En toen sloeg ineens de twijfel toe...

Discussie in 'De bevalling' gestart door LindaenSven, 28 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Het is iderdaad moeilijker kiezen voor jou omdat het ziekenhuis op 25 minuten afstand ligt.
    Ik woon er 2 minuten vandaan dus tja mocht het nodig zijn dan ben ik er zo.

Praat er idd nog even rustig over en ik hoop dat je er uit weet te komen.

2. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    Sorry ik heb niet alle reacties gelezen maar wil wel even reageren op je vraag.

Ik woon ook op zo'n 20 minuten rij afstand van het dichtst bijzijnde ziekenhuis. Daardoor zei ik ook steeds: ik wil zowiezo naar het zkh want als er spoed is dan ben ik er maar vast. Tot ik een rondleiding kreeg daar... het is zo steriel en wit en saai en onpersoonlijk en... noem maar op. En ik weet wel dat dat je niet boeit op zo'n moment maar toch.

Ik heb er dus uitgebreid met mijn vk over gesproken. Zij heeft heel duidelijk alle voors en tegens op een rijtje gezet voor me. Ik dacht bijv ook altijd aan: dan moet ik als er wat blijkt te zijn met flinke weeen nog 20 minuten in de auto zitten! Tot de vk me vertelde dat je dat zowiezo wel moet omdat je niet aan het begin al naar het zkh gaat. Tja, zo had ik er nog niet eens bij nagedacht. Nu ben ik mede door dat gesprek echt helemaal voor een thuisbevalling.

Tuurlijk weet je niet hoe het loopt en misschien eindig ik alsnog in het zkh maar zou het wel jammer vinden. Wat een omslag he?! Haha, maak je er niet druk om, je hebt het niet in de hand en mag tot op het allerlaatste moment nog beslissen. Dus laten we gewoon kijken hoe we ons voelen en wat er gebeurd en hopen dat de bevalling meevalt ;o)

Succes meid!

3. RozeWolkje

RozeWolkje Actief lid

7 jan 2009
    293
    0
    0
    Ik zit met dezelfde twijfel. Mijn moeder heeft mij en mijn broer beiden met een (spoed)keizersnede gekregen omdat het op het laatst moment toch niet ging.
    Wij wonen op ruim 30 minuten van het dichtsbijzijnde ziekenhuis dus ik wilde ook beslist in het ziekenhuis bevallen.
    Ik ben 37 en heb zware bekkeninstabiliteit maar het kind ligt nu goed dus nu ga ik ook twijfelen of ik het niet gewoon thuis moet proberen.

Ik vind het wel belachelijk dat je pas met 7 cm ontsluiting naar het ziekenhuis mag, als je dan nog ruim 30 minuten moet rijden is dat onverantwoord.

4. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    @ Rozewolkje, bij mij zei de vk dat ze hun moment van naar het ziekenhuis gaan aanpassen aan de afstand. Dus in steden waar je heel dichtbij zit mag je pas later maar als je net als wij bijv wat verder weg zit neemt de vk al eerder het besluit om te gaan als het nodig lijkt. Is dit bij jullie ook niet het geval?

5. LindaenSven

LindaenSven Niet meer actief

@cjpt: Wat betreft met weeën in de auto zitten, ik weet ook wel dat dat sowieso moet, maar heb toch het idee dat als ik van tevoren plan dat ik naar het zkh wil, is het 'gewoon' wachten en volhouden tot ik naar het zkh mag.
    Als ik thuis wil bevallen en uiteindelijk alsnog met spoed naar het zkh moet, vind ik dat een veel enger scenario als dat ik 'gecontroleerd' op een bepaald moment gewoon sowieso naar het zkh ga..

Ja ik weet het, het is misschien ook niet echt logisch hoe ik erover denk, maar dat komt omdat ik er ook niet echt logisch over KAN denken (ik heb het immers nog nooit meegemaakt en heb geen idee wat me straks te wachten staat).

Als die-hard controlfreak is dat echt erg.....

@RozeWolkje: erg he die twijfels.. en het is echt balen voor ons dat het zkh niet gewoon wat dichterbij is.
    Het ergste vind ik nog dat er hier gewoon op 3 minuten afstand een zkh is, maar die 'doen niet aan' bevallingen. Hebben geen verloskamers..

Alle dames die met dezelfde twijfels zitten als ik, heel veel succes en we komen er wel uit, linksom of rechtsom moet onze kleine er toch uit en of we dat nou thuis of in het zkh doen, we hebben als het goed is genoeg steun aan onze verloskundige en (hopelijk ook) aan onze mannen :)

6. RozeWolkje

RozeWolkje Actief lid

7 jan 2009
    293
    0
    0
    @cjpt, ok dat zal ik eens aan mijn VK vragen dan want ik lees dat over die ontsluiting hier voor het eerst.

