Endometriose en in de Medische Malle Molen >>DEEL 2<<

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Cindii, 8 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ster80

ster80 Fanatiek lid

17 nov 2012
    1.104
    0
    0
    noord brabant
    #1961 ster80, 1 dec 2013
    Laatst bewerkt: 1 dec 2013
    Hoi schattig

Kunnen ze niet eerst wat andere onderzoeken doen?
    Zoals bloedprikken / hsg / inwendige en uitwendige echo..

Ik kan me wel voorstellen dat je geschrokken bent hiervan

De kijkoperatie zelf duurt maar een klein half uur. (Volledige narcose) Je mag dezelfde dag weer naar huis (polikliniek).
    Ik had last van mijn schouders vanwege het gas in je buik. Dit heeft een dag of 4 geduurd. En heb een paar dagen last gehad van keelpijn omdat ze een buisje in je keel doen.
    Pijn in mijn buik heb ik iets van 3 dagen gehad, maar daarna gaat het snel beter.
    Ik ben 10 dagen thuis gebleven van werk. Maar had denk ik na 1 week wel weer kunnen werken.
    Koop alvast dropjes of strepsils ofzo voor je keel, en koop paracetmol 500 mg en ibuprofen voor pijnstilling.
    Zorg dat je vriend 3 dagen vrij heeft om voor je te zorgen das wel zo prettig.
    Ik hoop voor je dat het geen endo is...
    Al bezig met je 5e iui pfff wat erg dat het steeds niet lukt.
    Succes meid

2. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Even snel mobiel: fm rechts tussen 13 en 14 mm, links 15 mm. Dinsdag terug. Was nu een andere gyn (had de vorige keren mijn eigen) en hij zei als afscheid 'laattum groeien' Haha!

3. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    @chickie: mooi dat het goed met je gaat! Bijzonder he, zo'n bewegende buik! Borstvoeding was de eerste anderhalve week wel pittig met tepelkloven en behoorlijke stuwing. Maar sindsdien gaat het heel goed. Moet wel gemiddeld 2x per nacht mijn bed uit en dat is wel eens zwaar. Ik heb nu nog verlof, maar ik hoop dat dat teruggaat naar max. 1x per nacht als ik weer moet werken (2e helft januari).

4. Schattig

Schattig Actief lid

20 jun 2013
    404
    1
    18
    Verpleegkundige
    Wow meiden wat zijn jullie allemaal fantastisch met zo veel reactie's. Ik heb al wel een HSG-ondrzoek gehad voor dat ik aan IUI begon.

5. ster80

ster80 Fanatiek lid

17 nov 2012
    1.104
    0
    0
    noord brabant
    #1965 ster80, 1 dec 2013
    Laatst bewerkt: 1 dec 2013
    hey bobo, hoe gaat het nu ? ik las dat je bloeding al begonnen was ? heeft het nu al doorgezet? Heel veel sterkte meid. Hopelijk is het nu niet zo heftig als de vorige keer. Wat fijn dat je al zo snel weer in dd mag komen voor onderzoeken. Ik ben benieuwd wat ze dan allemaal gaan doen.
    Mijn man en ik hebben ook zitten denken of het voor ons misschien nuttig is om ons alvast in te schrijven voor dusseldorf. Klopt het dat de wachttijd daar erg lang is ?
    mocht poging 1 en 2 mislukken zouden we poging 3 wel in dd willen doen.
    Het is nog erg op de zaken vooruitlopen natuurlijk...

stiertje wat spannend zeg die uitslagen. Hopelijk krijg je goed nieuws. Ik wilde eigenlijk geen borstvoeding gaan geven maar denk dat ik er toch maar eens over moet gaan nadenken om dat misschien wel te doen.
    Die korte nachten breken je wel op he. Lijkt me heel zwaar. Maar als je je kleine wonder in je armen hebt maakt dat veel goed he

chickie je mag ook zeker trots zijn. de kinderen in jou klas leven zeker harstikke met je mee :)
    je hebt dus een druktemakertje in je buik, wordt later een ballarinatje :)
    Ik ben zo benieuwd naar de naam die je hebt uitgezocht

steva dus het kinderkamertje is bijna af. Wat leuk zeg!
    doe maar rustig aan hoor, dat begrijpen ze vast wel op je werk.
    En het maakt niet uit hoor dat je minder schrijft, dat begrijp ik wel

lelie, zo zeg, ze zijn flink gegroeid weer, misschien zijn ze dinsdag wel groot genoeg :)

schattig, wanneer is je testdatum voor deze iui poging ?
    is emotioneel wel zwaar zeker elke keer weer als het niet lukt.
    Hoe lang ben je al bezig met zwanger worden ?

