Endometriose en in de Medische Malle Molen

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Caro31, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ijsvogeltje

ijsvogeltje Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.039
    0
    0
    Mooie opbrengst hoor lafemme! En we gaan duimen dat TP doorgaat. Voor nu lekker relaxen en alleen maar aan jezelf denken :)

2. LaFemme

LaFemme Bekend lid

15 okt 2009
    755
    0
    0
    Ik vind het bloeden toch eng. Hoe hebben jullie dat ervaren? Hoelang en hoeveel bloedde het bij jullie? Ik heb af en toe bij het plassen een stolseltje en bij het afvegen heb ik bloed:(

3. queenmeisje

queenmeisje Fanatiek lid

14 apr 2011
    2.134
    0
    0
    NULL
    Utrecht
    La Femme, er zit er echt 1 tussen die goed is. Geweldig dus:)

4. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    hallo!

sorry dat ik even kom binnenvallen in jullie topic, maar ik zit even met een vraag.
    mijn zusje is met een aantal klachten naar de huisarts gegaan, en de huisarts heeft tegen mijn zusje gezegd dat ze dacht dat ze endometriose heeft.. ze is doorgestuurd naar t ziekenhuis, en daar heft ze een inwendige echo gehad.. in t ziekenhuis hebben ze t vermoeden van de huisarts bevestigd en ze heeft dus endometriose....op de echo was niks te zien!? dus ze hebben eigenlijk die diagnose gesteld door middel van haar klachten.. ik dacht eigenlijk dat ze zo'n diagnose konden stellen door middel van een operatie, is dat zo?

5. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    LaFemme
    ok, maar was het noodzakelijk voor de operatie een jaar hormonen slikken, want vorige keer gen. ivm ernstige pijn wilde ook bij mij een kijkoperatie uitvoeren - ik wilde eerst normaal zwanger raken proberen - dus niet gedaan. Maar ze had het eigenlijk nooit of het leeggezogen kan worden- wel over dat het operatief kan verwijdert worden- cyste - maar dat heeeeeeeele grote kans dat eierstok ook eruit gaat omdat als te veel verklevingen zijn kunnen zij het niet besparen..
    Ik ga het overleggen dan, ofwel denk ik dat zij mij nog wil eerst misschien normaal proberen zwanger te worden jaartje, maar zelf heb ik het gevoel dat ik niet beter word.

Is het trouwens zo dat de endo pijn kan ook minder worden in de loop van de jaar-maanden of niet
    Bij mij is het dan sinds ik ongesteld werd om 15 jaar leeftijd helse pijn 1e dag. Verder geen last van. dat bleef altijd zo tot half jaar geleden (29 jaar) soms minder soms meer maar altijd 1e dag allen. Toen (halfjaar geleden) kreeg ik meer last van: ik kreeg enorme pijn tijdens eirenspong, 2 keer in 1 week. Daarna hetzelfde pijn 1 keer na de seks. Maar verder pijn van de 1e dag menstruatie is bijna weg- ik voel wel paar dagen ervoor, en ovulatie heel goed en ongi krampen maar echt super super zacht..
    Dus de pijn lijkt zo te zien neemt af, kan dat wel of niet... geen idee....

LaFemme
    ik heb ook zo'n gevoel dat het ergens mis gaat -dat het zaadcellen niet eens kans krijgen naar binnen komen - gewoon zo'n gevoel.... want verder mijn eirenspongen en cyclussen zijn gewoon ideaal...

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    DarkAngel25
    klopt via echo is bijna nooit te zien... maar de klachten zeggen veel dus...

7. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    oke, dus er kan idd een diagnose gesteld worden door alleen de klachten ''aan te horen''

8. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    @LaFemme: Wow, 25!! Daar moeten toch wel embryo's van komen. Doen ze ivf of icsi? Hopelijk geen overstimulatie, maar mocht dat wel zo zijn, dan heb je die punctie in ieder geval gehad!
    Ik weet niet meer of ik bloedverlies had. Geloof een klein beetje.
    Rustig aan!

9. nessie1

nessie1 Actief lid

16 okt 2010
    302
    0
    0
    NULL
    NULL
    Darkangel, via een echo zijn endometriose cystes wel redelijk goed vast te stellen, maar kunnen eventuele verklevingen niet worden gezien. Om de ernst van de endo te kunnen bepalen wordt daarom vaak een kijkoperatie gedaan.

Lafemme, sjemig 25 (!) eicellen... Daar moet toch wat moois uitkomen :) vervelend dat je zo last hebt van bloedverlies. Misschien morgen even bellen als je je ongerust maakt.

Caro, ik heb de intake in assen gehad maar heb de punctie en TP straks in umcg. In assen heb je 2 mannelijke fertiliteitsartsen ;). De Lutinus is idd een dure grap, maar voordeel is dat je 3 bollen per dag minder hebt :D
    Maar dat je t door moet gebruiken tot 12 week zwangerschap had ik nog niet aan gedacht!

