Mineraal: fijn dat je groen licht hebt, nu gaat het echt beginnen, zet 'm op! Stiertje: nog ff geduld dus, maar het zal vast volgende week zo ver zijn, hopelijk worden er veel goede eitjes 'geoogst'. Chickie: begrijp je opluchting wel hoor. Eindelijk zicht op een vervolg van dit traject. Kun je daarna hopelijk met goede moed verder!
Hallo dames, Ik ben naar dit topic verwezen omdat hier veel over endometriose wordt geschreven. Heb gister na een kijkoperatie te horen gekregen dat ook ik endometriose heb. Heb over een maand een gesprek met de gyn om de behandeling te bespreken. Ik weet niet precies hoe erg ik het heb. Wij hebben twee kinderen en geen wens meer voor een derde. Misschien dat de behandeling daar ook op aangepast? Ik lees nu best enge verhalen over endo wat andere organen aantast. Ik had altihd begrepen dat het een onschuldige ziekte was? Is er trouwens ook iemand bekend met een speciaal endometriosedieet?
Hoi minny, kijk even op website van stephanie van hulst (praktijk van hulst) in nijmegen, daar staat een opsomming vh dieet. Ik volg het al ca 3 jr (voor ca. 60% zodat ik ook nog wat kan smokkelen) gaat erom dat je de basis snapt vh dieet, als je de boosdoeners al mindert maakt dat veel uit. Heeft voor mij veel gedaan en pijn omtrent ontlasting en endo daar heel stuk vermindert
Minny. Welkom. Wat mooi dat je met endo twee kindjes op de wereld heb kunnen zetten. Om eerlijk te zijn weet ik niets af van een behandeling tegen endo wanneer de vrouw geen kinderwens meer heeft. Het ligt er denk ik ook aan waar de endo zit. Ik heb weleens gelezen dat ze bij vrouwen zonder kinderwens radicaler te werk gaan. Sneller een eierstok zouden verwijderen etc. Maar ja als het op je blaas of darmen zit dan word je denk ik net zo behandeld als een vrouw met kinderwens. Wellicht dat ze je voorstellen om kunstmatig in de overgang te gaan en te blijven. ligt waarschijnlijk aan je leeftijd. Op dit forum willen wij maar 1 ding. Een kindje. Dat is mijn , en ik denk ieders, prioriteit hier. Sommige dames krijgen een behandeling om de endo te verminderen, maar gaan daarna 'gewoon' weer keihard aan de hormonen om hun wens te verwezenlijken. Genezen van endo doe je nooit. Je kan de groei stoppen of verminderen door hormonen. Mineraal. Ja ik kreeg ook een telefoontje van lumc toendertijd met d mededeling je mag door. Ook geen idee dat er een moment zou zijn dat ze konden stoppen. Was in mijn vorige behandeling ook niet. Maar hup je gaat door. Went t prikken al? Nog steeds alleen deca? Chickie. Heerlijk he dat de molen weer gaat draaien. We balen allemaal dat we erin zitten, maar we willen wel blijven draaien. Dat is niet gek. We begrijpen dat helemaal! Laat je zelf maar goed op de hoogte houden! Steva. De spannende wachtweken, afwachten wat je lichaam je laat voelen en wat vooral niet. Ik moet overmorgen testen, maar begin al pijn in mijn kont te krijgen als ik op de bank plof. Vanochtend vreselijke menstruatiekrampen. Voor mij is de kans 0,0 Erg verdrietig en teleurgesteld. Stier. Deze week je punctie. Gelukkig voel je er niets van. Ze zullen dan wellicht meer weg kunnen halen? Ik bedoel. Als een arts merkt dat de pijn onhoudbaar is laten ze misschien wat kleine onbereikbare eitjes zitten. Ik had er immers 12 en er zijn er 10 aangeprikt. Onder narcose moet hij ze alle 15 voor je vangen (-: Al iets meer bekend over het invriesbeleid in DD ? Ego. Vanmorgen enorme menstruatiekrampen en mijn pijnlijke stoelgang zet ook voorzichtig in. Waarschijnlijk netjes na precies 28 dagen (dinsdag dus) ongesteld. Voel het aan alles. Ik wil eigenlijk al geen bloed meer gaan prikken ( kost me weer een halve dag vrij en 2x 45 reizen) maar volgens de arts zou zelfs bloedverlies niets hoeven te zeggen over zwanger zijn. Ik zou net die ene uitzondering kunnen zijn...YEAH RIGHT. Nou ik ga dus op naar poging 11! Ik begrijp nu ineens weer waarom ik een pauze had ingelast. Je bent helemaal lam geslagen. Nou meiden geniet van de zondag. Hier schijnt t zonnetje. Ik ga straks maar ff een wandelingetje maken met mijn viervoetige kinders. Zij krijgen mij er wel weer bovenop.
Hola meiden, Chickie wat fijn dat de operatie nu redelijk vaststaat !nog een maand en vanuit daar kan jij dan eindelijk ook beginnen of naja je begrijpt wel wat ik bedoel.. Kan het niet terug vinden maar weet je al wat ze precies gaan doen tijdens de operatie? Alle plekken weg halen? Hoop zo voor je dat het herstel ook lekker snel gaat.. Minny wat fijn zeg dat je al twee kinderen hebt mogen krijgen! Is dat op de natuurlijke weg gegaan? En heeft dat lang geduurd? Waarom heb je een kijkoperatie gehad p? Had je veel pijn tijdens de menstruatie? Endometriose hoeft op zich niet heel erg te zijn en zeker niet als je het in mindere mate hebt en al kindjes hebt kunnen krijgen. Het kan zijn dat het op organen zit, als ze die plekken weg kunnen halen doen ze dat... Ik denk niet dat je je heel veel zorgen moet maken en gewoon moet afwachten wat de arts zegt. Liefs
Oha gister iui gehad hihi dus nu weer twee weken wachten! Ik kan testen op m'n verjaardag! Zou een heeeeeeel leuk cadeautje zijn!! Verder nog steeds veel pijn en elke dag medicatie probeer zonder maar is nog niet te doen. Ik had gister m'n eigen gyn en hij stelde voor, als het deze keer niet raak is.. Wat het wel is , om met hormonen te beginnen. Omdat ik zoveel pijn heb heeft hij me aangeraden ook andere dingen te gaan doen/ onderzoeken. Heb deze week weer een afspraak bij m'n dokter en wil graag doorgestuurd worden naar een neuroloog. De pijn bij m'n stuitje blijft, ik wil dat ze dat gaan onderzoeken. Misschien is er wel iets ontstoken of gescheurd.. Ik weet het ook niet meer maar wil gewoon dat er iets uitkomt! Liefs en denk aan jullie
Hè wat gek stukje voor sissie is weg.. Balen meid maar er is nog wel kans.. Snap wel dat die voor jou weg is, je gevoel zegt genoeg misschien kan je de bloedtest uitstellen.. Hoe je ook niet te reizen en kijk je het gewoon even aan! Lekker even een frisse wandeling maken! Denk aan je
Sissie: wat balen zeg dat je het weer voelt aankomen ... Kan me voorstellen dat je geen zin hebt om bloed te prikken. Kun je dinsdag eventueel niet een testje wagen, bloed of geen bloed? Dat zegt dan toch ook wel genoeg....? Sterkte. Hoop dat je kunt genieten van het mooie weer en je viervoeters! Steva: goh heb je nu ook pijn dan? Heeft dat ook allemaal met de endo te maken? Ik duim voor een mooi verjaardagscadeau!!
@sissie: he bah meid, balen. Die teleurstelling went nooit. Sterker nog, misschien wordt het elke keer wel zwaarder. Sterkte joh! @steva: hopelijk deze keer raak. Dat zou idd wel het mooist denkbare verjaardagskadootje zijn! @minny: ik doe ook (een op mij aangepaste vorm van) het endometriosedieet. Ik zou je willen aanraden om idd even met Stephanie van Hulst contact op te nemen, want zij doet ook dingen met acupunctuur en chinese kruiden. @ego: vanochtend FM gehad en daarna overlegd met DD. Vannacht om 1.30 moet ik de pregnyl zetten en dan dinsdag om 12.30 punctie! Spannend ... (Invriesbeleid moet ik nog ff navragen.)
Hallo Dames, fijn dat ik even met jullie mee mag praten over Endometriose. Ik weet er eigenlijk nog maar heel weinig vanaf. Ben er ook achter gekomen na het krijgen van onze 2 kindjes. Het heeft bij mij de vruchtbaarheid dus niet beeinvloed. Ik kan me herinneren dat ik voor de kinderen ook al weleens erge rugpijn had tijdens de menstruatie, maar hier verder niks achter gezocht. Daarna heel gemakkelijk zwanger geraakt van onze kinderen. Pas daarna raakte ik aan het knoeien met anticonceptie. Kon het niet vinden en voelde me er niet lekker bij. Ik ben daarom helemaal gestopt met anticonceptie. En toen pas kreeg ik elke maand tijdens de menstruatie hele heftige rugpijn. De gyn voelde een soort ribbel bij inwendig onderzoek en op basis van mijn klachten wilde hij wel een kijkoperatie doen. En die heb ik dus afgelopen vrijdag gehad met als uitkomst Endometriose. Ik las al wel dat het in sommige gevallen ernstige gevolgen kan hebben als het bepaalde organen heeft aangetast. Ben heel benieuwd wat de gyn mij gaat adviseren en hoe erg ik het heb. Kan pas over een maand bij hem terecht..
Stier! Spannend dinsdag! Lekker tijdens een slaapje Pien ja nog steeds pijn het wordt elke maand erger en begint eerder en eindigt later.. Vorige cyclus was ik een weekje pijn vrij.. Het kan zijn dat het met de endo te maken heeft, misschien zitten er kleine plekjes op m'n darmen die voor ongelooflijk veel pijn zorgen. Tijdens de mri en kijkoperatie zijn geen grote plekken gevonden dus eigenlijk weten ze het niet. Ik wil nu al het andere uitgesloten hebben dus meer onderzoeken. Als daar niks uitkomt ligt het aan de endo.. Liefs
Oh nee Sissie, klinkt niet best! Heeft het uitwaaien een piepklein beetje geholpen om je hoofd te verzetten. Wat een rotgevoel moet dit geven! Helaas kun je meestal wel op je eigen gevoel vertrouwen. Heb je nog een thuistest gedaan vandaag of wacht je het dan toch liever af tot dinsdag? Je moet jezelf vandaag maar lekker verwennen en je stralende uiterlijk nog stralender maken door wat lekkere chocolaatjes o.i.d. Stier! Toch nog dinsdag de punctie! Eitjes zijn dus toch nog lekker gegroeid! Je man had die dag cursus toch?! Kan hij dat nog cancellen zodat hij lekker met je mee kan? Blijf je die dag trouwens in DD of mag je dezelfde dag weer naar huis? Wat een tijd trouwens om de pregnyl te zetten vannacht.... Maar voor een goed doel staan we graag even op uit ons warme bedje, toch!!!!??!!! Steva, tuuuuuurlijk is deze IUI gewoon gelukt! Dat kan niet anders met zo'n mooie test(verjaar)dag! Maar wel goed dat je verder laat onderzoeken waar je pijn nu precies vandaag komt. Het blijft toch lastig te bepalen en dan kan er misschien gerichter behandeld worden. En anders verklaard het misschien gewoon een heleboel! Minny, welkom! hebben ze tijdens de kijkoperatie de endohaard nog aangetipt/weggebrand of weet je dat niet. Lastig is dat dan he, dat je moet wachten tot je de arts weer spreekt over een maand. Maak jezelf in de tussentijd niet gek door overal op internet te zoeken enzo, want je gevoel wordt er vaak niet beter op. Ik heb ook geen idee hoe ze endo aanpakken bij mensen zonder kinderwens. Inderdaad misschien je cyclus onderdrukken of platleggen. Ligt denk ik ook aan je klachten en de invloed op je dagelijkse leven. Endo is soms ook heel erg krom. Je kunt het heel erg hebben met weinig klachten en veel klachten met een relatief milde vorm van