Endometriose en in de Medische Malle Molen

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Caro31, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aloha

Aloha Fanatiek lid

29 dec 2010
    4.229
    2
    38
    Gelderland
    Dames mag ik wat vragen? Of kan ik dan beter een topic openen? Het gaat over endo en ik heb het idee dat hier de dames zitten die me eventueel een antwoord kunnen geven.

Of dat iemand me even een pb stuurt aan wie ik het via die weg kan vragen..

2. kikkertje0

12 dec 2011
    55
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi aloha,

Wat wil je weten?

3. Aloha

Aloha Fanatiek lid

29 dec 2010
    4.229
    2
    38
    Gelderland
    Nou er word bij mij eventueel endo vermoed, echter omdat tegelijk met het uitspreken van dit vermoeden wij ook gemeld hebben weer voor een zwangerschap te gaan proberen word er geen onderzoek naar gedaan op dit moment. Omdat behandeling toch niet zou kunnen bij een zwangerschapswens. Oktober mogen we via huisarts naar fert arts ipv gyn? en dan zal er indien zwangerschap uitblijft gekeken worden naar endo. Nu snap ik dat hele riedeltje natuurlijk, maar als ik nou niet had gezegd dat we zwanger probeerde te worden weer was er dan wel een onderzoek gedaan? Of had ik dan medicatie gekregen?
    Begrijp me niet verkeerd ik snap dat uit oogpunt van vruchtbaarheid er nog niet gekeken word, maar ik vind de pijn en alles die ik beleef en die steeds heftiger word best zorgwekkend.
    Ik heb geen idee wat de normale gang van zaken is, word er altijd eerst afgewacht en pas bij uitblijvende zwangerschap onderzoek gedaan? Of zou ik zonder zwangerschapswens gewoon medicatie gehad hebben in de vorm van andere anticonceptie?

4. sissie77

sissie77 Actief lid

4 jun 2012
    290
    0
    0
    NULL
    NULL
    Aloha: Ook Welkom. Ik denk dat de arts je geen behandeling geeft omdat je al bewezen hebt zwanger te kunnen worden. De beste remedie tegen endo is ....zwanger worden. Ben je al aan het proberen om zwanger te raken, of ben je er nog niet mee bezig? De endo droogt als het ware in tijdens de zwangerschap omdat je niet meer ongesteld wordt. Een eventuel operatie kan de endo doen aanwakkeren, en omdat je al eens zwanger bent geweest willen ze waarschijnlijk dat risico niet lopen. Het is erg lastig te zeggen wat ze hadden gedaan als je geen zwangerschapswens had gehad. Meestal leggen ze je cyclus plat(met de pil en in ernstige gevallen met een aantal maanden lucrin om de endo in te drogen) om de pijn weg te houden en uitbreiding te voorkomen. Vrouwen die 'bewezen hebben'geen kinderen te kunnen krijgen en dat wel graag willen worden uiteindelijk toch vaak geopereerd. Al is het maar om te kijken hoe ernstig de endo is en waar de endo zich precies bevindt. Ik ben vanwege mijn kinderwens juist wel geopereerd om endo uit te sluiten danwel vast te stellen. Helaas niets gevonden omdat de endo waarschijnlijk in de vorm van spots op mijn darmen zit. En die spots zijn nauwelijks te vinden. Helaas ondervindt Steva op dit forum hetzelfde probleem met endopijnen in de darm. dus het komt vaker voor dat ze de juiste locatie(s) niet kunnen vinden terwijl alle klachten op endo wijzen.
    Mijn arts opereert eigenlijk alleen als er organen worden aangetast door de endo of als de endo een zwangerschap duidelijk in de weg staat. Dus bijvoorbeeld wanneer het in de geslachtsorganen (eierstokken, eileiders, baarmoeder etc zit) in.
    Endo onstaat ook vaak na een keizersnede vanwege het vele littekenweefsel wat zich daarna vormt. En endo nestelt zich graag in littekens. Dus als je eerste kindje met keizersnede ter wereld is gekomen zou dat een oorzaak kunnen zijn. daar zou ik arts dan zeker opwijzen! ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt. En anders zit dit hele forum vol met lieve en begripvolle meiden die elkaar het allerbeste gunnen, dus sluit gewoon aan.

5. Aloha

Aloha Fanatiek lid

29 dec 2010
    4.229
    2
    38
    Gelderland
    Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
    Ik heb inderdaad bewezen dat ik zwanger kan worden, wel 5 miskramen en een erg zware spannende zwangerschap gehad met erg veel pijn. Maar dat terzijde. Ik heb sinds de pubertijd al medicatie tijdens de menstruatie in de vorm van naproxennatrium met paracetamol. Tijdens pilgebruik was het handelbaar en was ik vaak maar 1 of 2 dagen thuis ipv een week zonder pil. Toen de pil de prullenbak inging voor de zwangerschapswens werd alles heftiger en erger, veel bloed en compleet dubbel liggen van de pijn. Ik heb sinds de pubertijd cyclus gerelateerde abcessen in mijn rechterlies, voor de bloeding komt hij op na de bloeding is die weg of geknapt. In dezelfde lies heb ik tijdens de bevalling ongelooflijk pijn gehad, de ruggenprik werkte ook niet aan die zijde en alle weeen leken in mijn lies te zitten. Iemand wees me er laatst op dat het weleens een endohaard kan zijn in mijn lies die dieper gaat dan je zal denken en daardoor de banen die een ruggenprik bewandeld zeg maar geblokkeerd heeft en daardoor die kant niets merkte van de ruggeprik. Klinkt dat hier iemand bekend? Verder voel ik mijn eisprong duidelijk een week lang aankomen. En heb ik voor en tijdens de menstruatie pijn tussen mijn schouderbladen? Daaromheen natuurlijk krampen en rugpijn.

