Hallo dames, Is er hier nog ruimte voor een newbie die nog erg veel te leren heeft over endometriose? Boboke vertelde me over dit topic hier, maar ik maakte me zorgen over alles teruglezen, aangezien mijn hoofd al helemaal overloopt van alle nieuwe informatie, maar zij dacht dat jullie dat niet erg zouden vinden als ik er zomaar tussen duik Ik zal me even kort voorstellen: ik ben 38 jaar oud, heb het enorme geluk een gezonde tweeling op de wereld te hebben mogen zetten. Sinds die tijd 3vmk's en 4 ma's moeten meemaken. Ik heb een langzaam werkende schildklier en verder de diagnoses MTHFR heterozygenous, laag amh en hoog FSH. Vorige week de diagnose endometriose daar nog bij gekregen. Ik had er nog nooit van gehoord, dus ben gaan googelen, maar zag al gauw door de bomen het bos niet meer Morgen vervolggesprek met de gynacoloog die de curretage, hysterescopy en laparescopy heeft gedaan. Uit zijn brief begrijp ik dat ik het aan de binnenkant van mijn baarmoeder had, een flinke laag, en aan de buitenkant over mijn linker eierstok die zat verkleefd aan mijn darm, een ander stuk darm zat verkleeft aan de buikwand, ook wat in de omgeving van blaas en nieren. Alles is in het Engels want ik woon in Australie, wat soms voor nog meer onduidelijkheden zorgt. Als het goed is heeft hij alles weggehaald en ben ik nu schoon. Nu heb ik natuurlijk een waslijst aan vragen voor hem morgen, maar misschien weten jullie ook wel wat antwoorden? Ik kon dus wel zwanger worden voor de operatie (het probleem was zwanger blijven), ik neem aan dat dat nu nog steeds wel mogelijk zal zijn? De andere eierstok was geloof ik helemaal schoon. Wanneer mag je weer gaan proberen? Zodra je geen bloed meer verliest? Of moet je eerst een menstruatie afwachten (waar de endo dus weer terug kan komen....) Verder vraag ik me af of het zaak is zo snel mogelijk proberen weer zwanger te raken, omdat je dan niet ongesteld wordt en de endo niet of minder hard terugkomt. Ik lees dat veel vrouwen juist eerst een tijd de pil moeten slikken? Mijn klokje tikt luider en luider, dus dat druist erg tegen mijn gevoel in. Helaas krijg ik geen IUI of IVF ofzo vergoed, en ik vrees dus dat ik dat niet kan betalen. Maar wellicht nog een keer het uitzoeken waard. Mijn darmen zaten verkleefd, kan dat de oorzaak zijn van verstoppingen en zeer pijnlijke en bloedige stoelgang? (sorry ) Ik las dat chronisch vermoeidheidssyndroom en trage schildklier vaak samen gaan met endo, klopt dat? Ik heb met deze klachten rondgelopen sinds mijn 18e ofzo. Ook gelezen dat vitamine B12 tekort vaak samen gaat met endo (en mthfr), hoeveel van jullie hebben dat laten controleren en bleek het inderdaad een tekort te zijn? Ik heb ernstige zwangerschapsvergiftiging gehad en enorme pelvic pain (bandenpijn denk ik?) bij de zwangerschap van mijn tweeling, zou dat ook door endo kunnen komen? endo heeft toch te maken met verminderd immuunsysteem? Ik heb ook gelezen over het endo dieet en die serreptase, maar ik kom er niet uit of dames die alleen nemen om de pijn te verminderen (heb ik gelukkig geen last van) of ook om de vruchtbaarheid te verbeteren? Oh, nog zo veel meer vragen, maar ik ga me even inhouden nu. Nou, ik hoop jullie een beetje beter te leren kennen in de komende tijd. Hopelijk kan ik soms zelf ook nog iets nuttigs voor jullie toevoegen, al verwacht ik er niet veel van Misschien heeft iemand hier iets aan: ik ben bezig met intermittant fasting oftewel vasten met onderbrekingen. Het zou er onder andere voor zorgen dat je meer groeihormonen aanmaakt op een natuurlijke manier. Mijn gyn wilde me namelijk aan de groeihormonen hebben vor deze laatste missed abortion, maar het was te duur voor me. Ik las dat vasten ook goed kan zijn voor mensen met endo. Ik ben er pas net mee bezig, dus moet nog even kijken of het wat voor me doet.
