En solliciteren, en een nwe hypotheek nodig hebben

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door prettymum, 28 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prettymum

prettymum Niet meer actief

Wie heeft hier ervaring mee?

Na jaren heb ik eindelijk een vast contract bemachtigd waardoor mijn salaris kan worden meegenomen in een aanvraag voor een hogere hypotheek. Eindelijk kans om een huis te kunnen kopen dus. We wonen nu in een appartement en dat wordt te klein.

Echter ik heb het zodanig niet naar mijn zin op mijn werk dat ik wil gaan solliciteren op een functie die na de zomer vrijkomt. Ik heb twee mnd opzegtermijn.

Dat wordt vrij lastig combineren denk ik aangezien ik mijn vaste contract pas kan opzeggen wanneer we de hypotheek rond hebben. En daarna begint pas de opzegtermijn waardoor de kans groot is dat ik (stel dat ik de baan krijg) niet beschikbaar ben op de datum dat ik nodig ben.

Mmm... Dan maar die baan langs mijn neus weg zien glippen? Mijn prioriteit is absoluut het huis maar nu die vacature er is is het ook zo verleidelijk voor de baan te gaan. Maar ja, zonder vast contract geen hypotheek...

Tips en ervaringsverhalen zijn welkom!

2. karin1981

karin1981 Fanatiek lid

11 mei 2011
    1.482
    0
    0
    Zuid Holland
    heb je een partner en heeft je partner ook een vast contract?

Bij een hypotheekaanvraag moet 1 van de 2 aanvragers een vast contract hebben en dat zou betekenen dat jij gewoon kan gaan solliciteren voor je nieuwe baan.
    Daarbij hoef je niet te vermelden aan de bank/hypotheekverstrekker dat je gaat veranderen van baan. Als je een offerte hebt ontvangen is die wettelijk gezien 3 maanden geldig. Voor beide partijen dus.

Suc6!!!

3. prettymum

Mijn man heeft wel een vast contract maar alleen op zijn salaris kunnen we niet genoeg lenen. En om mijn salaris mee te mogen rekenen moet ik dus ook een vast contract hebben. Of klopt dat niet?

Mijn werkgever moet hier uiteindelijk ook een werkgeversverklaring voor tekenen, als dat eenmaal gebeurd is zou ik natuurlijk wel kunnen opzeggen maar zulke dingen duren bij ons vaak lang.

4. karin1981

karin1981 Fanatiek lid

11 mei 2011
    1.482
    0
    0
    Zuid Holland
    nee hoor er kan een hypotheek verstrekt worden op beide salarissen. Voorwaarde is dat 1 van de 2 een vast contract heeft.
    Jouw salaris kan dus gewoon meegerekend worden en op vertoning van een werkgeversverklaring is er dus niks aan de hand want daarop staat dat jij een vast contract hebt.

Wat je ook altijd kan doen is een oriëntatiegesprek aanvragen bij een bank/hypotheekverstrekker. Dan weet je gelijk wat je kunt lenen.

Kijk ook eens op
    NHG - Home - Nationale Hypotheek Garantie,NHG,Stichting Waarborgfonds Eigen
    Woningen,garantie,lening,afsluiten,kopen,verbouwen,woning,Waarborgfonds,garant,hypotheek,hypotheekbedrag,geldverstrekker

Informatie over hypotheken | AFM

De AFM staat voor Autoriteiten Financiële Markten en is dus de "Wet"(toezichthouder) omtrent alles wat met financiën te maken heeft.

Let er wel op dat elke bank/hypotheekverstrekker de voorwaarden zelf in mag vullen. Dit kan betekenen dat je bv bij de ABN meer kan lenen dan bij de Rabobank, maar dat je bij de Rabo betere voorwaarden hebt mbt aflossing e.d. Dit moet je wel goed uitzoeken.

En mag ik je nog een advies geven? Ga niet tot je maximale bedrag. Je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt, minder werken, minder salaris of iets dergelijks en dan moet je toch het volledige hypotheekbedrag betalen. Dit als advies :)

Dus.......veel plezier met huizen kijken!!! :D:D

5. prettymum

Nou, wordt vervolgd dus... Maandag is het sollicitatiegesprek. Donderdag hebben we een afspraak met de hypotheker. En hebben we ook weer twee kijkafspraken gehad. Dus kunnen we dan wat concreter denken.

6. karin1981

karin1981 Fanatiek lid

11 mei 2011
    1.482
    0
    0
    Zuid Holland
    heel veel plezier!!! heb je nog vragen pb me ff das geen probleem ( werk zelf bij de bank trouwens dus verkoop je geen onzin :) )

7. karin1981

karin1981 Fanatiek lid

11 mei 2011
    1.482
    0
    0
    Zuid Holland
    oh en suc6 met je sollicitatie!!!! :D

8. prettymum

Dank je Karin! Ik kom vast nog bij je terug :)

9. prettymum

Ik heb vanmorgen het gesprek gehad. Dat startte met de kanttekening dat de functie waarschijnlijk pas later in het jaar vrijkomt. En dat ze het heel vervelend vonden mij dit pas nu te kunnen zeggen. Maar in mijn geval pakt dit dus wel heel gunstig uit. Hopelijk vergeten ze me niet wanneer het zover is. Nu dus eerst verder met de huizenjacht :) !

10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Gewoon het contact warmhouden ;)

Ik werd ontslagen tussen de hypotheekofferte en het kopen van het huis en het daadwerkelijke kopen van het huis in. Ik heb dit eerlijk gemeld bij de bank. Obv vriends salaris en een "extra ruimte" die ik kreeg obv mijn cv, werkverleden en lopende sollicitaties (die gunstig verliepen, veel vervolggesprekken etc) hebben ze ons toen toch de oorspronkelijke hypotheek gegeven. En terecht, ik had snel weer een baan. Dat was precies tijdens de bankencrisis overigens ;)

Deel Deze Pagina