xxx hoe gaat het ? helemaal aan het genieten zeker van de echo. Ik gun het je zo.

ego, zometeen naar mijn schoonouders, want de kindjes van de broer van mijn man krijgen dan sinterklaas kado's
    eigenlijk zouden we daar niet bij zijn ivm mijn operatie.
    Maar eigenlijk gaat het best goed met me, en of ik nou hier op de bank lig en niks doe, of ik lig daar op de bank dat maakt ook niks uit haha
    dus we hebben besloten om toch te komen
    ik heb er veel zijn in. Ik ben al 11 dagen niet meer buiten geweest of uit huis geweest, dus ff lekker eruit

6. chickie84

chickie84 Fanatiek lid

3 nov 2012
    1.298
    0
    36
    NULL
    NULL
    @ Ster, goed dat je er op uit gaat vandaag! Dat is inderdaad ook wel weer erg lekker! Ik vond het zo gek om na mijn operatie opeens alleen maar aan huis gekluisterd te zijn en de wereld om je heen draait gewoon door. Heel apart!
    En het is ook wel een goed teken dat je er weer zin in hebt om bij mensen langs te gaan! Je herstel gaat de goede kant op dus!

@ Stier, lijkt me ook best pittig hoor! 2 keer per nacht uit de veren en dan natuurlijk niet voor een paar minuutjes, je zal best even de tijd nodig hebben!
    Jeetje, half januari alweer aan de slag... hoeveel dagen ga je werken?
    Fijn dat de borstvoeding nu zo goed loopt bij je! Je hoort vaak dat het begin best even pittig is! Goed dat je hebt doorgebeten!

@ Lelie, wie weet wordt dinsdag dan wel de inseminatiedatum gepland! Spannend hoor! Het groeit in ieder geval al goed, fijn!

7. xxxxxxx

xxxxxxx Actief lid

29 jan 2013
    181
    0
    0
    Boboke: Ene kant super rot dat het bloedde is doorgezet omdat het dan zo echt wordt, maar aan de andere kant misschien ook wel fijn. Dan kan je weer verder.. Hoe ervaar jij het? Het lijkt me zo ontzettend zwaar. Ik denk eigenlijk elke dag wel aan je omdat ik het gewoon zo erg voor je vind. Ik snap dat je heel erg verdrietig bent en ook dat het je pijn doet. Dat heeft ook niks met het gunnen van een ander te maken. Je gunt het daarnaast altijd jezelf het hardst dat is normaal! Het is gewoon allemaal niet eerlijk. Jij wilt dit ook zo graag! :( Ik hoop zo dat jij ook snel zwanger bent van je DD tweeling :)

Chickie: Jeetje 33 wk al! Vliegt de tijd voor je of vind je het langzaam gaan? Wat bijzonder dat het zo beweegt! Erg leuk dat je complimenten krijgt, je moet ook zeker trots zijn hoor! Optimaal genieten meid! Zie je op tegen de bevalling of hou je er nog niet mee bezig? Of kijk je er juist naar uit om eindelijk die kleine in je armen te hebben?

Stiertje: Krijg je dan as week de uitslagen? Zijn er veel onderzoeken gedaan? Waren het vervelende onderzoeken of had de kleine meid er niet zoveel last van? Zo sneu he! Hoe gaat het verder??

Pien: Hoe gaat het met je buik?

Ster: Leuk sinterklaas vieren hebben wij ook net gedaan bij mijn ouders met mijn broers en schoonzussen voor mijn twee kleine nichtjes. Is ook fijn om even uit huis te zijn denk ik of niet meis? Gelukkig voel je al stukken beter! Wel rustig aan blijven doen he meid! Is toch zoveel gebeurd in je lichaam.

Lelie: Gaat goed bij jou!! Spannend he!

