Endometriose en in de Medische Malle Molen

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Caro31, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. steva

steva Actief lid

29 jun 2012
    375
    0
    0
    Lieve meiden
    Bedankt voor jullie steun :)

Het onderzoek weer achter de rug :). Moet zeggen dat het me weer zwaar is tegengevallen. Deze keer met roesje waar ik niets van had. Ze hadden het maximale gegeven maar voelde alles :(. Heb gegild of ze ermee wilden ophouden maar helaas :). Ben thuis meteen m'n bed in gegaan want had nog steeds erge buikpijn.. Nu gaat het beter. Als ik ooit nog een keer zo een onderzoek krijg dan met narcose. De arts zei dat m'n darmen erg gevoelig waren (joh!?) spastische darm sowieso (wist ik al) en een plek gevonden van twee centimeter op m'n endeldarm. Volgende week weet ik of het endo is maar ik en de arts denken het wel. Aan de plek/darm zitten wat verklevingen naar m'n baarmoeder. We zullen zien.. Afwachten.. De diagnose wordt weer doorgegeven aan het vu.

Sis ik las idd dat er voetencreme en vagina creme is hihi gelukkig niet schadelijk ;) ik ga het als ik vrij ben meteen halen! Hoop ook dat er niks meer zit. Maar je hebt natuurlijk wel aardig wat te voortduren gehad.. Denk dat die krampen erbij horen? En beteken dat je rustig aan moet doen!! ;)

Pien gelukkig hebben de mannen er ook wat voor over ;)

Liefs

2. chickie84

chickie84 Fanatiek lid

3 nov 2012
    1.298
    0
    36
    NULL
    NULL
    Jeetje Steva, wat heb je veel te verduren gehad! Wat een rotonderzoek!
    Je doet het nu toch ook nog wel rustig aan meis?!

Het klinkt inderdaad als endo op je darm. Toch wel weer even spannend!

3. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Stier vandaag je echo he?

4. chickie84

chickie84 Fanatiek lid

3 nov 2012
    1.298
    0
    36
    NULL
    NULL
    Oja! Veel plezier Stier! We duimen weer voor een mooi knipperlichtje!

5. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Thanx! Jullie zijn lief! Moet nog wachten tot 15.00 uur. En dan hopelijk weer leuk babygluren!

6. steva

steva Actief lid

29 jun 2012
    375
    0
    0
    Spannend stier leuk! Lekker kijken ;):) veel plezier geniet ervan!

Liefs

7. sissie77

sissie77 Actief lid

4 jun 2012
    290
    0
    0
    NULL
    NULL
    steva. Jeetje zie je....we zijn niet gek! We voelen toch echt wel dat er iets niet goed zit. Het is natuurlijk een hels onderzoek, maar je weet nu wel wat. Ik heb vandaag ook weer vreselijke pijn in mijn kont. Ik heb gewoon alle menstruatieklachten. Ben heel benieuwd wat het VU gaat doen met jouw uitslag over je endeldarm. En wat ze erover zeggen ivm vruchtbaarheid. Wellicht dat ik het ook maar weer eens moet aankaarten bij mijn gyn, ook al is het een genant iets natuurlijk. Maarja na mijn 'slachting' afgelopen weekend denk ik, waar zou ik mij nog voor schamen. Ben ook erg bang dat , mocht ik ooit eens mogen bevallen van een kindje, dat die pijn in mijn kont erg heftig zal zijn tijdens de bevalling. Het is gek dat ik daaraan denk, maar toch.
    Steve heb jij ook alleen tijdens de menstruatie pijn in je komt, of heb jij het ook tussen de menstruaties door. En doet t bij jou ook vooral pijn na een toiletbezoek (zowel grote als kleine boodschap zeg maar ( : als ik na een toiletbezoek ga zitten oei oei oei..... dat is niet fijn. Als ik dan een tijdje zit is het weg. Toch ben ik....al is het heel kort zwanger geworden. Ik denk niet dat de miskraam te maken zou hebben met endo op de endeldarm....
    nou ja wordt weer een lang verhaal (-; en ik zit op mijn wer du ja...hihi

Stier: heeel veel geluk bij het kijken naar je kindje. Nu zal je al veel meer zien. Geweldig lijkt me dat.

