Hoge bloeddruk: wanneer medicatie? Wel of niet inleiden?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door zonnestraaltje1981, 29 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Sinds vorige week is mn bloeddruk jammergenoeg te hoog. De onderddruk is steeds wisselend tussen de 90 en 105. Elke keer als hij 100 is word ik opgenomen ter controle.

Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die een hoge bloeddruk hebben gehad tijdens een zwangerschap en vanaf wanneer zij medicatie kregen voorgeschreven?

Verder geld het advies hier in het ziekenhuis dat je met een hoge bloeddruk standaard met 37 weken word ingeleid. (dus ook als je alleen een hoge bloeddruk hebt en je verder prima voelt en geen klachten heb en ook urine/bloed goed zijn). Nu twijfel ikzelf heel erg wat te doen. Tijdens mijn vorige zwangerschap had ik ook een hoge bloeddruk en toen hoefde ik niet perse al met 37 weken te worden ingeleid (riepen toen sommige artsen wel maar ook veel artsen zeiden dat ik kon wachten). Ik heb er toen voor gekozen om niet zomaar in te leiden.
    Nu ben ik benieuwd hoe anderen dit hebben gedaan? Heb je je wel laten inleiden met 37 weken of zijn er mensen die ook hebben gekozen om te wachten?

(ik ben nu bijna 34 weken zwanger...)

2. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Mijn bloeddruk was vanaf de eerste controle al te hoog ;)
    Hier dus gelijk aan de medicatie gegaan en ingeleid met 38 wkn en 1 dag. maar niet vanwege de bloeddruk maar vanwege te weinig vruchtwater :) Anders had ik door mogen lopen tot 40 wkn.

3. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    Hier ook een hoge bloeddruk zonder zwangerschapsvergiftiging.
    Al vanaf week 18 aan het schommelen, iedere week overleg gehad over medicatie en iedere keer kwam ik er op het nippertje weer onderuit :D
    Nu gaat de bloeddruk helaas steeds meer stijgen...
    Afgelopen maandag begonnen ze ook over inleiden, toen was ik 36+6. Met goed overleg en een goede CTG afgesproken gewoon naar huis te gaan, bij klachten te bellen, en dan aanstaande maandag weer terug te komen.
    Maandag ben ik dus op 1 dag na 38 weken en dan ga ik het wel weer verder zien. Mocht de bloeddruk dan nog te hoog zijn willen ze een afspraak maken voor inleiden.

4. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn bloeddruk was bij beide zwangerschappen te hoog. Bij de eerste bij 38 weken ingeleid.
    Bij de tweede vanaf 11 weken medicatie, continu oplopend en meer. Vanaf 24 weken geregeld opgenomen geweest. Uiteindelijk heeftnhet bij mij geresulteerd in een spoedkeizersnede vanwege niet meer te reguleren van de bloeddruk met 3 verschillende medicatievormen inde hoogste dosering.
    Hopelijk is dat bij jou niet nodig! Succes de laatste weken!

5. Madi

Madi Lid

17 feb 2012
    48
    0
    0
    Schuldhulpverlener
    Ik heb gelijk meds gekregen met een onderdruk van 110 bij 10 weken. Ik hoop dat inleiden niet hoeft straks maar hou er wel rekening mee.

6. Kiwi2013

Kiwi2013 Actief lid

8 feb 2013
    269
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook vanaf het begin al een bloeddruk die aan de hoge kant was, maar net binnen de grens viel. Met 27 weken ging de bloeddruk echt over de grens heen en moest ik medicijnen beginnen. Met 38 weken precies ingeleid en is onze zoon geboren!!

7. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Thnx voor de reacties. En wat voor soort medicatie hebben jullie voorgeschreven gekregen? Ik ben nu toch maar met medicatie gestart (labetalol hci)

8. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb Aldomet, Adalat en Labetalol.. Ook ascal heb ik nog gehad..

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    ik heb aldomet gehad, maar ben met 39 weken ingeleid omdat ik toen niet meer goed daar op reageerde. Ben erg benieuwd hoe het de tweede keer zal gaan...

10. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Hier 1e zwangerschap met 35 weken aan de medicatie (geloof Adalat), had toen onderdruk van rond de 110. Keizersnede stond gepland voor 40w1d, maar uiteindelijk is ze met 40w al geboren, omdat ze zichzelf meldde.

11. Tines mam van 2

Tines mam van 2 Bekend lid

11 feb 2013
    973
    0
    0
    de eerste met 36 weken hoge bloeddruk met 39,4 ingeleid en tijdens de bevalling ketanserin gehad,

2e b=vanaf 13 weken hoge bloeddruk en met 38 weken ingeleid.

nu zwanger van de derde en bloeddruk is perfect.

als ze met 37 weken willen inleiden zou ik daar zeker geen probemen mee hebben gehad toen. ik voelde me niet bepaald lekker en achteraf bleek dat de placenta zijn werk niet meer deed door de hoge bloeddruk. er zaten allemaal infarcten in wat je dus niet kubnt zien

12. Blondje89

Blondje89 Actief lid

14 jun 2012
    463
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb de laatste tijd ook alleen maar een hoge bloeddruk..
    Vandaag was ie weer 148/100.
    Urine weer na laten kijken die was perfect.
    Heb ook geen klachten.
    Alleen hoofdpijn maar ben ook verkouden..
    Ze hebben het bij mij niet over inleiden gehad...? Ben a.s zaterdag 38 weken.
    Heb de laatste weken vaak bloed geprikt etc maar alles was goed.
    Ctg ook allemaal goed en de kleine loopt precies op schema.
    Vind het zo raar..

13. Baibey

Baibey Actief lid

29 sep 2012
    420
    0
    0
    Hier afgelopen donderdag bij 34 weken plots een hoge bloeddruk. Doorverwezen naar het zkh en meteen opgenomen met HELLP syndroom. Mijn bloeddruk was op een gegeven moment 120/160. Ons meisje is vrijdag gehaald dmv een keizersnede. Nu is mijn bloeddruk 140/92 en slik ik adalat.

Deel Deze Pagina