Welkom Angelhope! Ik reageer even kort op je, endo op je darmen of verklevingen van je darmen kunnen voor pijnlijke, moeilijke en bloederige ontlasting zorgen. Veel drinken en vezelrijk eten verminderd de klachten iets maar klachtenvrij ben je pas als het door een operatie losgemaakt en/of verwijderd wordt. Snelle zwaai naar de rest!
@Angelhope: wauw, Australie. Fantastisch land, ik was er in 2007 en heb er vrienden wonen. Waar woon je ongeveer? En welkom (helaas) op dit forum. Vraag gewoon alles wat je wilt. Jeetje, jij hebt een flinke lijst aan klachten zeg. Wat een geluk dat je al een tweeling hebt mogen krijgen. In Nederland is het vaak zo dat je na een operatie eerst kunstmatig in de overgang gebracht wordt (met bv. lucrin) en daarna direct aan de ivf gaat. Dus niet wachten op een cyclus. Volgens mij heeft endo niet altijd te maken met trage schildklier, verminderd immuunsysteem of chronisch vermoeidheidssyndroom. Daar heb ik tenminste geen last van. Het kan wel zijn dat je door de endo structureel minder energie hebt. En met endo is juist moeilijk om zwanger te worden. Als je eenmaal zwanger bent, is het niet moeilijker dan bij andere mensen om zwanger te blijven. Dat heeft bij jou dan misschien te maken met je andere klachten. Ik ken het verhaal over vasten niet, maar weet wel van een endometriosedieet. Ik heb dat ook gevolgd in de aanloop naar onze laatste (gelukte) ivf-poging. @kort/lang protocol: ik ben vanuit mijn eigen natuurlijke cyclus gestart met ivf. Dus geen lucrin/pil vooraf. Vond dat wel een beetje eng ivm de endo, maar in DD zijn ze niet zo van de lucrin en verder had ik wel veel vertrouwen in hen.
Angelhope, welkom hier!! Wel bijzonder, helemaal vanuit Australië! En zo zie je gelijk, in andere landen pakken ze het gelijk weer heel anders aan dan bijv. hier in NL. Maar wat fantastisch dat je ondanks dit toch wel twee zoontjes hebt! Bij mij is de endo pas begin dit jaar ontdekt dus ik heb er nog niet veel ervaring mee. Ook ik heb nagenoeg geen klachten (gelukkig!) dus ik denk dat de andere dames je wat beter kunnen adviseren op dit gebied Een flinke laag endo in je baarmoeder, daar heb ik nog niet eerder van gehoord! Ik heb het, net als jij, een stuk bij mn darm (ca. 4 cm), achter m'n baarmoeder zit endo-stuk en mijn eileiders zijn verkleefd. Vitamine B12 te kort heb ik nog niet eerder gehoord, maar daar zijn supplementen voor denk ik?? Ik heb ook geen endo dieet gevolgd tot nu toe. Ben nogal een snoeper dus als ik dat zou moeten volgen zou dat even 3 x slikken zijn haha.. Mijn eigen gyn (van streekzk) verwees dat dieet ook naar het rijk der fabelen. Maar ik geloof zeker dat je je door minder zuivel, suiker en brood te eten beter kunt voelen! Maar dat geldt denk ik voor iedereen, mijn vriendin doet dat bijv. ook. (geen endo). Verminderd immuunsysteem denk ik eerlijk gezegd ook niet, ben zelf gezond, nooit ziek etc.. Thnx ladies voor de uitleg over lang en kort protocol Ik ga idd zeker aangeven dat ik mijn cyclus al plat ligt. Voor de dames die lucrin gebruik(t)en, hebben jullie in die 3 maanden nooit een echo gehad om te kijken hoe het ervoor staat? Heb sinds gister trouwens wel 'last' van doorzichtige afscheiding, had ik ook altijd na mn eisprong (bijna als de menstruatie kwam). Beetje gek? Vandaag weer begonnen met werken iedereen?? Werkse!! Ik ga op inkoop (= leuk )
Hoi meiden! en dan in het bijzonder Angelhope, welkom hier! (helaas!) Natuurlijk is er 'ruimte' om mee te komen schrijven en spui je vragen hier maar hoor. Zo kunnen we elkaar hopelijk tot steun zijn. Het blijkt maar weer dat gezondheid een groot goed is, wat rot dat je zoveel gezondheidsklachten hebt en dat een brusje voor je jongens niet wil lukken! Geweldig dat jullie al een tweeling hebben mogen krijgen, maar wat moeten de miskramen verdrietig zijn (geweest!). Fijn dat de operatie goed geslaagd is! Mijn ervaring is wel dat de endo best snel weer terug kan komen na een operatie. Na mijn operatie