Ja misschien komt het ook dat ik een mega control freak ben hoor... ik ben inmiddels ook aan een geboorteplan begonnen en ben zelfs geneigd om een compleet draaiboek voor de kraamhulp op te gaan stellen; dat ze wel de juiste kopjes voor thee en koffie voor het bezoek pakken etc... haha ben ik nog erger dan jij?

7. LindaenSven

Haha, ja RozeWolkje dat klinkt als iets wat ik ook zou kunnen doen :D
    En ook waar ze welke kopjes/bekers/glazen weer moet terugzetten en hoe het allemaal moet staan in de vaatwasser...
    Ik ben gisteren ook gaan nadenken over een geboorteplan. Heb nog wel de tijd gelukkig dus doe het rustig aan (heb ook nog genoeg andere dingen die eerst moeten.. Afstuderen bijvoorbeeld..).

8. RozeWolkje

RozeWolkje Actief lid

7 jan 2009
    293
    0
    0
    Oh ja hier heeft ook alles een vaste plek... als de hulp voor het huishouden is geweest ben ik daarna nog een tijd druk alles weer op dezelfde vierkante cm terug te zetten...

Nou knap hoor om nu nog een studie af te moeten ronden. Ik word veel te veel afgeleid door het schoppen van die kleine in mijn buik om me nog ergens serieus op te concentreren.

9. LindaenSven

Het wordt voor mij ook steeds moeilijker om me te concentreren maar ik wil koste wat kost voordat de kleine er is afgestudeerd zijn (ben bang dat het er daarna niet meer echt van gaat komen..).

Grappig om te lezen dat ik niet de enige ben.. Al had ik er het geld voor dan zou ik nog geen hulp in de huishouding willen. Doe het liever zelf, tot grote ergernis van mijn vriend. Die wil graag helpen maar ja.. Dan ga ik het daarna toch nog een keer doen zodat het op mijn manier gebeurt...

Dat wordt nog wat als ik straks de controle uit handen moet geven als de kraamhulp er is.. Hoop dat dat geen ruziemaken wordt!
    Als ze hier komen voor de intake zal ik het ook wel aangeven denk ik, dat er wel iemand moet komen die daar een beetje tegenkan, of in elk geval dat ze het wel weten en er rekening mee kunnen houden.
    Zo veeleisend ben ik verder niet, de kraamhulp moet niet bang voor honden zijn (heb er 2, een Stafford en een Bull Terrier, dus niet bepaald schoothondjes) en moet een beetje tegen mijn behoefte aan controle kunnen...

10. RozeWolkje

RozeWolkje Actief lid

7 jan 2009
    293
    0
    0
    Ik heb ook altijd zelf het huishouden gedaan maar kan het nu niet meer ivm zware bekkeninstabiliteit, zwangerschapsischias en carpaal tunnel syndroom. Nu ben ik hele dagen thuis maar ook straks wil ik dat de hulp komt als ik thuis ben. Ook loop (nou ja strompel haha) ik alles nog na want ik doe het zelf toch altijd beter; heeft ze de wastafel gedaan en zie ik toch nog kalkaanslag, daar kan ik echt niet tegen...

Bij de intake van de kraamhulp heb ik ook aangegeven dat we huisdieren hebben maar mijn man zal die wel verzorgen.
    Gelukkig is hij ook heel precies dus zolang hij thuis is komt het vast wel goed maar ja die moet overdag weer naar zijn werk...

Nog zoiets... ik ben alvast een tas aan het vullen met spullen voor als ik in het ziekenhuis ga bevallen maar ja mijn toiletspulletjes heb ik nu nog nodig. Heb dus al gekeken of ik alles in mini verpakking moet kopen en alvast klaar leggen of dat ik daar nog wel tijd voor heb als de weeën beginnen...

11. Ik heb vanaf het begin van mn zwangerschap altijd in het ziekenhuis willen bevallen. Nu moest ik uiteindelijk ook ingeleid worden, dus had ik geen keuze meer, maar toch :p

Ik heb het als heel prettig ervaren, en ik vind dat, zodra je het ziekenhuis uitkomt, je ook een stukje van je bevalling afsluit.

Ik heb het (nog steeds) heel erg moeilijk met het verwerken van m'n bevalling, en ik denk niet dat ik er blijer van zou worden als ik elke dag op de plek zou zijn waar mijn bevalling plaats heeft gevonden.

In het ziekenhuis had ik redelijk veel mensen om me heen. De gynaecoloog, de verloskundige van het ziekenhuis, de verloskundige waarbij ik mijn hele zwangerschap heb gelopen (dat gebeurt normaal gesproken niet, maar omdat ik hun 'jonkie' was, ik ben pas 18, mocht ik haar bellen als ik het prettig vond als zij erbij was), de stagiaire die die dag met haar meeliep :p, m'n moeder, en af en toe kwam er nog wat verpleging binnen.
    Ik vond het heel erg fijn dat er op elk moment wel iemand was die zei dat ik het 'goed deed', en dat ik het 'echt wel kon', terwijl ik het eerst juist een heel vervelend idee vond als er allemaal vreemden bij zouden zijn!