Chick. Hoe voel jij je vandaag? Al geoefend met t spuitje?? Miischien ook wel iets voor mij, het is allemaal nog zooo gevoelig....maar wil toch deze maand een natuurlijk poging doen....of mijn man erin meegaat...denk t niet. Hij is een beetje klaar met al dat ivf-gedoe. De miskraam heeft een grote en vervelende indruk achter gelaten op hem. Hij denkt er langzaam aan te accepteren dat het ons niet lukt. Een maandje rust is dus echt even geen overbodige luxe bij ons.

8. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Echo was goed. Wurm is nu 1,5 cm en de arts kon al een hoofdje e.d. onderscheiden. Nou, daar kon ik nog niet zo veel chocola van maken. Maar alles was goed. Het is er definitief maar 1 (ik had een tweeling ook heel leuk gevonden, maar goed). Over 2 weken mogen we weer komen en dan gaan ze ook wat bloed afnemen voor algemeen onderzoek (rhesusfactor enzo) en voor de combinatietest. En ik ga nu vast om me heen kijken voor een verloskundige hier in de buurt.

9. sissie77

sissie77 Actief lid

4 jun 2012
    290
    0
    0
    NULL
    NULL
    Stier. Fantastisch voor je!!! Wij gaan je allemaal snel volgen.

10. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Joepie Stier, fijn dat de echo goed was!
    Op naar de verloskundige:)

11. Mineraal

Mineraal Fanatiek lid

20 okt 2011
    1.103
    0
    0
    Noord- Brabant
    @Steva: jeetje wat heb je weer een hel gehad vandaag...gelukkig is het achter de rug!
    ik voel mij op zich wel goed, beetje raar gevoel af en toe in mijn buik. En nog steeds pijn bij de ontlasting. Ik ben ook nog steeds ongi, teminste ik heb nog wat bruine afscheiding. Lang genoeg geduurd moet ik zeggen...

@Sissie: ik heb mezelf ook een week na de miskraam nog steeds slapjes gevoeld, mijn lichaam gaf vanzelf aan dat het genoeg was...dus luister goed naar je lichaam.
    Voor de mannen is het ook niet niks, snap dat het een impact op hem heeft, ze zien ons dit doormaken en kunnen maar weinig doen op dat moment.

@Chickie: zou mooi zijn spontaan zwanger worden..succes met de spuitjes!

@Stier: fijn dat de echo goed was!

@Pien: bij jou ook de planning al bekend, weer een stapje dichterbij (ook al duurt het nog even)

@ego: gisteren bij koffietijd was patricia van liempt? dat is een qmusic dj. Zij heeft een boek geschreven over IVF, zij kon ook niet natuurlijk zwanger worden, misschien iets om te lezen, het heet Lab baby.
    Via moeders voor moeders kreeg een vriendin van mij paaseitjes zoeken in het amc, dat is ook zo'n boek.