heb ik twee maanden moeten wachten en daarna mocht ik starten met IVF. In die maanden ben ik niet aan de pil geweest (gevolg was wel, weer endoklachten), zodat ik evt spontaan zwanger kon raken... Maar zoals wel vaker wordt niet altijd overal hetzelfde beleid gehanteerd. Na de operatie mochten wij gelijk gaan proberen zwanger te worden. Dit was door pijn niet zo eenvoudig, dus hebben wij een tijdje geklooid met spuitjes (zelfinseminatie). Verre van romantisch, maar dan hadden we in ieder geval een kans. Ik zou trouwens wel even wachten tot je bloedverlies over is, ook ivm infectiegevaar. Dat van je darmen klopt inderdaad! Die klachten hebben veel meiden met endo op/in de darmen. Het vitamine tekort zou ik niet weten eigenlijk. Daar is bij mij nooit naar gekeken. Veel meiden met endo zijn wel erg snel moe, maar het is en blijft natuurlijk een ziekte waarbij je lichaam constant aan het vechten is tegen het bloedende baarmoederslijmvlies in je lichaam. Dat kost heel veel energie. Ik denk ook niet dat je met endo echt een verminderd immuunsysteem hebt, maar je immuunsysteem is wel in de war. Mijn arts legde het zo uit: 'je lichaam vecht steeds tegen de endocellen en keert zich daardoor soms ook tegen andere goede cellen (en dat kan bijvoorbeeld ook een innestelend vruchtje zijn). Alles 'moet' zogezegd je lijf uit. Ik heb na/tijdens mijn zwangerschap ook ernstige zwangerschapsvergiftiging gehad. Maar ik heb geen idee of dat samenhangt met endometriose. Gaaf trouwens dat je in Australië woont! Hoe ben je daar verzeild geraakt? Succes morgen met je gesprek! (Heeft de dokter al extra tijd ingepland voor al je vragen, hihi .. stel ze allemaal hoor! Het is jouw lijf!) @ Willeke, ik denk dat het wel kan kloppen hoor van je afscheiding. Je lichaam is gewoon nog niet helemaal gereset waarschijnlijk. Veel plezier met inkopen! Lijkt me ook heel vervelend @ Stiertje, wat wordt je meisje alweer groot en wat kijkt ze wijs! leuke foto's!
Boboke weet niet of dat zo is. Ik had de website gevonden via endometriosedieet. Als ze het mee kan nemen scheelt dat enorm! Chickie voor krampjes en werkt dat? Angelhope welkom hier heb je bij een ander ondw ook voorbij zien komen. Was dat niet bij poffertjes?? Dacht dat je zwanger was maar lees hier dat het wederom niet zo mocht zijn. Meid wat heb jij een drive om door te gaan zeg! Zal later vanavond ff reageren..ik heb ook in mijn baarmoeder dat heet adenomyose en een frozen pelvis. Vooral bloed in ontslasting komt me bekend voor en das niet zo fijn. Heb jij geen pijn dan? Verder heb ik ook diverse tekorten zoals b12 vitamine d en ijzer. Ik denk ook dat het samenhangt maar kreeg altijd antwoord dat het niet zo was. Moet helaas ff door met werken
hoi angelhope, welkom op het forum. Wat fijn dat je al een gezonde tweeling hebt. Maar wat verschrikkelijk van de mislukte zwangerschappen, dat lijkt me echt heel erg om mee te moeten maken. Je hebt al wat antwoorden op je vragen gehad. hopelijk ben je er wat wijzer van geworden willeke, ik heb 6 mnd lucrin gehad, maar nooit een echo gehad, tijdens de ivf die je gaat doen krijg je nog zoveel echos, ook eerst een uitgangs echo voordat je echt start. de lucrin maakt van je endometriose 1 harde grote endo klont hihi arie hoe gaat het nu met je ? mineraal jeeuujj vandaag een tp gehad, nu lekker broeden meid! ik hoop het echt voor je dat het deze keer lukt ego ik ben al vanaf vrijdag ziek gruwelijke spierpijn, verschrikkelijk veel hoesten, keelpijn, snotterig, rugpijn. Ik had allemaal leuke dingen gepland voor pasen en voor ons 2 jarig huwelijks jubeleum maar heb alles moeten afzeggen vandaag 1e echo gehad voor de tp. eicellen waren nog maar 7 mm dus nog veeeeeeels te klein volgens de echoscpopiste. dus de eisprong gaat waarschijnlijk nog wel ff duren. dus donderdag weer terug. ze zag een follikel op de echo, ze kon niet zeggen of het endocyste was of wat anders maar het was behoorlijk groot. Het kon verder geen kwaad .
