Dank je musicalfan, zie er toch wel wat tegen op. hadden jullie veel klachten na die tijd zoals misselijk en natuurlijk last van je buik lijkt mij? of is het jullie best wel mee gevallen? Hoe gaat het met jou? Piccolina, ik zal voor je duimen, hoop zo op die 2 streepjes.
Margha; veel succes!! La feemme; hoe gaat het nu met je? Houd je de spanning een beetje vol? Ik zit op werk, kan even niet op iedereen reageren, maar het wel even een vraag voor de meiden die al in het IVF traject zitten: Ik heb maar voor 10 dagen utrogestan mee gekregen. Dat lijkt mij veel te kort? Voor hoeveel dagen kregen jullie mee? Ik heb nu 5 dagen Gonal F gespoten, maar ik heb nu zoveel endo-pijn. Ik voel echt dat die cyste in de knel zit. Fietste net naar de trein en kon amper op mijn zadel zitten. Nu lig ik ook meer achter de compu dan dat ik er achter zit en mijn buik is ook enorm opgezet. Maar ik heb ook obstipatie dus ga ervan uit dat dit mijn darmen zijn. Wat waren jullie ervaringen? Morgen eerste follikelmeting, spannend! liefs voor allemaal! Muk
Jeetje meiden al die terugplaatsingen.....pfff houden jullie het nog uit? Heeft er al iemand een positief gevoel? blijven hopen!!!! Musje. 10 dagen utrobollen is waarschijnlijk precies genoeg van vanaf punctie naar testdatum? Maar extra bollen in huis is niet verkeerd. Je moet ze tot de 12e week zwangerschap gebruiken....dus laten we ervanuit gaan dat je veeeeeel meer in huis moet hebben. Allen. Meiden...dit weekend heb ik mij eens verdiept in middelen die ons kunnen ondersteunen zwanger te worden. Tarwekiemolie eadh....of zoiets etc. Toen stuitte ik op een artikel van een prof of iets dat over endometriose ging. Hij beweerde namelijk het volgende. Zal het proberen kort uit te leggen. Zit nu op de iPad das kan het stukje niet kopiëren....maar goed. Hij stelde het volgende. Een vrouw met endometriose heeft een disbalans tussen twee hormoonsoorten. Oestrogenen en progesteron. Bij een gezonde vrouw in het kort gaat de menstruatie als volgt. Veel oestrogeen en weinig progesteron in de eerste helft van de cyclus. Dan de eisprong. Vanaf dat moment moet de oestrogeen afnemen en de progesteron toenemen. Het progesteron zorgt ervoor dat het opgebouwde baarmoederslijmvlies zachter wordt en zodanig veranderd dat er innesteling plaats kan vinden van een embryo. Bij mensen met endo neemt de oestrogeen na de eisprong niet genoeg af en het progesterongehalte niet genoeg toe! Dat wil dus zeggen dat ook al is het baarmoederslijmvlies dik genoeg er te weinig progesteron is om het baarmoederslijmvlies toegankelijk te maken voor innesteling. Dat wil dus eigenlijk zeggen dat terugplaatsing in een natuurlijke cyclus zonder toedienen van progesteron zelden lukt!!! Er stond ook nog dat mensen met endo en een verstoorde schildklierfunctie nog moeilijker zwanger raken hierdoor. Het precieze verhaal weet ik niet meer. Tarwekiemolie wat wij allen slikken is dus goed.....in de eerste helft van de cyclus. In de tweede helft zou je er dus mee moeten stoppen.....en het liefst progesteron toe moeten dienen. Dus ik verder gezocht. Er schijnt een smeerbare natuurlijke progesteroncreme op de markt te zijn. Deze wordt (in Amerika denk ik) gebruikt door vrouwen die onvruchtbaar zijn. Ik vind het een superaannemelijk verhaal. En jullie? Heeft iemand dit verhaal ooit gehoord? Of kennen jullie iemand die progesteron gebruikt ter ondersteuning in de natuurlijke cyclus? Nou meiden heel verhaal . Maar ik vond het zo interessant dat ik het een met jullie moest delen. Nu ga ik van de zon genieten. Ben lekker middagen vrij.....
Piccolina, ik duim voor twee streepjes! Margha, waarschijnlijk is alles al achter de rug. Hopelijk is alles goed gegaan en heb je geen klachten. Ben benieuwd hoe het gegaan is. Ik zie erg op tegen woensdag, dan ben ik zelf aan de beurt. Mukje, ik kan je helaas niet helpen. Het enige dat ik veel lees is dat ziekenhuizen vaak maar voor een korte tijd Utro geven en dat veel meiden daar hun twijfel bij hebben. Ik zou dus vragen of je niet meer krijgt. Sissie, ik had nog nooit gehoord van het verhaal dat je schreef. Is het inderdaad zo dat je tarwekiemolie alleen de eerste helft van de cyclus slikt? Ik dacht dat dat teunisbloemolie was Jouw verhaal verklaart volgens mij wel mijn korte LF. Ik heb eindelijk het concept van mijn scriptie af. Nu nog even doorlezen en dan ga ik hem doorsturen Hopelijk is de begeleider er ook tevreden over.