Schattig: Welkom meid! Bij mij zeiden ze ook na een inwendige echo dat ze het vermoeden hadden op endometriose. Paar maanden later werd ik geopereerd ook een kijkoperatie om de diagnose met zekerheid te stellen. Bij mij duurde de operatie een paar uur. Het zou ook maar een half uurtje duren maar dat liep denk ik iets uit haha. Ze hebben wat dingen aangestipt/gebrand en geprobeerd los te maken, maar veel konden ze niet doen omdat er te veel bloedvaten liepen en te complex was tijdens die kijkoperatie wat ze ook niet ingepland hadden dus ze hebben mij dichtgemaakt en zeiden na de operatie dat ze na een zwangerschap opnieuw wilde kijken of het nog nodig was met name mijn blaas om die los te maken. Ook hebben ze dat onderzoek gelijk gedaan van de eileiders tijdens de operatie. Ik heb twee kleine sneetjes, 1 in de navel en 1 onder mijn bikini broekje. Ik mocht eigenlijk dezelfde dag weg maar ik kreeg na de operatie een nabloeding waardoor ik moest blijven en de volgende dag weg mocht. Ik vond het erg fijn om geopereerd te worden omdat ik veel pijn heb van de endometriose.

Heb jij ook veel pijn klachten meid?? Ik hoop dat deze IUI poging lukt! Wanneer mag je testen?

Ik hoop dat je hier veel steun kan vinden want het is best heftig als je dat allemaal te horen krijgt. Iedereen steunt elkaar hier in zowel goede als slechte/moeilijke tijden. Je bent in ieder geval super welkom!

8. fozzy

fozzy Actief lid

18 jul 2013
    220
    0
    16
    NULL
    NULL
    schattig: welkom hier!
    de meiden hebben je al helemaal ingelicht.
    zelf heb ik 18 dec een operatie alleen is die wel van grotere omvang en daarna ivf. ik hoop echt dat het meevalt en dat t misschien geen endometriose is. Wanneer mag je testen v deze IUI?

bobo: bloeden aan t doorzetten dus. ik hoop dat t te doen is en je in DD wat meer duidelijkheid krijgt. dikke knuffel.

Xxx: wat fijn zeg dat de echo goed was! geniet er van meid hoop dat je wat meer gerust gesteld bent nu. voel je je fysiek wel oke?

ster: fijn dat je weer beetje op been bent. ik hoop dat ik met oud&nieuw ook even weg kan. dat is ook 11 dagen na de operatie. gelukkig na volg week m'n werk afbouwen en rustig aan doen komende tijd.

chick: leuk die complimenten je heb ook een mooie buik meis! die foto laatst was echt mooi.

steva: spannend zeg de kamer al zo goed als klaar.

Pien: hoe is t verder nu met de buikpijn?

v de rest even een knuffel!

9. chickie84

chickie84 Fanatiek lid

3 nov 2012
    1.298
    0
    36
    NULL
    NULL
    @ all, wat zijn jullie toch lief meiden!

@ XxxxX, gezellig Sinterklaas vieren! Hoe is het nu met je schoonmoeder? Heeft het bezoek van je vriend (en zijn mededeling) nog een staartje gekregen?
    Ik vind de tijd wel vliegen hoor! Vooral als je kijkt hoe snel een drukke werkweek om is. Ik zie eigenlijk helemaal niet tegen de bevalling op, dat zie ik dan wel weer. Maar ik vind het wel een gek idee dat je gewoon niet weet hoe het gaat lopen en wanneer het gaat zijn. En ook zijn we heeeel erg benieuwd naar hoe ons kleine meisje er uit ziet, dus wat dat betreft kunnen we niet wachten! Maar nog maar even de feestdagen uitzitten hoor :D

@ Fozzy, heb je al wat gepland met oud & nieuw of kijk je eerst even aan hoe je je tegen die tijd voelt? Hoe lang moet jij nou ongeveer in het ziekenhuis blijven? (ben het even kwijt, sorry!)

