Hè dames dat polyspermie of hoe dat ook heet hadden wij ook met wat eitjes. Gelukkig had ik een forse overstimulatie waar alleen deze goed was. Een echte topper. Wie kan mij meer vertelle. Over dat poly bla bla? Knuffel
Queenmeisje, je bent echt een geweldig voorbeeld voor ons!! En zie, er zijn er al 4 die jou opgevolgd hebben! Hoe gaat het verder met je? Heb je alles al zo'n beetje klaar? Stiertje, wat is het moeilijk om er niet aan te denken he? Er gebeurt van alles met je lichaam en hoe meer je eraan denkt hoe meer je gaat voelen. Het zegt allemaal niks, het kan van alles betekenen. Nachtzweten is wel een zwangerschapskwaal. Ik weet niet of dat door de utro komt. Heb jij trouwens diegene waar je zo belachelijk veel voor bij moest betalen? Ik duim nog steeds heel hard voor jou! Ik hoop dat jij de 5e op rij bent
Hoi la fem, dank u dank u hier nu druk aan de schoonmaak. Wil alles schoon hebben etc. Mag eigenlijk niet meer werken maar kan t niet laten.. Ha ha ha. T word nu spannend
@LaFemme: in het umcg schrijven ze standaard lutinus voor. Daar moet je echt heel veel voor bijbetalen, tenzij je zorgverzekering dat dan weer vergoedt. Nou, die van mij natuurlijk niet, dus daarom heb ik op verzoek utrogestan gekregen. Ook daarvoor moet je bijbetalen, maar wel minder veel. Wel attent van het umcg dat ze me daarop attendeerden. Nou, ik hoop dan toch nog maar een heel klein beetje dat dat zweten een kwaaltje is dat ik graag wil hebben de komende 9 maanden ... Bedankt voor het duimen ... @queen: haha, nesteldrang! Ik hoor het al! Leuk hoor!
stel je heb cyste en endo of vermoedelijk endo. Nog geen operatie gedaan of wat dan ook, 29 jaar oud - je leef super gezond en je man ook. Maar lukt niet zwanger worden.. Dat is bij mij het geval dan, ovulatie is tip top - testen werken super goed, cyclus altijd hetzelfde 3,5 cm, geen bijzonderheden. Van endo merkte ik dan afgelopen 2 maanden maar 2 keer soms zuurende pijn aan mijn linker eierstok. Soms gewoon van niks gewoon onderin heftige pijn soms 1e dag van ongi- maar verder geen andere aanwijzingen. Cyste 3,5 cm links, tumorwaarde schommelt tussen 67-103, wat voor cyste en of er endo is niet te zien bij echo... Zijn er hier ook meiden die na aantal maanden goed proberenden zwanger te worden (ik bedoel dan precies op ovulatie het doen), toch over paar maanden zwanger raakten, zonder verder iets te doen aan endo en cystes. Het is dan pas onze tweede ronde. Als het goed is 1e was linkere eierstok en 2e rechte, maar voel sterk toch ongi aan te komen.. ben helemaal van slag want we willen zo graag een baby en doen alles ervoor en de artsen konden tot nu toe niks met zekerheid zeggen over de cyste en endo.. Ik heb dan eind mei weer echo en afspraak bij mijn genealoog en wil toch dan overleggen of zij kijkoperatie gaan doen... of niet ik twijfel zo.. want als ik het nu zo bekijk en iedereen zegt je moet dan 1 jaar wachten etc, ok prima, kan het 1 jaar blijven doen - maar mijn grote vraag is - Wat over 1 jaar of binnen 1 jaar anders zou zijn in mij of mijn man dan nu en afgelopen 2 rondes... We eten gezond, niet drinken, niet roken, sporten, geen medicijnen, geen ziektes, nooit contraceptie pil gehad.. ovulatie altijd goed te zien met sticks, cyslus tip top... cyste gaat niet van zelf weg binnen jaar, endo ook niet.. dus mijn vraag is - je verandert niks in je situatie omdat je heb het al op de top gebracht om zwanger te worden - heeft het dan zin nog jaar proberen of zal ik toch een operatie aandringen. Mijn genealoog is in principe wel okey, dus ik denk dat zij wel mee gaat denken, terwijl HA zei - ''Ho meid ,je heb nog zo'n 12 jaar om zwanger te worden, dan gaan wij pas iets doen!'' ik ben helemaal zo gewoon van de slag dat het niet lukt ik dacht nooit dat er iets aan mij mankeert want had nooit iets tot 2 maanden geleden toen cyste werd gevonden...
