hmm doet me denken aan de tweeling-broer/zus van een klasgenootje van mijn dochter. voor de vakantie kwam er letterlijk nog geen woord uit. ze zijn in december 2 geworden... en onze dochter praatte met 2 al complete volzinnen dus het was mij wel opgevallen. nou weet ik dat onze dochter heel vroeg heel goed kon praten dus ik probeer het niet echt te vergelijken.. maar ik verbaas me soms weleens van wat andere kinderen op die leeftijd allemaal nog niet kunnen en wat blijkbaar toch heel normaal is maar vanochtend wist het dametje van de 2 toch zeer vakkundig duidelijk te maken dat ze op de slee wilde en het jongetje kwam naar me toe "op! op" en nadat ik hem optilde... "kijk! auto!" dat is toch heel wat anders dan voor de kerstvakantie hoor.. gaat echt snel zo ineens en natuurlijk zijn het geen volzinnen... maar in 3 weken van niks naar beiden toch wel wat losse woorden vond ik best knap heb dan ook lekker even gekletst met het jongetje.. erg leuk (for some reason.. zijn ze beiden nogal gek op mij en omdat we deels dezelfde route teruglopen willen ze wel vaker mijn hand vasthouden ook.. prima natuurlijk. maar dit vond ik ook wel heel gezellig )
@saskia78 en dat op de meest depressieve dag van het jaar Leuk om te lezen! Heerlijk als je merkt dat kindjes je graag mogen he. Het komt ook echt wel goed met ons moppie hoor, het komt ook omdat onze oudste dochter ook al zo snel met alles was....die vergelijking gaat gewoon automatisch. Ik/we moet(en) daar maar proberen mee te stoppen
Dat maakt het vast niet makkelijker dan nee Moet je binnenkort iet weer naar cb? Kun je daar altijd eens polsen... Bij ons sturen ze je maar wat graag door als er misschien iets is is. En verder ben ik mega-chaggie en ongemotiveerd merk ik Dus misschien toch beetje last van blue monday
Ja ik verwacht inderdaad binnenkort een oproep te krijgen hoor! Nou meid kom je even een lieve oppepper geven
Je kan het beter andersom hebben, dat nr 2 sneller is met praten, dan valt het idd niet zo op. De overbuuf maakte zich toen ook best zorgen, omdat haar 2de dochter met 2 jaar nog niks zei, maar die vergeleek ook met haar eerste dochter en dat meisje was ook super rap met praten en ook hele goede zinnen. Ik heb toen ook vaak gezegd, komt goed en je moet niet vergelijken. Het is idd goed gekomen.
Gek genoeg maar op de dag dat mijn zoontje 2 werd besloot hij ineens maar veel woorden te leren zeggen Zelfs de onthaalmoeder viel het op Komt goed hoor!
hier ook een boef die volgende week 2 wordt. hij zegt soms wel eens woordjes die echt nog ontcijferd moeten worden. Hij is heel slim, snapt alles wat je zegt alleen komt het er nog niet uit in woorden. Maar zet een willekeurig liedje op van een peuterprogramma en hij neuriet het veilloos en op de maat mee
Mijn broertje is pas op 3jaar begonnen met woordjes zeggen , nu is hij 8 krijgt een jaar logo al en het is helemaal goed gekomen Mijn dochter is van 24 februrii 2011 en klets de ore van men kop , Echtevzinnen van 3 soms 4 of 5 woorden , ze praat ook verstaanbaar , wel een beetje een rrrr klank die soms niet goed eruit wil rollen Mijn vriendin der kindje is van nov 2011 en praat nu 2 woordjes na elkaar meer niet , doet ie trouwens sinds december dit jaar pas Verschilt dus echt van kind tot kind , ieder kindje ontwikkeld anders , niet direct zorgen maken ,
Mijn oudste zei met 2 jaar nog vrij weinig... toen hij eenmaal op de PSZ zat, ging het met sprongen vooruit. Mijn jongste is nog geen twee en praat al tijden de oren van mijn hoofd. Heel verstaanbaar (ook voor anderen) en zinnen van zeker 4 woorden. Met mijn oudste is alles goedgekomen hoor, die heeft een woordenschat van heb ik jou daar en kletst de oren van mijn hoofd. Het ene kind is sneller dan het andere, ook binnen 1 gezin kunnen duidelijke verschillen zijn. Jij hebt alleen de 'pech' dat jouw tweede degene is die de late prater is. Bij mij dus andersom en ik denk alleen maar steeds, 'huh dat zei zoonlief op die leeftijd echt nog allemaal niet'
ik heb een zoontje van 2,5 en die zegt erg weing loop al bij de logo ik maak je wel steeds meer zorgen zou hij ooit wel goed gaan praten ik was ook laat zei mijn moeder 3 jaar toen ik ging praten
onze dochter brabbelt echt nog, paar woordjes zijn maar verstaanbaar, ze snapt je wel, doet kleine opdrachtjes. ik zeg steeds tegen mezelf, het komt wel goed, maar toch wil je graag dat ze gewoon op "schema" lopen. in mei moet ik een keertje extra met haar naar het cb en als het dan nog niet verbeterd is worden we doorgestuurd. volgende week gaat ze voor het eerst naar de psz, dat zal ook wel goed doen.
Hier een peuter van 25mnd die nog niet praat, hij zegt zelfs nog geen mama. Binnenkort wordt zijn algehele ontwikkeling onderzocht (vanuit het audiologisch centrum), om te zien hoe ver zijn algemene en spraakontwikkeling uit elkaar liggen. En dan kijken we verder.
Onze dochter had met 15 maanden een woordenschat van 50 woorden. Met 18 maanden zat ze over de 100, en begon ze met 2 woord uitingen. Inmiddels is ze 28 maanden, kletst je de oren van je kop (echt 12/13/14 uur per dag dat dat bekkie beweegt). Het is nu dusdanig dat we een woord maar 1 keer hoeven te zeggen, en ze zegt het zonder problemen na en weet dan ook nog waar ze het over heeft. Verbaas me er regelmatig over wat ze allemaal ineens weer heeft opgepikt als ze een nachtje bij opa en oma heeft gelogeerd bijvoorbeeld. Ze pikt ook van alles op van de tv trouwens. Hopelijk kan ze over 2 maanden naar de peuterspeelzaal, ben benieuwd of het dan nóg harder gaat.