Hey ster, ga je deze tp in je natuurlijke cyclus doen? Spannend allemaal ook voor jou! Wanneer verwacht je de tp? Wat vervelend dat je ziek bent! Is nooit leuk!! En nu helemaal niet met jullie jub!! Als je weer fitter bent maar snel dunnetjes overdoen Uitgangsecho is toch gewoon hetzelfde als inwendige echo? Die krijg ik nl 5 juni ook. Ohja Mineraal! Het is de 22e! Hoe is het gegaan vandaag?? Chickie, ja dat is heeeeel vervelend Ben goed geslaagd!! Leuke clutches, sjaals, armbanden... Nu allemaal fotograferen en online zetten.
arie&boboke: over wat voor medicatie hebben jullie het?denk dat ik dat gemist heb. endo: idd erg jammer dat artsen niet meer weten van endo, maar de endometriose stichting doet haar best op dit moment om meer aandacht aan endo te geven. schattig: spannend..succes donderdag!!! Boboke&willeke: ik vond elke afspraak weer een stapje...wachten duurt idd lang! Je zou denken dat we engelengeduld hebben Angel: welkom hier, je hebt ook al wat voor je kiezen gehad! De meiden hebben al wat antwoorden gegeven. Met endo kan je moeilijker zwanger worden. Maar dit is volgns mij ook afhankelijk waar en hoe het allemaal zit. vaak doen ze IVF omdat zelf proberen niet goed is omdat bij elke ongesteldheid weer endo kan groeien. Wij mochten weer gemeenschap hebben als je geen bloedverlies meer had na de operatie. Ik ben zelf 2x in de overgang gezet zodat de endo rustig werd. Ken het vasten niet. Ego: ik heb de tp weer gehad, emmy was van goede kwaliteit en de cellen waren niet meer te tellen. Nu duimen en kaarsjes branden dat deze blijft zitten!
willeke: ik heb tijdens de spuit ook nooit echo's gehad. Ster: jammer dat ze nog klein waren..maar dat komt helemaal goed. Beterschap meis!!
willeke ja dit wordt mijn 1e cryo tp, idd in natuurlijke cyclus. ik heb veel pijn gehad van mijn eierstokken en buik tijdens ivf en punctie en tp. dus nu even geen hormonen en puncties e.d. das wel heerlijk. ik verwacht de tp eind volgende week. wel spannend weer voor jou ook spannend allemaal, komt dichtbij nu he. een uitgangsecho is de 1e echo die je krijgt tijdens de ivf periode. is idd een inwendige echo. je krijgt alleen maar inwendige echo's. weet je al welke medicijnen je krijgt? aftellen tot 5 juni ik doe dat ook altijd... aftellen tot de eerstvolgende afspraak
mineraal dinsdag 6 mei is een mooie dag om te testen. die gaat jou geluk brengen ik ben dan ook jarig hihi
Mineraal goed nieuws. We gaan weer duimen voor je. Boboke en ik hebben het over nac een supplement. Je kan erover lezen bij endometriosedieet. Had het wel al eerder gelezen maar nu ik pilloos ben durf ik het te proberen.. Zelfde met serrapeptase ook een supplement. Ik blijf zelf doktoren altijd een beetje eng vinden maar ja wie niet waagt wie niet wint. Ster wat naar is het niet de endo is het wel wat anders. Je moet je trouwdag dus maar dunnetjes overdoen hihi. Er heerst geloof ik wel weer buikgriep.. Heb zelf ook een off day..hoofdpijn wat meestal volgt op misselijkheid. Zoals nu ook. Ook hierbij helpt meestal mijn tweede liefde een bad haha. Dusssss zit weer in bad. Vind je het idd niet een stuk prettiger zonder al die meds nu? Voelt veel natuurlijker aan. Op naar donderdag dus. Willeke nee je krijgt geen tussentijdse echo en idd ze zijn allemaal inwendig. Maar daar wen je snel genoeg aan hoor.. schaamte verdwijnt vanzelf . Nou het mag idd snel 5 juni zijn dan zit ik in de zon hihi. Maarre snap je wel hoor..dan kan je ws meteen starten. Op welke datum is de laatste dag van je laatste prik? Dus de laatste dag van de 4 weken?