Bo, fijn dat je zo snel al bij het endocentrum terecht kunt. Even afwachten dus welk advies ze je daar zullen geven. Queen: haha..klinkt inderdaad als nesteldrang. Jeetje de laatste loodjes voor jou al. Of voel je dat zelf nog niet echt zo? Stier, ik vind ook dat je vrijdag mag testen hoor! Alleen al omdat ik ook supernieuwsgierig ben . Maar de klachten die je hebt kunnen inderdaad nog alle kanten op. Vraagje trouwens: welk homeopathisch middel heb jij tijdens Lucrin ook alweer gebruikt? Ben het ff kwijt... Nientjje: hoe voel je je? Inmiddels ook zelf getest neem ik aan polyspermie moest ik ff opzoeken, weer wat geleerd! Piccolina: snap heel goed dat het je allemaal even aanvliegt. Zeker omdat je eigenlijk nog maar net bezig bent, en nu misschien al in het medische circuit komt. Aan de andere kant, wees blij dat ze er nu al achter komen dat je waarschijnlijk een endocyste hebt, want dat kan je wellicht veel ellende besparen. Sterkte meid. @hier: vanmorgen even een kort gesprekje bij de gyn gehad. Manlief heeft papieren meegekregen voor semenanalyse, en ik heb de eerste Lucrin spuit erin zitten. Pfff...was ik nog niet op voorbereid want dacht dat ik 'm pas volgende week zou krijgen Over 4 weken meer uitleg over de IVF procedure en de 2e Lucrin. Hoop echt dat ik niet teveel bijwerkingen krijg, kan me daar nu al helemaal druk om maken... O ja, voor de umcg-meiden: welke grens hanteert men voor IVF? Ik dacht altijd dat het aantal zaadcellen boven de 1 miljoen moest zijn (progressief beweeglijk na opwerking), maar gyn had het over 15-20 miljoen (totaal na opwerking ??). Wij zaten bij de iui's tussen de 5 en 14 milj. totaal na opwerking (wat in het spuitje zat ). Dus dan zou het wellicht toch icsi worden. Dit zou ik trouwens niet eens zo erg vinden, want heb toch sterk het gevoel dat mijn eitjes moeilijk te bevruchten zijn of mindere kwaliteit hebben, en misschien is ICSI dan wel geschikter... Knuffel voor de rest van de meiden.
@Nessie: Famosan heet dat middel, 't is van dr. Vogel. De kop is eraf meid, en ik help je hopen dat je zo weinig mogelijk bijwerkingen krijgt. Maar 't is ergens goed voor he, probeer dat voor ogen te houden. Ik meen me te herinneren dat ze iets riepen over 20 miljoen. Maar weet dat niet zeker meer. Ik was eigenlijk ook meteen om hoor, toen ze over ICSI begonnen. Mijn vriend had nog z'n aarzelingen. Die bleef heel erg hangen bij het hogere risico op aangeboren afwijkingen. Maar later zeiden ze dat die vooral vaker voorkomen bij slecht zaad, en bij hem is 't vooral de hoeveelheid en niet de kwaliteit. Dus uiteindelijk toch ICSI gedaan en daar sta ik nog steeds achter.