Verder heb ik sinds de bevalling per cyclus meer pijn en pijn, heel even aan de pil geweest hierdoor was het iets minder in verhouding tot nu, maar ik kreeg non stop doorbraakbloedingen. Hiervoor ben ik dus naar de gyn gestuurd om dat te onderzoeken. Als ik bloed heb ik grootste tampon en maandverband voor en moet ik elk uur verschonen dit samen met de pijn en doorbraakbloedingen was reden voor verwijzing. Ik kwam 2 maanden op de wachtlijst omdat ik graag naar een, voor ons bekende, gyn wou. Ze heeft een uitstrijkje en kweekje gemaakt en vaginaal onderzoek gedaan. Ik bloedde zodra ze me aanraakte dus visueel onderzoek was lastig, ze heeft via mijn buikwand en vagina omhoog geduwt? ( eierstok baarmoeder?) dit deed erg pijn. Tevens een vaginale echo gemaakt waarop geen cyctes of vleesbomen gezien werden. ook is mijn schildklier en stolling bekeken. Alle uitslagen waren goed. Toen ze hierover belde noemde ze endometriose met het verhaal wat ik eerder vertelde over dat onderzoek nu geen nut had.
    Ik heb cyclokapron gekregen en verder doorgaan met de naproxen 250mg 4 maal daag samen met paracetamol.

Ik begrijp uit je verhaal, verbeter me als ik het verkeerd begrijp, dat bevestigend onderzoek dus niet gauw wordt gedaan, maar alleen als zwangerschap uitblijft? Dus dat een bevestigende 'stempel' endometriose niet snel uit gesproken wordt? Wat voor conclusie over mijzelf kan ik dan trekken uit het feit dat de gyn dit vermoeden heeft uitgesproken?

6. Meg

Meg Bekend lid

10 feb 2013
    781
    85
    28
    Sorry dat ik even tussen jullie verhalen door kom met een vraag...

Al een paar weken heb ik het idee dat ook ik endometriose heb. Mijn klachten zijn:
    - Tijdens mijn menstruatie pijn in mijn buik (baarmoeder?) tijdens de ontlasting. Vooral dag 1 &2 en nu ook al op dag 3;
    - Elke maand worden mijn menstruatie periode steeds heftiger

Het vreemde is dat ik het gevoel heb dat er iets mis zit in mijn buik. Hopelijk zit ik er compleet naast. Ben pas sinds oktober 2012 bezig voor mijn eerste kindje. Het is dus kort en ik kan dus kan niet zeggen dat het zwanger worden niet lukt.

Ik ga volgende week een uitstrijkje laten maken (tja... ben bijna 30) en ga dan de dokter vragen om er naar te laten kijken.
    Maar nu mijn vraag: stuurt mijn dokter mij zo snel al door? Of moet ik nog wachten tot oktober. Wil het liever nu weten...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

7. steva

steva Actief lid

29 jun 2012
    375
    0
    0
    Lieve meiden,
    Voor de nieuwe leden ;) onder ons welkom! Lig er een beetje uit deze week. Veel gezeur met mn lichaam, voelde me opeens niet goed vanavond en dacht ga even een uurtje liggen, niet gedacht dat het vier uur zou worden :). Eerst ga ik jullie even antwoorden.

Maui: Op dit moment denk ik ook laat die operatie maar komen als het moet. Ik trek het gewoon niet meer zo goed.. Acupunctuur heb ik ook gedaan teglijk met een soort ‘wonder’ dokter en voetreflexologe. Ik heb wel het idee dat mn klachten inimini minder zijn maar het kan ook zijn dat ik er een soort van aan wen?! Hebben ze bij jou tijdens een kijkoperatie alles weggehaald of een ‘echte’ operatie? Hoe voel je je nu? Is het de bedoeling dat je straks weer verder gat met de ICSI? Wat een vragen ;) Wat naar dat je man zo onbegripvol is :( Hoop dat je hier een beetje steun kan vinden. Weet je omgeving er wel van af? Schrijf al je vragen op en neem de tijd om ze te stellen aan de dokter!
    Sis Dank je wel voor het denken en meeleven, heb er veel steun aan. Aan iedereen hier trouwens. Heb het VU en het IVF centrum niet gebeld. In overleg met mn vriend toch even besloten om af te wachten.. Moet woensdag voor die IVF echo en de week erna uitslag van alles wat ze hebben bekeken. Het liefst wil ik zo snel mogelijk starten met de IVF. Maar nu zit ik gewoon echt niet goed in mn vel. Zoveel last van allerlei dingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie en denk dat IVF net even te veel wordt. Goed van je dat je even geen rekening houdt met de IVF en gewoon lekker op vakantie gaat. IVF loopt niet weg en jij verdient het echt om even nergens aan te denken en voor 200% uit te rusten :) Ik heb trouwens sinds twee menstruaties geleden ook veel last van een plek zeg maar net onder me ribben aan de rechterkant, voelt als een constante steek.. Nu nog.. Hoe is het met jou plekje? Mooi gezegd trouwens: De wens is groter dan het verdriet en de pijn! En die mannen he.. Veel blijven praten is het belangrijkst! Fijn dat je darmen wat rustiger zijn.. Ik had gister avond tijdens sister act ook weer zo veel last. Ben in de lobby even op een bank gaan liggen hihi. De mensen waren me heel raar aan het aankijken ;) En die andere meid die zwanger is tja, moeilijk! Maar jij bent straks ook zwanger en dan gaat alles goed en zet je een prachtig gezond kindje op de wereld.