Angelhope denk dat inmiddels al veel vragen van je zijn beantwoord inmiddels. Jammer dat ivf bij jullie geen optie is..moet je soms alles helemaal zelf betalen? Als ik het zo hoor dan is jouw endo ook behoorlijk ernstig en dan vind ik het knap met alle andere aandoeningen dat je er zo in staat. Wat ik nog wou zeggen is net zoals de andere meiden aangeven is het zwanger worden met endo een obstakel..je lichaam ziet idd endo oftewel bms wat zich in je buikwand heeft gevestigd als een soort ontstekingen..daardoor gaat je lichaam idd aan het werk om dit eruit te werken wat niet gaat. Daar word je moe van en je lichaam kan zich dan ook keren tegen je embryootje. Zaak is dus om dit zo rustig mogelijk te houden door pil of overgang. Klopt het druist in tegen alles wat je nu zou willen maar het is beter om vanuit rust te starten. Je bent nu "schoon" en bij elke ongi loop je weer risicos op verklevingen. Kijk anders even op onze endometriose.nl site die legt het goed uit. Qua andere tekorten of ziektes dat denk ik zelf ook dat met endo je sneller wat erbij hebt door die verklevingen maar geen enkele arts bevestigd dat. Ik heb heel hard moeten vechten voor mijn vermoeden dat b12 tekort door endo kwam. Zit helaas ook in mijn dunne darm waar deze in opgenomen moet worden..prikken is de oplossing daarvoor. Ik zou overigens idd wachten met aan de gang gaan totdat je niet meer bloed. Kans op infecties idd en alles moet goed genezen. Ik deed al heel veel met een week maar dan kreeg ik wel bloedingen.. Ik ga ook ff lezen wat je hebt doorgestuurd over het fasten.. Nog nooit van gehoord. Heel veel sterkte morgen oftewel als wij hopelijk slapen hihi.
Ha meiden, Bedankt voor het warme welkom en al jullie antwoorden op mijn vragen! Ik ga even proberen te reageren op e.e.a. dat jullie hebben gezegd of gevraagd, als ik het allemaal kan onthouden Arie, inderdaad, ik heb ook een tijdje bij de Poffertjes gezeten en toen inderdaad weer zwanger, dat is toen misgegaan. DAarna weer zwanger, ook weer mis. Adenomyose, inderdaad, ik geloof dat ik dat woord ook al eens ben tegengekomen toen ik endo aan het googelen was. Ik neem aan dat dat is wat ik heb, want het was een dikke laag aan de binnenkant van mijn baarmoeder (posterior wall of uterus). En de dokter zei vlak na de operatie (toen ik er nog bepaald niet helemaal bij was met mijn hoofd, dus pin me er niet op vast) dat dat de reden was dat mijn zwangerschappen mislopen omdat die kleintjes zich niet goed kunnen innestellen. Ik kan dus steeds redelijk snel zwanger raken, zeker als je bedenkt dat ik ook nog lage AMH en hoge FSH heb . Toen ik die diagnose kreeg, zei de dokter dat ik niet zwanger zou worden zonder hulp van IUI of IVF. Maar goed, dat was dus geen optie, en dus toch zelf geprobeerd, en sinds die diagnose al weer 3 keer zwanger geraakt! Kortom: ik weet niet zo goed of ik die diagnose wel moet geloven Hoe dan ook, ik had dus endo op een van mijn eierstokken, die zat verkleefd met een stuk darm. Ik geloof dat hij aangaf dat de eileider wel in orde was, dus ik weet niet of deze endo verminderd vruchtbaar maakte. De andere kant was vrij van endo, dus ik denk dat ik daarom nog wel 'gewoon' zwanger kan raken Bij mij is het dus weer anders dan meestal bij endo, ik kan wel zwanger raken, maar niet blijven. En dat komt dus door die endo in mijn baarmoeder, neem ik aan. Tja, ik vind het ook moeilijk allemaal te begrijpen. Later vandaag naar de dokter, hopelijk kan die me wat uitleg geven. Ook de uitslag van het lab, ik hoop maar dat het geen kanker is, want dat schijnt ook nog regelmatig voor te komen bij endo Wat betreft mijn darmen, ja hij heeft al die verklevingen weggehaald geloof ik, en alles dus losgemaakt zeg