Verlegen kleuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kickk, 19 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kickk

kickk Actief lid

3 mrt 2012
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter (net 4 jaar) is super verlegen. Met name naar andere kindjes toe. Ze gaat sinds kort naar school. Eigenlijk gaat dat heel goed, maar ze is gewoon heel verlegen. Dus ze doet haar ding, maar doet het steeds helemaal alleen. Ze durft geen contact te maken met andere kindjes.

Zijn er hier mama's met vergelijkbare ervaring(en) en/of tips?

We gaan binnenkort naar een proefles judo. Misschien/hopelijk geeft dat haar iets zelfvertrouwen...

2. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    Als ze nog maar net naar school gaat zou ik zeggen, maak je niet druk.
    Geef haar de tijd om te wennen. Er komt zoveel op ze af...zoveel indrukken zoveel te zien en te horen. Laat haar lekker een plekje zoeken en dan komt het op een ander afstappen vanzelf wel.

3. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Ik denk dat het een beetje in het karakter van je dametje zit. Geen 1 kindje is hetzelfde. Mijn dochter heeft hier ook erg lang last van gehad, maar de laatste tijd gaat het een stuk beter en durft ze zelfs voor zichzelf op te komen. Geef haar nog even. Ze is net naar de basisschool en sommige kindjes hebben wat langer nodig om los te komen, zie ik terug in mijn kleutergroepje.

Misschien kan je het een beetje stimuleren door kindjes uit te nodigen bij jullie thuis te spelen. Dat is voor haar een vertrouwde omgeving, waar het voor haar misschien iets makkelijker is om los te komen.

Succes!

4. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    heb je de leerkracht ook gesproken hoe die erover denkt?

5. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Ging ze naar psz of kdv ? En zo ja hoe was ze daar?

6. kickk

kickk Actief lid

3 mrt 2012
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lavendel, daar heb je inderdaad wel gelijk in... Natuurlijk kijk ik t aan. Maar ik merk het niet alleen op school, ook als we op bezoek gaan bijvoorbeeld. Vandaar mijn vraag. We gaan het wel wat oefenen (proberen), op een releaxte manier. Niet teveel pushen, denk dat dat alleen maar averechts werkt.

7. kickk

kickk Actief lid

3 mrt 2012
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Banjabes, dank je voor de tip! Zoiets zijn we inderdaad van plan. En ik denk dat je gelijk hebt, het zal voor een groot deel karakter zijn en daar is natuurlijk niks mis mee!

Hebben jullie iets gedaan om t te stimuleren bij jullie dochtertje?

8. kickk

kickk Actief lid

3 mrt 2012
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lavendel, ja de juf gaf het zelf ook aan. Wel dat ze lekker haar gang gaat en dat ze het idee heeft dat ze het wel leuk vindt. Maar dus ook dat ze niet met andere kindjes (durft) te spelen.

9. kickk

kickk Actief lid

3 mrt 2012
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Alev, ja ze ging naar het KDV. Dat ging eigenlijk hetzelfde. Dus ook weinig tot geen contact met andere kindjes. Is ook wel de leeftijd natuurlijk...

VErder heeft ze wel 2 goede vriendjes (niet van school) waar ze heerlijk mee kan spelen. Dus als ze zich eenmaal helemaal op haar gemak voelt, vindt ze het wel hartstikke leuk!

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier ook een heel verlegen meisje....
    Overal trouwens.. Zelfs bij opa en oma op visite.

Maar inmiddels in groep 2 regelt mevrouw even de hele klas hoor :)
    (En ja, ze is nog steeds erg verlegen als we op visite zijn)

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hier is de oudtse ook verlegen.....op school gaat het goed maar ze doet idd vaak haar eigen ding.
    Toch speelt ze ook veel met 2 jongetjes gelukkig......dus ze is wel verlegen maar ze moest ook gewoon wennen en dat duurt bij verlegen kindjes iets langer.

Ik vindt het prima zo......ze is hoe ze is. En ze mag zichzelf zijn.;) wel heb ik dit aangekaart hoor bij de juf zodat ze het weten.
    In de toekomst gewoon eens wat kindjes uitnodigen om te spelen.....komt vast goed.

12. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Bij onze dochter hielp het om veel met haar te praten. Zo liet ze zich makkelijk omver duwen door haar neefje die bijna twee jaar jonger is. Dan keer ze je aan en deed ze verder niets. Hij sloeg haar, duwde haar op de grond en prikte in haar ogen. Natuurlijk grepen wij dan in, maar zelf deed ze helemaal niets. Door veel te praten is ze weerbaarder geworden. Zegt ze nu wel dat hij dat niet mag doen en ze duwt hem zelfs weg.

Het sociale contact met andere kinderen is ook verbeterd. Ze gaat 1 dag naar het kdv, ik zwem 1 dag met haar en we gaan naar muziek op schoot. Bij al die plekken komt ze in contact met andere kinderen en je ziet dat het goed gaat bij kindjes die ze langer kent. Daar heeft ze intussen echt een band mee opgebouwd. In nieuwe situaties (nog meer bij volwassenen dan bij kinderen) blijft het spannend en moet ze altijd even de kat uit de boom kijken. Dat laat ik ook maar, want zo is ze. Als we ergens op visite zijn, dan weten mensen dat ook. Na een uurtje is ze meestal wel losgekomen en speelt ze mee.

Als kindjes wat ouder worden, dan voelen ze zich vaak ook wat groter. Dat merk ik nu op het kdv en zie ik ook terug in de groep. Onze dochter is echt de oudste en gedraagt zich daar nu ook naar. Ze helpt andere kinderen, maar kan nu zelfs soms een beetje bazig zijn. In de klas heb ik gezien dat zelfs de meest verlegen kindjes zichzelf in groep twee gaan ontwikkelen tot de meest sociale kinderen.