Boboke: Lief van je! Wat rot zeg, dit er ook weer bij :( Hoop dat het allemaal meevalt! Ben benieuwd donderdag..

Limburg: Kan je niet helpen met je verhaal. Het zou kunnen dat je endo hebt maar het hoeft natuurlijk niet. Hebben ze nog helemaal niet aan endo gedacht bij je? Misschien is een balletje opgooien.

Chickie: Ook jij bedankt voor je lieve woorden. Echt apart dat je opeens aan me dacht! Moet je misschien iets mee doen hihi zoals je misschien hebt gelezen, het VU niet meer gebeld wacht het even af nog 10 dagen en dan spreek ik de arts daar. Wat een kl*te zooi dat je weer zo een last hebt van je lies! Gadverdamme dat hoort weg te zijn! Blijf positief meid. Je hebt al een aardige operatie gehad. Die paar weken kunnen er ok nog wel bij. ‘gezond’ en pijnvrij is heel belangrijk. Op het moment denk ik dit trek ik niet meer! Help! Komt goed, rustig aan en afwachten en deze maand weer een natuurlijke kans.. Ga heel hard voor je duimen! Fijn dat je weer begonnen bent! Even afleiding naast al het vervelende nieuws  Zou ook de regels vergeten als ik een kindje was hahah Dat wordt even aanpakken ;) Pff je collega! Wat een vreselijke dingen zijn dat! Sterkte..

Mineraal: al getest? Wat spannend zeg! Persoonlijk sta ik nu nog helemaal niet open voor andere opties maar ben natuurlijk ook nog maar kort bezig. Hoe sta je er tegenover? Toen ik het uitstrijkje had gedaan was ik nog niet aan de hormonen (25 februari) Ik was wel nog een ini mini beetje ongesteld dag zeven geloof ik.

Stier: Wat super fijn dat alles goed is met het kleintje!

Pien: dank je wel!

Kikkertje: Wat pittig he om te horen! Ik ben nu bezig met IUI 6. De eerste IUI’s heb ik zonder hormonen gedaan omdat mijn eisprong en cyclus goed was. Helaas ben ik niet zwanger geraakt. Toen besloten om IUI 5 en 6 (misschien wel meer) met hormonen te doen. Ik moet zeggen dat het goed te doen is. Ik reageer wel aardig op de hormonen. Last emo etc. maar het prikken is de eerste keer even moeilijk en daarna went het langzaam… Hoop dat het bij jou snel raak is! En dat de pijn niet erger wordt. Aan het begin van de pijn hielp ibupr en paracetemol goed. Om de twee uur nam ik 1 van de 2. Nu is het bij mij zo hevig dat ik aan morfine achtige pijnstillers zit in combinatie met het andere en nog steeds kan ik niet naar mn werk.. hoop niet dat het zo erg wordt bij jou en dat ze je goed in de gaten houden!

Cindii: Bedankt! Wat leuk je hondjes! Even je gedachten op iets anders! En wat heerlijk zeg dat je tot nu toe geen last heb gehad tijdens je menstruaties! Even op adem komen.. Al wat gehoord van de gyn??

