6,5 mnd hoe bijvoeding opbouwen naast bv?

Discussion in 'Voeding' started by cherie, Jul 20, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    Ik zie hier een hoop schema's voorbij komen maar meeste met flesvoeding.

ik ben op zoek naar hoe ik het beste kan opbouwen naast bv.
    Ben het toch weer btje kwijt.

Ik heb namelijk ook t gevoel dat mijn bv erg snel terug loopt en hij komt dat snachts allemaal in halen. (nachtvoeding niet erg hoor. maar om nu de hele nacht te laten drinken is ook zo wat:D wat dan wel gebeurd)

meestal slaapt hij lang. krijgt dan tussen de middag een voeding met fruit. Ongeveer een half potje(soms vers maar ongeveer zelfde hoeveelheid)
    Ik s'avonds soms groente ook ongeveer half potje.
    Gister voor het eerst pap gemaakt s'avonds en dat vond meneer echt super!! hij smeekte bijna om meer:D mond ging open hij viel aan:D hahaha.
    maar ik krijg max 130cc gekolfd. en 4 uur later voelen mijn borsten nog bijna leeg. weer maar 110cc. (nu weet ik dat een baby er meer uit krijgt dan ik zelf.. maar toch. heb t gevoel dat t niet genoeg is)

dus graag ervaringen en tips? hoe hebben jullie het bijvoeden opgebouwd? hoe snel krijgen ze grotere hoeveelheden. wat gebeurde er met de bv?
    ik wil het zelf graag nog een paar maandjes volhouden en hoopt dat het lukt! dus misschien goede tips?

2. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Jij geeft al 3x bijvoeding per dag. Dat vind ik al héél vaak voor het prille begin... :)
    Wij gaven in het begin slechts 1x per dag bijvoeding en dan 3 dagen hetzelfde om te bekijken of hij erop reageerde. Ook moet je binnen het uur voor en/of na elke bijvoeding de borst aanbieden. Dit omdat het de vertering vergemakkelijkt en zorgt voor een betere opname van de voedingsstoffen. De bijvoeding mag dus nog geen BV vervangen!

De pap die je gemaakt had, heb je die met BV gemaakt?

3. adi

adi Niet meer actief

Wat ik hier vaak lees is dat je de bv op verzoek blijft geven. Dan kies je bepaalde nmomenten op een dag dat je eerst borst geeft, dan bijvoeding, en dan de tweede borst als toetje.

4. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik begon met het oefenen met groentehap (5,5 maand), dan deed ik elke dag een paar hapjes na een borstvoeding. Toen mijn dochtertje het enigszins onder de knie kreeg, gaf ik een paar hapjes voor de borstvoeding. Toen ze het helemaal goed kon, liet ik haar steeds meer ervan eten en viel vanzelf de borstvoeding weg.

Vanaf 6 maanden kreeg ze ook fruithap en viel er nog een borstvoeding weg.

Sindsdien heb ik 3-4 borstvoedingen gegeven en 2 bijvoedingen op een dag. Na elke groente- en fruithap geef ik haar wat water om het weg te spoelen. Met mijn productie ging dat goed, het heeft zich aangepast aan de verminderde vraag en ik heb nooit te weinig gehad.

Nu ben ik compleet aan het afbouwen. Ik heb trouwens nooit pap gegeven, da's echt een persoonlijke keuze of je het wel of niet wil doen.

Succes! :)

5. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ik ben met 6 maand ook begonnen, een beetje groente als wij aten s avonds. Toetje BV. Daarna s middags beetje fruit, toetje BV. Dan schijnt het beter te verteren én je melkproductie heeft niet te lijden.

Ik bleef inderdaad op verzoek geven, ze ging zelfs vaker drinken dan voor de bijvoeding.

Het is BIJvoeding he en moet de BV nog niet vervangen maar staat er naast. Tenzij jij af wilt bouwen. Tot een maand of 9-10 was BV hier het belangrijkste en daarna at ze 3 maaltijden en is zelf gestopt met drinkne.
    Al mijn zorgen voor niets ;)

6. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    #6 cherie, Jul 20, 2011
    Last edited: Jul 20, 2011
    nee ik geef geen 3x. gister heeft hij alleen half potje fruit gehad en ipv van 1 voeding gister avond pap Gemaakt van mijn gekolfde melk. ik wissel wel af wat ik geef.
    maar meestal 2 keer wat NA een bv.