12. steva

steva Actief lid

29 jun 2012
    375
    0
    0
    Lieve meiden,

Vandaag een belafspraak gehad met de gyn uit het ziekenhuis waar ik de IUI krijg. Verteld dat ik gister een darmonderzoek had gehad en dat ze een plek hebben gevonden van twee cm. De gyn vertelde me dat als het idd endo is, het een risicovolle plek is om te opereren maar ze dit in het VU waarschijnlijk wel willen doen. Endo op je darmen is volgens hem 1 van de moeilijkste plekken om te behandelen en daarbij ook de pijnlijkste. Ik vertelde hem ook dat ze die tumor waarde in het VU hadden gemeten en of ze dat in het diac ook hadden gedaan. Die was toen 42 en nu 98. Hier schrok hij wel van.. Het kan zijn dat de endo alleen op mn darm zit en deze gewoon heel erg actief is vandaar dat de waarde in zo een korte tijd enorm is gestegen. Tijdens de kijkoperatie heeft de gyn niets gevonden behalve een paar spotjes op mn blaas. Er van uit gaande dat er echt niks anders zit dan alleen de endo op mn darm, heb ik volgens de gyn verder de optimale conditie om gewoon zwanger te worden. Hij zou niet weten waarom het niet zou lukken. De eventuele endo op m'n endeldarm zou niet voor verminderde vruchtbaarheid moeten zorgen. Goed nieuws gelukkig. Alleen het minder goede nieuws is dat de endo echt heel actief is en op een rot plek zit en ze dit in het VU eerst willen opereren voordat ik door mag met de IVF. In het Vu gaan ze nog aanvullend onderzoek doen om echt uit te sluiten dat het niet op andere plekken zit. Ik ga ook heel goed nadenken of ik wel wil dat ze me opereren. Grote kans op een stoma en andere risico's.. Hier dan ook wel weer van geschrokken. De gyn wil gelukkig wel doorgaan met de IUI's met hormonen tot nader bericht van het VU. Als het een beetje meezit heb sowieso nog twee IUI kansen voordat ik weer naar het VU moet en als zij dan nog nader onderzoek gaan doen natuurlijk ook weer wat kansen voor de IUI :). Verder heb ik aan de gyn gevraagd naar mijn progesteron waarde/gehalte? Dit is volgens hem helemaal goed en utro heeft daarom geen zin. Alleen bij IVF..

Al met al ga ik gewoon heel positief denken en er vanuit dat ik zwanger wordt tijdens de IUI pogingen. Mijn gevoel zegt ook da het goed komt.. Volgens de gyn het beste en volgens mij ook ;). Dan kan alle ellende uitgesteld worden en heeft de endo kans om tot rust te komen.. Soms zit ik er doorheen maar vandaag, ondanks het nieuws ben ik positief en voel me positief.. Het gaat gewoon lukken! Voor ons allemaal!

Zo een heel verhaal! hoop dat het een beetje te begrijpen is ;)

Sis :) Ik denk dat ik ongeveer drie van de vier weken pijn heb aan mn kont. Tijdens de menstruatie is het het ergst dan slik ik alles wat ik maar mag slikken en voel ik het nog. Nu een week na mijn menstruatie, heb ik pijn maar is te doen met twee tramadol.. Meestal als het IUI tijd is zeg maar ;) heb ik nog last maar slik ik niks meer en dan blijft het een week zo. Een week na de IUI heb ik nergens last van en voel ik me super. Dat is dan ook mijn oplaad week zeg maar hihi. Ongeveer een dag of twee voordat ik ongesteld wordt begint het weer. Van het 1 op het andere moment is het er. Als ik naar de wc ga voor een grote boodschap is het vooral tijdens mijn menstruatie een hel. Ik moet dan ook drie keer per dag lijkt wel maar er komt dan niks. Ik ben dan ook een soort van aan het ijlen en roep altijd om mn moeder hihi. Plassen doet nog steeds pijn, ik denk ook dat dit komt omdat de endo op mn blaas zat/zit. Heb van de week ook weer mn urine op kweek laten zetten maar alles was goed.. Schaamte ja.. Ze gaan bijna wekelijks in allebei mn gaatjes ;) dus ik heb er echt niks meer van. Bij mn vorige IUI zijn twee hele goede vriendinnen mee gegaan en die vonden het ook interessant om echt de echo te zien en zaten dus voor mij terwijl ik met mn benen wijd in de stoel lag hahahah. Geen schaamte meer voor mij ;) Ik zou zeker op je strepen staan en vragen of ze je echt helemaal willen onderzoeken. Wel na de IVF want mocht het ook op je darmen zitten gaan ze denk niet meer verder met de IVF omdat de hormonen het erger maken.. Echt K.U.T dat je nu ook zoveel last hebt.. Ik vind dat je wel genoeg rottigheid hebt meegemaakt :( En petje af hoor dat jij weer op je werk zit.. Je weet wat ik ervan vind ;) hihi

Stier super nieuws! Ik doe een vreugde dansje voor jou :)

Verder wil ik nog even zeggen dat ik dit forum echt top vind! Daarnaast heb ik gelukkig ook heeeel veel steun van een paar vriendinnetjes die echt elke dag met me meeleven en alles willen weten. Telefoonrekening is heeeel hoog. En natuurlijk mijn mamma en pappa. Alles samen wat een geluk!