Ego: Voel me nog steeds niet hoe ik me hoor en wil voelen.. Voel me eigenlijk een wrak. Het nieuws is/ was echt even schrikken maar nu wil ik zo snel mogelijk dat alles beter wordt en vooral dat ik me beter ga voelen. Krijg steeds meer klachten erbij en vooral mn blaas doet de laatste tijd, ook buiten de menstruatie, zo een pijn. Ze hebben tijdens de kijkoperatie wat spots weg gehaald en eerst dacht ik nog misschien moet mn blaas veen bijkomen. Toen toch maar kweek gedaan en had een infectie. Na antibiotica nog steeds last en weer een kweek. Alles was goed, maar nu wordt de pijn steeds erger en is er continue, heel vervelend. Ook nog steeds last van mn schouderbladen en een steek rechts in mn buik. Morgen heb ik om 11.00u een afspraak bij mn gyn. Ik wil nu gewoon alle onderzoeken die er zijn ;) doen! Ik voel me niet goed en hier moet wat aan gedaan worden. Hoop zo dat het allemaal meevalt en dat het goed te behandelen is. Ben ook een emotioneel wrak aan het worden. Ben sowieso al emotioneel van mezelf maar dit maakt het er niet beter op :(. Deze week ook voor het eerst gedacht van: Als ik zo de zomer door moet hoeft het niet van mij.. Niet dat ik er een eind aan maak hoor maar ik wil en kan dit niet. Elke dag pijn soms niet heel erg maar wel het gevoel dat er iets niet goed is. Ik wil gewoon zo graag zeggen dat het goed met me gaat. Gister na het nieuws mn vriendinnetjes gebeld (Spreek ik over het algemeen iedere dag ;)) En die leven ook zo met me mee, zelfs ook in huilen uitgebarsten. Dat wil ik dus niet! Ik wil gewoon iemand spreken en kunnen zeggen het gaat goed! De laatste maanden zeg ik: tja…. Het gaat wel, of het kan beter haahah wordt er doodziek van. Jullie weten er helaas alles van, ben ook heel blij dat jullie er zijn buiten andere mensen om vind ik jullie stuk voor stuk top! Zat trouwens te denken die ca125 waarde of wat het ook is. Is die niet zo plotseling verhoogd door dat pap 3b gebeuren. Ga allemaal enge dingen denken! Het is natuurlijk een tumorwaarde..

Pffff wat een verhaal hihi, nu lekker slapen

Knuffels!

8. Cindii

Cindii Actief lid

28 mrt 2012
    414
    0
    0
    helmond
    #4908 Cindii, 22 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2013
    Steva, Ja inderdaad leuk van me hondjes, hoop dat het gelukt is.. en inderdaad fijn dat ik me gedachten even ergens anders op kan zetten.. al lukt het nooit niet helemaal haha..
    Ja heb de gyn gesproken gelukkig wel.. en hoe is het bij jou gegaan bij de gynaecoloog?
    Kan het wel een beetje begrijpen hoe jij je voelt.. hoop voor je dat ze er snel wat aan kunnen doen.. zodat je weer kan zeggen dat het GOED met je gaat ;).. hoop ook dat je meer duidelijkheid heb gehad bij de gyn. ik denk aan je meid! over de waarde kan ik je geen duidelijkheid geven, heb er gelukkig nog nooit van gehoort.

Hier, gister de gynaecoloog gesproken, en we hebben groen licht gekregen om zelf te oefenen tot juli.. ik liep in de stad toen hij belde.. en heb staan juichen in de winkel haha.. op mijn vaag in hoeverre het kwaad kon voor me endo om het zelf te proberen tot juli kreeg ik het antwoord: “dan ga je het toch lekker spontaan proberen” echt heel nuchter en gewoon haha was zo blij! Kon het niet geloven.. dus worden spannende maande ;) en de eerst maande ongeveer 2 maande nog spannender ivm me hondje of ze wel of niet zwanger is en of de bevalling wel of niet goed gaat.. en of we wel of niet een keizersnede moete gaan doen bij der.. aangezien ze maar een kleine “rat” is hahaha..

9. chickie84

chickie84 Fanatiek lid

3 nov 2012
    1.298
    0
    36
    NULL
    NULL
    He weer wat nieuwe meiden! Het wordt een gezellig cluppie zo, leuk!

@Meg, ik ben bang dat de dokter je niet gelijk door gaat sturen. Geef wel je klachten en je gevoel goed aan aan de arts en probeer je klachten anders ook eens op papier te zetten. En je kunt natuurlijk altijd aan de arts vragen of hij je eens goed wil onderzoeken!
    Het is misschien ook raadzaam om alvast te gaan temperaturen en zo. Daar vraagt de huisarts meestal om.
    Rot he die onzekerheid!!! Laat je weten hoe het was bij de arts?

@ Aloha, ik zie dat Sissie al weer heel uitgebreid en duidelijk heeft gereageerd op je stukje!
    Persoonlijk vind ik dat je best veel klachten en pijn hebt! Niet te lang mee blijven lopen en heeeeeel goed aangeven bij je arts. Inderdaad is zwanger worden de beste optie, maar dat moet natuurlijk lichamelijk gezien wel kunnen (ik wil je niet onzeker maken hoor, maar je lichaam moet het wel trekken).
    Ik herken heel veel van jouw verhaal in dat van mij (lies, schouderbladen, steeds meer pijn, veel bloedverlies).
    Wanneer heb je weer contact met je arts?

@ Cindii, wat een spannende tijd met je hondjes!!! Fijn dat de arts achter jullie beslissing staat om rustig tot juli zelf te proberen (na ja rustig, aan de bak jullie ;)……hihi). (enne, dat was wel een rondedansje waard in de winkel toch?!)

@ Boboke, even een knuffel voor jou!

@ Pien, hoe is het met klussen? En hoe gaat het verder met je?

@ Maui, hoe is het met jouw gevoelens?

@ Mineraal, ben ook wel heel erg benieuwd hoe het met jou is…..

