LaFemme, fijn dat jij zo positief bent over deze dokter. Heb er zelf ook wel een goed gevoel over. Vind het fijn dat er op dit forum mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten. Laten we elkaar idd op de hoogte houden. Ik ben nu alle vragenlijsten aan het invullen. Soms diep nadenken hoe het ook al weer was 'tig jaar geleden ...
Wat een lange vragenlijst he? Dan moet je er echt bij stil gaan staan hoe je menstruatie vroeger verliep. Soms heb ik ook maar wat ingevuld omdat ik het echt niet meer wist. Maar het is voor hem meer om te bekijken wat hij kan verwachten en hij bespreekt het ook nog wel. Daarna heeft hij mij ook nog onderzocht en omdat hij niet goed kon ziej hoe de nieren eruit zagen moest ik een MRI scan om uit te sluiten of daar ook iets zat. Gelukkig zag dat er goed uit. Hij wil echt het zekere voor het onzekere nemen. Wanneer heb je een afspraak of krijg je nog een oproep?
As dinsdag (overmorgen dus) op spreekuur bij Simons, 5 juli voorgesprek anesthesist, 8 augustus laparoscopie. Ik heb geen last van m'n nieren, maar bij menstruatie soms wat van m'n darmen. Maar in mijn beleving valt dat allemaal erg mee. Wat ik soms van anderen hoor vind ik veel erger. Geen idee wat hij verder nog wil onderzoeken. Ik wil dinsdag vooral zijn inschatting horen over de ernst van de endo bij mij (ten opzichte van alles wat hij bij anderen heeft gezien) en wat hij denkt over de kans op een zwangerschap.
He Mareille, Balen zeg van die punctie! In Nijmegen zit volgens mij gynaecoloog Wim Willemsen. Heeft samen met Annemiek Nap een boek geschreven "iedere maand pijn". Annemiek Nap heeft ook op de landelijke endometriose dag in maart een lezing gehouden. Het is dat het te ver van mij vandaan is, anders zou ik bij 1 van beide afspraak maken... Simons hoor ik veel goeds over, maar ja Groningen is ver van Rotterdam Misschien als ik het echt niet meer weet, dat ik dan toch maar eens afspraak maak, want volgens mij is hij de enige die ook de nieren onderzoekt.. Met mij gaat het redelijk goed, ben zo goed als weer volledig aan het werk. Wel moet ik nog oppassen met tillen en te veel zwaar werk zoals in de tuin, want dan voel ik m'n zij flink. Ik ga komende week proberen weer wat sporten op te pakken, eerst thuis op de crosstrainer en daarna weer buiten sporten. Ook ga ik een tijdje stoppen met de pil, heb ik besloten. We hebben voor de operaties slechts 3/4 jaar kunnen proberen puur natuur, maar door die hele grote eierstok cyste en zwak zaad weinig kans gehad. Nu de eierstokcyste en niercyste eruit zijn en mijn man ook wat meer oplet op diverse zaken die van invloed zijn, en ik me door 1,5 jaar endo dieet me een stuk beter voel, ga ik het weer eens proberen. We gaan voorlopig toch nog niet starten met het vervolg van de ICSI, dus waarom niet ondertussen 'ns een tijdje puur natuur. Ben natuurlijk erg benieuwd hoe m'n menstruaties zich zullen houden, vooral na een aantal maanden, of het weer erger wordt en zo...Ik hoop natuurlijk dat het dieet en de supplementen uit Engeland z'n werk goed doen. En tja, wie niet waagd die niet wint. Niemand weet uiteindelijk wat het beste is, dus blijft het zelf zoeken naar de beste balans en zo. Natuurlijk weet ik dat de kans aanwezig is dat de endo erger wordt, maar ondertussen weet ik ook dat er veel endo-vrouwen baat hebben gehad bij het endo dieet en supplementen. Ik ga het maar 's een tijdje proberen. Eind deze maand heb ik weer een afspraak met onze IVF arts, zal dan ook bespreken wanneer we wel weer het ICSI proces en onze ene cryo weer gaan oppakken. Ook ga ik een allergie test bespreken, want heb nog nooit een onderzoek gehad en blijf last houden van jeuk na het eten van vooral suiker. Ik weet al door het endo dieet dat ik zeer gevoelig reageer op zuivel, tarwe en suiker, maar wil het eigenlijk ook wel eens echt onderzocht hebben... Hoe is het met jullie verder? Gr!
owww meiden zouden we dan ooit zwanger worden? Ik heb ruim 1,5 maand geleden een luvrin injectie gehad maat voel me cystes nog.. Vraag aan jullie.. Doen ze wel een IFV behandeling als je endo cystes hebt?
