hoi meiden, even een vraagje. mijn progesteron was bij deze zwangerschap aan de lage kant (8,3) en ik heb dus op aanraden van dr. De Sutter uit Gent Utrogstan genomen tot nu toe (vanaf 5,5 week 3x p/d 200 mg). Nu is het zo dat ik met 5+5 mijn eerste echo kreeg in Gent, we zagen een vruchtzakje (8 mm) en een dooierzakje, zag er goed uit. Met 6+2 kreeg ik mijn eerste echo in NL (was al gepland om mijn onzekerheid weg te nemen), maar daarop was ook nog steeds maar een vruchtzakje te zien met een dooierzakje. Het vruchtzakje was wel goed gegroeid(12 mm). Ook was er een hematoom bijgekomen. Het apparaat gaf aan dat dit beeld overeenkwam met een termijn van 5+4. Gisteren had ik mijn derde echo met 7+2 (of volgens de echo van vorige week 6+3) en nog steeds alleen maar een vruchtzakje zichtbaar met dooierzakje. Het vruchtzakje was wel weer gegroeid (nu 15 mm), maar niet die 1mm per dag (dat ik dacht dat het zou moeten groeien...). De gyn van gisteren zei dat het aan het apparaat kon liggen dat het een oud ding was, of dat het inderdaad niet goed zal gaan... Maar hij deed geen duidelijke uitspraken. Hij zei dat hij er niets over kon zeggen nog. Hij wilde ook geen termijn er aan hangen, kortom ik had niets aan hem. Nu vraag ik mij af of het misschien kan dat de Utrogestan een miskraam tegenhoudt. Dat als ik daarmee stop dat het dan meteen loskomt zeg maar. Of dat ik inderdaad gewoon geduld moet hebben en mssn over 2 weken (bij de volgende echo) wel een kloppend hartje ga zien... Weet iemand van jullie of dat kan? Wat moet ik doen, nog steeds Utro doornemen of toch stoppen nu?
Jeetje Surf, wat een onzekerheid. Utro kan een miskraam tegenhouden, tot op zekere hoogte. Maar je moet er pas mee stoppen als je voor jouw gevoel zeker weet dat het mis is. Nu nog twee weken wachten is onzin en onwenselijk. Vraag begin volgende week om een echo, dan moet er echt wel iets te zien zijn. Zo niet, dan kun je met de utro stoppen. Sterkte. Suus
suus: dankjewel voor je antwoord. ergens heb ik nog het gevoel van stel dat ik het nog door blijf gebruiken, komt het mssn nog goed, maar eigenlijk heb ik ook de hoop al wel opgegeven. ik kijk al anderhalve week naar een groeiend vruchtzakje, boeiend, maar ik wil een vruchtje zien! ik had vanuit de huisarts 3 echo's gepland, 12/8-26/8 en 9/9. Die van gisteren kwam ertussendoor vanuit het ziekenhuis omdat ik een hematoom bleek te hebben, die ze wilden monitoren. Gisteren dus weer een afspraak gemaakt met een gyn erbij voor 31/8, maar mssn staat de afspraak van de 26e (volgende week vrijdag) nog ook gewoon in het systeem... dan zou ik ook kunnen gaan, alleen zie ik dan geen gyn, maar alleen een echoscopiste... volgende week vrijdag zou ik volgens mijn eigen berekeningen 8+2 zijn en volgens de echo van vorige week 7+4... dan moet er toch echt iets te zien zijn, lijkt mij... 2 weken is echt lang!
Ja, 2 weken is te lang. Zou je niet begin volgende week kunnen? Krijg je utro van het zknhs? In dat geval kun je toch uitleggen waarom je niet zo lang wil wachten? Suus
nou gisteren inderdaad geen goed nieuws... ben dus ook meteen gestopt met de utro (laatste genomen dinsdagavond), wanneer kan ik nu de miskraam verwachten? is daar een 'regeltje' voor? bijvoorbeeld 3 dagen na het stoppen met de meds? of is het gewoon weer afwachten zoals altijd??