@ Sis, wat ben je toch een scheet, dat je steeds zo uitgebreid antwoord geeft op iedereen en iedereen zo goed probeert te helpen!!! Lief!

@ Sprits….. ik mis je!!!! Hoe is het met jou??? Gaat het goed met de zwangerschap?

@ Steva, ik vind dat je er wel heel reëel instaat en heel helder en rationeel reageert! Goed van je dat je zo’n instelling hebt! (ben trots op je!) Je vriend vindt het toch zeker ook wel verschrikkelijk om je zo te zien?!
    Geef de hoop niet op he meis!! Maar dat je er moedeloos van wordt snap ik heel goed! Dit trek je niet lang meer hoor! Geef dit heeeeeeeeeel goed aan in het ziekenhuis!
    Wat fijn trouwens dat je bij je vriendinnetjes terecht kan en zij begrijpen het echt heel goed hoor dat je nu even niet kan zeggen dat je je geweldig voelt, zij zouden het liever ook anders zien denk ik!
    Heb je nog aan de gyn gevraagd van de ca-125 waarde? Hoe was het bezoek aan de gyn?

Ah de kindjes waren vandaag echt heeeeeel lief (gisteren even heropgevoed en daar plukte ik vandaag de vruchten van). Ik heb heel veel knuffels/plakzoenen gekregen en reacties van ouders en kids dat ze me gemist hadden (smelt, brok in m’n keel)!
    Vanmiddag nog even gekletst met een (net zwangere) collega, die het zelf heel moeilijk vindt dat het bij haar zo makkelijk gaat (van haar moeten ze in het ziekenhuis maar gewoon een complete baby in mijn buik stoppen ipv al die rare aparaten, haha :D)! Goed plan, lijkt me! Dan vraag ik het ziekenhuis wel of ze er voor jullie ook een paar hebben!

Sorry als ik iemand vergeten ben!!!!

10. steva

steva Actief lid

29 jun 2012
    375
    0
    0
    even kort morgen het verhaal van het ziekenhuis :) Maar mineraal! Heb je al getest??? Laat ons niet zo lang in spanning aub hihi

liefs

11. Aloha

Aloha Fanatiek lid

29 dec 2010
    4.229
    2
    38
    Gelderland
    Chikie bedankt. Even korte reactie zal morgen via pc even goed reageren. Gyn heeft gezegd dat we derde kwartaal van het jaar via huisarts verwijzing naar fertiliteits arts moeten vragen en dat die dan onderzoeken gaat doen. Of tenzij me cyclussen langer worden en ik geen eisprong vind eerder.
    Dat vind ik dus zo lastig want ik wil eigenlijk weten of het nou wel of niet zo is en zo ja dat er wat aan de pijn gedaan word, dit is echt niks zo. Ik ben pas 9 maand geleden bevallen, de reden dat we er snel weer voor gaan is omdat nr1 opzich heeft laten wachten en we hopen zo snel mogelijk compleet te mogen zijn en zwangerschappen en bevallen achter ons kunnen laten. Ik heb een zwangerschap met premature weeeen en nog meer gesodemieter gehad en mijn zoontje een erg slechte start, nu nog niet helemaal opgestart. We vinden zwanger zijn doodeng en de periode erna nog enger, maar als we het geluk nog eens mogen ervaren dan graag zo snel mogelijk en dan boek dicht zeg maar. Hoop dat het beetje overkomt. We hebben zelf alleen sterk het idee dat het nog weleens wat voeten n de aarde kan hebben allemaal. Maar goed, de gyn zegt dus einde vh jaar pas onderzoeken als zwangerschap uitblijft. Aan de ene kant vind ik dat best, direct de malle molen in is ook weer zoiets nu al. Maar aan de andere kant wil ik echt graag van de pijn af en gewoon fit zijn en niet steeds weken plat liggen.

Kan ik ergens jouw verhaal vinden? Heb jij ook abcessen in je lies en pijnen?? Wellicht alsik met een goed onderbouwt verhaal bij de huisarts kom dan die wat meer kan betekenen voor me kwa pijnbestrijding. Bedoel die menstruaties moet ik toch doorheen als ik zwanger wil worden, maar er moet toch wel iets zijn wat het dragelijker maakt dan die vlut naploxen?

Volgens mij is het een warrig verhaal geworden, soort van weerspiegeling van mijn gedachten rond dit onderwerp haha

Is het een optie mijn huisarts die ca125 te laten prikken? Zo ja wanneer in de cyclus? Huisarts is wat da betreft meewerkend..

12. chickie84

chickie84 Fanatiek lid

3 nov 2012
    1.298
    0
    36
    NULL
    NULL
    Sorry hoor mijn ogen vallen bijna dicht.... ga morgen goed op je reageren Aloha!
    Ik wil alleen even zeggen dat ik het volkomen begrijp dat je zsm zwanger wilt worden vd tweede! Tis allemaal niet niks zo'n zware zwangerschap en bevalling! Kan me je angst voorstellen!

Enne ik heb ook maanden naproxen gegeten alsof het snoepjes waren, zal morgen mijn verhaal hier nog eens neerzetten. Het staat in t forum ook ergens... maar waar hihi:(:D

13. Aloha

Aloha Fanatiek lid

29 dec 2010
    4.229
    2
    38
    Gelderland
    Heb heeeeelveeeel pagina's terug gelezen haha kwam losse flarden tegen steeds. Ik ben trouwens wel een wetenschappelijke publicatie tegengekomen van endo in de lies... Zal hem eens opzoeken morgen en met je delen. Daarin stond ook dat het zeldzaam is en in 90% van de gevallen de rechterlies betreft.. Maar dat ze verwachten dat het vaker voorkomt maar niet gediagnoseerd word ivm de onbekendheid van endometriose externa.. Het kwam in dat artikel naar voren alsof het via de ophangbanden van de baarmoeder in de lies kwam.

Kom er morgen op terug.. Slaap lekker

14. steva

steva Actief lid

29 jun 2012
    375
    0
    0
    Aloha even kort. Ben aan het werk. Ik heb heel veel pijn tijdens voor en na de menstruatie en heb tramadol gekregen werkt voor mij super ik slik dan als het op z'n hevigst is 3 tramadol drie ibuprofen 600 en 6 paracetemol 1000 dat mag. Ook als je zwanger wilt worden., misschien kan dit je helpen met de pijn. Zal vanavond even uitgebreid reageren!

Liefs

15. chickie84

chickie84 Fanatiek lid

3 nov 2012
    1.298
    0
    36
    NULL
    NULL
    Gaat dat wel lukken Steva, aan het werk???? Niet eigenwijs zijn he!!!!

Aloha, dat artikel ken ik inderdaad ook. Ik zag het onlangs op google. Mijn arts wil een nieuw artikel gaan schrijven met mijn casus erin, omdat dit verhaal sterk veroudert is en er dus weinig bekendheid is met endo in de lies.
    Het kan inderdaad via de baarmoederbanden daar terechtkomen of via de bloedvaten die vanuit de buik richting de lies lopen. Daar heb ik ook altijd hevige pijn en dat zwelt ook op.
    Ik heb hieronder mijn verhaal nog even geplakt vanuit Word, voor het geval je het nog wil lezen... ;) Anders moet je het lekker skippen hoor :D

Ik ben in dec 2010 gestopt met de pil. En ik heb altijd in mijn gedachten gehad dat ik niet zomaar zwanger zou raken (helaas was dat voorgevoel goed).
    Ik heb altijd al heel veel last gehad van mijn menstruatie. Mijn heftige menstruaties waren ook een reden om al vroeg aan de pil te gaan.
    In december 2011 zijn we voor het eerst naar de (voor ons nieuwe) huisarts gegaan, waar we heel serieus genomen werden door de vervanger. Het zaad van mijn man werd gecontroleerd (bleek goed) en ik moest gaan temperaturen voor 3 maanden.
    In de tussentijd was ik al een poos van de pil af en mijn pijnklachten werden steeds heftiger bij iedere menstruatie. Eerst al jaren pijn aan mijn nek/schouder(bladen) en heftige krampen. En nu kwam daar dus ook pijn in mijn darmen en bij het plassen bij.
    Die pijn was zo erg dat ik de huisarts toch maar weer eens heb opgebeld en hij wilde me eerst afschepen, maar er echt opgestaan dat we langs mochten komen. Gelukkig toen wel serieus genomen (bij onze eigen huisarts, die we nog niet kenden omdat we in een nieuwe woonplaats woonden) en verwijzing voor het ziekenhuis gekregen.
    En mijn moeder heeft ook een ernstige vorm van endometriose, vandaar dat ik dat ook aangegeven heb bij de huisarts. Hij sprak toen ook al een verdenk op endo uit. Op zich wel goed van hem.
    Dus wij naar het ziekenhuis… Daar ging natuurlijk wat tijd overheen en diverse onderzoeken. Alles was verder in orde, alleen de onverklaarbare pijn klopte niet. Daarom dus een kijkoperatie en tegelijkertijd zouden ze dan mijn eileiders enz. doorspuiten om te kijken of ze doorgankelijk waren.
    In juni 2012 is de kijkoperatie uitgevoerd en tijdens die kijkoperatie zagen ze heel veel endohaarden in mijn lijf. (ze waren gelukkig niet ingegroeid in de organen, maar zaten wel overal). Er zat endo op mijn nier, lever, middenrif, darm, eileider, urinebuis en darm.
    Ze hebben wat plekjes weggebrand, maar lang niet alles omdat ze daar niet bij konden.
    Na de kijkoperatie was het advies, 3 maanden zelf proberen en daarna evt. een traject voor vruchtbaarheidsbehandelingen in. (de operatie werd toevallig uitgevoerd door de endospecialist in ons ziekenhuis en die kreeg ik ook gelijk als behandelend arts,fijn!)
    In juli/augustus weer heel veel pijn gehad en het ziekenhuis weer gebeld. Advies was om maximaal aantal pijnstillers op een dag te slikken met naproxen erbij om een spiegel op te bouwen.
    In september en november hebben we IUI pogingen gehad. Die beide niet gelukt zijn en na beide pogingen had ik een restfollikel waardoor ik steeds in de wacht bleef staan.
    Tijdens de laatste IUI poging was de pijn bijna ondragelijk.
    De pijn hield namelijk ook steeds langer aan van 1 dag voor de menstruatie tot net na de eisprong en was daardoor bijna niet meer te houden. En ik kreeg een bult/zwelling in mijn lies die eerst 1 dag was tijdens mijn menstruatie en de laatste maanden 5 dagen aanhield, maar wel de hele maand zeer pijnlijk was (bij bukken, aanraking en vrijen).
    Omdat de endo natuurlijk nog steeds in mijn lijf aanwezig was, vond de gynaecoloog het verstandig om eerst de endo weg te halen alvorens we verder konden gaan met nog een behandeling om zwanger te worden. Zou in mijn geval IVF worden door de ernst van de endo (graad 4).
    Dus weer door de molen, diverse onderzoeken, en zelfs foto’s van mijn lies/schaamheuvel door de ziekenhuisfotograaf voor in de medisch lectuur.
    Voor de operatie zou een multidisciplinair team nodig zijn en mijn arts wist niet of ze dat in ons ziekenhuis wel konden, dus ze zou contact opnemen met Leuven. Daar was alleen wel een wachtlijst van minimaal 1 jaar en onze verzekeraar vergoede de operatie niet. Dus wij waren al druk aan de slag om alles te regelen enzo.
    Maar Leuven was ervan overtuigd dat het wel in ons ziekenhuis kon, omdat er ook sinds een aantal jaar een chirurg werkt die ook in Leuven heeft gewerkt.
    Dus al met al kon het wel in Nederland, maar dan moesten deze artsen samen gepland worden. Dit kon op 19 februari.
    Die dag heb ik de operatie gehad, het kon gelukkig wel laparoscopisch (met 7 kleine sneetjes her en der). Ze zijn lang met me bezig geweest en tijdens het afschrapen van mijn middenrif kreeg ik een klaplong (kleine complicatie), waardoor ze de endo onder mijn hart hebben laten zitten. Verder is wel alles weggehaald, tenminste dat dachten ze.
    Uit mijn lies hebben ze een bonk endo gehaald en alles is op kweek gezet.
    Alleen heb ik nu (de eerste menstruatie na de operatie). Toch weer een bult in mijn lies die vreselijk pijnlijk is, dus waarschijnlijk heeft er toch nog iets gezeten wat ze niet hebben gezien.
    Verder is het afwachten, we starten over 1 maand met ivf. Ik hoop dat ik baat heb gehad bij de operatie.