maar. Mijn klachten lijken ook af te nemen op dat gebied. Je vroeg of ik geen pijn had. Ja, om door de grond te gaan! Maar sinds ik er medicijnen voor slik, gaat het redelijk. Zonder medicijnen is naar de wc gaan 1000 keer erger dan een bevalling van een tweeling Dat van die andere tekorten (B12, Iodine etc.) ben ik ergens tegengekomen, dat dat vaak samengaat met endo. Maar ja, ik weet ook niet wat je wel of niet moet geloven als je het op het internet vindt.... En ik heb inderdaad ook begrepen dat de voedingssuplementen uit de winkel dat tekort niet oplossen, dat injecties de enige manier ervoor zijn. Bedankt voor de uitleg over waarom tijdelijk in de overgang. Ik begrijp het gedeeltelijk wel. Maar ik begrijp alleen nog niet waarom ik niet meteen zou proberen zwanger te raken ipv af te wachten. Vooral omdat ik dus redelijk goed zwanger kan raken vergeleken met de gemiddelde endo patient zeg maar. En omdat ik waarschijnnlijk vanzelf al vervroegd in de overgang ga raken (lage AMH hoge FSH) heb ik echt nog maar heel erg weinig tijd. Goede vraag voor de dokter, zullen we maar zeggen. Straks mijn afspraak, ik zal jullie laten weten wat hij te melden had. Vooral omdat het hier in OZ misschien wat anders gaat dan bij jullie in NL. Wellicht nog nieuwe info waar jullie wat mee kunnen. Ik begrijp dat hier de meesten wel bezig zijn met IUI en IVF enzo? Jammer genoeg krijg ik dat dus niet vergoed, en moet ik alles zelf betalen. Dat is gewoon te duur en is dus geen optie. Anders had ik graag IUI willen proberen in de hoop meer kans te hebben om sneller zwanger te raken. Niettemin lijkt het me een zwaar proces en heel heftig om mee te maken. Knap dat jullie dat allemaal zo goed volhouden! Ik wens jullie allemaal veel kracht en geduld toe. En alle meiden met terugplaatsingen, ik ga voor jullie duimen!
Ha meiden, daar ben ik weer. Nou, schiet mij maar lek. Ik ben nu volledig de draad kwijt Helaas had de dokter weinig tijd, want hij liep al enorm achter op schema. Tel daar bij op het engels, hij heeft een oosters accent en de medische termen, en dan is het resultaat dus dat het altijd erg moeilijk te begrijpen is. Een ding is in ieder geval wel duidelijk: geen kanker godzijdank. Dat is toch wel het allerbelangrijkst. Maar goed, de rest was dus minder duidelijk. Als ik het goed begrepen heb, waren er twee dingen aan de hand. Een flink plakaat verkleefsel (plate of adhesive) in de baarmoeder. Kan een restant zijn van een zwangerschap. Maar het is niet duidelijk of dat mijn laatste miskraam is, of van eerdere miskramen of mijn zwangerschap van de jongens. Kortom: nu weten we dus toch weer niet zeker of dat de oorzaak is geweest van al mijn miskramen Wel zei hij dat er kleine plekjes endometriose op gevonden zijn, wat zou duiden op al wat ouder materiaal, dus niet van de laatste miskraam denk ik dan? In dat geval geeft het wel weer hoop. Maar ik vraag me meteen af: hoe kan het dan zijn dat het niet verwijderd is bij mijn vorige currettage? Endometriose is opgestuurd naar het lab, en terug gekomen als zijnde GEEN endometriose Hij zei dat dat ook kan komen doordat ik nog zwanger was op het moment van de operatie (test was nog steeds positief) en dat dat de uitslag kan beinvloeden, al begrijp ik niet hoe dat kan. Maar hij zei er ook achteraan dat hij ervan overtuigd is dat het wel endometriose is. Toen vroeg ik hoe erg, en zei hij stage 1 (minst erge). Maar als ik dan hoor waar het allemaal verkleefd was en wat ie allemaal heeft los moeten snijden, dan klinkt het me toch behoorlijk heftig in de oren. Tja, wat moet ik hier mee? Op zich zou ik blij zijn als ik geen of slechts een lichte vorm van endo heb. Geen zorgen meer over elke menstruatie dat het weer terugkomt