Neusspray en zwanger worden

Discussion in 'Zwanger worden' started by LaMootje, May 17, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LaMootje

LaMootje Lid

May 13, 2012
    33
    0
    0
    NULL
    NULL
    14 jaar geleden stopte ik radicaal met roken, omdat ik graag zwanger wilde raken. Ik kreeg een dochter, 2 jaar later een zoon en nooit een sigaret meer aangeraakt. Sterk in mn schoenen, omdat ik een mooi doel voor ogen had.

Nu willen we weer een kindje erbij. Mn vriend gaat stoppen met roken, als ik stop met ... neusspray. Ben namelijk helemaal verslaafd geraakt aan neusspray (xylometazoline). Niks ergers, dan een dichte neus. Door de gewenning, zetten slijmvliezen uit, als je even niet gebruikt. Ik vond het nooit zo'n groot probleem, gezien het feit dat ik nergens last van heb. Maar ja..toen hoorde ik van een pas bevallen nichtje (die ook graag neusspray gebruikte, echt hoor..heel veel mensen hebben die verslaving, ben ik achter gekomen, ik schaam me er intussen al niet eens meer voor haha), dat het erg slecht voor een ongeboren kindje is.

Dus ging ik googlen. En ja..het is echt slecht!! Tuurlijk ga ik dan stoppen. Deze maand gaan we ECHT van start om proberen zwanger te raken. Vriend wil ook ontzettend graag een kindje, dromen alle kanten op, 3 kinderen... maar dan moet ik dus ook echt gaan stoppen met de neusspray. En het klinkt raar, maar het valt me nu al zwaar, dat idee. Het gevoel met een dichte neus te lopen pfff.

Ben nu ongi, volgende week moet ik maar gaan 'afkicken'. Hij ook, want hij zal dan stoppen met roken. Beide iets lastig's dus ;) Ach..ik kon stoppen met roken, dan dit toch ook? Ook nu weer een mooi doel voor ogen.

Zijn hier meer mensen met dezelfde verslaving? Ook gestopt nu of tijdens zwangerschap? Hoe verliep het? Snel er van af? M.a.w.: ging je neus weer snel wennen aan geen spray?

Ben erg benieuwd. En neem nog een spraytje voor het slapen gaan... (tja...nu kan het nog ;) )

2. souries

souries Fanatiek lid

Sep 5, 2011
    2,578
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi,

Ik ken het hoor. Loop ook altijd met een half dichte neus, Irritant he! Wat ik doe is een keer in de twee maanden een weekje neusspray, maar dat werkt niet echt meer. Ik ben nu wat gaan uitproberen. Vanwege andere klachten ben ik gestopt met geraffineerde suikers eten. Ik merkte na een paar dagen dat ik minder last had van een vol hoofd! Ik heb expres gisteravond en vandaag weer wat suiker en brood op en tadaa, ik kan gelijk weer aan de neusspray. Ik weet dat het raar klinkt, maar sommige dingen zijn geen kwaal op zich maar een symptoom van iets heel anders. Het vergt alleen wel wat discipline om geen suiker, maar ook geen brood (wel zuurdesem spelt brood) en aardappelen/pasta te laten staan...

3. RomyDani1719

RomyDani1719 Bekend lid

Oct 19, 2008
    637
    0
    0
    verkoopster
    purmerend
    Hier ook verslaafd aan neusspray... Ook ik zal er mee moeten stoppen en het valt me zwaar, nou ben ik het iedere keer aan het. Uitstellen om te sprayen en er komt iedere x steeds meer tijd tussen de sprayen in te komen, als ik voel dat me neus weer dicht gaat dan loop ik ff naar buiten frisse lucht helpt ook enorm, ook probeer ik er niet aan te denken van o me neus zit weer is dicht. Ik moet zeggen dat ik nu nog maar 2 spraytjes per dag gebruik en dat is in de middag en als ik naar bed ga. Ik spoot normaal om de 3 uur een spraytje.

S6

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Op de site van wij jonge ouders staat een verhaal van een neusspray verslaafde die steeds mk's kreeg wat door neusspray bleek te komen. Dus goed dat je gaat stoppen!