Het verhaal is iets langer geworden dan ik dacht, maar ik moet zeggen dat het ook wel therapeutisch werkt om alles van je af te schrijven.. hihi, dus dat heb ik bij deze gedaan.

Ik snap je helemaal hoor Aloha! Als je zoveel pijn hebt, zou ik toch eerder aan de bel trekken bij de huisarts. Dat is denk ik een hele goede reden!
    En je hoeft niet gelijk de malle molen in, maar een verklaring waar de pijn vandaan komt lijkt me ook wel wat waard.
    En dat van je lies KAN dus inderdaad endo zijn (het hoeft niet) maar het is wel heel toevallig dat het tijdens de menstruatie opspeelt. Ze zeggen dat het niet heel veel voorkomt, maar dat zeggen ze ook van endo op je middenrif en dat zit (ik hoop zat) bij mij ook helemaal onder.
    Ik heb sinds een paar jaar ook een bult in mijn pols en we hebben voor de grap wel eens geroepen dat het misschien ook wel daar zit, :D.
    Ach, we blijven er maar om lachen, maar het is echt een k*tziekte!

16. Aloha

Aloha Fanatiek lid

29 dec 2010
    4.229
    2
    38
    Gelderland
    Heb je verhaal even helemaal gelezen. Heftig allemaal, en goed dat je zo'n oplettende huisarts trof. Wat een spanning zal je gehad hebben toen bleek dat de operatie mogelijk niet vergoed zou worden, gelukkig is dat goedgekomen. Ik zie dat je volgende week een hysteroscopie hebt waar willen ze dan naar gaan kijken?
    Wat naar dat je bult in je lies weer terugkwam na de operatie. Ik heb zelf een dag voor bloeding doorbreekt dat eerst de plek hard word en daarna langzaam opzwelt, de ene maand groeit die door en door en de andere maand blijft die bij alleen het hard worden hangen. Tijdens pilgebruik komt het af en toe bij de ontrekkingsbloeding voor, zonder pilgebruik standaard elke maand. Ik denk dat ik als die weer opzet bij een volgende bloeding ik ermee naar de huisarts ga en vraag of ze de inhoud eens wilt kweken. ( vaak knapt die namelijk bij mij doordat hij al meerdere malen zo groot is geweest dat hij opengesneden is door een arts om te legen) Ik heb er dus zwakke punten inzitten die met een beetje geluk knappen waardoor hij niet meer mega groot word. ( nu maar 3 cm lang 1,5 cm breed 1 cm hoog, was 5 a 6 cm lang 3 a 4 cm breed 5 a 6 cm hoog echt bizar) Ik heb het altijd in mijn rechterlies precies in de vouw zeg maar. Maar goed voor het zelfde geld is het wel gewoon een abces hoor bij mij en focus ik mezelf er nu teveel op dat het miss endo is. Maar het op kweek zetten lijkt me geen probleem als het er toch zit.. Horen problemen met de stoelgang, als in au roepen bij een bepaalde passage links onderin me buik ook eventueel bij endo? Als ik alle verhalen hier zo lees merk ik dat ik best veel herken in mezelf, en dat is best beangstigend.