enzo. Maar aan de andere kant lijkt nu ook de verklaring voor mijn miskramen weer in het geding te raken. Ik ben een beetje in de war.... Advies van de dokter was in ieder geval wel positief: zo snel mogelijk proberen weer zwanger te raken... Ik denk dat ik ga proberen het los te laten en niet meer alles te beredeneren, vertrouwen op de dokter en zijn adviezen op te volgen. Ik kom er zelf toch niet uit, en word er alleen maar gestressed van als ik mijn hele leven erop probeer aan te passen.... En dan maar hopen en duimen dat ik nog eens een wonder mee mag maken
Angelhope, jeetje dat is ook raar! Ik snap dat het lastig is! Uberhaupt de theorie te begrijpen in het Nederlands, laat staan in het engels met oosters accent haha! Endometriose opgestuurd naar het lab? Dat heb ik nog nooit gehoord? Maar dat kan aan mij liggen, wellicht gebeurd dat hier ook in NL. Maar wat gebeurd er dan nu met dat plakaat wat nu in je baarmoeder zit? Moet dat er niet uit? En als ik hoor dat je zo'n pijn hebt bij ontlasting zou ik stage 1 ook niet verwachten.. hmmm.. vaag allemaal! Snap dat het je onzeker maakt! Haha, dat advies 'snel proberen zwanger te raken'; Joh!! Dat is juist de bedoeling (van ons allemaal denk ik) en daarvoor ben je bij hem.. Wat heb je nu afgesproken? Of laat je het hierbij en probeer je het gewoon op de natuurlijke manier? Arie, hoe is het met jou? Wel fijn dat je aan het werk bent denk?? Of is je hoofdpijn en misselijkheid erger geworden? Ja met de benen wijdt ben ik nu wel gewend haha! Heb al 4 verschillende artsen gehad hiervoor (2 int VU en 2 in mn eigen zh) en dat gaan er alleen maar meer worden met ivf idd Die schaamte ben ik gelukkig voorbij. Moest alleen wel even slikken toen mijn eigen gyn zei (tussen neus en lippen door ); 'toen ik tijdens de operatie je rectaal onderzocht...' ik werd gek (in mezelf dan) haha! Moest mn vriend ook echt niet aankijken want ik zag dat hij ook bijna moest lachen Krijg nu 25 april (vrijdag as) een prik en dan 23 mei de laatste. Dus 5 juni is dan precies 2 weken later, dus dan werkt de laatste prik nog 2 wk denk?? Dus ik weet niet of ik gelijk door kan of eerst die twee weken nog moet 'uitzitten'? En wat ga ik dan krijgen verwacht je? Ster, ja heel spannend voor je! Dat snap ik!! Ja hier komt het ook stapje voor stapje dichterbij.. kan niet wachten om eerlijk te zijn! Geen idee welke medicijnen ik ga krijgen, nog helemaal niet over gehad. Zullen we 5 juni wellicht te horen krijgen. T is in ieder geval zaak dat ik niet meer ongesteld wordt, dus ik verwacht dat we dan snel gaan schakelen. Mineraal, wat goed dus een goeie emmy teruggeplaatst gekregen!! Nu broeden meid! We duimen voor je!!
ster: dat zou mooi zijn, hoop het. arie: je bedoelt endo dieet hier op de site? Ik heb wel chinese kruiden gebruikt bij de vorige tp. Nu heb ik ze nog niet op, wel straks acupunctuur. willeke: inwendig echo's wennen idd...ik draai mijn hand er niet meer voor om, heb zo mijn broek uit. Heb uit goede bron vernomen dat je "schaamte" vanzelf weer terug komt als je klaar bent met de mmm. angel: balen dat hij weinig tijd had, maar ook jij hebt recht op zijn tijd ook al loopt hij uit natuurlijk. Lastig dat het zo moeilijk te begrijpen is, in het nederlands is het al lastig laat staan zoals jij het heb moeten horen. Ga je nog een keer voor een afspraak? ik zou alle vragen die je hebt opschrijven en de volgende keer wat meer tijd "eisen". Het is belangrijk dat je goede keuzes maakt en dat je snapt wat er aan de hand is, zo kun je ook goede keuzes maken. Wat je zou kunnen doen is ovulatietesten gaan gebruiken en dan gericht vrijen. ego: Ik heb gisteren al wel wat krampjes gehad in mijn buik maar dat lijkt mij erg vroeg allemaal.
