Wat is er mis met afdankertjes?

Discussion in 'De lounge' started by Leeuwtje83, Dec 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    N.a.v. een ander topic: wat is er mis met afdankertjes / kleding afdragen van een ouder broertje/zusje?

In het andere topic ging het over rompertjes met een paar vlekken, of die wel of niet konden voor de nieuwe baby. Er kwamen een paar tips voorbij om de vlekken er alsnog uit te krijgen, maar de meerderheid was meer van: "Ieeuw! Niet doen! Jakkes! Elk kind verdient nieuwe kleren! Zoveel kosten rompers niet!"

Ik snap dat niet helemaal. OK, als de kleding die je nog hebt liggen praktisch wegloopt en met volzinnen tegen je praat, dan kan het wel een keertje weg. Idem dito als er meer gaten in zitten dan in de gemiddelde vitrage. Maar voor de rest: rompers met een paar vlekken? Andere kleding die er nog prima uitziet? Het lijkt mij juist zo zonde om nieuwe kleren te kopen terwijl er nog zat in de kast ligt, alleen maar 'om een baby in het nieuw te stoppen'. Dat geld kun je ook ergens anders aan besteden.

Meningen/opinies?

2. Hanneke23

Hanneke23 Bekend lid

Jan 20, 2012
    642
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben ik het helemaal met je eens

3. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

May 12, 2012
    3,340
    4
    38
    Rotterdam
    Er is niets mis mee, zeker niet met rompertjes. Het is onderkleding. Ik zie het probleem ook niet zo. Als je weet dat het schoon is

4. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Off-topic: is dat de Tardis op je avatar?

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

I totally agree :D
    Caitlyn draagt hier alles van Thirza wat nog bruikbaar is. Rompers met vlekken erin dus ook. Ze zijn schoon, de kleurstoffen uit de poep en andere troep zijn alleen soms achtergebleven ;) Zie je toch niet onder de kleding, dus lekker belangrijk...
    Ik kan m'n geld wel beter besteden dan dat allemaal nieuw te gaan kopen. Bovendien wil ik milieubewust leven en dan past het ook niet om bruikbare dingen gewoon weg te gooien...

6. Flubje

Flubje Niet meer actief

Nouja.. vlekken... gaat mij ook net iets te ver hoor. Ik heb heeeel veel van familie gekregen (ben de jongste), maar waar vlekken in zaten die er niet uitgingen gooide ik in de kledingbak van leger des heils.
    Kleine slijtageplekken/draagplekken vind ik niet zo erg.
    En volgens mij heb ik nu ook wat kleding voor nummer 2 bewaard waar nummer 1 vlekken in gemaakt heeft:) dus blijkbaar maakt het mij uit dat ik weet waar de vlekken vandaan komen :D

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik kijk ook alleen of het nog goed te dragen is hoor en bij bovenkleding heb ik geen moeite met een klein vlekje, zeker niet wanneer het bijv "speelkleding" is.

sorry hoor, vroeger droegen we ook de afdankertjes van buurmeisjes, nichtjes etc... en was het ons te klein dan werd het weer doorgeschoven naar jonger zusje, buurmeisje of nichtjes ;)

8. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

May 25, 2008
    1,881
    448
    83
    Er is niks mis met afdankertjes. Al klinkt het woord erg negatief. De kleding die ik voor mijn tweede dochter gebruik moeten er echt nog wel goed uitzien. Vlekken, vaal of gaten, dan gaan ze toch echt weg. Ik koop voor de tweede eigenlijk heel vaak nieuw, omdat ik het leuker vindt dan wat ik heb bewaard van de eerste.

9. MamaR

MamaR Fanatiek lid

Jul 4, 2010
    3,420
    17
    38
    Tsja ik vind het leuk om te shoppen en ik heb er het geld voor..
    Daarnaast vind ik het raar om kleding aan te doen waar vlekken inzitten.

10. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Het ligt er bij mij zo aan waar de kleding voor gebruikt wordt.