Helemaal vergeten te vertellen: de cyste die is weggehaald bleek op de eierstok te zitten en er niet in. Ik had begrepen dat ie aan de buitenkant van de binnenkant van mijn eierstok zat. Volgen jullie het nog... Als dat het geval was geweest, dan was de cyste te groot geweest om mijn eierstok te behouden. Dus geluk bij een ongeluk
@nessie, gelukkig maar dat de cyste op de eierstok zat. En nu aan de lucrin, hoop dat je er niet teveel last van krijgt meis! @stiertje, ik blijf heel hard duimen hoor! Tja, het is echt zenuwslopend. Dat heb ik al bij de gewone wachtweken, lijkt me bij IVF nog veel erger. @bo, dat is snel dat je daar terecht kunt. Volgens mij moest ik best een tijdje wachten destijds. Wist niet dat er nog een endo-arts was. wachten is het sleutelwoord in de mmm, en wellicht kun je beter wachten (dus eerst endo arts, dan evt operatie en dan pas IVF). Juist omdat je dan wellicht meer kans hebt. Tenminste denk toch dat ik nu zo zou denken. Sterkte ermee. @piccolina: Ik zou toch eerst bij de gyn bespreken over je eigen onzekerheid e.d. Ook wellicht vragen of het niet beter is om toch een laparoscopie te doen. Juist omdat jaren wachten niet oke is met endo. @queenmeisje, haha nesteldrang! Je mag ook wel bij mij komen schoonmaken hoor! Nog maar heel eventjes. Wel goed op jezelf blijven letten meis! @tash: Nog een weekje wachten dus op de echo. Zo spannend. Hoop ook dat je een mooie echo mag hebben. Btw hier gaat het wel. Eind april de ivf intake, dus zal nog even geduld moeten hebben. Weet ook niet of ze een wachtlijst hebben voordat je met IVF start. @nientjje, had je al een thuistest gedaan? En hoe voel je je? @Caro, kun je het allemaal al een beetje geloven? Lafemme, nog twee weekjes en dan eindelijk ivf start. Zooo spannend. Wel leuk dat we zo dicht bij elkaar zitten. @ all, gewoon ff dikke knuffel voor dit oh zo vruchtbare forum, haha! Hopelijk blijven we elkaar opvolgen.
@queenmum, jouw verhaal geeft inderdaad moed. Jij ook gefeliciteerd met je zwangerschap. Vraag mij wel af hoe bij jou de punctie is gegaan en gegaan en hoe groot jouw cystes waren. Bij mij was de cyste bij mijn ivf-poging in jan/feb dit jaar al 4,5 cm. Omdat cyste op rotplek zit was het aanvankelijke plan van mijn ivf-arts om mijn linker eierstok niet aan te prikken. Toen bleek dat ik na maximale stimulatie (300 E Gonal) rechts maar 3 follikels had is links toch maar aangeprikt. Daar zaten op het kleine stukje van mijn eierstok dat geen cyste is maar gezond weefsel nog 2 follikels. Ik had van tevoren preventief 1 antibiotica pil geslikt. Omdat de opzuignaald schoon was gingen ze ervan uit de cyste niet te hebben aangeprikt en hoefde ik de antibiotica niet door te slikken. Ik had 3 dagen later (de nacht na de TP) hoge koorts en hele erge buikpijn en ben 's morgens vroeg naar ZH gegaan, waar is vastgesteld dat ik een infectie had. Volgens mijn ZH zou een hoekje van mijn blaas of darm geraakt kunnen zijn en had ik daarom infectie. Volgens de arts die ik gezien heb voor second opinion in VU is dit onzin en is gewoon de cyste geraakt, dat hoef je volgens hem niet perse aan opzuignaald te zien. Maar in ieder geval raadt hij dus daarom af om eierstok met cyste aan te prikken. Ik snap jouw opmerking wel dat je niet oneindig kan opereren. Helemaal wanneer je na iedere cyclus weer cystes hebt. Maar bij mij is het zo dat het maar 1 is, die in mijn eierstok zit en niet erop. Een eierstok is normaal (in niet gezwollen toestand) maar ca. 3 cm. Mijn cyste is nu langzaam mijn eierstok aan het "opvreten". Er is nog maar een klein randje gezond eierstokweefsel over dat wonder boven