2 Poezen en een box

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Toos, 19 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toos

Toos Lid

17 apr 2010
    67
    0
    0
    Hoi ik ben ruim 33 weken zwanger, en we vinden het hoog tijd om de box op zijn plek te gaan zetten. Alleen hebben we twee hele lieve poezen die er graag in zullen liggen. Nu zaten we al te denken aan een afdekplaat, voor als ons kleintje er niet in ligt. Maar dat is ook weer zo'n gedoe. Bovendien hangt er ook een mobiel boven, waar ze dan toch mee zullen gaan spelen.
    Als mijn man en ik allebei niet thuis zijn, blijven de poezen in de woonkamer, waar de box ook zal komen te staan. Een afgesloten halletje hebben we niet.

Heeft iemand hier ervaring en/of tips mee?

2. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0
    Je kan de box nu snel opzetten en volgooien met ballonnen. Sommige poezen schrikken hier dan vanaf en komen vervolgens niet meer in de box.
    Maar niet bij iedereen werkt dit, je kan natuurlijk een eigenwijze poes hebben.
    Maar het is het proberen waard.
    Misschien hebben anderen die een poes hebben nog andere tips voor je. Een vriendin van mij heeft het zo gedaan met de ballonnen. Maar hun Joep is niet zo braafjes ;)

3. misslisa

misslisa Fanatiek lid

8 feb 2010
    1.829
    139
    63
    Vrouw
    Haha die van ons gaat er met de ballonnen vandoor:) en als ze knappen vind ze het nog interessanter;) Maar wel een goed idee voor katten die ballonnen eng vinden!

Ik zou hem gewoon op tijd neerzetten en leren dat dat geen katten plek is..Wij hebben hetzelfde gedaan met een wipstoeltje..hij staat er nu al om haar eraan te laten wennen. Meteen ook een heel interessant kattenmandje neergezet, en duidelijk laten merken daar mag je wel in, en niet in het wipstoeltje..gaat prima!

4. barbeestenboel

barbeestenboel Actief lid

20 mei 2007
    381
    0
    0
    Ik was hondentrimster, nu thuisblijfmam.
    De bodem van de box nu bedekken met zilverfolie, als ze er in springen voelt dat rot. Of ze hebben juist lol:D
    Hier sprongen ze er eigenlijk totaal niet in en ze vonden de baby zelf een vreemd ding, dus als zij erin lag piekerde ze niet om erin te gaan. En anders als je niet thuis bent je boxkleed omkeren en weer goed leggen als je baby erin moet?
    bar

5. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Wij willen de box ook al op tijd neerzetten zodat de katten er aan kunnen wennen.
    Zal het goede boxkleed er nog uit laten maar er even een plaid in leggen.
    Wil ze gewoon rustig de mogelijkheid geven om eraan te wennen en er eens op hun gemak naar te kunnen kijken.

6. Pompeloesje

Pompeloesje Fanatiek lid

10 aug 2009
    4.227
    300
    83
    Vrouw
    uitvaartondernemer
    België
    zilverfolie inderdaad,heb ik nog al gehoord!

7. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik heb niets gedaan. Als C. in de box lag, deed ik het boxkleed er in. Als ik weg ging, er uit. En ze zijn er nooit ingesprongen als ze er in lag. Poezen hebben het volgens mij niet zo op baby's. En ik heb geleerd dat je poezen maar moeilijk iets af kan leren.

8. mama32

mama32 Bekend lid

14 mrt 2010
    949
    0
    0
    Ik ben werkzaam als apothekersassistente!
    Zuid Limburg
    Hier ook 2 poezen, zijn nog nooit in de box gaan liggen! Wel in de kinderwagen en in haar bedje. (Natuurlijk niet toen ze er in lag)

9. Troetelbeer90

Troetelbeer90 Fanatiek lid

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hahaha nou ik hou mijn hart vast voor als de box hier op zn plek gaat.. Maar aluminium/zilver folie ga ik ook eens proberen op het aanrecht.

Wou idd in de box de ballonnen gaan proberen en gewoon als we weggaan boxkleed eruit en als de baby erin ligt boxkleed erin uiteraard..

Ben nog benieuwd hoe dat gaat verlopen omdat we katten hebben die ondanks een giga krabpaal en heel veel ligplekjes ALTIJD op ALLES willen gaan liggen, staan, wassen etc.

10. misslisa

misslisa Fanatiek lid

8 feb 2010
    1.829
    139
    63
    Vrouw
    Hmm zilverfolie gaat hem hier ook niet worden..als ze alleen het geluid al hoort van de zilverfolie wordt ze helemaal gek en wilt ze het hebben:)

Volgens mij hebben wij een rare kat :p

11. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Ik heb er niks aan gedaan en het heeft zich vanzelf opgelost. Onze poes heeft alle babyplekjes, behalve het bedje, getest. Ik heb gezien dat ze in de box, in de kinderwagen, op het aankleedkussen, in de maxi-cosi en zelfs in de kinderstoel lag. Toen onze zoon eenmaal was geboren, maakte ze dat ze van die plekken wegkwam. Zo'n schreeuwlelijk vond ze maar niks! Ff de hoezen wassen/boxkleed omdraaien en beeb kon erin.

12. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Wij hebben de box inmiddels ook al staan, met boxkleed en speeltjes er gelijk maar in. Onze twee poezen hebben er totaal niets mee eigenlijk. De ene heeft heel even de boel besnuffeld van buitenaf, de andere ligt het liefst gewoon op de bank of is buiten.
    Zelfs onze hond doet het niets, daar was ik meer benieuwd naar eigenlijk, zelfs de speeltjes blijven buiten schot.

Ik wil gewoon dat de dieren er ook aan kunnen wennen dat we strakjes een nieuw gezinslid hebben en dan moet je vooraf wel kunnen inschatten wat ze kunnen doen.

Zelfde met de babykamer trouwens, als ik boven even met de was bezig ben of zo, laat ik de deur wel eens open om de kat die altijd binnen is te laten wennen en snuffelen. Hij heeft nog nooit geprobeerd om ergens in te kruipen, hij ligt alleen wel eens te slapen op 't kussentje van de schommelstoel en dat vind ik zo schattig, dat laat ik lekker zo. ;)

13. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Iemand reageerde dat je maar moeilijk negatief gedrag bij poezen kan afleren, maar dat is niet waar hoor. Negatief gedrag is zeker wel af te leren, maar er gaat wel tijd en energie in zitten. De ene kat leert sneller iets af dan de andere kat, de een heeft aan 1 waarschuwing genoeg de andere meer.

Ik zag onlangs in een programma op discovery channel een kat die regelmatig op het aanrecht kwam. Om dit af te leren hebben ze 2 dingen gedaan. 1: een plekje gecreeerd voor de kat (bijvoorbeeld een krabpaal, mandje, oid). 2: op het aanrecht iets neerleggen wat plakt, dus bijvoorbeeld een groot stickervel met de plak kant naar boven, dat blijft plakken aan de pootjes van de kat (hoeft niet super plakspul te zijn hoor), maar katten vinden het niet fijn als er iets aan de pootjes blijft plakken. In de situatie op discovery channel, had 1 kat genoeg aan 1 keertje op het aanrecht springen (vond het afschuwelijk), de andere kat had iets meer nodig, maar heeft het ook afgeleerd. Belangrijk is dat je de kat ook wel meteen leert dat het mandje/krabpaal/oid wel voor hun is, en als ze daarin gaan geeft je ze een beloning.

Lang verhaal, en ik hoop een beetje duidelijk. Ik heb zelf een poezebeest, ze is zeer nieuwsgierig, maar over het algemeen hoef ik niet naar dit soort maatregelen te grijpen. Dus zelf dit nog nooit geprobeerd.

14. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wij hebben een afdekplaat gemaakt voor als we niet thuis zijn. Als we er wel zijn is de box open en springen ze er niet meer in. Dat hebben ze 1x gedaan en toen heb ik met veel kabaal duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is.

15. HRM

HRM Actief lid

23 mrt 2010
    206
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook 2 katten en 1 lag er altijd in de box snachts (Als we thuis waren wist ze dat ze er niet in mocht) Toen lucas geboren was heb ik haar er niet meer in zien liggen. Die ander ligt nu wel eens in de kinderwagenbak, onder dat afdekdekentje zegmaar, in het holletje haha:)

16. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Dat doet de ene van ons dus wel! Net de hele wagen schoon, en de boel gewassen, zat ie er een keertje rechtop in, me dom aan te kijken. Heeft ie maar een keertje gedaan trouwens, toen het onderstel eronder kwam interesseerde 't hem niet meer.

17. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Wij hadden ook katten toen Evelien geboren werd,
    maar in de box deden ze niet als Evelien erin lag...maar zodra ze eruit was, wat het feest natuurlijk...dus als Evelien eruit ging ook het boxkleed eruit...en dan mochten ze er wel in, heb er verder geen probleem van gemaakt want ze wisten heel goed als het kleed erin lag dat de katten er niet in mochten....

18. patje20

patje20 Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.871
    13
    38
    Vrouw
    Ergens in de polder
    Hier hetzelfde probleem, in princiepe moeten ze er maar aan wennen. Heb zelf 3 katten, 2 van de 3 voor zie ik geen problemen mee.. maar de laatste is nog aan het puberen en doet eigenlijk alles wat niet mag. Had zelf de tip gekregen om een muskietennet voor over een campingbedje te proberen of het werkt weet ik nog niet want heb m nog niet.

19. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Wij haalden in het begin ook het boxkleed eruit. Nu zetten we het aankleedkussen van beneden en het wipstoeltje in de box als we weggaan. Maar de kat heeft er eigenlijk niet veel interesse meer in. Helemaal niet nu de box een standje lager staat.

20. Storm

Storm Niet meer actief

Wij hebben 1 kat twee keer uit de box moeten jagen en de andere maar 1 keer. Daarna was het klaar. Ze hebben er eigenlijk verder niet naar getaald.
    Ik zou het eerst eens gewoon proberen, misschien valt het reuze mee. Ballonnen kan helpen idd, maar een collega van mij heeft een heerlijke foto van een box vol ballonnen en een snoezende kat :D
    Een afdekplaat heb ik hier ook al eens voorbij zien komen. Gewoon netjes afgewerkt, gelakt met een mooi handvat. Als de box buiten gebruik was ging de plaat erop. Kan ook ideaal zijn.

Deel Deze Pagina