Stier: mijn gyn stelde voor om de Lucrin gewoon door de med. assistente te laten zetten, en vond dit wel een fijne service :). Ik kom er nagenoeg langs als ik naar mijn werk ga, dus heb het ritje er graag voor over..
    Weer een spuit minder die ik zelf moet zetten, met de pregnyl had ik het zweet namelijk in mijn handen staan :D

10. Tash

Tash Fanatiek lid

7 sep 2011
    1.996
    0
    36
    Noord Holland
    Endometriose kan pas met zekerheid gesteld worden als er een kijkoperatie gedaan wordt! Hier jaren met de klachten gelopen, echo's gehad en bloed laten prikken en ze hadden een vermoeden dat er misschien wel wat zat. Bij de 1e kijkoperatie bleek er niet veel te zitten, alleen op rottige en pijnlijke plekken.. Bij de 2e operatie een half jaar later bleek mijn buik opeens vol te zitten! Ook dit is niet aan de hand van mijn klachten en echo's vastgesteld.

11. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    LaFemme, wat een enorme score! Doe maar lekker rustig aan nu. Ik hoop dat het bloedverlies wat gestopt is nu. Gebeurt wel vaker na een punctie. Succes morgen met de terugplaatsing!

Nessie, nu snap ik het. Dacht dat je de intake ook in het UMCG had.

12. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    @nessie: bij verse tp hoef je die bollen maar tot aan de testdatum te gebruiken. Bij cryo tp moet je ze tot 12 weken gebruiken. Tenminste: zo schrijft het umcg het voor.
    @LaFemme: hoe is het? Nog bloedverlies? Anders ff bellen naar zh hoor! Daar zijn ze voor! Vandaag lekker op de bank en jezelf verwennen.

13. yvonne1977

20 feb 2011
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook ik heb endometriose. 8 keer IUI zonder resultaat. Heb sowieso geen vetrouwen in deze behandeling....
    IVF in 1 keer raak en nu een zoon van ruim 6 maanden. Geef niet op! Maar het is een lange weg....

14. mukje

mukje Actief lid

17 okt 2008
    480
    0
    0
    rotterdam
    hee meiden,
    weer een paar dagen niet geweest en weer heel veel bijgeschreven!

Queen; gefeliciteerd met jullie zoon! Is alles goed gegaan? was je hier nog berichtjes aan het posten terwijl je de weeen lag weg te puffen of is het echt heel snel gegaan?
    geniet maar lekker van elkaar! Eindelijk na zo'n lange weg een prinsje in je armen!

Ukkie; welkom hier! Ik heb ook een mri gehad (kijkperatie voor endo is bij mij niet wenselijk/mogelijk omdat al bekend is dat ik vol met verklevingen zit door eerdere operaties)
    Het maakte volgens mijn gyn niet heel veel uit of je wel of niet zwanger bent tijdens mri. Er zijn geen risico's bekend en als ze er wel zouden zijn dan zijn die zo klein dat ze niet opwegen tegen de informatie die je van de mri kan krijgen. Ik kreeg ook een mri om te bepalen waar de endo precies zat zodat ze meer inzicht zouden krijgen van de ernst en ook waar ze zouden moeten zoeken als ze gaan opereren. Er kwam uit dat het een grote operatie zou gaan worden. Maar omdat mijn kinderwens groter is dan mijn endoklachten is nu toch besloten om de operatie uit te stellen en een ivf poging te doen. (voorafgegaan door hormoonbehandeling)
    In welk ziekenhuis ben je onder behandeling?
    Overigens maakte het bij mij niet uit in welke cyclusweek ik de mri kreeg omdat ook hier weer wachtlijsten voor waren... (5weken)

Stiertje; je had het een paar pagina's terug over aardbeienlikeur... mmmjam, daar wil ik het receptje wel van. Zolang ik aan de zoladex zit kan ik daar rustig van proeven ;)
    Komende week ging je op vakantie toch? rust lekker uit en geniet van het even weg zijn. Waar ha je eigenlijk naar toe? Hopelijk geeft je echo ook weer wat geruststelling!

Musical; Balen zeg dat je je zo ontzettend beroerd voelt! Hopelijk snel een goede echo zodat je even de bevestiging krijgt waar het allemaal door komt. Misschien helpt het om al een droog crackertje te eten voor dat je opstaat? crackers dus naast je bed? Bij mij hielp dat destijds wel een beetje.

Piccolina; ik ben ook op natuurlijke wijze zwanger geworden terwijl ik endo heb. Het was destijds na 8 maanden actief klussen raak. Vlak voor de afspraak bij de gyn. Een cyste op je eierstok zegt niet zo veel. Achteraf weet ik nu dat mijn linkereierstok toen al niet meer een goed eitje gaf, maar mijn rechter eierstok was wel goed. Het kan dus echt wel!

Wow lafemme! Wat een mooie opbrengst! Daar zitten vast wel een paar hele mooie bij!

IJs, Caro en Nien, hoe gaat het met jullie?

Yvonne; weer een mooi verhaal! dat geeft ons hier zeker vertrouwen voor de toekomst!

Nessie; we lopen idd bijna gelijk. Wat fijn dat je al de intake hebt gehad en dat je koelkast nu vol ligt. Dat voelt toch wel alsof het nu echt gaat beginnen!