Meiden. Stuitte zojuist op een reeds gesloten forum op zp over deze crème! De persoon in kwestie is nu trotse moeder...
@muk: 10 dagen utrogestan lijkt mij te kort. Je moet er tussen de punctie en de tp mee beginnen en in ieder geval mee doorgaan tot en met de testdatum. Dus dan zit je al op iets meer dan 2 weken. Ik zou dus extra vragen als ik jou was. Van het umcg heb ik begrepen dat je bij een 'verse' tp (dus na de punctie) niet tot 12 weken zwangerschap utrogestan moet gebruiken. Alleen bij een cryo moet je zo lang doorgaan. Bij een verse tp kun je ongeacht de uitslag stoppen na de testdatum. @sis: ken het verhaal niet. Maar het past wel precies bij hoe mijn gedachten momenteel gaan. Ik zou (hopelijk is het niet nodig want ben ik deze keer zwanger) een eventuele volgende keer graag een tp willen in de eigen cyclus, maar dan wel met utrogestan. Dus zonder progynova. Over die creme heb ik ook nog nooit gehoord. Maar misschien zijn er nog andere verhalen over op internet? @LaFemme: hoe is het, meis?? xxx
Even snel een vraagje voor de mensen die al een laparoscopie hebben gehad. In het foldertje dat ik heb meegekregen staat dat je een laxeermiddel krijgt van tevoren. Ik heb echter alleen een antibioticum meegekregen en op de afdeling dagbehandeling zeggen ze dat je ook geen laxeermiddel krijgt. Gynaecologie is al dicht. Weten jullie hoe dit zit?
Muk het zh zal wel weten wat ze doen. In elk zh doen zw het weer anders en in elk ziekenhuis worden er meiden zwanger
Klopt, want bij ons in het emc doen ze echt alleen 10 dagen en niet langer, en in natuurlijke cyclus bij mij zelfs geen enkele hormonale ondersteuning o.i.d. Beide cryo TP's waren positief (3x verse tp allen negatief). Het is echt verschillend per ziekenhuis helaas, en denk dat je goed moet aanvoelen welke aanpak een goed gevoel bij jouzelf geeft. Het blijft natuurlijk heel moeilijk want geen enkele aanpak is aantoonbaar, dus blijft je gevoel proberen in kaart te brengen erg belangrijk. Voor ons betekende het dat we voor het icsi en manier van aanpak wel in het emc wilden blijven proberen, maar straks voor het vervolg van m'n endo in een ander ziekenhuis (nu bezig met arts zoeken, volgende week afspraak ikazia r'dam)
Ukkie: ik heb nog niet eerder gehoord dat je een laxeermiddel krijgt hoor. Ik heb 3x een laparoscopie gehad (in 2 verschillende zkh) en ook alleen antibiotica gehad (en dormicum voor de gemoedsrust succes woensdag!! Margha, hoe is t gegaan vandaag? Is het je meegevallen? Sissie: interessant verhaal (al zonk de moed me ook enigszins in de schoenen eerlijk gezegd).. Dat van de progesteron crème snapte ik trouwens niet zo goed, want de utrogestan heeft toch eenzelfde werking? Hier nog steeds op het wachtbankje... Tot nu toe nog goed te doen, al zal het naar mate het weekend nadert wel lastiger worden. Persoonlijk ben ik niet zo hoopvol gestemd, maar we wachten het af....
Ukkie. Geen laxeermiddel gehad hoor. Moest wel nuchter zijn. Nesse. Utrogestan heeft idd dezelfde werking. Maar in een IVF cyclus krijg je dat omdat de decapeptyl je baarmoederslijmvlies verslechterd. De progesteron na de punctie (ofwel eisprong) gaat je baarmoederslijmvlies prepareren voor innesteling. Volgens het verhaal zou je dus na je natuurlijke eisprong progesteron ofwel utrogestan moeten toedienen. Een terugplaatsing van een cryo is kennelijk het meest gunstig in de natuurlijke cyclus maar met ondersteuning van utrogestan. En dat idee heb ik altijd al gehad. Er staan wel wat verhalen van mensen die het gebruiken bij onvruchtbaarheid. Er is ook een forum geweest hier op zp. Ik las nog dat een tekort aan progesteron in de tweede helft van de cyclus te herkennen is aan , prikkelbaarheid , hoofdpijn, stemmingswisselingen etc voor de menstruatie.
Ukkie: volgens mij alleen laxeermiddel bij grotere buikoperatie. Niet bij kijkoperatie. Ik heb het ook niet gehad.