(hij krijgt nu bijna 4 weken bijvoeding)
    Misschien had ik dat iets duidelijker moeten melden

edit: ik zie dat ik in het startbericht niet vermeld dat hij ALTIJD eerst de borst krijgt en dan pas bijvoeding. (mijn voeding liep met de oudste 2 vanaf 6mnd gewoon keisnel terug. en was niet meer op te krikken :( ik ou het zonde vinden om weer op die manier te moeten stoppen. en ben daar gewoon een btje bang voor. misschien wel TE)

7. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Hoe wij het doen (ongeveertijden want op verzoek, en we zijn met 6 maanden begonnen):

3/4 uur (nacht): bv

7 uur (ochtend): bv en dan opstaan

8 uur: Wij ontbijten. Hij zit er bij en krijgt een rijstewafel (meer spelen/sabbelen dan echt eten). Vanaf 7 maanden krijgt hij nu een boterhammetje.

Ergens doet hij een slaapje. Meestal is hij rond 11/12 uur wel wakker. Dan krijgt hij een stukje fruit (in de hand)

12 uur: bv

Ergens hier een slaapje.

17 uur: bv-snack (1 borst). Vanaf 7 maanden ga ik hem denk ik rond 16 uur nog wat aanbieden, rijstwafeltje ofzo.

18 uur: Wij gaan avondeten. Hij zit er bij en krijgt een stukje groente in de hand.

19 uur: bv. Op mijn werkdagen heb ik meestal het reserveflesje melk over. Dat vind ik zondr om weg te gooien (komt uit diepvries dus is niet meer houdbaar) dus hij krijgt dan een flesje met een schepje biobim fijne granen erin zodat zijn darmpjes daar aan wennen als voorbereiding op brood (slaapt hij geen seconde langer op overigens).
    En dan voor 20 uur weer op bed.

Ben niet bang dat mijn bv terugloopt want hij krijgt nog niet zoveel binnen :) En anders vind ik het ook niet zo erg want wil rond 9 maanden stoppen. Hij heeft (nog) geen last van krampjes gehad.

8. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    t enige wat hier nu wel een probleem is . hij wil s'avonds niet meer slapen. waar hij vorige maand gewoon nog wel ergens een ruk maakte van 5-7 uur (meestal vanaf 8 uur of zo) doet hij dat helemaal niet meer. en wil hij vanaf de avond gewoon elke 2-3 uur voeding.

en ok op verzoek. maar hij slaapt bijna niet meer. s'avonds.. dus ben ik bang dat het terug loopt.

9. Elke1984

Het zou natuurlijk wel kunnen dat je productie wat gedaald is en dat je zoontje dit probeert op te krikken door 's avonds vaker te drinken. De enige oplossing is hieraan toegeven...

10. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    ja dat weet ik. maar het lijkt niet te helpen. als hij het dan eindelijk (na 1,5 week naar tevredenheid heeft opgekrikt) zakt t binnen 2 dagen weer terug. dit probleem heb ik bij de 2de ook al aan de hand gehad. domperidon was toen de enige oplossing. en ook toen kon ik het maar tot 6,5 mnd rekken. daarna had ik al 5 tabletten nodig voor een halve ochtend voeding. tijd om te stoppen leek me.

nou ik ga iig proberen (nog) meer rust te houden en hopelijk kan ik het nog ff volhouden.

verder was ik hier naast benieuwd hoe jullie bijvoeden.
    ik heb bijv vanacht een 2 voedingen gedaan (geen idee hoe laat) vanochtend om 10 uur 1 om 1 uur daarna heeft hij 5 hapjes fruit op. nu ligt hij te slapen en zal zo wel weer komen. dan vanavond rond 6/half 7 krijgt hij nog een paar hapjes met het avond eten. (na een bv)

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mmm, moeilijk! Je geeft al bv voor de bijvoeding.

Als je echt een sterke terugloop hebt van je productie zou ik de bijvoeding even staken en je kind de productie weer op laten krikken.

