En toen kwam de crisis ook bij ons

Discussie in 'De lounge' gestart door blondi, 7 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Maar wat doet de rechter als de eigenaar van een bedrijf het faillisement aan komt vragen?
    Gaat hij meteen akkoord en het bedrijf is failliet of worden alle cijfers bekeken en gaan er dagen/weken overheen?

2. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    Maar dat geld komt later wel via uwv dus het is net zo dta je liefdadigheidswerk loopt te doen, het is alleen een moeilijk traject voor alle kanten.
    Hopen dat er snel meer duidelijkheid is.

3. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    niet alles gelezennmaar wij zaten ook zo. midden in de bouwval vakantie. binnen 6 weken had mijn vriend zijn loon, vakantie dagen etc en zijn ww kreeg hij netjes . 4 weken later.

je moet wel na dr uwv omdat er een aantal papieren ingevuld moeten worden.

heel veel succes met een baan zoeken etc. mijn vriend heeft nog maar 6 mnd ww anders komen we in bijstand.. het is erg k*t nu!!!

4. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Jeetje, wat ontzettend klote.. Veel sterkte. :(

5. Zanita

Zanita Actief lid

1 jan 2013
    326
    0
    0
    NULL
    NULL
    je kunt WW ook via internet aanvragen, gaat veeeel sneller. www.werk.nl is de link ervoor. Uitkering krijg je trouwens niet gelijk dezelfde dag (was het maar zo). WW is in principe best snel geregeld en kan binnen 2 weken na aanvraag al op de bank staan

6. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Precies mijn gedachte

En ook al is het faillissement nog niet rond, het zit er iig aan te komen en zou me dus ook lekker ziek melden
    Geen loon gekregen , geen werk leveren, dan maar ziekmelden onder het mom van overspannen of zware griep oid

7. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak

klopt maar man van ts krijgt eerst nog betaling vanwege betalingsonmacht. dus het resteerende loon voor 6 weken. binnen die die 6 weken kan werkgever ts nog oproepen om te komen werken. na die 6 weken gaat de ww pas in

8. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar als bijvoorbeeld de salaris afspraak de 25e is, en je krijgt de 25e niet betaald, je baas niet betaald, dus zijn plicht niet nakomt. Je baas moet z'n plichten nakomen, anders mag je zonder gevolgen thuis blijven.

Maar goed, in de ww zitten is afschuwelijk. Ik heb het een maand een gehad, toen een baantje gekregen waarbij ik maar de helft verdiende dan daarvoor. Na 8 maanden gelukkig een nieuwe baan, en m'n goede salaris terug. Bank was zo blij die 9 maanden.... Succes !

9. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Je mag écht niet zomaar thuisblijven hoor! Dat is inderdaad werkweigering en in deze situatie wel het slechtste advies dat je kunt krijgen. Gewoon blijven werken dus, al snap ik heel goed dat dat heel krom is en voelt.

10. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Het vakantiegeld werkt anders dan normaal.
    Bij hun heet dat tijdspaarfonds, schijnbaar is dat vaak in de bouw zo.
    Dat hebben we nu opgenomen en staat volgende week op onze rekening. Helpt ons weer eventjes vooruit.

11. A2CA

A2CA Niet meer actief

Wat erg voor je meis, wij hebben dit ook gehad in juli. Bedrijf waar vriend werkte ging failliet en in oktober pas geld gekregen van uwv, wel met terugwerkende kracht maar de maanden echt door moeten zien komen. Gelukkig hadden we wat spaargeld en konden we het daar van doen.

Ik hoop echt voor je dat het bij jullie sneller gaat, en dat als je vriend in de ww zit ook snel ander werk heeft zeker nu er nog een kleintje opkomst is.

12. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Jeetje Blondi, wat ontzettend kl#te voor jullie!!
    Dikke knuffel!

13. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ook als je werkgever failliet is krijg je altijd je loon uitbetaald, dus geen paniek. Het UWV neemt gewoon de betalingsverplichting over. Het UWV is in het faillissement vervolgens een preferente crediteur, niet de werknemer. Het vervelende is dat het wel iets langer duurt voor je je loon krijgt. Overigens wordt er bij een faillissement altijd een bijeenkomst met iemand van het UWV georganiseerd waar precies wordt uitgelegd hoe en wat.

In dit geval is de BV zo te lezen nog helemaal niet failliet, dus zou ik gewoon doorwerken.

14. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Ik heb ervaring met een faillissement en als mij dat weer zou overkomen zou ik absoluut geen dag meer werken voor die baas. Doordat ik toen braaf door ben blijven werken heeft het mij dik 3000 euro gekost. Een deel doordat het UWV maar tot een bepaalde periode loon na betaald (3 maanden) Verder worden overuren e.d. ook maar deels betaald.
    Doordat ik geen loon kreeg maar de rekeningen wel doorliepen kreeg ik daar natuurlijk ook allemaal extra kosten bij, want geen enkel bedrijf wat rekening met je houdt op dat moment.

Nee dan meld ik me wel ziek (overspannen)

15. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Jeetje, 3000 euro. Maar jij kreeg in die tijd dus geen loon en geen ww?
    De baas had gevraagd om maandag en dinsdag nog te gaan werken. Vandaag ging hij officieel faillissement aanvragen en morgen komt hij op de bouw langs om verder te praten.
    Hoe het daarna gaat weten we morgen dus pas, de uren tikken langzaam voorbij sinds we dat weten...

16. blackrose88

blackrose88 Bekend lid

16 dec 2012
    877
    0
    0
    ik lees net in dit topic dat jullie gebruik hebben gemaakt van het tijdspaar gebeuren maar hoe kan het dat die dan wel uitbetaald kunnen worden?

en wat ik mijn af vroeg, kan je vriend/man niet gebruik maken van zijn vakantie bonnen? of werken ze daar niet mee bij het bedrijf waar je vriend werkt

17. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Tijdspaarfonds is een aparte organisatie naar mijn weten?

Ik werk in de bouw (hogerop) en heb er niks mee te maken, mijn vader is timmerman, en die heeft wel tijdspaarfonds, en dat komt altijd in tijdspaarfonds-enveloppen, niet in die van de baas.

Ontzettend rot voor je dat de baas failliet gaat, maar probeer rustig te blijven en blijf die paar dagen nog werken. Zo hoor je de info namelijk ook sneller.

18. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Tijdspaarfonds is niet van de baas van mijn vriend. Dat is een apart bedrijf en daar staat het geld van mijn vriend wat hij normaal gesproken in mei betaald zou krijgen. Zijn baas kan daar niet bij, de curator misschien wel dat weet ik niet.

Vakantie bonnen zijn er bij hem op de bouw niet meer.

19. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Tijdspaarfonds is vakantiegeld.....staat los van je normale loon.Krijg je ook uitbetaald via een ander.

TS heel veel sterkte met deze moeilijke situatie!Wel fijn dat je geld op kon nemen van het tijdspaarfonds zodat jullie toch eten kunnen.
    Hopenlijk vind hij snel ander werk!

20. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Jeetje, sterkte er mee!

Deel Deze Pagina