Goedemorgen iedereen, Ik heb onlangs al een endometriose topic geopend n.a.v een laparoscopie waaruit bleek dat ik endo heb. Ik hoop dat er meiden zijn die me wat advies kunnen geven na een gesprek in vumc gister over het vervolgtraject. Advies is een laser operatie gevolgd door drie maanden lucrin en dan nog 3 x iui. De endo is fase 3 en zit vooral op mijn blaas. De eierleiders zijn goed doorgankelijk, er zijn wel wat kleine plekjes op de eileiders te zien. Wachttijd operatie 4-5 maanden,tel er 3 maanden lucrin bij op en we zijn 8 maanden verder voor we weer kunnen proberen. Ik heb hier heel veel moeite mee aangezien ik al bijna 3,5 jaar bezig ben en volgende maand 34 word. Kan dit niet sneller?? Mijn vragen: - wordt een behandeling met alleen lucrin dus geen operatie ook gedaan, wie heeft ervaring en was dit effectief ? - ik baal dat ze me toch nog drie keer iui willen laten doen. Argumentatie vumc is: ivf verergert de endo + als we combi doen van laseren en lucrin wordt kans met iui stuk groter. Mijn argumentatie is: de endo kan ook met iui elke maand erger worden, ik ben straks bijna 35 als ik nog 3 iui moet doen en daarbij is de iui slagingskans sowieso veel lager dan ivf. Wat denken jullie? Ik word hier nogal moedeloos van inmiddels
Ik ben geen endo expert, maar je zou natuurlijk altijd een second opinion in een ander ziekenhuis kunnen vragen. Ik weet wel dat artsen enorm van mening verschillen over in welke mate ergere en minder ergere endo een zwangerschap in de weg kan zitten. Ik had (heb?) zelf gemiddelde endo (woorden van mn gyn) en ben wel drie keer middels iui zwanger geraakt. Ze waren ook nooit huiverig om me hormonen te laten gebruiken ofzo. Ik heb er nog wel eens expliciet na gevraagd, maar mn gyn zei toen dat de endo een zwangerschap niet in de weg hoefde te zitten. Kennelijk vonden ze in mijn ziekenhuis mijn endo in ieder geval niet zo erg om er niet meer door te kunnen gaan, maar ik weet natuurlijk niet of dit ook echt betekent dat ze anders over endo denken dan in het lumc. Overigens zit ons zh niet zover bij het jouwe vandaag, dus wellicht ook een optie (olvg)? Heel veel succes! Ik weet hoe naar het is om steeds die onzekerheid te moeten hebben en maar te wachten, terwijl je maar ouder wordt en zo graag een kindje wil (alles bij elkaar 6 jr in mmm gezeten).
Ik zelf heb geen ervaring met endometriose,maar idd een secobd opinion. En anders je verzekeraar bellen en vragen of je ergens anders eerder terecht kan voor de operatie. In Belgie zijn de wachttijden doorgaans stukken korter... Of dat hier ook voor geld weet ik niet maar kunt altijd verder vragen toch?