DL is nu bijna 4 maanden oud en zit nu op 5 x 150 cc flesvoeding. Haar schema zit nu ongeveer op: 07.30 - 11.00 - 14.30 - 18.30 - 22.00 Tussen 19.30 uur en 22.00 uur slaapt ze en dan maak ik haar wakker voor een fles en daarna slaapt ze door tot ongeveer 7.30 uur. Nu vraag ik mij af wat voor haar dalijk de beste volgende stap is? Oefenen met groentehapjes? En tussen welke voedingen kan ik dat het beste doen? Of rijstebloem door de laatste fles? Ik ben erg benieuwd wat jullie aan zouden raden! Het is mijn eerste dus ben echt een beetje zoekende.
Ik denk dat ze langzaam aan naar 4x 180ml kan. Daarnaast kun je evt al beginnen met een groentehapje. Het schijnt dat groentehapjes beter zijn om mee te beginnen omdat fruithapjes zoeter zijn. Mijn oudste 2 hebben eerst fruit gekregen en de jongste eerst groente. Ik merk zelf geen verschil moet ik zeggen. Ik zou groente tussen 14:30 & 18:30 voeding geven. Zo rond 5 a half 6? Rijstebloem kan door de laatste fles maar is niet nodig als ze goed door slaapt. Als je de laatste fles eerder gaat geven in de avond zou ik er pas 1 a 2 schepjes rijstebloem door doen. Dan moet ze namelijk langer de nacht door komen Ik ben toevallig een kindje nu in de opvang van 4 maand (14-05-'15) hij krijgt nu fles om: 7 uur, 11 uur, 3 uur, 7 uur en evt om 11 uur. Soms slaat hij de laatste al over en slaapt door. We gaan nu met groente beginnen zodat de fles van 7 uur later gegeven kan worden met rijstebloem erdoor komt hij de nacht dan goed door Het is altijd weer even uittesten Hoe je kindje ergens op reageerd, heel veel succes!
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Super Cb zei idd ook dat ik beter eerst met groente kan beginnen. Ik denk dat ik het zo eens ga proberen..
Vanaf 4 maanden (dus niet 16 weken), kan je beginnen met hapjes. Aangezien je kindje nog maar klein is, is het praktischer om, in het begin, dan in de ochtend/vroege middag met groente te beginnen. Mocht het dan niet goed vallen qua krampjes, zit je daar niet in de nacht mee...
Eerlijk gezegd zou ik niet gaan rommelen. Zo te lezen is ze tevreden en doet ze het goed. Als ze niet meer voldaan is, de fles ophogen. Daar zitten sowieso de voedingsstoffen in, niet in de oefenhapjes.
Ik zou ook nog even wachten met bijvoeden, je hebt namelijk nog voldoende ruimte om op te hogen mocht ze honger krijgen. Hier overigens zelf wel begonnen met 4 maanden, zoontje kreeg regelmatig meer dan de maximale hoeveelheid voeding 5x 180+6 en dan soms 's nachts ook nog wat.... Of je begint is natuurlijk je eigen keuze, dus mocht je echt al besloten hebben om te gaan beginnen, hier zijn we ook begonnen met groente. Schijnt dat kinderen die eerst fruit krijgen later niet zo dol zijn op groente omdat fruit zoet is, maar of dat echt klopt, zijn de meningen over verdeeld. Hier kreeg hij z'n groentehapje eerst aan het begin van de middag, toen het goed ging en geen reactie vertoonde ging het groentehapje naar het eind van de middag en kwam er fruit in de ochtend bij. Begonnen met: broccoli, bloemkool, sperziebonen, worteltjes, doperwtjes en het potje bruine boon met appel viel ook wel in de smaak.
Precies mijn gedachten! Waarom gaan rommelen in de voeding/aantal flessen/hoeveelheden als ze tevreden is... Voldoende ruimte om nog wat op te hogen als ze meer wil en nog tijd genoeg om met hapjes te beginnen. Voegen nu nog helemaal niks toe! Succes!
Dank voor jullie reacties! Daarom vraag ik het ook.. Weinig ervaring.. Wat jullie zeggen klint wel heel logisch dus misschien beter om nog even te wachten.. Mij maakt het namelijk niks uit! Ze drinkt nu pas sinds een week of 2 haar flessen goed leeg dus nog eventjes wachten is beter denk ik.
Ik merk dat ze soms eigenlijk meer wil.. Hoe zou ik dat dan het beste aan kunnen pakken? Het bij 5 flessen houden van 180/6 of 4 van 180 en haar proberen om 19.00 uur de laatste fles te geven? Hoelang mogen ze eigenlijk maximaal doorslapen op deze leeftijd?
Wil ze de hele dag meer of alleen bij bepaalde voedingen? Je zou de flessen kunnen ophogen naar 180/6 en dan kijken wat ze daarvan opdrinkt. Om 19uur de laatste fles geven is prima. Hoelang ze door mag slapen weet ik eigenlijk niet. Ik gaf op die leeftijd rond 20.00 de laatste fles en toen kwam ze zelf nog voor een nachtvoeding (90/3).
Bij elke voeding.. Ik heb haar nu alle 3 haar flessen vandaag 180/6 gegeven en ze heeft alles leeg gedronken dus ze was er toch aan toe denk ik. Ik ben nu eigenlijk van plan om haar de laatste rond 19.30 uur te geven en dan te kijken of ze vanzelf nog komt of doorslaapt?