6. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    4,322
    0
    36
    Overijssel.
    Thnx dames voor jullie reacties! Ik heb voor zover ik weet echt al het mogelijke gedaan om zo gezond mogelijk te leven. Was een ontzettende koffie drinker en ben van 6 bakken per dag naar 2 gegaan. Roken deed ik ook, zou daar met behulp van de huisarts mee stoppen maar natuurlijk was zij deze maand tot de 24e op vakantie (grr!). Helemaal stoppen is me niet gelukt, werd er ontzettend gestresst door, op advies van de vk rookte ik nog 3 per dag, smorgends, na het eten en voor het slapen. Dat heb ik aardig onder de knie, hoewel ik sinds zondag weer knap aan het paffen ben :x. Kook elke avond en zorg dat ik mn vitaminen binnen krijg, 2x daags fruit, elke dag groente enz. Foliumzuur slikte ik ook al een tijdje..Ook slik ik vitamine D omdat vitamine D te kort ook de kans op een miskraam schijnt de vergroten volgens de vk..

Ik vindt het vooral zo vreemd omdat ik al een gezonde dochter heb, raakte in de eerste ronde al zwanger, probleemloze zwangerschap en fijne bevalling.. Heb me er uiteindelijk bij neergelegt dat de MA in mei gewoon pure pech was maar dat het nu weer mis zou gaan had ik natuurlijk nooit verwacht! Vindt het enigzins wel fijn dat mijn lichaam het deze keer wel zelf heeft gedaan en me niet weer 3 weken met een dode baby heeft laten door lopen..

Weet iemand misschien ook hoe het nu zit met weer zwanger worden? Is een bepaalde tijd dat we moeten wachten?

7. Flavour

Flavour Niet meer actief

Er zijn wel degelijk mogelijkheden om een miskraam te voorkomen. Kijk maar eens op Herhaalde miskramen - over de weg naar een effectieve zwangerschap onder Suus. Daar zie je de onderzoeksmogelijkheden en evt oplossingen. Ga voor jezelf na welke onderzoeken nu nuttig zouden kunnen zijn en vraag daar zelf om bij de gyn. Zoals BB al zegt, de grondhouding van Nederlandse gyns is ronduit laks.

Roken zou ik wel echt mee stoppen, al voordat je weer zwanger raakt. Dat is echt een flinke risicofactor. Je hoeft niet te wachten. Als je niet meer bloedt en geen verhoging hebt kun je er weer voor gaan.

Suus

8. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    4,322
    0
    36
    Overijssel.
    Bedankt Suus! Zal het straks eens even rustig doorlezen allemaal.. Stoppen met roken ga ik indd doen! Morgen is mijn HA terug en dan maak ik gelijk een afspraak..

Vindt het ook een beetje vreemd dat ik relatief weinig bloed verlies heb. Vorige keer stroomde het er letterlijk uit als ik ging staan of lopen en dat is nu echt niet zo.. Heb nu nog minder bloedverlies als bij een normale menstruatie en vandaag is het alweer een stuk minder (wellicht omdat het vruchtje er al uit is).

9. Flavour

Flavour Niet meer actief

Als het vruchtje eruit is, en je bent schoon, dan kan het heel goed dat je niet veel bloed verliest. Heel veel sterkte hoor, ik vind het erg verdrietig voor je.

Suus

10. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    4,322
    0
    36
    Overijssel.
    Heb gister de echo gehad en alles was indd schoon. Zag er allemaal heel goed en het leek zelfs alsof er niets gebeurd was! Baarmoeder was helemaal schoon en het slijmvlies dun, zoals aan het begin van een nieuwe cyclus. Eierstokken zagen er ook prima uit en waren nu nog mooi rustig. Ze zeiden dat er een grote kans was dat ik binnenkort gewoon mn eisprong heb en daar mogen we ook weer gebruik van maken..