Fotoshoot: schoon
    Spelen/eten/dagelijkse dingen: als het al schoon was om mee te beginnen, dan is dat 5 minuten later toch al vies. Bij Rohan zit na het ontbijt de Brinta tot in zijn oren ;)

11. SDonya

SDonya Niet meer actief

Nou sorry maar ik vind het dus echt niet kunnen als je kleren met onuitwasbare vlekken blijft aantrekken. Het ziet er onverzorgd uit en ik wil graag dat mijn kindje er verzorgd uitziet. Daarnaast vind ik het er ook vies uitzien. Mijn kindje verdient meer dan vies ogende kleertjes zolang ik het kan betalen. Daarnaast staat niet elk kind hetzelfde kledingstuk. Ik zal dan ook voor een tweede kindje zeker nieuwe kleertjes kopen. (Op sommige kleerjes na die me dochter amper aan heeft gehad en waar ik echt helemaal weg van ben! Dat zijn momenteel 3 kledingstukken die ik bewaard heb. Mocht de volgende van een ander geslacht zijn dan geef ik de kleerjes aan me dochter als aandenken voor later.)

12. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

Jul 12, 2013
    1,228
    0
    36
    ik ben het met TS eens.. maar dan niet in bovenkleding..
    iets wat vaal maakt me ook niet uit, als er maar geen eten en of poep vlekken inzitten ;)

13. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

Oct 2, 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind ook dat dingen prima nog een keer kunnen, vooral rompers, die kan je nooit genoeg hebben :D

Bewaar bijna alles nu, ben zelfs van plan als het een meisje mocht worden het gewoonte gebruiken, een donkerblauwe polo met een zachtroze romper eronder is toch prima meisjesachtig. En ja,die zachtroze romper moet ik dan kopen, een paar nieuwe dingen moet kunnen...

14. pien25

pien25 Fanatiek lid

Dec 2, 2008
    1,272
    0
    0
    Alles wat ik nog had liggen van nr 1 (lees, ALLES) heb ik nagekeken. Als het er nog enigszins fatsoenlijk uitziet gaat het na een wasje gewoon in de kast bij nr 2. Ben het dus wel met je eens, maar het moet niet te gek worden.

15. Dus.. Het probleem is dat mensen hun kinderen geen ondergoed met vlekken aan willen trekken, wat eerder door een ander kind is gedragen? Really? :)

Als het nu om iemand ging die kleding van marktplaats ontzettend af had gekraakt of iets dergelijks, dan had ik het kunnen begrijpen, maar dit? Hmnee.

Mij lijkt het ook fantastisch om voor een tweede kindje nieuwe rompertjes te kopen, die kleine dingetjes in je handen te houden en naar het meest zoete printje te zoeken, met het idee dat jouw kleintje ze straks zal dragen. Natuurlijk kun je de oude rompers van je vorige kind, met vlekken, een paar jaar lang bewaren tot er een volgend kindje mag komen, hier heb ik dat niet gedaan. Genoeg kleding die wel bewaard is, maar dan alleen omdat ik het zo leuk vind of er bijzondere herinneringen aan heb, niet omdat het ook met vlek nog wel een keer gedragen kan worden. Ik ben echt een bespaar-freak, maar hier kan ik me niet zo in vinden.

16. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Voor Rohan heb ik ook nieuwe kleren gekocht, zeker. Miriam is in het voorjaar geboren, en Rohan in de herfst. Ik had dus warme kleren voor hem nodig, die ik van Miriam niet had liggen in die maat.

17. MamaR

MamaR Fanatiek lid

Jul 4, 2010
    3,420
    17
    38
    Haha dat herken ik wel.. ;) Maar dan doe ik mijn kinderen gewoon weer schone kleding aan..

Nogmaals, ik doe zelf ook geen verwassen/vlekken/gaten kleding aan, dus mijn kinderen ook niet.

18. Flubje

Flubje Niet meer actief

Mja.. nouja.. ik ga zelf ook niet in tweedehands ondergoed lopen.. Al helemaal niet waar (waarschijnlijk) oude poepvlekken in zitten... of het nou van mijn zus is geweest of niet.

19. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

Jul 25, 2010
    4,056
    884
    113
    Niks!
    Ik vond het geweldig als ik ein-de-lijk de kleren van mijn zus aan kon.
    En ook voor onze dochter vond ik het leuk om door de gekregen 'afdankertjes' te neuzen.
    Soms hoop ik, dat als we voor een 2e gaan, het weer een meisje zal zijn. Zo zonde van al die prachtige kleertjes! Maar alleen daarom hoor haha!

Edit: maar ik heb het dan wel over kleding zonder poepvlekken. Tuurlijk als je ze eruit krijgt, prima, maar anders zou ik ze wegdoen. Gaat mij meer om het idee...

20. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Waar zeg ik dat het een probleem is? :) Ik probeer het te begrijpen, omdat het zo ver van mijn eigen opinie af staat.

Share This Page