@IJsvogeltje: je hebt het over een dieet. Ik ben nog helemaal 'nieuw' op endometriosegebied (weet het nog maar een halve week). Kun je er iets meer over vertellen? Bedankt! @Queenmeisje: ik denk dat ze terughoudend zijn met ivf als je cystes hebt, omdat die onder invloed van de hormonen mee gaan groeien, en das niet fijn.
ik weet het stier... had er 2 en een maand na het verwijderen van die weer twee en na de eerste iui 3. maar ik voel ze nog. zucht... Ik hoop dat ze wel IVF doen.
ik heb ook endo, en het zwanger geraken lukte ook niet, wat bij mij geholpen heeft is mijn cyclus ff stil te leggen en het was toen meteen raak.
hoiBelgische mama.. had je erge endo? en mijn cyclus ligt nu ook stil maar mijn cystes zijn niet weg dat voel ik ben je natuurljk zwanger geraakt daarna of met IVF. En hoe zwaar was de endo bij jou?
Ijsvogeltje, wat spannend dat je het zelf weer wil proberen. Waarom duurt het zo lang voordat ze weer met ICSI beginnen? Is dat om je herstel? Stiertje, hoe was het vandaag bij Dr. Simons? Queenmeisje, wat vervelend dat je je cystes nog voelt. Als je twijfelt zou ik even naar het ziekenhuis bellen. Belgischemama, wat fijn om te horen dat je zwanger bent!! Hoe had je je cyclus stilgelegd? Geniet lekker van je zwangerschap!! Ijsvogeltje, jij hebt ook orgametril geslikt toch? Had jij ook af en toe last van bruine afscheiding??
Hoi Stiertje, Zie: van Hulst Chinese Geneeskunde (menu endometriose, in de tekst staat link naar endo dieet) Verder is het boek van dian shepperson mills (endometriosis, a key to healing through nutricion) mijn leidraad. Engels en moeilijk boek, maar werkelijk alles staat erin met betrekking tot endo. Nogmaals, iedere vrouw met endo moet z'n eigen weg zoeken, omdat er nog zo bar weinig bekend is omtrent endo. Ik geloof steeds meer in puur natuur, zeker qua voeding. Alhoewel ik zeker nog smokkel hoor, maar mijn basis voeding is afgestemd op het endo dieet. Sindsdien, nu 1,5 jaar, is mijn ontlasting super verbeterd en nu constant. Ik weet nu van welke voedingsmiddelen ik het meest last heb; zuivel, tarwe en suiker. Dus dat vermijd ik sinds 1,5 jaar. Wel eet ik nog 1x per dag een normaal lekker koekje om mezelf te belonen zeg maar, en ik eet ook mee als er getrakteerd word en zo. Maar mijn dagelijkse maaltijden, lunch en ontbijt houd ik goed vol volgens het endo dieet! Gr!
IJsvogeltje: bedankt, ik zal me erin verdiepen. 'Natuurlijk' zei de arts dat hij het onzin vond. Dat vind ik wel eens jammer, dat reguliere geneeskunde en het alternatieve circuit vaak zo gescheiden zijn van elkaar. LaFemme: we hebben gister bij dokter Simons rustig alles nog eens doorgesproken. Bij ons heeft alles even kunnen landen, we hebben de informatiefolders (en het halve internet) kunnen lezen en al onze vragen kunnen stellen. Simons vond dat de fertiliteitsartsen mijn endometriose wel eerder vast hadden kunnen stellen. Daar heb ik natuurlijk nu niet zo veel meer aan, maar ik hoop wel dat ze hun diagnostiek gaan bijstellen en meer aandacht zullen hebben voor endo. Verder waagt hij zich niet eerder aan voorspellingen dan dat hij de kijkoperatie heeft gedaan. Dus nu eerst maar even rust in de tent tot 8 augustus en dan gaan we daarna verder kijken naar de beste behandelstrategie. Gezien mijn leeftijd (38) komen we misschien dan toch bij ivf uit. Het is natuurlijk zaak om zo snel mogelijk na de operatie zwanger te worden om nieuwe endo zo weinig mogelijk kans te geven.