10. fozzy

fozzy Actief lid

18 jul 2013
    220
    0
    16
    NULL
    NULL
    @chick
    een van m'n beste vriendinnen geeft een klein huisfeestje en m'n andere beste vriendin uit Parijs komt dan ook dus zou daar graag bij willen zijn. maar heb al aangegeven dat ik t even aankijk. al is het maar een uurtje vind wel belangrijk dat ik me goed genoeg voel.
    moet minimaal 2 dagen blijven in t zkh, langer als t herstel niet wil vlotten. gyn wil dus geen exact aantal dagen aangeven omdat je nooit weet hoe t zal gaan van tevoren. ik laat t op me af komen.

kga m'n bedje in.
    witroosje heel veel succes morgenochtend!
    welteruste

11. chickie84

chickie84 Fanatiek lid

3 nov 2012
    1.298
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dat is ook zo hoor Fozzy en dat is maar goed ook. Misschien blijft het bij die twee dagen, dat zou heel mooi zijn. Maar anders is het soms alleen maar goed dat ze je langer houden. In het ziekenhuis hebben ze alles bij de hand en moet je wel rustig aan doen.
    Bij mij werden het er 5 ipv 3, maar vond het toen eigenlijk wel een veilig idee.

En het feestje is een mooi doel. Lukt het niet, dan is er geen man overboord en zal iedereen het begrijpen, maar het kan jou misschien even leuke afleiding geven als je je goed genoeg voelt.
    Slaap lekker meis! Ik duik er ook zo in.

Witroosje... heel veel succes morgen! Nog even en dan is het achter de rug!

12. boboke

boboke Fanatiek lid

1 feb 2013
    1.540
    0
    36
    NULL
    NULL
    Chickie fijn dat alles goed gaat en jullie kleine meisje zo beweeglijk is. Het aftellen is begonnen!

Steva rustig aan hè meis. Goed voor jezelf de kleine zorgen.

Lelie ziet er goed uit die eitjes! Ik denk ook wel aan t eind van de week de inseminatie, spannend! Dan mag jij ook eindelijk de wachtweken in ;)

Ster hoe was je sinterklaasviering? Kon je t een beetje volhouden? Wel fijn dat je je weer goed genoeg voelt om iets te ondernemen. Na zoveel dagen komen de muren behoorlijk op je af.
    Vwb DD, er is inderdaad een wachtlijst van 5 tot 6 maanden op het moment, maar als je eenmaal de intake hebt gehad, mag je ook direct starten. Ik zou wel eerst je verzekering checken hoeveel je vergoed krijgt voor behandeling in het buitenland en of ze een contract hebben met DD. Dit om verrassingen te voorkomen. Mijn verzekering heeft nl geen contract en ik krijg hierdoor max. 75 % vergoed. Anders zou je altijd nog kunnen overwegen om over te stappen naar bv PNO. Ik kan helaas niet overstappen ivm mijn werk in het buitenland, hierdoor zit ik vast aan cz :(
    Het is natuurlijk moeilijk in te schatten of je het ook nodig gaat hebben, misschien ben je wel gelijk bij de eerste tp zwanger. En zo niet dan is het nog afhankelijk of je cryo's hebt, hoe snel je door je pogingen heen gaat. Maar ik hoop natuurlijk dat je niet meer nodig gaat hebben en het "gewoon" de eerste keer zwanger bent :)
    Hier is het bloeden vrijdagavond begonnen, maar echt doorzetten wil het niet tot nu toe. Ik heb nu wel behoorlijk last van mijn buik dus ben ook nog niet gaan werken.

xxx lief van je :). Wanneer mag je weer terug voor een echo? Heb je nog een echobureau gevonden bij jou in de buurt voor een paar extra echo's ;)?

Fozzy nog maar een paar weekjes en dan is het voor jou ook eindelijk zover. De eeste stap richting ivf!
    Het zou leuk zijn om naar het feestje te gaan, hopelijk ben je dan goed genoeg opgeknapt.

Witroosje succes vandaag!

13. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    @chick: ik werk normaal 4 dagen (32 uur) en overweeg om een dag ouderschapsverlof te nemen en dus 3 dagen te gaan werken. En dan moeten we maar even zien hoe dat gaat. Het vervelende is dat ik op een uur reizen van m'n werk woon. Dus dat is 2 uur extra per dag (maar ja, je mag tegenwoordig blij zijn als je werk hebt, helemaal hier in het noorden).
    @xxx: ze hebben 2 onderzoeken gedaan. Een blaasonderzoek (catheter in de blaas, vloeistof erin en kijken of het ook terugvloeit naar de rechter nier, wat NIET de bedoeling is) en een scan van de nierfunctie (infuus met radioactief middel dat naar de nieren stroomt en vervolgens 2x20 min een scan, maar toen sliep ze gelukkig). Inbrengen van infuus en catheter waren natuurlijk niet leuk. Woensdag word ik gebeld over de uitslagen en over hoe nu verder. De belangrijkste vraag is: stroomt er urine terug van de blaas naar de nier? Als dat zo is, dan moet er zeker nog wat gebeuren.
    @boboke: dus toch spontane bloeding nu. Sterkte joh!
    @fozzy: moet je na de operatie ook nog aan de lucrin, voordat je aan de ivf gaat?

@all: zwaai!!

14. Schattig

Schattig Actief lid

20 jun 2013
    404
    1
    18
    Verpleegkundige
    Hey Meiden,

Ik heb woensdag mijn 5de IUI behandeling. Op 20 december het gesprek over hoe nu verder en wanneer de kijkoperatie is.

We zijn nu 4,5 jaar bezig om zwanger te worden waarvan 1x zwanger{spontaan} maar dit liep met ruim 13weken uit op een miskraam.

15. Mineraal

Mineraal Fanatiek lid

20 okt 2011
    1.103
    0
    0
    Noord- Brabant
    Fozzy: ik heb weinig last van de dubbel J's. Het is voor de arts ook prettig omdat het van binnen allemaal verkleefd zit kan die voelen dat waar het hard is je urineleiders zijn. Die zijn natuurlijk maar dun...en ze moeten wel heel blijven.

Boboke: goed dat ze daar onderzoek gaan doen. En je mag al vrij snel. (kan niet snel genoeg natuurlijk)

xx: goed nieuws, een kloppend hartje!! nu genieten!

ster: dat van dat gellaagje heb ik nog niet gehoord.
    Mijn herstel gaat redelijk hoor...ik ben nog steeds erg snel moe, ik heb weinig gedaan de laatste weken. Ik heb vorige week weer wat gedaan in de wijk, zwaar kan ik zeggen. Deze week ook weer maar heb het nagevraagd hoelang het herstel nu eigenlijk is. Want als het betekend 6 weken niet werken..doe ik iets niet goed ;)

schattig: welkom hier, je bent al goed voorgelicht ivm de laproscopie.
    Je hebt ook al een verhaal achter de rug.

16. ster80

ster80 Fanatiek lid

17 nov 2012
    1.104
    0
    0
    noord brabant
    hey meiden

sinds de operatie heb ik een continue gevoel van ongesteldsheids pijn. Een drukkend zwaar gevoel.
    Ook verlies ik elke dag een klein beetje vers bloed zowel vaginaal als tijdens ontlasting.
    Voor mijn operatie heb ik nooit last gehad van endo pijnen. dus ik ben er een beetje bang voor dat ik dat nu na de operatie ineens wel heb.
    Ik hoop dat het bij het herstel hoort en niet dat het endo pijn is.
    Woensdag moet ik weer een lucrin spuit halen {eigenlijk vandaag al, maar vandaag kan niemand met me meerijden, en ik mag nog geen auto rijden}
    Woensdag ga ik die vraag even stellen een de receptioniste van de gyn afdeling, die zal me het antwoord wel niet kunnen geven maar misschien kan ze het navragen en me daarna daar daarover terug bellen.
    Ik wil weten of het bloedverlies en de ongesteldheidspijn bij het herstel hoort of en hoe lang dat kan aanhouden.

Verder gaat alles goed met me, ik kan steeds meer, heb geen last meer met lopen en opstaan. Ik moet er wel op letten dat ik niet teveel ga doen want dat sluipt er wel in.

witroosje hopelijk is de operatie goed gegaan en heb je goed nieuws gehad van de gyn en mag je zo lekker naar huis

bobo heel verstandig dat je niet gaat werken. Veel sterkte de komende dagen

mineraal wel goed aan jezelf denken he, niet te snel weer alles willen. Hoe beter je uit rust, des te beter is het voor je lichaam

17. fozzy

fozzy Actief lid

18 jul 2013
    220
    0
    16
    NULL
    NULL
    @stiertje na de operatie helaas nog 3 maanden lucrin.
    maar zou goed zijn v de ivf dus we gaan er maar voor ook al zijn de bijwerkingen echt niet leuk.
    wel eng hoor die onderzoeken bij je kleintje. hoop echt dat t een goede uitslag is woensdag. spannend tot die tijd. zal v je duimen.
    en wat fijn trouwens dat de borstvoeding zo goed gaat.
    als het hopelijk ooit zo ver komt ga ik t zeker doen.