Hier is mijn planning een beetje vaag. de gyn heeft eigenlijk alleen maar gezegd dat we na drie maanden hormonen door zouden gaan met ivf. ik weet alleen dat ik de infoavond op 4 juli heb, maar verder zijn er nog geen afspraken gemaakt. de laatste injectie krijg ik op 27 juni. Ik vind het dus allemaal wel een beetje laat. Ik lees ook wel dat sommigen twee weken na de laatste spuit al met stimulatie beginnen. hoe zit dat bij jullie?

hier voel ik mij alweer ietsje minder down. Na het mooie weer dit weekend staat mijn tuin er weer een stuk beter bij en dat maakt ook al weer vrolijk. Ik heb nu trouwens wel meer last van de zoladex. nachtzweten, rare dromen en oeps. ook al behoorlijk uitgevallen tegen mijn teamleidster...:) terecht, vind ik nog steeds, maar ik had het iets subtieler kunnen zeggen..

liefs!

15. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    mukje
    tja jij bent een levende voorbeeld dat alles kan! :) echt dapper!
    succes!

We gaan gewoon verder en verder en zien we het dan wel.
    Toch niks aan te doen op dit moment!

16. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    @ Lafemme: mooie opbrengst hoor, dat zal toch zeker moeten lukken! Nu rustig aan he, zeker jij nu.
    Heb je nog bloedverlies? Bij mij had de arts een adertje geraakt, waardoor ik ook wat bloedverlies had. Stopte vanzelf na een paar uur.

@ Darkangel: bij mij zagen ze meteen op de echo dat ik endometriose heb, was weinig twijfel over. Ze zien het verschil tussen een endometriosecyste en gewone cyste goed op een echo. Maar inderdaad voor verklevingen moet er een laparoscopie gedaan worden.

@ Mukje: de bijwerkingen van de hormonen beginnen te komen. Laat je teamleider het maar merken hoor haha.

17. LaFemme

LaFemme Bekend lid

15 okt 2009
    755
    0
    0
    he meiden, even snel een berichtje. Het bloeden is voor nu gestopt. Hopelijk blijft het weg. Ik ga nu lekker een boek lezen op de bank met veel water;) heb alleen wat last van maagpijn. Ik hoop niet dat het wat betekent.

Mukje, ik ben ook na 2 weken na de laatste spuit lucrin begonnen met stimuleren. Volgens mij is dat standaard.

18. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    het is niet waar over dat zij het verschil tussen cysten kunnen via vaginale echo gewoon altijd of hele goed zien!
    Vaker is gewoon een gokje van hun en toevalling is het ook het geval. Bij sommige kunnen zij inderdaad de endo bobbeltjes erop zien, maar er zijn 5 soorten cysten en welke precies kunnen zij alleen in vele gevallen raden. Het is wel zo dat zij inderdaad altijd kunnen zien of cyste met bloed of vocht gevoeld is ov met andere harde zooi.

Bij mij is normale standaard vaginale echo uitgevoerd: cyste endo, 4,5 cm - ze zag bobbeltjes en op de foto was ook te zien. Daarna gelijk omdat ze twijfelde kon ik nieuwe echo maken op de nieuwste apparaat wat zij daar net hadden: cyste 3,5 cm en geen enkele bobbeltje te zien (ook andere gen. uitgevoerd als sec. opinion). En stel dat zij kijkoperatie doen zeggen ze weer iets anders... en altijd zeggen ze daarom dat ze niet weten wat zij daar bij de kijkoperatie tegenkomen.
    Mijn gen. kon niet eens vaststellen of het ovulatiecyste wellicht was: het enige is dat het helft met vocht en andere helft is hard (kleur verschil bij echo). Ik moest 2 keer om de maand echo laten doen om ovulatiecyste uitsluiten. Nu zijn er nog 4 soorten over dus.
    Nou ja in kort: het is niet altijd dat ze een soort cyste kunnen vaststellen via echo, maar wel kunnen goed raden!

Ik had nog gevraagd maar niemand reageerde: kan het zijn dat pijn van endo of in elk geval pijn die ik altijd had 1e dag van mijn menstruatie is nu verdwenen zonder enige redenen - geen hormonenen, geen andere eten, geen iets anders, maar nog 3 maanden geleden had ik het en nu geen enkele pijn te ontdekken als 3 cyclussen. Het enige is wat veranderd is dat we die tijd gewoon proberen zwanger te worden (dus condoms afgeschaft :)).
    Ik lees overaal dat het pijn allen maar toeneemt, maar bij mij is gewoon minder geworden, maar wel meer verspreid door de cyclus heen (kleine ongi teekjes bivoorbeeld).

19. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Misschien niet waar in jouw geval, maar bij mij was er geen twijfel over. Ze zagen meteen dat het om een endometriosecyste ging. Dus ze kunnen het zeker heel goed zien!

20. LaFemme

LaFemme Bekend lid

15 okt 2009
    755
    0
    0
    Bij mij was het ook overduidelijk te zien dat het om endocystes ging!

Deel Deze Pagina