Liefs

13. chickie84

chickie84 Fanatiek lid

3 nov 2012
    1.298
    0
    36
    NULL
    NULL
    Lieve lieve lieve steva, ik ben even te moe om uitgebreid te reageren. Maar wat heb jij gesnoven?????? :D;):D
    Je bent zo ongelooflijk positief!!!!!! Echt super knap hoor!:D

En dat terwijl het toch niet niks is wat je vandaag allemaal hebt gehoord! Tis inderdaad wel een ontzettende rotplek om endo te hebben!
    Gaat dat aanvullende onderzoek snel plaatsvinden bij het VU?

pfffff laat die IUI's maar gewoon lekker slagen meid! Dan ben je van de ellende af!
    Wat wordt dit een moeilijke beslissing! Voor alles is wel wat te zeggen!

Wat fijn trouwens dat je zoveel lieve mensen hebt die met je meeleven Steva!!! Dat verdien je ook! Dikke knuffffff!!!!

@ Stier, wat fijn dat alles er goed uitzag bij jullie toppertje! En dan over twee weekjes weer lekker koekeloeren! Fijn!!! Moet toch wel een heel goed gevoel geven!

@ Mineraal, ik ken inderdaad het boek ook paaseitjes zoeken in het AMC, leuk boek om te lezen en zooooo herkenbaar!
    Binnenkort verschijnt er ook een gratis magazine bij de fertilleitsklinieken waar ook een interview in komt te staan met die dj patricia van liempt (ze stond pas geleden ook in de vriendin of viva geloof ik). Het tijdschrift is speciaal voor mensen in de mmm en heet 'uitgerekend jij'. http://uitgerekendjij.nl/

@ ego, we hebben geoefend hoor met de spuitjes! Hihi mijn man vond het wel een leuk experiment geloof ik! Dus wie weet hoe goed we hier over een poosje in zijn ;) En ik vind het wel even fijn dat het ook op deze manier kan. Even nog geen polonaise aan mijn lijf.

14. steva

steva Actief lid

29 jun 2012
    375
    0
    0
    hahahahah chick zal de tramadol zijn ;) Fijn dat je man het leuk vind hihihi Goed bezig! Snap dat je in het echte werk geen zin hebt! Met die kont van mij is het ook geen pretje hihi

Liefs

15. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Steva: respect meid voor je positiviteit! Het is wel zwaar klote dat je altijd zoveel pijn hebt...

Mineraal: ik heb het boek gisteravond besteld, de e- versie. Ben benieuwd.

Chickie: goed dat gelukt is met de spuitje :). Wij hebben gisteravond ook maar weer een 'spuitje gezet' ;).

16. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Steva,
    Ik heb ook endo op mijn darm. Bij mij moet het ook geopereerd worden, 30% kans op (tijdelijk) stoma. De afgelopen dagen heb ik veel gegoogled (ookbelgische aanpak) en op Pubmed gezocht naar alternatieven. Die zijn er niet Punt. Die Punt heb ik nodig, momenteel heb ik er wel moeite mee dat ik zo'n grote, risicovolle operatie moet ondergaan om -zo goed als- pijnvrij door het leven te gaan én zwanger te kunnen worden.
    Het darmonderzoek wat ik gehad heb was ook pijnlijk, maar stelde (voor mij) niet zoveel voor,vond ongesteld zijn vele malen pijnlijker. Zonder roesje gedaan. Er zit een Plek van ongeveer 4 cm wat de darm op die plek gedeeltellijk dichtduwt. Tijdens de kijoperatie later, bleek dat zo'n 10 cm van mijn darm aangetast is.
    Succes met bijkomen van alle ellende en pijn!!

17. Mineraal

Mineraal Fanatiek lid

20 okt 2011
    1.103
    0
    0
    Noord- Brabant
    Haha wat heb je gesnoven...moest er om lachen.