5. mij84

mij84 Actief lid

Apr 16, 2012
    176
    0
    0
    Ik zou dan even overgaan op zelfgemaakt neusspray, dan doe je een mespuntje zout in lauwwarm water en dan met een pipetje ofzo in je neus doen. Dat kan je onbeperkt gebruiken omdat je lichaam ook uit water en zout bestaat!

6. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

Oct 21, 2011
    2,386
    1
    36
    verzorgende ig
    ik ben niet verslaafd aan neusspray maar gebruikt t tijdens de hooikoorts periode omdat ik dan ook altijd verstopte neus heb
    ik heb nu een andere soort gekregen namelijk een die mag in geval van zwangerschap,mss iets voor jou
    de naam is beclometason
    krijg je alleen op recept van de huisarts
    succes ermee

7. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    Hoi heel herkenbaar. Ik ben naar de kno arts gegaan en bleek een scheef schot te hebben daar ben ik toen aan geopereerd. Daarna heel lang geen neusspray nodig gehad. Nu heb ik neuspoliepen en dat voelt weer exact hetzelfde. Ik heb nu neusspray gekregen voor poliepen die ook mogen tijdens zwangerschap. Ook die Beclometason, ik vind het niet echt helpen en mijn neus bloedt nu daardoor best veel.

Maar nu de uitvinding van de eeuw. Echt waar! De rhinohoorn
    Het ziet er vies uit om te doen, maar het maakt heel je neus schoon en lucht zo op! Als ik echt verkouden ben, dus vol met snot, gebruik ik dat ding en heb ik ongeveer een dag geen verstopte neus. Gevolg, ik gebruik zelfs geen neusspray meer als ik verkouden ben!

Dus proberen, de rhinohoorn verkrijgbaar bij de apotheek. Werkt met zout oplossing die je zelf maakt

8. Charise

Charise VIP lid

Nov 9, 2011
    5,664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Beclometason zou ik ook niet onbeperkt gebruiken hoor. Daar zitten ook bijnierschorshormonen in. Het is een ontstekingsremmende neusspray. Die mag je officieel niet eens langer dan een maand gebruiken (tenzij op advies van de huisarts).

Je kan inderdaad gewoon water en zout gebruiken.
    Maar anders inderdaad gewoon toch proberen te stoppen en op de momenten dat het echt niet gaat even stomen. Dus met je hoofd boven een bak vol kokend water.

Want anders kan ik het geen stoppen noemen maar zoeken naar een alternatief. Wat ik wel kan begrijpen. Maarja dat is hetzelfde dat als je man stopt met roken en dan aan de nicotinepleisters gaat snap je?

Heel erg veel sterkte en kracht gewenst en ik vind het een moedig besluit!
    Hoop dat jullie snel een 3e kindje mogen verwachten!

9. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Heel erg veel succes, maar het gaat vast lukken.
    De klachten zullen even toenemen en daarna nemen ze weer af...en dan verdwijnen ze als het goed is.

blijf je last hebben even naar de kno arts. Kan simpelweg te verhelpen zijn met het recht zetten van tussenschot als deze scheef staat of een neusschelpverkleining. Het laatste kan in sommige ziekenhuizen onder lokale verdoving op de poli.

10. LaMootje

LaMootje Lid

May 13, 2012
    33
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah thnx allemaal voor zowel de tips, als het 'begrip'. Ik ben niet de enige die er last van heeft idd. Punt is, dat ik ooit begon met sprayen, na een verkoudheid. En hierna nooit meer gestopt. Dat vrije ademen vond ik echt heerlijk.

Na verhalen gelezen te hebben, over ongeboren kindjes en neusspray gebruik ben ik resoluut. Dit weekend nog en dan is het klaar. Dit weekend vast minderen (viel al zwaar..) Vriend stopt vanaf maandag met roken. De kinderen weten het ook en die houden het goed in de gaten ;)

Voor een evt zwangerschap moet het gewoon. Punt. Geen concsessies mogelijk. Maar het gaat vast lastig worden. Ik kan altijd kijken voor de zoutoplossing in de toekomst. Vooralsnog gaat het niet werken, het is een daadwerkelijke verslaving helaas. Het bestanddeel wat er er voor zorgt, zit niet in zoutoplossing. Al eens geprobeerd. Maar goed, het allerbelangrijkste blijft gewoon wilskracht en doorzettingsvermogen. Dat heb ik wel (ben op eigen kracht, zonder hulp, ook 50 kg afvallen in 1 jaar tijd), dus ik ga er voor.

Goed doel voor ogen :)

11. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Toppertje :D
    Het komt heel erg vaak voor.maar vele ontkennen het.

12. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    LaMootje de zoutoplossing via de rhinohoorn kan wel degelijk verlichting geven weet ik uit ervaring. Deze spray je namelijk niet in je neus maar je spoelt het hele gangenstelsel ermee. Voor verlichting als Het echt even niet gaat of als je verkouden bent is super. Zelfs als ik snotterdesnot verkouden ben gebruik ik daardoor geen neusspray meer. Succes!

13. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Idd goed om te stoppen. Manlief had ook altijd last van een dichte neus. Pas geopereerd, neusschelpverkleining. Eerder is zijn tussenschot al rechtgezet. Nu nergens geen last meer van en operatie viel reuze mee.

14. elisabett

elisabett Actief lid

May 23, 2011
    185
    1
    0
  15. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ga naar de huisarts, er zijn namelijk andere neussprays die je veilig gedurende je zwangerschap kunt gebruiken. Omdat ik wel bekend was met de gevaren van teveel xylomethazoline heb ik het nooit langer dan 2 weken achterelkaar gebruikt. Ik heb chronisch last van mijn holtes dus ik moest iets! Een paar jaar geleden ben ik daar aan geopereerd en sindsdien gebruik ik nasonex. alleen als ik echt verkouden ben gebruik ik er xylomethazoline naast. Dus mijn advies als je er zo`n last hebt van je holtes en een verstopte neus: Ga naar de huisarts!

16. angel2

angel2 Actief lid

Feb 5, 2012
    336
    0
    0
    hoi meiden,

Ik heb er ook last van dat ik neusspray verslaafd ben.
    Nu ben ik toch wel geschrokken van de verhalen weet dat het niet goed is maar wist niet dat het ook mk kan veroorzaken.
    Ik had het vanmorgen nog gebruikt voordat ik dit gelezen had, en heb het nu niet meer aangeraakt ik hoop dat ik het volhou maar ik weet dat ik het voor een goed doel doe!

Fijne avond

17. chrissie2207

chrissie2207 Actief lid

Jan 7, 2012
    100
    0
    16
    toch raar mijn dokter zegt dat het de grootste flauwekul is dat het schadelijk is voor je kindje je kunt er alleen een hoge bloeddruk van krijgen zolang dit niet het geval is kan er niks erg gebeuren ..
    de woorden van mijn huisarts dus he !

18. Babke

Babke VIP lid

Oct 24, 2011
    5,895
    4
    0
    Roosendaal
    Nasonex mocht ik niet meer gebruiken en daarom heb ik nu beclometason. Maar allebei zorgen ze voor bloedneuzen. Ik vind het dus niet echt super.

19. tresje

tresje Fanatiek lid

Jun 13, 2011
    2,414
    0
    36
    ik heb voor deze zwangerschap ook een miskraam gehad en ik was ook neusspray verslaafd. ik weet niet of het er mee te maken had natuurlijk, maar ben er behoorlijk van geschrokken.
    maar het is eigenlijk heel simpel om er vanaf te komen! ff doorbijten. gewoon niet meer sprayen! na een paar dagen heb je er geen behoefte meer aan, echt niet!! ik ben er ook helemaal vanaf!
    nu ben ik zwanger van mn 3e kindje. 26 wkn en alles gaat goed! succes!!

20. LaMootje

LaMootje Lid

May 13, 2012
    33
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga eerst hardcore zonder proberen. Kijken of ik het volhoud, moet toch lukken? Scheelt wel dat vriend stopt met roken. Beide iets onprettig doen ;)

Veel adviezen gehad hier. Top :)

Share This Page