Het enige wat ik negatief heb ervaren in het ziekenhuis was de nachtverpleging.
    Maar goed, ik had ook een hekel aan de kraamhulp.

Ik hou er gewoon niet van als mensen mijn kind willen verzorgen en mij vertellen dat ik rustig moet doen, dat bepaal ik zelf wel.

Als jij je prettiger voelt bij een ziekenhuisbevalling zou ik daar dus ook absoluut voor kiezen!

12. Makkie

Makkie Niet meer actief

Ik had een vluchttas klaar staan voor het geval dat (met idd miniproducten erin) maar ik hoopte thuis te kunnen blijven. En dat was gelukkig ook zo! Heerlijk thuis met mijn vriend en op ons eigen bedje bevallen! Zo speciaal! (als niet kan zou je nog in de woonkamer kunnen gaan liggen met een bed) Ik vond het echt super dat het thuis gelukt is, maar goed, was het niet anders geweest, dan was dat ook prima geweest. Maar mijn 1e keus was thuis en dat is gelukt!

Verder echt geen last gehad van rotzooi, dat heeft de vlos al opgeruimd voordat je er erg in hebt. Lekker eigen douche, meteen de visite die kon komen en de kleine al meteen in zijn eigen wiegje!

13. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Euh...had er wat staan wat niet klopt!

14. Makkie

Makkie Niet meer actief

:(:(:(

15. Ik weet niet of dat op mij sloeg, maar als dat 't geval was: Ik wil ZELF voor mijn kind zorgen, hoe ziek, zwak of misselijk ik ook ben.

Van m'n kraamverzorgster moest ik m'n ontbijt op bed op eten, terwijl zij met m'n zoontje naar beneden ging.
    Nou, vergéét het maar.

Dat heeft niets te maken met eigenwijs doen, want ik voel zélf wanneer ik rust nodig heb, mijn kraamverzorgster niet.

16. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Tjah, dat zal dan wel verschillen per regio (dit is wel een grote regio hoor waar ik vandaan kom). Maar met 3 cm mocht ik in ieder geval naar het ziekenhuis.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Volgens mij is dat niet overal zo, of het ligt aan mijn verloskundige ;). Maar Eva was 4350 gram, ik las op het forum over lichtere kindjes die glucosemetingen kregen, maar de verloskundige hier heeft er met geen woord over gerept. Wij konden dus gewoon thuis blijven.

Ik wilde altijd in het ziekenhuis bevallen, lekker veilig inderdaad. Maar rond de 30 weken begon ik te twijfelen en uiteindelijk wilde ik het allerliefst thuis bevallen! En zo is het gelukkig ook gegaan, gelukkig is alles goed gegaan. Eva was nogal groot en bleef even steken. Ik twijfel nog een beetje over de bevalling van de 2e, maar ja, als Eva eruit is gekomen zal het een volgende ook we lukken.

En van de rommel heb je geen last hoor, ik heb zelf geen viezigheid of rotzooi gezien, dat was al opgeruimd toen ik een uur na de bevalling ging douchen. Was zat ook al in de machine. Mijn vriend moest het daarna alleen nog in de droger doen, maar goed, dat moet je zelf sowieso ook als je de gewone was wast ;).

18. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Had ik persoonlijk ook niet gepikt hoor.
    Mijn kind afblijven jij!!!!!
    Je eigen gevoel is daarbij heel belangrijk al zeg ik er wel bij dat er kraamvrouwen zijn die omvallen van vermoeidheid en dan nog de rust niet nemen.
    Als jij in bed je broodje moest eten is dat opzich geen probleem maar de kraam had ook bij jou kunnen gaan zitten met de kleine man.
    Dan had je heel anders gereageerd waarschijnlijk.

Enne KIWI wat ik al zei zal verschillen per regio :D
    Wij mogen pas laat weg en dan ben ik al over de helft dus ikke blijf wel lekker thuis.

19. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

JA! en dat had Ik dus ook! dat ik WEL omviel na de vijfde dag, was alle kilo's kwijt, at slecht omdat ik het kind wou pakken en zelf verzorgen... maar goed, ben er op terug gekomen. daarom vind ik het ook vaak wel eigenwijs gedrag! (en ik ben er zelf net zo een!) las het net terug en had het bericht nogal gefrustreerd geplaatst.

20. LindaenSven

Pff dat is ook echt mijn valkuil, gewoon maar doorgaan tot ik omval.. Kan er ook niks aan doen, moet gewoon..

Ik weet nog steeds niet waar ik wil bevallen, ik kan 's avonds denken, ja ik ga toch voor een thuisbevalling.. En de volgende ochtend weer denken, nee ik wil toch in het ziekenhuis.. Er is gewoon voor beiden wat te zeggen maar ik ga er gewoon nog een aantal weken over nadenken en alle voors en tegens op een rijtje zetten. Heb gelukkig nog genoeg tijd om te beslissen :D

Deel Deze Pagina