Vk vertelde ook dat ik mn bloed kon laten onderzoeken als ik dat wou, ze zei wel dat er een kleine kans was dat er iets uit zal komen omdat ik jong en gezond ben en bovendien ook al een gezonde dochter heb. Was zeer waarschijnlijk gewoon weer pure pech dat het is mis gegaan.. Mocht het een volgende keer weer mis gaan krijg ik wel een uitgebreid onderzoek zei ze..

11. Jantine

Jantine Bekend lid

May 8, 2011
    683
    2
    18
    NULL
    Ik herken me een beetje in je verhaal, s mk´s in 6 maanden tijd :x ... ik snap ook helemaal niet hoe 2 keer ´domme pech´ is, ben bang dat het iets structureels word... Afgelopen maandagavond heeft de vk gezien dat mijn ovulatie eraan zit te komen en daar mogen we goed gebruik van maken, maar de onbevangenheid is op dit moment wel een beetje weg. Aan de andere kant: na die indringende blik in mijn binnenste is tenminste wel duidelijk dat alles er a. zit en b. het doet, dus dat biedt óók hoop!

Ik wens je binnen hele korte tijd een hele fijne zwangerschap toe!!

12. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Charity, wat erg voor je! Ik herken het helemaal, heb ook een dochtertje en vervolgens een MK en een MA erachteraan, wat was ik aan het twijfelen aan mezelf! Ik heb wel bij de gyn alle onderzoeken al laten doen na de tweede keer en was er van overtuigd dat ze iets zouden kunnen vinden (heb nl. ook HELLP gehad en daar liggen vaak ook dezelfde ziektes etc aan ten grondslag als aan herhaalde MK's) maar ze vonden niets. Derde poging heeft geresulteerd in een zwangerschap die nu meer dan 27 weken is. Dus ik ben wel een voorbeeld van 'domme pech', maar dat hoeft natuurlijk niets te betekenen voor jullie.

13. Semiramis

Semiramis Lid

Aug 6, 2011
    86
    0
    0
    Eindhoven
    #13 Semiramis, Aug 24, 2011
    Last edited: Aug 24, 2011
    @charity2010 Wat rot voor je, ik wens je veel sterkte en hoop.

Heb het zelfde probleem maandag 22-8 een echo gehad , zou nu 7 weken moeten zijn maar het zag er uit als 5 weken, dus is sinds de vorige keer niet meer gegroeid. Er was ook geen vruchtje te zien aldus geen hart activiteit. Moet nu afwachten tot maandag heb dan weer een echo. Hoop dat moeder natuur het zelf oplost, ben bang voor een 2e curretage. :((

´domme pech´ dat zeggen ze altijd !!
    je moet inderdaad in Nederland ervoor vechten voor sommige dingen. Na mijn 2e miskraam vroegen wij voor een onderzoek maar ons verteld dat ze dat niet doen, pas na 3-4 miskramen!! Ik dacht ja halloooo, ik zit er iedere keer mee !! Ik ben ook niet meer de jongste!! Jaren gaan voorbij en we willen net als iedereen een kind.
    Uiteindelijk heb ik mn gyn, zo ver gekregen om toch een chromosomen onderzoek te laten doen. Gisteren bloed afgegeven
    voor 3 testen en nu afwachten , kan 7 weken duren! Heb geduld.

Vraag er gewoon om, ze zullen er niet zelf mee komen!

Een dikke knuffel , ik wens je nog veel sterkte met je verlies. Verlies je hoop en je geloof, nooit.
    kus semra

14. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    4,322
    0
    36
    Overijssel.
    Jij ook heel erg vee sterkte meid! Zie dat jij ook al het nodige heb meegemaakt :(.

Hoop ook dat je geen curretage hoeft! Maar je zou het toch ook eerst met medicatie kunnen proberen (cytotec)?
    Dat heb ik bij mijn MA ook gedaan en gelukkig kwam daar alles wel mee los..

Myn vk kwam wel zelf met het onderzoek aan. Ze zei dat ik bloed mocht laten prikken maar dat er heel weinig kans was dat er wat uit kwam... Afwachten dus..

Op internet lees ik dat ik nu toch enigzins een verhoogd risico heb op weer een miskraam maar volgens de vk is dat absoluut niet zo?!

