Dreumes optrekken tot staan.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door linxje, 27 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linxje

    linxje Lid

    11 jul 2011
    72
    0
    6
    Hallo lieve leden ,

    Kan iemand mij vertellen wat zo ongeveer de uiterlijke leeftijd is dat een kindje zichzelf kan optrekken tot staan?
    Tot nu toe kan niemand mij daar een duidelijk antwoord op geven.
    Mijn dochtertje is bijna 20 maanden en kan het nog niet.
     
  2. maria80

    maria80 Fanatiek lid

    18 aug 2009
    1.960
    131
    63
    Wat zegt het consultatiebureau erover?
    Ik heb wel eens gehoord dat kinderen met 24 maanden toch wel moeten kunnen lopen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
    Dus het lijkt mij dat kindjes van 20 maanden zich eigenlijk wel moeten kunnen optrekken.

    Al eens bij de kinderfysio geweest? Het lijkt mij dat zij hier het juiste antwoord op hebben en tips en oefeningen hebben.
     
  3. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou even met het cb bellen, 20 maanden is best wel aan de late kant, maar geen idee wat 'de max' is.
     
  4. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Heb je dit idd niet eerder besproken op het cb?
    Anders zou ik daar even contact mee opnemen.
     
  5. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn jongste ging met 23 maanden lopen, daarom weet ik dat 24 maanden als grens aangehouden word voor loslopen. Als een kindje met 24 maanden nog niet losloopt is het verstandig te gaan onderzoeken of dit een medische oorzaak heeft.

    Als je alleen de grens voor optrekken wilt weten, bel het cb.
    Echter als je je zorgen maakt kun je wellicht beter naar een goede kinderfysio, mits je daar nog niet loopt.
     
  6. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Volgens mij zou 90% van kinderen bij 14 mnd het optrekken toch echt wel moeten kunnen. Als je kind het dan nog niet kan, is de kans groter dat het wellicht wat hulp nodig heeft of dat er een specifieke reden voor is. Ik zou afspraak maken bij kinderfysio, dat kan ook zonder verwijzing.

    Mijn zoontje was 'laat', hij kon het nog niet met 14 mnd en toen bood CB mij een verwijzing naar fysio aan. Hij is het uiteindelijk gaan doen bij 16 mnd (met veel oefenen/stimuleren van onze kant) en liep los bij 19 mnd.
     
  7. TiToTam

    TiToTam Bekend lid

    8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Staat ze al wel als je haar neerzet? Loopt ze langs de tafel of aan je handen? En gaat het puur om het optrekken? Of is ze überhaupt nog niet bezig met lopen? Weet wel van een vriend van ons dat hij nooit liep, tot hij rond z'n tweede ineens opstond en weg liep. Dus kan best even duren. Als ze wel bezig is met lopen zou ik me alweer wat minder zorgen maken over het optrekken dan als ze ook nog niet kan blijven staan. Dan zou ik idd contact opnemen met een fysio. Die weten ook weer meer dan een cb.
     
  8. linxje

    linxje Lid

    11 jul 2011
    72
    0
    6
    Nee ze staat niet als ik haar neerzet.
    Meestal trekt ze haar benen in , soms zet ze haar benen neer maar der rug houd ze dan ook krom. Ze doet eigenlijk alles op haar knietjes langs de tafel.

    Bij een fysio loop ik al sinds ze 12maanden is omdat ze niet rolde en niet kroop. Dat kruipen doet ze wel als de brandweer sinds maand of 14/15
     
  9. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat zegt de fysio erover?
     
  10. linxje

    linxje Lid

    11 jul 2011
    72
    0
    6
    Cb heeft hun handen er soort van afgetrokken omdat we naar de neuroloog moeten in juni. Laat de neuroloog het maar goed in de gaten houden werd er gezegd ! ( moeten naar neuroloog omdat ze een aanval gehad heeft koortsstuip en ze dingen deed maar nu miet meer )
     
  11. linxje

    linxje Lid

    11 jul 2011
    72
    0
    6
    Om eerlijk te zijn.... word gek van die fysio haha want ene keer zegt ze dit en andere keer zegt ze dat ! Aankomende woensdag afspraak bij een nieuwe fysio trouwens die komt aan huis dus ben benieuwd ! Maar was nieuwsgierig naar jullie kindjes . Ik heb de tijd hoor maar dacht dat voor t optrekken toch een bepaalde leeftijd stond en ze daar ver boven zat vandaar
     
