Niet overal zindelijk..... peuter 3

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Fleurop, 5 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleurop

Fleurop Fanatiek lid

2 jul 2010
    1.684
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    Overijssel
    Sam is nu 3 jaar en 5 maand oud. Vanaf 2,5 jaar zijn we bezig met zindelijkheidstraining en vanaf 3 jaar is hij volledig zindelijk thuis. Helaas wil hij nog absoluut niet bij de peuterspeelzaal, opvang, anderen thuis naar de wc of op potje. En daar gaat mijn vraag dan ook over: hoe krijg ik het voor elkaar dat hij overal zindelijk is voor hij naar school gaat in augustus?

Wat wel lukt:
    - in openbare gelegenheden alleen samen met mama
    - bij mijn schoonmoeder thuis (die past 1 hele dag op), alleen op potje en níet poepen.
    - bij mijn ouders, alleen als mama mee gaat

Wat Sam zelf zegt:
    - 'ik wil niet'
    - 'ik wil alleen met jou mama'
    - 'ik vind het eng'

Wat we gedaan hebben:
    - zonder luier naar peuterspeelzaal; hij houdt het op tot hij thuis is
    - beloning in vooruitzicht stellen
    - leuke stickers gebruiken (werkt thuis en bij schoonouders wel, elders nog niet)
    - uitleggen dat de opvang wc's heeft speciaal voor kindjes, en dat de juf ook altijd even weg kan lopen als hij wil
    - paar maand terug zonder luier naar opvang, maar steeds natte broek. Ik probeer het a.s. dinsdag weer eens zonder luier. Ben hem aan het voorbereiden maar hij geeft steeds weer aan dat hij niet wil.
    - samen proberen alleen te kijken naar wc's ergens anders, maar hij wil eigenlijk überhaupt al niet eens kijken
    - toch op de wc zetten, maar helaas wordt hij dan hysterisch en boos, dus maar 1x gedaan en verder nooit weer

Wat nu? Moet ik toch strenger zijn, er druk op zetten... of juist gewoon los laten. Hem iedere keer toch geen luier meer om doen en hem laten plassen/poepen in de broek, of wel gewoon luier aan op plekken waar hij nu al zegt toch niet te gaan???

Ik weet dat we nog wel een aantal maanden hebben. Maar omdat hij zo stellig is in het niet willen, weet ik niet zo goed wat ik nu moet doen. Hij kan tenslotte gewoon plassen op wc of potje.

2. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Ohhh moeilijk zeg! Hier hebben we dezelfde uitdaging... Mijn zoontje is trouwens van 21-9-'11 ;)
    Ik lees even mee

3. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    misschien zijn eigen potje mee nemen naar de creche?

of het misschien stapsgewijs opbouwwen? dus de juf eerst laten kijken van een afstandje. dan dichterbij. dan doet de juf bijv. een keer de broek open voordat hij moet. en zet jij hem op de wc. een stap later de juf zijn broek weer dicht laten maken. enz totdat de juf het alleen mag. Misschien helpt het.

succes ermee.

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier ook.

Op de Peuterspeelzaal weigert Aiden op de WC daar te plassen. Hij gaat dus wel netjes mee en op de WC zitten, maar plassen ho maar. Juf ziet wel dat hij nodig moet. Maar hij houdt het op. Wil alleen thuis op het potje.
    Weigert trouwens ook het in zijn luierbroekje te doen (gelukkig). Het gevolg is dat als ik hem ophaal van de PSZ, hij eenmaal bij de auto overstuur huilt dat hij buikpijn heeft en op het potje moet. Dus snel naar huis en op het potje.
    Thuis gaat hij ook niet graag naar de WC. Wil alleen maar op het potje.

Vanmorgen heeft hij wel (eindelijk) bij mijn moeder op het potje geplast toen ik moest werken.

Poepen is helemaal een drama. Dat wil hij juist alleen maar in een luierbroekje doen en het liefst verstopt hij zich dan. Hij houdt poep soms zolang op dat het hem pijn doet en huilt dat zijn kont zo zeer doet. :( Hij is bang om te poepen.

5. henriette

henriette Actief lid

12 okt 2010
    244
    1
    18
    NULL
    NULL
    Waarom niet de po meenemen dan. En als hij miet poepen gewoon rustig waar hij op zijn gemak is. Mijn dochter wilde een tijd niet bijnde oppas poepen. Wat toen hielp stickers opplakken wanneer ze goed op de potje en later op de wc had geplast. Ik haalde allemaal kleine cadeautjes bij 8 keer goed plassen kleine beloning. Nu doet ze het overal en niet meer in de broek.

6. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Niet bij ieder kind helpt dat sticker en belonings systeem... Hier bij mijn oudste wel en nu dus bij de middelste niet

7. henriette

henriette Actief lid

12 okt 2010
    244
    1
    18
    NULL
    NULL
    ik zeg ook niet dat het moet helpen was een optie een proberen waard. Is ook een stukje vertrouwen krijgen. Je hebt ook leuke boekjes voor kinderen.

8. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Joep moet poepen hielp hier geweldig met poepen. Binnen een weekeind hij uit zichzelf op de wc poepen. Kan je zo op Google vinden

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dank je voor de tips! Aiden geeft niks om stickers of andere beloningen.
    We gaan hem nu proberen op de WC te laten plassen. Plassen doet hij overigens al nooit meer in zijn broek trouwens. Geeft keurig aan dat hij moet plassen en op het potje wil.

Het poepen en het nergens anders durven plassen is dus het eigenlijke probleem.

Ik ga even op zoek naar dat boekje van Joep! :D

10. Fleurop

Fleurop Fanatiek lid

2 jul 2010
    1.684
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    Overijssel
    27mama: Dank voor je tips, stapsgewijs is een idee. Maar we zitten nu nog maar in de fase van 'het mee lopen naar de wc'. Verder komen ze op de opvang nog niet. Ook als ik erbij ben wil hij niet meer dan alleen kijken. Het liefst niet eens kijken. Eigen potje mee geprobeerd maar helaas haalt dit nog niks uit.

a.s. dinsdag weer een poging zonder luier naar opvang. Maar ben er bang voor...

Deel Deze Pagina