Hey uk, spannend! Ik hoefde ook geen laxeermiddel. Nessie, hoe voel jij je? Hoeveel dagen nog? Ego: ben net in het ziekenhuis geweest voor de eerste follikelmeting en dat zag er goed uit! Rechts 11 grote en 4 kleintjes, links 4 middelgrote! Ik zit wel tegen overstimulatie aan en moet dus wel voorzichtig zijn, maar omdat de follikels al zo groot zijn hoef ik niet aan de decapeptyl meer maar moet ik vanavond al de ovitrelle spuiten! En dan donderdag de punctie! Wow, had niet gedacht dat het ineens allemaal zo snel zou gaan! Sorry meiden, heel veel uitroeptekens maar ik ben eindelijk een keer enthousiast over het hele traject!!!!! Oja, op de vraag waarom slechts tien dagen utrogestan kreeg ik het antwoord dat ze dat in emc nu eenmaal zo deden. Meer heeft volgens hen geen nut, als er een zwangerschap zou zijn ontstaan dan maakt je lichaam zelf al genoeg progesteron aan. Stier; als jij vrijdag de terugplaatsingen hebt zitten we dus wel heel dicht bij elkaar!
Ukkie27 Je krijgt niks van tevoren en zeker geen laxeer middel )) Je moet wel 5 uren van te voren niks eten en allen water drinken of zwarte koffie met suiker. Je mag ook 1 uur van te voren water en koffie zonder melk. Ik heb helemaal geen folder gekregen ze zeiden dat het oude info betreft en staat dat er 3 sneetjes is etc. Terwijl ik 4 heb gekregen en op de papier van de opname stond exact wat ik moest en niet hebben van te voren! Verpleegkundige zouden je eerder moesten inlichten- je zou een afspraak moest krijgen met anesthesist en verpleegkundige van gyn. afdeling.. Succes!!
Gisteren de laparoscopie gehad de endo was moeilijk te zien bij mij omdat ik een hele tijd aan de hormonen heb gezeten en nu al een tijdje de pil door slik maar er zit bij mij endo op de buitenkant van mijn baarmoeder, mijn eierstokken zagen er mooi uit en zijn goed toegankelijk gelukkig. Ik moet over 6 weken terug komen om te bespreken wat we gaan doen, waarschijnlijk eerst weer aan de hormonen maar dat is afwachten. Ik heb wel veel pijn gehad na de operatie en heb veel pijstillers gekregen, ook nog 2 keer overgegeven. maar nu gaat het wel wat berer. Ukkie27: Ik hoefde ook geen laxeermiddel te nemen bij het zh waar ik bij zit het UMCG toucheren ze, maar het kan bij jou zh anders zijn. Welk zh word jij geholpen? Ik wil je alvast heel veel succes wensen voor morgen ik zal aan je denken.
@Margha: o, zit jij ook bij het umcg? Heeft dr. Simons jou geholpen? Fijn dat het achter de rug is, en vervelend dat je zo'n pijn had. Nu maar rustig aan herstellen. Neem de tijd!! @Muk: spannend!!! Ze willen dus wel groeien bij jou, da's mooi! En zo snel al de punctie. Dan heb je waarschijnlijk zaterdag de terugplaatsing. Ik vind het heel fijn om samen met iemand op het wachtbankje te zitten, dat geeft toch steun. Hopelijk voor jou geen overstimulatie. @Uk: sterkte morgen! @LaFemme: waar ben je meis! Hoe gaat 't met je? Ik maak me een beetje zorgen om je. Hoop dat het oke met je is ... @ego: vanochtend met de utrogestanbollen begonnen. Verder druk met klussen thuis. Het is zo warm, de verf droogt al bijna op aan de kwast. Maar goed, ik klaag niet! Verder ook wat leuke dingetjes aan het plannen, zoals eten met een vriendinnetje, bezoek aan vrienden e.d. En morgen en volgende week acupunctuur. En ik heb een grote fles granaatappelsap in de koelkast. Ben ik goed voorbereid of wat? Zo, nu eerst een hapje eten. Aardappelen en spitskool uit eigen tuin. Heerlijk ... xxx
Margha, fijn dat de operatie is goed gegaan!. Ik zit bij het MMC. Zo'n beetje aan de andere kant van het land Ik denk alleen dat wij naar Gent of DD gaan mocht het IVF worden. Ik voel me niet zo op m'n gemak bij mijn gyn Mukje, fijn dat alles zo goed gaat. Hopelijk heb je dit weekend nog een mooi bevrucht eitje in je buik! Piccolina, ik mag vanaf middernacht niets meer eten en drinken. Ik heb ook een afspraak met de POS gehad en omdat die moeilijk deden ook nog met de anesthesist zelf, maar dit ging echt over de narcose. Over de laparoscopie zelf heb ik van de gyn niet echt heel veel info gehad. Ik moet echt alles vragen en dat is niet erg maar dan moet je wel weten wat je moet vragen. En vaak kom je daar pas achter als je weer thuis bent en info gaat zoeken. Toen we de uitslag van de MRI kregen vroeg hij ook wat we nu verder wilden. Nou, misschien moet je eerst eens vertellen wat de mogelijkheden zijn Voel me daar dus niet echt prettig bij, dus waarschijnlijk gaan wij naar een ander ziekenhuis overstappen.