Op dit moment ben ik vanwege mijn zwangerschap volledig ziek gemeld, op advies van de bedrijfsarts. Mijn werkgever heeft mij nu ziek gemeld bij het uwv. Tot zo ver snap ik het allemaal wel. Wat ik niet snap is waarom ik vervolgens word gebeld door het uwv en er telefonisch kruisverhoor plaatsvind, wat mij het gevoel gaf dat ik enorm moest bewijzen dat ik echt niet kan werken ( dat heeft de bedrijfsarts toch al bepaald? ). Is dit de standaard procedure, m'n werkgever betaald toch vooralsnog m'n salaris gewoon uit? Mijn contract loopt af half augustus, dit valt in mijn zwangerschapsverlof. Wat moet ik voor die tijd regelen of moet m'n werkgever dat doen? Alvast bedankt voor de info.
Beste Poppenkop, Je bent ziek vanwege je zwangerschap en wilt weten waarom je door UWV gebeld wordt om te vragen hoe het met je gaat. Omdat je ziek bent door je zwangerschap, kan je werkgever je bij UWV ziek melden. UWV betaalt dan jouw Ziektewet-uitkering. Dit gaat via je werkgever. Om vast te stellen of je ziek bent en of dat ook echt door je zwangerschap komt, neemt UWV contact met je op. Soms word je ook uitgenodigd bij een verzekeringsarts van UWV. Ook wil je weten hoe het verder gaat met de betalingen wanneer je uit dienst gaat tijdens je verlof. Wanneer je verlof start, kan je er voor kiezen of je de betalingen zelf op je rekening wilt hebben of dat je het via je werkgever wilt laten gaan. Gaan de betalingen nog via je werkgever? Dan is het belangrijk dat je werkgever bij UWV meldt wanneer je contract eindigt. Ben je na afloop van je verlof nog ziek? Bel dan op de dag na je verlof met UWV om jezelf weer ziek te melden. Ben je na afloop van je verlof niet meer ziek maar heb je nog geen nieuwe baan? Dan kan je een WW-uitkering aanvragen via werk.nl. Dit kan vanaf een maand voor je verlof afloopt. Denk er aan dat je jezelf dan ook inschrijft als werkzoekende. Ook dit gaat via werk.nl. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare