Wij hebben een zaadonderzoek laten doen in juli van dit jaar, de uitslag was niet goed... VCM was 0,7. Nu is het zo dat hij in die periode een heftige vorm van gordelroos onder de leden had. Hiervoor slikte hij ook pijnmedicatie. Vorige week is er opnieuw zaadonderzoek gedaan en was de VCM 3,8, dus een behoorlijke verbetering. Wat voor stijgingen hebben jullie meegemaakt door ziekte/medicijngebruik? Sinds de eerste uitslag is vriendlief veel minder gaan roken, het drinken van alcoholische versnaperingen ook tot maximaal 2 a 3 per dag gezet in het weekend en aan de multi-vitamine (speciaal voor verbetering vruchtbaarheid). Wat zijn jullie ervaringen met de verbetering van het zaadkwaliteit, zou het kunnen dat deze nog verder stijgt door verandering van de leefgewoontes (en misschien nog deel door de ziekte)? En wat voor stijging zou ik aan kunnen denken? Wat is de grens dat er wordt gekozen voor IUI of IVF/ICSI? Verder is er bij mij ook bloed geprikt en zijn mijn waardes 17 voor eventuele vervroegde overgang (moeder, oma en overgrootoma waren allemaal eind 30). Deze is in de overgang 40 en normaal onder 10 als ik het goed heb begrepen. Zelf ben ik 30 jaar. Vorige week opnieuw bloed geprikt, want waardes konden ook met mijn eisprong te maken hebben. Lijkt mij dat ze in het ziekenhuis hier ook rekening mee gaan houden voor de keuze welk traject we in gaan? Pfff vind deze onderzekerheid wel erg zwaar allemaal....
Wij hebben zelf geen ervaring met schommelingen. Maar inderdaad door ziekte voornamelijk griep kan de kwaliteit aanzienlijk minder zijn. Ik dacht dat de grens van iui onder de 8 miljoen zaadjes zit en ivf icsi onder de 1 miljoen. Maar ik er zal vast een grotere rekensom bij komen kijken dan alleen aantallen. Wanneer heb je een nieuw gesprek? Het lijkt me dat ze je dan alles uitleggen en vertellen welk besluit hun hebben genomen. Je bedoelt je amh waarde?
Mijn man heeft verschillen tussen de 400.000 en de 18 miljoen. Dit zonder ziek zijn. Omdat het vaker slechter dan beter was, krijgen wij icsi, de eerste keer ivf, de tweede keer was zo slecht dat het icsi werd en hier zijn ze bijgebleven. Vanuit het ziekenhuis het advies (niet bewezen, maar vaak verbetering gezien zeiden ze) vitamine c en zink/selenium te gaan slikken. Daarna altijd te horen gekregen dat het zaad goed genoeg was. (Maar goed genoeg voor icsi is het al snel, dus weet niet of het echt helpt ) Door koorts worden de aantallen in ieder geval sterk vermindert, medicijnen weet ik niet.
Leefgewoonten hebben zeker invloed op de kwaliteit, alcohol en roken vooral. En qua aantallen en behandelopties is dit een goede site: NVOG Succes!
Het is nu afwachten tot we een oproep krijgen (van een ander ziekenhuis). Ons ziekenhuis kan ons niet verder helpen. Stom hé? Heb geen idee of dat de 'amh' waarde heet? Als ik dat zo even google hebben ze het daar over hele andere waardes, hoe lager hoe verder in de overgang. Dit was andersom... Nou zal donderdag wel even vragen wanneer ik telefonisch uitslag krijg van het nieuwe bloedonderzoek van vorige week. In ieder geval bedankt voor je reactie.
Mmmmm afwachten dus... We wachten nu op een oproep voor het andere ziekenhuis en hierbij ook het verzoek om voor de 3e keer een zaadonderzoek te doen via daar (waarschijnlijk weer andere manier van bekijken dan ons streekziekenhuis). Het is een beetje dubbel, we hadden ons al helemaal ingesteld op IVF/ICSI en nu misschien toch de (langer traject) IUI in. Wat op zich natuurlijk ook wel weer positief is, want weer meerdere kansen.