endometriose. Wel heel fijn dat de endometriose bij jou geen invloed heeft gehad op het krijgen van kinderen, maar evengoed is het natuurlijk erg vervelend dat je het hebt. Om nog even een vraag te beantwoorden. Ze gaan bij de operatie bij mij inderdaad alle endohaarden weghalen. Bij mij is het (voor zover ze konden zien) niet zo erg dat het vergroeid zit in organen of dat ik verklevingen heb. Het is alleen wel zo dat het op heel veel plekken zit, veel pijn veroorzaakt, snel erger wordt en waarschijnlijk toch de bron is voor het niet zwanger worden. Dus ben ik het liever kwijt dan rijk
@chickie: fijn dat je een richtdatum hebt! Mijn vriend gaat nu maar 1 dag naar cursus ipv 2 en uiteraard gaat hij mee naar DD, want hij moet zijn 'bijdrage' leveren en ook mij weer naar huis rijden, want ik mag na de narcose niet zelf rijden. Ze laten me een paar uurtjes blijven en dan mag ik weer mee naar huis als ik me goed voel. Vind het wel heel fijn dat de punctie onder narcose gaat plaatsvinden, want mijn 1e punctie was vreselijk! Denk dat ik anders wel heel gespannen zou zijn. Niet dat ik er nu naar uitzie, maar ik zal iig van het moment zelf weinig meemaken.
Ja Stiertje, je vriend heeft ook een HELE belangrijke taak En sowieso is het fijn dat hij er dan voor je is! Wel fijn dat hij je gewoon weer mee naar huis kan nemen die dag (als je je natuurlijk goed voelt), is voor jou ook wel zo lekker! Ik kan me voorstellen dat je er nu met een ander gevoel naar toe gaat, nu je weet dat het onder narcose gaat gebeuren. Vooral na je ervaring van vorige keer. Spannend hoor meid en alvast heeeeeeeeel veel succes! Hoe lang is DD rijden bij jullie vandaan? Is het een beetje te doen?
Dag lieve meiden, spannend voor jullie. Sissy, nog niet opgeven hoor, krampen horen er bij, weet er alles van! Wauw Stier, hoop op veel eicellen en bevruchtingen voor je. Steva...dit moet 'm ook worden voor jou! Ik ga voor jullie allemaal een kaarsje aansteken!
Hoi allemaal, Mag ik misschien af en toe met jullie meeschrijven/meelezen? Ik heb namelijk ook een vraagje over endo. Bij mn laparascopie zijn er destijds een paar plekjes weggehaald (destijds had ik behoorlijk klachten, dat is wel wat verminderd maar niet compleet weg). Nu heb ik sinds de laatste 4 iui's een trekkerig gevoel in m'n eierstok, steeds ruim een week na m'n eisprong tot m'n ongi. Zou dit een endocyste kunnen zijn? Voel je zoiets? En krijg je dan wel gewoon een eisprong? Vrijdag heb ik een afspraak met mn gyn, ze zal vast wel kijken als ik het vraag. Veel succes stiertje, ik duim van harte voor een goeie opbrengst voor je!
Stier en Sis!!!!! Ik duim héél hard voor jullie allebei voor morgen, wat een spannende dag! Hey Morgaine, welkom! Ik ken je nog uit een ander forum! Over endocystes kan ik je niet echt verder helpen. Maar een van de andere meiden vast wel! Het lijkt mij trouwens wel dat je dan gewoon een eisprong hebt hoor! Maar ik zou vrijdag ook zeker even een lijstje meenemen naar de arts als ik jou was!
@Morgaine: het kan natuurlijk een endocyste zijn, maar die zien ze wel op een echo hoor! Neem tenminste aan dat je regelmatig echo's hebt bij je iui's. Je kunt gewoon een eisprong hebben met een endocyste. Ik heb er nu ook een (een kleintje). @sprits: fijn, kaarsje branden. Brand maar een heel pak! @all: heel fijn om dit zo samen met jullie te kunnen delen. Anderen leven ook heel lief mee, maar jullie weten pas echt hoe het is.