Hoi meiden jeetje wat een lappen tekst zijn er geschreven , maar wel gezellig . Arie mijn zus is vandaag weer vertrokken naar Canada, dus ze gaat kijken of het daar ook goedkoper is en neemt het dan mee . Ze zei alleen dat de doseringen daar anders zijn dan hier dus moet nog even uitzoeken hoe dat zit. Ik neig nu ook eerder naar 3x per week en dan maandag tot woensdag met de NAC. Chickie hoezo gemenerik , ik moest zelf ook weer aan het werk hoor. Vakantie zit er helaas al weer hoop. Beter met een positieve instelling weer aan het werk toch? Gelukkig gaat t weer beter met de kleine meid. Lijkt me wel heel leuk om nu te zien dat ze steeds meer kan. Angelhope leuk dat je toch de stap genomen hebt om hier een berichtje (nou ja berichtJE ) te schrijven. Hopelijk heb je wel iets aan de antwoorden gehad op je vragen. Wel een beetje vreemd van je arts dat hij jullie gesprek inkort, omdat hij uitloopt. Jij bent toch ook belangrijk en zit vol met vragen. Het is inderdaad een beetje een vaag verhaal zo, wel/niet endo, en dan die massa in je baarmoeder. Je zou denken dat dat met de laatste curettage wel verwijderd zou zijn. Hebben ze het nu bij de operatie dan wel volledig verwijderd? Een laag amh hoeft ook niet te betekenen, dat je al in de overgang zit en moeilijk zwanger kunt worden. Het zegt alleen iets over je eivoorraad en dat je waarschijnlijk vroeger in de overgang komt, maar wanneer dit gaat gebeuren blijft de vraag. Hopelijk is het verwijderen van de massa in je baarmoeder nu de oplossing voor het zwanger blijven. Is het zorgstelsel in Australie zo anders dan hier dat vruchtbaarheidsbehandelingen niet vergoed worden? Wel ontzettend balen. Ik zou ook zeker al de vragen die je nog hebt opschrijven en nog een keer een gesprek vragen met je gyn. Het is niet de bedoeling dat je nu met vragen blijft zitten. Stiertje van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ster ach wat balen dat je nu net zo ziek bent (geweest) met jullie jubileum . Dan over een tijdje maar dunnetjes overdoen. Hoe gaat t nu? Al n beetje aan t opknappen. Welke dag van je cyclus zat je bij je fm? Hopelijk groeit je eitje mooi door en volgende week een mooie cryo-tp! Mineraal jeej wat goed zo'n mooi doorgegroeide emmy. Broedze Oh en als je emmy al zo ver doorgedeeld is, dan is de innesteling ook sneller dan bij bv een 8-cellige dus wie weet...(kunnen natuurlijk ook gewoon krampjes zijn door het gewroet in je bm met de tp ) Nac is een supplement wat miskramen tegen kan gaan, even heel kort uitgelegd. En serrapeptse reinigt je lichaam bij endo. Ach ja ondertussen wil ik alles wel proberen Willeke oh je bent gaan shoppen om verder te verkopen. Is dat voor je on-line winkel? Lelie hoe gaat t met de spanning voor de bruiloft en het sterten met de ivf? Balou nog heerlijk aan t genieten op vakantie? Ego. De afglopen dagen behoorlijk druk geweest met bespreken van het huis en verbouwing etc, dus vandaar dat ik even niet zo heel veel gereageerd heb. Vandaag zijn dan eindelijk de onderhandelingen begonnen . Hebben al een tegenbod, maar dit vinden we nog te hoog. Zij geven aan dat dit hun minimum is. Maar ja wij hebben ook een maximum . We laten ze vannacht nog even zweten en bespreken vanavond wat ons tegenbod gaat zijn en dan gaat t morgen weer verder...