wonder nog 2 eicellen heeft geproduceerd. Mijn logica is dan dat hoe langer er gewacht wordt hoe minder eierstok er straks over is om te redden. Ik denk dat belangrijk is of een cyste in of op de eierstok zit. @Nienttje, onze verhalen lijken inderdaad op elkaar. Al had ik de helft aantal eicellen en bevruchtingen .....Allebei polyspermie. Duidt er m.i. toch op dat endometriose eicelkwaliteit vermindert. Normaal gesproken hoort een eicel na het binnendringen van een spermacel "op slot" te gaan, omdat er anders geen levensvruchtbaar vruchtje kan ontstaan door teveel chromosomen. Een eicel die open blijft staan, is niet goed. Jij ook nog gefelicteerd met je zwangerschap!! Uit je onderschrift lees ik dat je ook eerst geopereerd bent en daarna lucrin hebt gehad. Begin mij toch af te vragen waarom VU het andersom doet. vind het niet logisch. @lafemme, het wachten in de MMM is inderdaad rot. Maar wat ik m.n. gekmakend vind is dat ik ten eerste een soort strijd hebt met mijn lijf dat niet doet wat ie moet doen en ten tweede veel strijd heb met artsen. Terwijl de klok heel hard doortikt vanwege mijn verminderde eicelvoorraad. Overweeg ook ernstig om Belgische ivf-vluchteling te worden. Minder strijd, meer resultaat (hoop ik dan) @stiertje, volgens mij kan nachtzweten zowel door zwangerschap als door utrogestan komen, omdat utrogestan zwangerschap nabootst. @piccolina, endometriose (buiten de baarmoeder) en cyste(s) aan eierstokken hoeven niet in de weg van een natuurlijke zwangerschap te staan. Het kan echter een oorzaak zijn waarom het niet lukt. In mijn geval na jaren proberen nooit een natuurlijke zwangerschap gehad en na onderzoek onbegrepen onvruchtbaar bevonden, denk ik wel dat het mede (heb nog meer kans verlagende factoren) door de endometriose en cyste komt. Als ik het goed begrijp hebben jullie het nog maar 2 cyclussen geprobeerd. Een gemiddeld stel doet er een jaar over om zwanger te worden. Dus je hebt nog alle reden om hoopvol te zijn dat het je binnen 10 maanden lukt. Ben het eens met Nessie dat het in je voordeel is dat je nu al weet dat je een cyste hebt, zodat je dit in de gaten kunt (laten) houden. Veel vrouwen komen er pas jaren later achter (na eerst door artsen te zijn afgescheept) wat er speelt. @iedereen, ik ben verbaasd hoeveel goed het mij doet om aan dit forumcontact mee te doen. Het maakt dat ik mij op de een of andere manier positiever en hoopvoller voel. Mijn bedoeling was om even in te breken en het daarbij te laten, maar ik blijf nu toch maar hangen als jullie het goedvinden... (ik beloof dat ik zal proberen om kortere berichten te schrijven )
Heb het idee dat de kleur van de afscheiding (sorry voor ranzig) wat naar roze begint te neigen. :x Vraagje aan de ervaringsdeskundigen (Caro??): stel dat het echt niet gelukt is, wanneer kunnen we dan weer verder? Doen ze dan een tp in eigen cyclus? Dus wachten op eisprong en dan een embryootje ophalen?
Hi lieve stiertje.. Hoop dat het evengoed gelukt is hoor meis!! Maar om verder antwoord op je vraag te geven: de cyclus na de punctie wordt (altijd) niet gebruikt omdat je lichaam dan nog moet herstellen. Ik moest toen een cyclus de pil slikken.. Daarna mochten we in eigen cyclus een cryotje ophalen.. Knuff
Stiertje, ik kon altijd meteen door voor de cryo i.v.m de endo. Op dag 2/3 van de menstruatie startte ik dan met progynova. In het umcg doen ze tp's van cryo's in een kunstmatige cyclus. Ongeveer drie weken na de mislukte tp had ik dan alwweer een tp. Ik hoop natuurlijk voor je dat het niet nodig is. Wel meteen even melden dat je endo hebt, anders moet je nog een cyclus wachten.
