Kwaliteit zaad bij IUI

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Silvana85, 14 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Silvana85

Silvana85 Lid

16 sep 2014
    97
    1
    8
    NULL
    Coevorden
    Het is de bedoeling dat we binnenkort gaan starten met IUI i.c.m. Clomid, omdat ik van mezelf geen eisprong meer heb (na stoppen met de pil) en het zaad van mijn man verminderd is.

Nu lees ik overal op internet dat er voor IUI minimaal 1 miljoen goede zaadcellen nodig zijn (na opwerking) om enigszins kans te maken. Maar hoe wordt die 1 miljoen precies berekend?
    Mijn man had bij het zaadonderzoek 8 miljoen zaadcellen waarvan slechts 15% goed beweeglijk. Dan zouden er dus 1,2 miljoen beweeglijke zaadcellen overblijven (0,15 x 8 miljoen). Reken ik dat zo goed uit of wordt het anders berekend?
    Als bovenstaande berekening klopt en we dus net boven de grens van 1 miljoen zitten, dan vraag ikme af of het wel zin heeft om 12x IUI te doen met dit zaad.

Verder vraag ik me af wat het opwerken van het zaad voor effect heeft. Blijven er na opwerking meer goede zaadcellen over dan voor opwerking? Of juist minder omdat er ook zaadcellen sneuvelen bij het opwerken?

Wie kan mij hier meer over vertellen? En denken jullie dat IUI bij ons kans maakt? Omdat het ziekenhuis waar wij lopen zelf geen IVF doet, spookt me wel eens de gedachte door het hoofd dat ze gewoon nog even geld aan ons willen verdienen met 12x IUI, maar dat onze kansen nagenoeg 0 zijn.

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Na opwerking moeten er voor IUI minimaal 1 miljoen goed beweeglijke zaadcellen over blijven. Zit je daaronder, dan kom je in aanmerking voor ICSI.

Als je binnen de normen valt, dan is het wel de moeite waarde om IUI te proberen. Natuurlijk heeft het kans van slagen. De zaadcellen worden hoog in je baarmoeder ingespoten, dus ze hoeven een veel kortere weg af te leggen, waardoor er minder onderweg sneuvelen. Misschien is dat net het zetje wat je nodig hebt, omdat de kwaliteit verminderd is en er op de gewone manier waarschijnlijk te weinig goede zaadcellen de plek van bestemming bereiken. Met als gevolg dat er geen bevruchting optreedt. Tevens kunnen ze de eisprong en de IUI precies timen met behulp van medicatie, waardoor de kans van slagen ook weer wat groter wordt.

Succes!

3. Poebelie

Poebelie Actief lid

21 mei 2013
    143
    5
    18
    Drenthe
    I-II heeft zeker nut en ik denk niet dat het ziekenhuis dat doet om extra geld aan jullie te verdienen.
    Ik wilde in het begin ook graag direct naar ivf, maar het hele proces is dan wel erg definitief eindig. Met iui heb je extra kansen, goed om die toch te benutten!

Ik weet niet of je berekening klopt. Mijn vriend heeft meestal voor de opwerking zo'n 15-25% beweeglijkheid en na opwerking 75-80%. Ze zien bij ons graag dat de beweeglijkheid goed is en ze zijn tevreden vanaf 1 miljoen zaadcellen.

Mijn vriend drinkt nu vier maand geen alcohol, gaat niet meer in bad. We zien wel dat de aantallen omhoog gaan nu. De beweeglijkheid blijft tot nog toe hetzelfde

4. Niandra

Niandra Actief lid

19 sep 2013
    311
    1
    16
    Bij ons in het ziekenhuis vinden ze IUI zinvol bij meer dan 0,7 miljoen zaadcellen.
    Zelf ben ik zwanger geraakt bij de poging met 0,5 miljoen zaadcellen (terwijl we zouden stoppen met IUI omdat we ook dachten dat het geen zin had). Maar dat is waarschijnlijk een uitzondering.
    Toch lijkt het me zeker wel zinvol voor jullie!

5. Silvana85

Silvana85 Lid

16 sep 2014
    97
    1
    8
    NULL
    Coevorden
    Bedankt dames voor jullie reactie. Het geeft me weer een beetje hoop dat het toch zinvol is om te proberen.

@Niandra: wow, wat goed dat het gelukt is met een half miljoen. Ik denk dat jullie inderdaad heel veel geluk hebben gehad, wat fijn! Apart trouwens dat de grens bij jullie ziekenhuis op 0,7 miljoen ligt, zo te lezen hanteren ze overal andere grenzen.

@Poebelie: je schrijft wat over de beweeglijkheid bij jullie voor en na opwerking. Weet je ook hoe het zit met de aantallen voor- en na opwerking?
    Fijn om te lezen trouwens dat het bij jouw vriend helpt om niet meer in bad te zitten en geen alcohol meer te drinken. Mijn man drinkt ook sinds januari geen alcohol meer, we zijn gezonder gaan leven en hij slikt een vitaminesupplement. Een bad hadden wij sowieso al niet. Ik ben benieuwd of de aanpassingen bij ons ook wat opleveren.
    Ik zie dat jullie in de laatste IUI zitten, ik hoop op een mooi resultaat voor jullie!

@Jippie: bedankt voor je uitleg. Ik lees net je onderschrift: wat hebben jullie veel behandelingen moeten ondergaan zeg en wat een lange tijd hebben jullie geduld moeten hebben. Fijn dat het uiteindelijk beloond is. Waarom zijn jullie uiteindelijk overgestapt op IVF/ICSI? Mochten/moesten jullie geen 12x IUI doen?

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Eigenlijk is zes keer IUI standaard. Dat jullie 12 keer moeten, is iets wat in de meeste ziekenhuizen niet voorkomt.

Wij hadden na zes IUI-behandelingen de intake voor IVF. Omdat er in ons ziekenhuis een wachtlijst was van een halfjaar mochten we in de tussentijd doorgaan met IUI, omdat alles anders al die tijd zou stil liggen. En niet geschoten is altijd mis. Vandaar dat we uiteindelijk op tien keer IUI zijn uitgekomen.

Deel Deze Pagina