@steva bedankt voor je berichtje, ik las er inderdaad op voorgaande pagina's wat over. Schrikt mij wel af want dat is toch een morfine achtige? Word je daar niet helemaal naar van in je hoofd en misselijk enz?

17. chickie84

chickie84 Fanatiek lid

3 nov 2012
    1.298
    0
    36
    NULL
    NULL
    Tis inderdaad prima spul dat tramadol. Ik kreeg dat in het ziekenhuis ook, maar is inderdaad een zusje/broertje van morfine. Ik had er geen bijwerkingen van, maar dat had ik ook niet van de morfine.
    Bij mij schrijven ze dat trouwens liever niet voor Steva. Gek he dat er toch overal weer een ander beleid is.

De hysteroscopie krijg ik omdat ik meedoe met een onderzoek, de insight trial.
    inSIGHT trial
    Dit vroegen ze twee weken geleden. Ik heb wel even getwijfeld omdat ik al die ziekenhuisbezoeken beu was, maar ik denk dat ik er zelf alleen maar baat bij heb mocht er iets uitkomen. Je moest wel ingeloot worden hoor trouwens.

Lastig he Aloha al die vragen en onzekerheden! Ik weet tenminste wat het is, dat is bij jou natuurlijk niet het geval. Maak jezelf inderdaad niet gek hoor meis, maar het zou kunnen met je klachten (darmklachten/problemen met de stoelgang kunnen er ook heel goed bij horen). En aan de andere kant kan het ook zijn dat het het niet is. Maar dat kun je vanaf de buitenkant niet beoordelen.
    Het idee van die kweek vind ik zo gek nog niet. Zeker als ze het toch wel eens opensnijden.
    Dat durfden ze bij mij niet aan, omdat ze niet wisten wat het was. Maar bij mij knapt het dan ook niet. Het is wel groot en hoog, maar het ligt bij mij niet in de vouw zeg maar. Bij mij iets meer naar boven het schaambot.
    Die van jouw was trouwens wel echt heel groot, ik denk dat ik dat niet red hoor!

Maarre nogmaals, maak jezelf niet gek he!!! Ik ben ook altijd erg geneigd om alles uit te zoeken, maar daar voel je jezelf niet altijd beter bij. En je weet niet of je naar het juiste zoekt.

18. Aloha

Aloha Fanatiek lid

29 dec 2010
    4.229
    2
    38
    Gelderland
    Ja daar heb je gelijk in. Maar het blijft in je achterhoofd toch malen en ik wil nou eenmaal graag alles weten. Al weet ik ondertussen dat je niet alles kunt weten en voorspellen ;)
    Ik heb ook vaak opgezette klieren van bartolini ( of hoe het ook exact heet) herken je dat ook..
    Ik ga er achteraan dat ze het eens op kweek zetten, kleine moeite dacht ik zo.

Wat raar dat de ene tramadol krijgt en de andere het liever niet geeft.. zijn er nog meer van dat soort verschillenen in het endometriose protocol? Ik weet nog wel van de miskraam onderzoeken dat het gigantisch uiteen liep in welk ziekenhuis je was en in welk land. Echt bizar.

Interessant onderzoek waaraan je deelneemt. Krijg je ook eerst die sis( waterecho)?

19. chickie84

chickie84 Fanatiek lid

3 nov 2012
    1.298
    0
    36
    NULL
    NULL
    Die waterecho doen ze geloof ik ook ja.
    Ik vind het ook wel interessant en misschien worden er zo ooit mensen beter geholpen.

In het hele traject van de mmm zie je wel verschillen hoor tussen de ziekenhuizen en artsen. Sommige omdat er ook meningen mee gemoeid zijn en andere omdat er gewoon een protocol vastgelegd is in het ziekenhuis. We gaan er maar vanuit dat iedereen doet wat ze denken dat het beste is.

Die klieren.... (had daar nog nooit van gehoord trouwens en heb het even opgezocht :D) Nee daar heb ik geen last van. Lijkt me wel onwijs rot zeg! Au!
    Krijg je daar dan nog iets voor op het moment dat je er last van hebt?

Ik ga me nu ff omkleden, straks lekker een hapje eten met mijn man en dan naar de bios. Zin in! Is veel te lang geleden en hebben we wel verdiend vonden we ;)

Die miskramen zijn je vast ook niet in je koude kleren gaan zitten! Zat daar veel tijd tussen?

Ik wil trouwens ook altijd alles weten hoor, haha! Dus herken het helemaal! ;)

Deel Deze Pagina