  12. linxje

    linxje Lid

    11 jul 2011
    72
    0
    6
    Fysio zegt elke keer weer wat anders eigenlijk ! Dan is het evenwichts stoornis dan is het luiheid dan weer sensomotorisch intergratie probleem! Maar woensdag komt er nieuwe fysio aan huis gelukkig. En ik heb de tijd maar dacht dat ze ver over de grens van het gemiddelde zit vandaar mijn vraag .
     
  13. linxje

    linxje Lid

    11 jul 2011
    72
    0
    6
    Enigste eigenlijk wat ze doet is papa zeggen , zwaaien en klappen, kruipen en op haar knietjes zitten.
     
  14. linxje

    linxje Lid

    11 jul 2011
    72
    0
    6
    De nieuwe fysio dame is bij ons geweest , deze heeft verteld dat ze haar eigen gewicht kan dragen dus moet kunnen staan.

    Als ik er neerzet zakt ze door der benen , maar aan de salontafel dan blijft ze wel staan 👍🏻
     
  15. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Hopelijk krijg je wat meer duidelijkheid en vooruitgang met de nieuwe fysio. 20 maanden en niet staan lijkt me wel erg laat. Dus goed dat er iemand met je meedenkt. je mopje is zoals ze is natuurlijk, maar ze heeft wel recht op goede zorg! En dan kan jij ook met een gerust hart er naar kijken toch :)

    Mijn zoontje trok zich met ongeveer 11 maanden op. Hij is nu 14 maanden en doet voorzichtig af en toe wat stapjes los. volgensmij is hij vrij gemiddeld in ontwikkeling.
     
  16. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.770
    113
    Mijn zoon is geen snelle, nu 17 maanden en loopt nog niet los maar met 11 maanden kon hij wel zelf gaan staan...
     
  17. TiToTam

    TiToTam Bekend lid

    8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Frustrerend dat de fysio nog geen eenduidige conclusie kon geven! Maar wat je vertelt klinkt het wel alsof er meer aan de hand is, als je wordt doorverwezen naar de neuroloog. Wie weet heeft het niet optrekken daar ook mee te maken? Kun je niet ook naar een kinderarts die eens mee wil kijken? Als ze zo laat was met kruipen, is dat misschien ook wel haar tempo van ontwikkelen.
     
  18. linxje

    linxje Lid

    11 jul 2011
    72
    0
    6

    Bedankt voor je lieve reactie 😊 Dat is inderdaad vrij gemiddeld , als een kindje nog niet loopt met 18maanden zei de fysio dan moet je hulp zoeken ... mocht ze achteruit gang gaan boeken inde zin van der Bekker niet vast kunnen houden of broodje niet meer dan moet ik gelijk aan de bel trekken ... maar met alles is ze laat volgens mij want kleuren kan ze niet , lepel eten niet , alleen papa zeggen .... volgens de fysio heeft het geen zin de scan eerder te laten doen want wat er ook uit komt je kan het niet meer veranderen zegt ze. Alleen heel stom wat ik nu zeg maar is het echt zo dat als ze aan salontafel kan staan/leunen dat ze dan der gewicht kan dragen ? Als ik er zelf optil en neer willen zetten en ze op mij kan leunen gebeurt er niets dus vandaar...
     
  19. linxje

    linxje Lid

    11 jul 2011
    72
    0
    6

    De reden dat we bij de neuroloog lopen komt omdat ze in oktober een antyoiscje convulsie gekregen heeft , en daar gaf ik aan dat ze kon zwaaien , kusjes kon geven en papa en mama zeggen maar dat het verdwenen is , later deed ze et weer en ging het weer weg. Nu is het zwaaien en papa zeggen . Alhoewel het papa zeggen ik afgelopen week ook niet meer gehoord heb ....
     
  20. linxje

    linxje Lid

    11 jul 2011
    72
    0
    6

    Staan is de basis dus super dat die dat al kan ja toch 😁
    En dat die wel kan lopen aan de hand neem ik aan ?
     

Deel Deze Pagina