Stiertje, Simons is inderdaad net zo van het gokken. Hij wil eerst zien hoe het eruit ziet. Dat heeft hij ons ook gezegd. Ik heb hem toen ook gevraagd over het dieet. Hij is er inderdaad sceptisch over. Zolang je gewoon en gezond eet kan het niet veel invloed hebben. Het lijkt me ook wel logisch als hij meteen met IVF begint.Tenminste dat zei hij tegen ons ook. En eigenlijk eis ik dat ook min of meer. Niet dat hij zegt, zo je bent geopereerd, ga het nu zelf maar weer een half jaar proberen. De endo moet zo min mogelijk de kans krijgen weer terug te komen. Had je wel een goed gevoel verder bij hem?
Ja, ik heb er wel een goed gevoel bij. Ik had na 3x iui ook een intuitief gevoel van: er klopt hier iets niet. En dat is nu op z'n plaats gevallen. Simons is vrij daadkrachtig en nuchter, en zo zit ik zelf ook in elkaar, dus dat past wel. En af en toe flink lachen, das ook leuk.
Het rare blijft trouwens dat ik volgens mij heel weinig klachten heb voor endometriose (1 dag per maand buikpijn, paar ibu's erin en het lukt wel, hoef me niet ziek te melden, maar heb verder dan ook niet veel te koop). Daarom had ik dit ziektebeeld ook nooit bij mezelf geplaatst. IJsvogeltje: ik denk dat mijn gewicht het endo-dieet belemmert. Ik ben 1.76 en zo rond de 61, 62 kilo. Zit tegen de kritische grens aan. Ik moet niet onder de 60 kilo komen want dat is niet goed voor mij.
Inderdaad, lachen is ook belangrijk. Dat hebben wij ook gedaan bij Simons. Hij probeert je echt een beetje op je gemak te stellen. Mijn ziektebeeld zag er zo uit: De eerste dag ontzettend veel pijn. Soms zelfs dat ik bijna flauw viel. Maar als ik dan aleve voor de ongi nam was het zo over. Ik had de eerste 3 dagen ontzettend veel bloedverlies. En ik had rond mijn eisprong 's ochtends ontzettend last van mijn onderrug. Verder viel het me mee. Nu zit ik aan de orgametril. Moet jij die trouwens ook slikken of krijg je meteen hormonen voor de operatie? Maar je kan heel veel pijn hebben en dan endo in een lichte vorm maar het kan ook zo zijn dat je bijna nooit pijn hebt maar toch een ernstige vorm. Het hoeft dus niks te zeggen. Wat betreft het dieet. Ik ben zelf maar klein en weeg niet veel. Dus bij mij zou het ook averechts werken. Mensen die al wat dikker zijn is natuurlijk altijd beter om er goed op te letten wat je eet. Ik eet gewoon gezond en probeer elke dag 2 stuks fruit te eten. Zo lang je dat doet ben ik van mening dat je gezond bezig bent. Ik ben er te nuchter voor om het allemaal te geloven. Zo is er voor alles wat te zeggen...
Nee, ik hoef nu even niks. Op 5 juli naar de anesthesist, op 8 augustus de kijkoperatie. En verder rust in de tent. Ook wel even lekker, al heb ik nu ik wat meer gewend ben aan het idee van de operatie ook wel zoiets van: doe het morgen maar, dan kunnen we weer vooruit. Da's mijn ongeduldige stierenaard ...
Oh ik dacht dat je dan misschien aan de hormomen moest. Ik geloof ik wel. Ik snap dat je meteen geholpen wil worden. Liever vandaag dan morgen. Wel fijn dat je zo snel wordt geholpen. Helaas ben ik op de wachtlijst gezet. Het kan nog een jaar duren. Het frustrerende is dat ik dus nog niet weet waar ik aan toe ben. Anders kan je er naartoe leven...
LaFemme: per saldo komen we ongeveer op hetzelfde uit. Jij een jaar op de wachtlijst, ik een jaar met verkeerde diagnose/behandeling afgescheept.
oww meiden ik moet even klagen hoor.. Heb voor 3 maanden een lucrin injectie gehad om de endo rustig te maken.. maar nu een maand verder heb ik weer veel pijn... zucht. maandag weer terug voor een echo.. baal echt enorm. Wil niet nog een operatie..