Hier gingen en gaan eten en slapen op verzoek. In geval van bijvoeding was het eerst borst (2 borsten, geen zg. "toetjesborst") en dan bijvoeding. Dit zeker zo de eerste maanden, daarna draaide het om.
    Een paar hapjes zijn ook prima, het is echt BIJvoeding!

Dan ga je naar de 9 maanden en stabiliseert de productie zich.

12. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    dit doe ik dus al! 2 borsten paar hapjes en dan soms nog een keer 2 borsten en dan spelen en naar bed.
    maar idd misschien dan bijvoeding staken. (hij kijkt me wel smekend aan aan tafel op t moment:D)

Ik had eigenlijk gehoopt dat naarmate de bijvoeding meer werd het meer in balans zou komen. maar na 9mnd dus pas. Had gedacht dat ik het misschien iets sneller moest opbouwen;)

ik vind het op zich niet erg om vaker te voeden. maar ik vind het zo zonde dat hij nu dus ontevreden is... s'avonds.

13. zogelukkig

Ja, een ontevreden baby is ook niet fijn natuurlijk!

Zolang je eerst borst- en dan bijvoeding geeft en het totaal aantal borstvoedingen niet minder maakt, zou het goed moeten blijven gaan met de productie!

Slappe borsten enzo zeggen trouwens niks hoor! Het kan zijn dat je gewoon nog voldoende melk aanmaakt, maar dat het alleen anders voelt. Ik begrijp dat die onzekerheid uit het verleden komt. Maar angst is een slechte raadgever hoor! Probeer er relaxed in te blijven staan, zelf goed eten en slapen, dan komt het vast goed!;)

14. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    dat is absoluut waar. de angst komt ook uit het verleden. hij heeft nu vanavond al elke 2,5 uur voeding gehad. en wil nu weer.. gaat niet slapen :(.. maar vraag me dan toch af wat er is.
    of t wel honger is. hij spuugt toch na de voeding. lijkt me dan dat hij toch genoeg binnen heeft gehad.

(heb trouwens het gevoel dat ik eerder meer voedingen geef dan minder..)
    ff aanzien....

15. Elke1984

Ik geloof zelf dat kinderen het allemaal goed kunnen regelen dus vandaar deze theorie. Misschien heb je wel genoeg melk maar heeft je kindje wat moeite met het verteren van de bijvoeding en komt hij daardoor vaker. BV helpt namelijk met de vertering van andere voeding... 't Is maar een ideetje zenne... ;)

Snap wel dat je je zorgen maakt en het lijkt me ook wel lastig gezien je eerdere ervaring.

16. zogelukkig

Heeft hij daarnaast nog klachten zoals onrust, kronkelen, veel huilen, hikken, zuur ruiken?

17. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    Hij krijgt al zantac. en eigenlijk ging t al maanden goed. ik vind hem nu "pieperig" niet echt huilen. hij wil eigenlijk niks s'avonds. maar als je m op bed legt gilt ie het uit. (soms zit er dan nog een boer dwars. maar zelfs als die eruit is gaat ie niet slapen) maar benenden wil hij ook niks. hij drinkt dan ook niet meer rustig aan de borst. hij kwam gisteravond dan rond 12 uur nog toen om 4 uur. toen half 7 half 9 en 10 uur nog een slokje. (vond zich zielig geloof ik)
    (ruikt soms wel zuur ja.)

18. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    hm. iets om over na te denken...

(ja ik heb een behoorlijk verleden met bv en ben toen ook werkelijk tot het uiterste gegaan. 2 lactatiekundigen. en echt werkelijk alles geprobeerd maar goed. 6mnd gehaald daar was ik trots op!)

19. zogelukkig

Ik dacht al aan reflux!

Wij begonnen met 6 maanden met af en toe een hapje en dat ging toen nog niet, kreeg hij weer het zuur. Toen 2 weken gewacht en toen ging het wel en had hij geen klachten meer van de reflux!

Ik zou dus even helemaal stoppen om productie en reflux de kans te krijgen te herstellen. Het klinkt nou alsof hij weer meer drinkt om het zuur weg te spoelen, maar daarmee ben je dus wel verder van huis!

20. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    ok. klinkt als goed advies.. (we wilden de zantac nog wel afbouwen....:))

Share This Page