@steva fijn dat je mensen in je omgeving hebt waarmee je t kan bepraten. Herken wat je zegt over je schaamte, die heb ik ook niet meer. Elke keer een andere dokter... goed dat je positief blijft!

@pien heb t boek ook besteld, vriendlief leest t nu

@chickie ik ga eens kijken op de website

@Ego wij hebben al vragen op papier staan voor de gyn volgende week. Ga het nog eens vragen van die amh waarde (heb t ergens opgeslagen)

18. sissie77

sissie77 Actief lid

4 jun 2012
    290
    0
    0
    NULL
    NULL
    Steva. Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb nu door de nabloeding echt behoorlijke pijn in mijn kont. Dit zou ik niet net als jij 3 weken kunnen volhouden!!!! Ik heb de kontpijn als sinds mijn 18 e. Toen kon ik niet poepen zonder pijnkreten en was dus een genie geworden in het uitkienen waar ik wanneer ongestoord naar het toilet kon. Zodra de menstruatie over was was alle pijn compleet verdwenen. Nadeel was dat ik 6 dagen menstrueerde. Ik leerde om te gaan met de pijn. Zo'n 7 jaar geleden ging ik minder en minder lang menstrueren. Dat was een verademing. Binnen 3 dagen van mijn pijn in mijn kont af. Helaas kreeg ik bij t plassen een soort pijn diep onder in mijn buik die dan weer doordrong tot mijn kont. De ene maand bijna niet de andere maand weer erg. Nu doet mijn hele onderbuik pijn. Van diep achter mijn schaambeen tot aan mijn kont. Alsof de boel niet meebeweegt. Als ik mijn arm optil voel ik bij wijze van spreken mijn hele onderkant steken. Door kont buik en soms zelfs door vagina. Uiteraard heb ik iets te verduren gehad met die miskraam. Maar ik herken de pijn echt van mijn langere menstruaties. Ik heb diep respect voor je dat je dit 3 weken volhoudt. Vandaag was het bloeden heel weinig en ik hoop zo dat ik toch nog dit weekend kan genieten van ons uitje met mijn nichtje.

Even over IVF en endo op de darmen. Mijn gyn zei dat endo op de darmen een zwangerschap niet in de weg hoeft te staan. In 2010 heb ik een kijkoperatie gehad waarin er geen verklevingen zijn gevonden dus er kon endo zitten, maar niet veel. Anders had de operateur dat wel gezien zei ze. Ik moest zsm zwanger worden. Dat was de beste remedie. Vandaar direct IVF. Ik moet zeggen dat bij de eerste IVF totaal geen verergering van mijn pijnklachten is opgetreden. Nu bij de tweede weet ik het nog niet. Ik wil even mijn eerste echte menstruatie afwachten om te voelen of de IVF mijn pijnklachten en dus de eventuele endo heeft verergerd. Zo zie je maar dat iedere gyn anders reageert. Nou heb ik natuurlijk geen 3 weken pijn. Want dan zou ik een operatie ook overwegen hoor!
    Maar is jou iui zonder hormonen dan ?
    Tja over schaamte. Bij de arts ben ik daar ook wel overheen. Maar ik denk wel eens, ben ik nog wel aantrekkelijk voor mijn man als ik ieder week van alles in mijn gat krijg 'gepropt'. Hij heeft me zien kreunen , met mijn benen in de beugels zien hangen...ik bedoel....hoe zet hij zo'n beeld uit zijn hoofd. Tja koning keizer admiraal...poepen doen we allemaal....maar toch. Weet niet of jullie begrijpen wat ik bedoel.

Chick. Blijf maar lekker in de weer met de spuitjes. Wie weet. Mag je eigenlijk wel al zwanger raken na zo'n zware ok?

Lelie: hoeveel en hoelang heb jij last van je darmen dat je voor een operatie kiest?

