Hallo, Ik heb een vraag over het aanvragen van een WAZO-uitkering. Het is een lastig verhaal. Hieronder een schets van mijn huidige situatie. Sinds juli vorig jaar heb ik een WIA uitkering (een loongerelateerde WGA-uitkering). Dit omdat ik langer dan 2 jaar ziek ben. In mei 2015 ben ik 100% afgekeurd door het UWV, maar zowel ik, mijn arts als het UWV zien mogelijkheden voor 100% herstel. Mijn werkgever is eigenrisicodrager en via hen ontvang ik ook mijn uitkering. Ook ben ik nog steeds in dienst bij mijn werkgever, ondanks dat ik nu langer dan 2 jaar ziek ben. Daarnaast re-integreer ik op dit moment bij mijn werkgever. Het re-integreren ging voorspoedig, totdat ik zwanger werd. Door zwangerschapsgerelateerde klachten ben ik helaas gedeeltelijk uitgevallen. Eigenlijk had ik in mei van dit jaar herkeurd moeten worden, maar dit is naar december verplaatst door mijn zwangerschap. Nu gaven de bedrijfsarts en arbeidsdeskundige van het werk aan dat ik via mijn werkgever de WAZO uitkering moet aanvragen (ondanks WIA uitkering). De arbeidsdeskundige legde uit dat mijn WIA-uitkering tijdelijk stopt tijdens de WAZO periode en dat wanneer mijn verlof is afgelopen, de WIA weer gaat lopen. Officieel eindigt in juli van dit jaar mijn loongerelateerde WGA-uitkering en kom ik in aanmerking voor een WGA-loonaanvullingsuitkering. Dit zou dus volgens de arbeidsdeskundige van mijn werk tijdelijk onderbroken worden. De formulieren voor de WAZO heb ik met mijn leidinggevende ingevuld en op 20 april kreeg ik bericht van mijn werkgever (P&O) dat ze mijn aanvraag hebben ontvangen en de WAZO voor mij gaan aanvragen. Mijn verlof zal ingaan op 5 juni 2016 (6 weken voor uitgerekende datum). Nu had ik nog niks gehoord en heb daarom vandaag telefonisch contact gehad met het UWV. Zij gaven aan nog niks van mijn werkgever te hebben ontvangen. Daarom heb ik de afdeling P&O van mijn werk gebeld en die vertelden dat mijn aanvraag pas eind mei op wordt gestuurd, omdat het nog op de stapel ligt. Daarom heb ik nu de volgende vragen: -is mijn werkgever niet te laat met het aanvragen van de WAZO-uitkering en heeft dit consequenties voor mij? -klopt het dat ik mijn WAZO via mijn werkgever moest aanvragen of had ik dit toch zelf moeten doen? En zo ja, kan ik dit dan alsnog zelf doen? Of is het wellicht beter dit nu zelf te doen, gezien ze niet echt haast maken? -ga ik door de late aanvraag hierdoor niet in de problemen komen met de WGA-loonaanvullingsuitkering? Ik weet dat als je deze uitkering ontvangt, je geen recht hebt op een WAZO. Ik ben bang dat door de late aanvraag dingen door elkaar gaan lopen, waardoor het allemaal nog ingewikkelder wordt en het erg lang kan gaan duren voor er ergens uitsluitsel is. -wordt de WAZO gebaseerd op mijn huidige uitkering? Hopelijk is het een beetje duidelijk (ondanks de ingewikkelde situatie) en alvast bedankt voor jullie reactie!
Beste Sunshinelover, Je maakt je zorgen omdat je werkgever later is met het aanvragen van je zwangerschapsuitkering. Je hebt nu een aantal vragen: Is mijn werkgever niet te laat met het aanvragen van de WAZO-uitkering en heeft dit consequenties voor mij? Je werkgever kan de uitkering aanvragen op zijn vroegst 4 weken en uiterlijk 2 weken voor je eerste verlofdag. Dit ligt voor jou tussen 8 mei en 22 mei. Een te late aanvraag kan alleen voor jou consequenties hebben als de uitkering naar jou wordt overgemaakt, maar in vele gevallen blijft de werkgever gewoon doorbetalen. Klopt het dat ik mijn WAZO via mijn werkgever moest aanvragen of had ik dit toch zelf moeten doen? En zo ja, kan ik dit dan alsnog zelf doen? Of is het wellicht beter dit nu zelf te doen, gezien ze niet echt haast maken? Het is je werkgever die de aanvraag moet doen. Alleen als de werkgever weigert deze aan te vragen mag je zelf actie ondernemen. Dat is nu niet aan de orde. Ga ik door de late aanvraag hierdoor niet in de problemen komen met de WGA-loonaanvullingsuitkering? Nee, de late aanvraag heeft geen gevolgen voor je WGA-loonaanvullingsuitkering. Wordt de WAZO gebaseerd op mijn huidige uitkering? Dat klopt; we leiden het dagloon af van de hoogte van je loongerelateerde WGA-uitkering. De uitkering bedraagt 100% van het dagloon. Vraag even na bij je werkgever hoe de betaling gaat verlopen. Als je werkgever je doorbetaalt heeft het geen gevolgen voor jou. Ik wens je een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team