Wil natuurlijk heel graag snel weer zwanger worden maar de lol is er nu wel een beetje van af. De eerste zwangerschap dacht ik helemaal niet na over dit soort dingen.. Bij de 2e had ik gek genoeg wel een voor gevoel, heb al vrij snel tegen mijn vriend verteld dat ik het gevoel had dat dit kindje niet zal leven.. En nu.. bij de 3e zwangerschap, was ik natuurlijk wel bang dat t weer mis zou gaan maar had ik t absoluut niet verwacht! Denk dat de volgende zwangerschap veel spanningen met zich mee zal brengen tot de 12 weken grens...

Ik hoop dat alle dames hier snel weer zwanger mogen worden en voor de dames die al zwanger zijn, dat het maar een fijne zwangerschap mag zijn met een geweldig gezond kindje :D!

15. Semiramis

Semiramis Lid

Aug 6, 2011
    86
    0
    0
    Eindhoven
    #15 Semiramis, Aug 25, 2011
    Last edited: Aug 25, 2011
    Ja dank je wel meid. Heb nog geen bloed verlies ben wel heel misselijk enzo maar het blijft droog hier maar mn krampen zijn sinds gisteren over.. Snap het even niet meer, dus maar afwachten.

Oh meid cytotec wil ik absoluut niet meer gebruiken , ik had werkelijk echte ween en pijn, had zitten janken van de pijn. En het ergste was dat ik alsnog gecurreteerd moest worden omdat het niet schoon was. Ik zou nu meteen voor een curettage kiezen maar ben er wel bang voor.. probeer nu er niet aan te denken, ik zie wel.

Maar meid kunnen zou niet naar een klinisch geneticus door sturen daar kunnen ze van alles onderzoeken. Dinsdag zijn wij daar geweest en ze hebben bloed afgenomen.

En betreft wat er op internet staat klopt niet altijd, je moet je daar niet zorgen om maken. Ik geloof daar niet in. Bij ieder is het anders.. Maak je daar geen zorgen om... Het is ons nog niet gegund. Ons tijd komt nog...

Ik kan je heel goed begrijpen. Met mn eerste zwangerschap was het een suprise voor ons en 1 week later kreeg ik bloedingen.
    2e zwangerschap was via 1e IUI maar begon niet ze goed , ze dachten eerst aan een bbz paar dagen later was het goed. 3 weken later zagen we dat het niet verder was gegroeid. Maar ik had al zon gevoel dat het niet goed zou gaan.
    Maar inderdaad met de 3e zwangerschap had ik toch wel een goed gevoel maar helaas.

16. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Jeetje Semiramis en Charity jullie hebben het ook op je bordje gehad zeg!

Wij zijn net als jullie sinds 2007 bezig Semiramis, ik kom niet veel andere vrouwen tegen die ook al zolang bezig zijn en zonder positief resultaat tot nu toe.

Wij willen binnenkort ook een gesprek met de gyn over hoe nu verder. Ik heb "pas" 1 miskraam gehad maar we doen er natuurlijk al 4 jaar over en nu blijkt het ook nog een partiële mola-zwangerschap te zijn geweest. Ik wil heel graag meer onderzoeken voordat we verder gaan. Als jullie tips hebben voor onderzoeken waar je om kunt vragen dan hoor ik het graag. Zelf heb ik in ieder geval chromosoomonderzoek in mijn hoofd en wil ik aan de huisarts vragen of ik mag prikken voor B12. Jullie nog ideeën?

Bij de intake voor de MMM is er van mij wel bloed onderzocht en ik heb een HSG gehad. Het zaad van mijn man is uiteraard onderzocht, maar meer onderzoeken hebben we niet gehad.

17. Semiramis

Semiramis Lid

Aug 6, 2011
    86
    0
    0
    Eindhoven
    Hoi, ik heb je blogs jankend gelezen meid, al mijn onderdrukte gevoelens kwamen weer naar boven.. Wat erg allemaal.. Dat we dit allemaal zo moeten mee maken ...Maar helaas ligt het niet in onze eigen handen..Als het aan ons lag zou het anders gaan..

Maar meid over dat je partiële mola-zwangerschap hebt gehad kan dit zich weer herhalen? En is je HCG gedaald? Wens je veel sterkte..

Afgelopen dinsdag hadden wij een afspraak bij een klinisch geneticus. Zij gaan inderdaad een chromosomen onderzoek doen en tevens gaan ze kijken of wij dragers zijn van Thalasemi ( komt veel voor bij mensen die van de Middellandse zee afkomstig zijn, Turkije) Dit veroorzaakt ook miskramen en dat de chromosomen zich niet goed verdelen of zo.

Je kunt inderdaad een chromosomen onderzoek vragen.
    Waarom ga je eigenlijk op Vit b12 testen? Waarom is dat belangrijk?

18. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Ach meis dat was nou ook weer niet de bedoeling dat het iemand verdrietig zou maken... ik hoop dat het je misschien heeft opgelucht en dat je je iets gesterkt voelt in het feit dat je niet alleen bent hierin. Hopelijk is het ons allemaal uiteindelijk gegund!

Wat fijn dat jullie nu onderzocht worden! Hoelang moet je wachten op de uitslag? Ik hoop dat wij ook die test mogen doen!

B12 tekort heeft vele symptomen die bekend bij mij overkomen (moe, koud, etc.) en het kan ervoor zorgen dat je eerder een miskraam krijgt. Bloed daarop laten prikken kan geen kwaad dus ik wil het graag uitsluiten. Als je op Google kijkt bij B12 tekort dan vind je heel veel informatie hierover.

De kans op een nieuwe partiële mola zwangerschap is 1% - 2%. Dus net zo groot als onze kans om uberhaupt weer zwanger te worden... Maar binnenkort willen we weer naar het ziekenhuis om onze laatste 3 IUI pogingen uit te laten voeren en dan is de kans op zwangerschap weer even verhoogd naar 20%! :)
    Mijn HCG is gedaald naar 6 dus dat gaat heel erg goed. Ik moet wel wachten tot ik op 0 sta maar daarna mogen we gewoon weer "verder".

19. Semiramis

Semiramis Lid

Aug 6, 2011
    86
    0
    0
    Eindhoven
    Pfff het heeft me inderdaad een beetje opgelucht en geeft me een goed gevoel om met lotgenoten te kunnen praten. Ik blijf hopen dat onze tijd nog komt.

Chromosomen test kan ongeveer 7 weken duren voor het uitslag en de rest kan een maar maanden duren :( Maar volgens de arts is dat geen reden om te wachten met behandelingen. Ik weet het niet eigenlijk moet rond de 25 kilo afvallen maar het lukt niet. Soms denk zal ik eerst afvallen en dan weer beginnen met de behandelingen maar daarna denk ik weer je bent ook niet meer de jongste om zo lang te wachten. pfff zit in een vicieuze cirkel lijkt wel.. ach ik zie wel.

Hm maandag zal ik met mijn gyn. bespreken over vit b12 misschien zou dat het kunnen zijn want ik heb altijd koude handen/voeten vaak moe enz.. Dank je wel voor je tip meid.

Ik ben blij dat je Hcg weer daalt. En 1-2 % is niet zo hoog gelukkig toch?

20. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    4,322
    0
    36
    Overijssel.
    Tis al even geleden dat ik wat heb laten horen..
    Zal zo even uitgebreid reageren maar voor nu heb ik eigenlijk alleen even een vraag en ik hoop dat die gelezen wordt!

Mijn vk vertelde me dat het bloedverlies met een week wel over moest zijn. Ben nu 8 dagen verder en ik bloed nog steeds. Welliswaar niet veel, kan het prima met een inlegkruisje af (wel meerdere per dag uiteraard). T schommeld een beetje tussen bruin bloed en rood bloed in. Ik heb verder geen buikpijn ofzo. Maar nu twijfel ik dus of ik de vk moet bellen of niet?!

Share This Page