Bedankt, Tash en Caro, voor jullie antwoorden. En bovenal voor jullie steun en meeleven. Erg fijn. Ik zal duidelijk melden dat ik endo heb. Hm, weer een kunstmatige cyclus, ik zat me net te 'verheugen' op even een cyclus 'met niks' ... Ben al vanaf november continu aan de hormonen: lucrin, puregon, decapeptyl, weer lucrin, weer puregon, weer decapeptyl, pregnyl, utrogestan. Voel me net een wandelende apotheek ...
Het gaat in ieder zh weer anders.. Wel verstandig om daar even naar te informeren.. Bij mij is het goed bekend dat ik endo heb, maar de pilmaand moest! Geen discussie, eerst lichaam laten bijkomen.. Daarna in eigen tp cyclus en alleen pregnyl hoeven spuiten. Maar dat hangt ook weer van de lengte etc van je eigen cyclus af...
Oh.. Dan mag je mooi naar Caro luisteren Stiertje, hehe! Fijn dat je dan idd op dezelfde plek zit, dan weet je precies hoe ze daar werken! Dikke knuff voor iedereen!
Wow! Ik ben net terug van vakantie, check even m'n mobiel en zie dat ijs en nien allebei een mooie banner hebben! Gefeliciteerd meiden!!! Wat super! Nou stier, mijn duimen draaien als een dolle. Het zou toch helemaal gaaf zijn als jij ook snel zon banner hebt! Caro, wat fijn dat je echo goed was. Kan mij voorstellen dat het iedere keer weer heel spannend is. Ijs, jij had toch twee teruggeplaatste Emmy's? Wanneer heb je een echo en zie je hoeveel hartjes er kloppen? Bo, welkom hier! Ik merk ook dat ik heel veel heb aan dit topic. Ik ben toch wat zelfverzekerder als ik bij de gyn ben en bovendien geven die mooie banners hier mij heel veel vertrouwen dat het goed gaat komen. Ik heb ook een kindje uit 2009. Wij bleken zwanger vlak voordat we naar de gyn wilden gaan ivm met pijnklachten en hevige menstruaties. Achteraf zeggen de artsen dat het een enorm geluk is dat wij haar op natuurlijke wijze hebben gekregen, maar ook dat zij helemaal gezond is (andere medische redenen) Maar juist daarom begrijp ik je frustraties van dat eeuwige wachten zo goed. Je wil niet alleen dolgraag een kindje maar ook een broertje of zusje voor je kindje. Iedere maand wachten is toch ook weer een groter leeftijdsverschil. En natuurlijk kun je alles goedpraten. Je hebt immers al het geluk van een kindje en ieder leeftijsverschil is leuk. Maar het is gewoon niet zoals je zelf graag had gewild. Mijn dochter komt nu vaak thuis van de crèche met de vraag of ze ook een zusje mag... Vanmiddag heb ik weer een afspraak bij de gyn om verder beleid af te spreken. Bij mij ook twee artsen waarbij de een voor een operatie is en de ander voor medicatie. Ik hoop alleen juist heel erg op dat laatste ( en dan IVF) omdat de wachtlijst voor een operatie heel lang is... Ik hoop dus eigenlijk vooral op de snelste weg! Ik houd jullie wel op de hoogte wat hij vanmiddag ( en morgen de andere arts) zal zeggen. En voor iedereen natuurlijk een hele dikke knuf! Liefs, muk
@mukje: welkom terug! Heb je het fijn gehad? @Tash: vind het wel een bijzondere redenering van het zh, dat je eerst een maand moet bijkomen. Ze stoppen er toch ook meteen 2 dagen na punctie een embryo in? Ik heb het gevoel dat ik daar pas nu van bijgekomen ben. Ik wil trouwens de punctie nog wel evalueren met het zh, want ik vond het echt heel naar en ik vind ook dat ze het vantevoren nogal gebagatelliseerd hebben. Eigenlijk wil ik gewoon nooit meer een punctie op deze manier. Maak mij maar wakker als het klaar is, net zoals ze in DD en Gent gewoon wel doen.