@bobo zou idd leuk zijn als ik t feestje mee kan maken.
    ga goed m'n rust pakken. ben al begonnen met leuke dvd boxen verzamelen en spelletjes en boeken haha.
    mijn moeder komt ook een week logeren dus dat is wel fijn dat er een extra iemand is. bloeden is dus nog niet helemaal gaande. doe je rustig aan iig. hopelijk is t snel voorbij en kan je verder.

@mineraal ben blij om te horen dat t meevalt met de dubbele j.
    wat ik wel minder vond is dat je zei dat je nog steeds bloedverlies hebt.
    is dat veel? as in vergelijkbaar met een menstruatie?
    en toch ff rustig aan doen hoor 6 weken is 6 weken!

18. witroosje

witroosje Actief lid

17 mrt 2013
    103
    0
    0
    verkoopster drogist
    venlo
    hoi dames

voor de fb en app-loze onder ons even een update.

ik heb gisteren mijn eerste operatie gehad.
    ik moest me om 7 uur melden, toen kreeg ik te horen op welke afdeling ik me moest melden daar aangekomen werd ik naar mijn kamer gebracht en werden de standaard vragen gesteld.
    om 9 uur moest ik me omkleden en kreeg ik 2 paracetamols en een rustgevend tabletje.
    ik kreeg te horen dat ze me om 10 uur kwamen halen.
    om kwart voor 11 waren ze er eindelijk en werd ik naar onder gebracht.
    daar gingen ze me voorbereiden en zodra de ok klaar was ging ik daar naar toe.
    iedereen die aanwezig was bij de operatie stelde zich netjes voor en vertelden wat ze gingen doen.
    toen kreeg ik het mondkapje van de narcose op, en dat voelde echt heel raar, mijn gezicht begon te tintelen en te prikken en ineens was ik vertrokken, ik weet nog dat ik heb gedroomd haha.
    toen werd ik wakker en was het alweer achter de rug.
    ik was heel misselijk toen ik wakker werd en toen ze me er wat voor hadden gegeven was het na 2 minuten alweer weg.
    toen ik weer terug op mijn kamer was was het 2 uur.
    om half 4 heb ik al 2 beschuiten gegeten en een kopje bouillon en daarna weer 2 beschuiten, ik was behoorlijk uitgehongerd haha.
    ik mocht om half 6 weer naar huis.

wat ze hebben gedaan tijdens de operatie:
    de cyste was geen endo maar een gewone met vocht gevulde cyste. deze hebben ze leeggemaakt.
    tussen mijn bekken en darmen hebben ze endo gevonden, hier krijg ik volgende week een mriscan voor om te kijken hoeveel en wat ze daarmee gaan doen. door de endo die daar tussen zit zitten mijn darmen verkleefd aan mijn bekken.
    bij de blaas zagen ze littekenweefsel dat daar endo heeft gezeten.

19. Schattig

Schattig Actief lid

20 jun 2013
    404
    1
    18
    Verpleegkundige
    Ster80: Fijn om te lezen dat het iest beter met je gaat. Ik hoop dat ze morgen kunnen vertellen dat de pijn nog van de operatie is.

Mineraal: Ik heb goede antwoorden krijgen van jullie mbt de laproscropie. Dat vind ik erg fijn.

Witroosje: Hoe is het nu met je?

20. witroosje

witroosje Actief lid

17 mrt 2013
    103
    0
    0
    verkoopster drogist
    venlo
    @schattig, het gaat redelijk goed met me, heb wel pijn met opstaan en zitten en liggen maar met pijnstillers is het goed te doen.
    wanneer had jij ook alweer een gesprek over een kijkoperatie?

Deel Deze Pagina