Mineraal. Goed dat je vragen hebt opgeschreven. Ik vergat altijd helft. Zit volgens manlief altijd apathisch te kijken. Bij mijn volgende bezoek aan mijn gyn moet ze wel even de tijd nemen. Ze zal mijn hele miskraamslachting in geweren en kleuren te horen krijgen en ik zal duidelijk maken deze hel nooit meer in te willen. Bovendien moet ik ook mijn pijnlijke stoelgang eens ter sprake brengen.

Meiden weten jullie wanneer er een tweede kijkoperatie gedaan wordt. En of dat überhaupt gedaan wordt. Die van mij is toch weer 2 en half jaar geleden. Of doen ze dat sowieso niet als je een keer zwanger bent geraakt.

Meiden lang bericht weer hihi.

Vanavond maar ff rustig aan. Dekentje op de bank pijnstillers en mijn hondje bij me. Hopelijk gestopt met bloeden voor zaterdag.....en hopelijk dan dus ook de pijn weg. Hopelijk voor t eerst genieten na drie lange pijnlijke maanden.

Btw. Ik heb ook nog tramadol.....misschien neem ik dat wel.....word ik even positief als steva (-:

Meiden fijne avond

19. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    #4699 vinisa, 28 feb 2013
    Laatst bewerkt: 28 feb 2013
    Hoi meiden,

Ik weet niet of jullie het herinneren, maar een tijdje terug had ik hier wat vragen gesteld. Vandaag had ik weer een afspraak bij de gyn. en ik zou de uitslag nog laten weten.

De cyste op mijn linker eierstok zit er nog (ongeveer 3 bij 4 cm). Uit de bloeduitslagen is gebleken dat het inderdaad endometriose is. Daarnaast heb ik dus ook pcos. Dat was op mijn rechtereierstok duidelijk te zien en was ook aan de bloeduitslagen te zien. Ze kon daaruit ook halen dat ik geen (goede) eisprong heb gehad.

Over vier weken moet ik weer komen en gaan we de medicatie bespreken.

Nog bedankt voor de reacties destijds.

20. chickie84

chickie84 Fanatiek lid

3 nov 2012
    1.298
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi Vinisa, 'leuk' dat je nog even laat horen hoe het met je is!
    Hoe voel je je zelf bij wat je hebt gehoord! Balen dat de cyste niet weg is! Zoals ik het nu begrijp laten ze hem wel zitten toch?
    Heb je er ook last van? En nog 4 weken wachten... het lijkt altijd zo lang te duren he!

@ steva, hoe voel je je nu? Ik hoop dat je nog steeds het zonnetje in huis bent! (meid wat kwam je gisteren krachtig over!).

@ Lelie, soms helpt het wel he als ergens een punt achter staat. Het kan niet anders, dus moet het op die manier. Het zal dan nog steeds niet makkelijk zijn, maar wel iets makkelijker te accepteren.

@ Sis, ik hoop zo voor je dat je wel gewoon lekker van het weekendje kunt gaan genieten! Ga je morgen al op pad? Waar ga je eigenlijk heen?

@ Mineraal, zoals Sis al zegt... goed dat je de vragen opschrijft die je hebt! Wij doen het ook altijd en lopen echt het hele lijstje af. Ik merk dat artsen deze manier vaak ook wel erg fijn vinden. En dan weet je zelf ook zeker dat je niets vergeet en tijdens het gesprek komen er meestal ook nog zat vragen naar boven borrelen die je de ene keer wel stelt en de andere keer dan gelijk maar weer opschrijft voor een volgende afspraak.

@ ego, Sis jij vroeg geloof ik of ik wel al zwanger mocht raken na de operatie. Sowieso moet ik eigenlijk gewoon nog herstellen en is het de vraag of mijn lijf klaar is voor een zwangerschap (alhoewel ik nu voor het eerst geen bloedverlies meer heb sinds november :), dus dat is positief). Maar ik heb eigenlijk wel de opdracht, nee het bevel meegekregen van onze gynaecoloog dat ik binnen twee maanden zwanger moet zijn :D Echt een toparts! :) Ik hou van zulke opdrachten en we gaan heeeeeeel hard ons best doen om aan dit verzoek te voldoen ;)

Deel Deze Pagina