13. Saskia78

En dingen zelf laten oplossen.. Wel voorzien van enige instructies en evt alsnog ingrijpen natuurlijk..
    Maar aldoende leer je het snelst.

Door andere omstandigheden hier ook dochterlief weerbaarder aan het maken.
    Maar soms doet je moederhartje toch wel beetje pijn.
    Laatst tijdens de vakantie mijn cutywuty ukkie afgestuurd op 3 oudere Duitse jongens...
    Heb d'r ingefluisterd wat ze in het Duits moest zeggen als ze het niet leuk vond.. En d'r zo weer terug gestuurd.
    Oma stond al op om mee te gaan... Dus oma vertelt dat ze het echt zelf moest gaan proberen eerst... Oma boos want dat was absurd.
    (Wij doen dit dus op advies van iemand die daadwerkelijk geleerd heeft voor dit soort dingen. En wij vinden het ook niet altijd prettig maar snappen wel WAAROM het goed is om te doen..)
    En tja.. Was ze daarna terug gekomen van ze blijven doorgaan was ik heus wel even meegelopen.
    Maar kon d'r na 20 minuten gaan halen omdat het eten klaar was.
    Hele vakantie heeft ze geen last meer gehad van ze.
    Ze hebben zelfs nog met d'r geairhockied. (Dochterlief op een stoel want anders kon ze er niet bij... :) )

Meeste kinderen leren het gewoon vanzelf overigens... Gewoon bij het ouder worden.
    En ja, de ene is meer verlegen dan de ander.. Dat hou je toch :)

14. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Daar ben ik het idd mee eens Saskia....zelf laten oplossen.
    Hier verteld ze vaak ober een jongetje in de klas die vaker stout doet. Ik zeg haar dat ze moet zeggen dat ze het niet leuk vindt....en anders naar de juf gaan. Maar soms duwt hij dus ook.... Ja eerlijk ...ik zeg dat ze eens terug moet duwen. De juf zegt dat ze naar haar moet komen. Allemaal leuk en aardig maar als hij blijft doorgaan moet zij maar eens van zich afduwen.

15. Saskia78

@lov: ik heb dochterlief dan vorig jaar ook uitgebreid complimenten gegeven nadat ze thuis een keer vertelde dat ze HEEL hard op iemands tenen was gaan staan toen de juf niet keek.

Dat meisje is enerzijds d'r grote vriendin.. Anderzijds is ze heel bazig en soms behoorlijk gemeen.
    Zij duwt, schopt, staat op tenen etc... Altijd als de juf niet kijkt.
    En als Anne dan naar de juf gaat... Roept ze "ga, maar lekker zeggen hoor!,"
    En zodra de juf kijkt roept ze hard sorry (dat moet van juf en als je sorry zegt ie het daarna goed) en 5 minuten later doet ze het rustig weer.
    Moet zeggen dat juf het ook wel door heeft en regelmatig een praatje houdt met beide dames na zo'n voorval.
    Maar toen ze een keer eerst terugduwde en daarna op d'r tenen ging staan... Was ik toch wel trots :)

Niet dat ik er op zich voorstander van ben.. Maar soms is 1x wat terug doen wel gewoon de oplossing.
    En sinds die tijd hebben ze nog steeds wel regelmatig ruzie hoor.. Maar met veel minder duwen en andere gemenigheidjes.

16. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja ik snap je hoor Saskia....ze moet zich ook niet alles laten gevallen hoor. Dat wil ik dus ook niet. Thuis durft ze wel bij haar zusje ....

Binnenkort besprek op school en zal het eens aankaarten en vragen wat ze doet.

17. Saskia78

Mja probleem is dat juf nooit zal stimuleren om eens terug te meppen :)
    Straks zit ze met een klas vol meppende kindjes... :)

18. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hahahah nee dat snap ik.
    Maar ik heb gezegd dat ze dat van mama mag.

19. Saskia78

Had op de sportdag een jongetje in m'n groepje..
    De andere 2: nou ik wil niet met hem in een groepje hoor want hij slaat!
    2 oudste kleuters vs een jochie dat duidelijk nog niet heel erg lang op school zat.

Dus gezegd dat het nou eenmaal niet anders is en dat we gewoon met z'n 4-en de hele dag door zouden brengen.
    Maar wat bleek nou al snel... Hij liet alles over z'n kant gaan... En als hij het zat was ging ie slaan. (Niet heel gek.. Maar ook niet de bedoeling trouwens)
    En 2 kleuters meteen: ziejewel!
    Dus eens gepraat en toen bleek dat z'n vader had gezegd dat ie gewoon van zich af mocht slaan.
    Toch maar even andere afspraken gemaakt voor die dag.
    Hij mocht gewoon zeggen dat hij iets niet leuk vond.
    De andere 2 zouden gewoon daar naar luisteren en dan hoefde niemand te slaan of geslagen te worden.
    Uiteindelijk ging het super en ik heb maar 1x hoeven ingrijpen.
    En ik moet zeggen.. Hoor dochterlief ook niet meer klagen dat ie steeds slaat.. Heel blij mee :)

20. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja dat is ook niet de oplossing en ook niet echt de bedoeling geweest van die vader?
    Hier zeg ik tegen haar dat ze eerst moet zeggen dat ze het niet leuk vindt en dat hij moet stoppen. Doet hij dat niet mag ze terugduwen

Deel Deze Pagina