Endometriose en zwanger willen worden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door xxxxxxx, 29 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxxxxxx

xxxxxxx Actief lid

29 jan 2013
    181
    0
    0
    Heee allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum! Ik zou graag van andere vrouwen willen weten hoe zij het ervaren om endometriose te hebben en zwanger willen worden.

Hoe gaan jullie om met die erge pijn nu je niet aan de anticonceptie zit? Ik heb er nu 1 x op zitten en ik wist af en toe niet waar ik het zoeken moest...

Ik ben ook erg benieuwd naar vrouwen die wel zwanger zijn geworden en hoelang dat geduurd heeft...

Alvast bedankt! :)

2. flowerpower

flowerpower Bekend lid

7 feb 2011
    557
    0
    16
    Hallo, toem ik voor de eerste ging, wist ik al een paar jaar dat ik endo had, en dat het erg moeilijk zou worden via de normale weg zwanger te worden..... We kregen een half jaar de tijd van de gyn. Ik had er een menstruatie opzitten met heel veel pijn en met de gyn overlegd dat ik eerst maar een operatie zou hebben om te kijken of alles goed doorgangbaar was en endo weg te halen. de endo heeft naemlijk aan een kant een eierstok volledig verkleefd aan mijn darmen en baarmoeder, de andere kon hij niets van zeggen, twee menstruaties later zou ik e operatie krijgen, maar ik werd niet ongesteld..... was dus de derde ronde zwanger geraakt..... Een groot wonder volgens de gyn.
    We wilde graag een tweede kindje, maar wilden geen ivf (iets waar ik het bij deerste nog wel voorover had gehad, maar door een postnatale depressie zag ik dat hormonen spuiten niet zitten) nu was ik de tweede ronde zwanger, maar dat werd een vroege miskraam en na een menstruatie weer zwanger wederom een vroege miskraam meteen daarna weer zwanger en deze bleef plakken. De gyn gaf aan dat endo wel invloed heeft op vroege miskraam vanwege littekenweefsel...
    Ik had dus veel geluk en het duurde maar kort eer ik zwanger was. Ik ken ook verhalen van jarenlange mmm en dan met lege handen staan, het is dus erg onvoorspelbaar.
    overigens zou ik als je zo veel pijn hebt wel een afspraak maken met de gyn die je nehandelt wie weet dat hij je nog kan helpen. Zelf had ik voor dedat ik daadwerkelijk met de kinderwens vegon 10 mannden zoladex erop zitten, dit om de endo volledig stil te zetten. en zo zo schoon mogeljk te beginnen.
    veel succes!

3. xxxxxxx

xxxxxxx Actief lid

29 jan 2013
    181
    0
    0
    Hee! Bedankt voor je snelle reactie. Wat super fijn dat je nu 2 kindjes hebt! Dan is er toch hoop, het is niet onmogelijk en daarnaast raakte je ook best snel zwanger! Hoe vergingen jouw menstruaties? Ook zoveel pijn? Wel super naar dat je ook miskramen heb gehad (ik neem aan dat dat de afkorting vroege miskraam is?)

Wij weten het pas sinds november. De gyn gaf toen aan dat wij moesten nadenken over een kindje, omdat de endometriose elke maand zou verergeren en hoelanger we zouden wachten hoe minder kans uiteindelijk. Wij hebben hier even over na moeten denken, omdat wij eigenlijk pas volgend jr of dat jaar erop aan een kindje wilde beginnen, maar goed toen wisten we nog niet van de endometriose en dat ik hierdoor minder vruchtbaar zou zijn. Ik had altijd al een enorme kinderwens dus ik schakelde al snel en zei dat ik ervoor wilde gaan. Mijn vriend moest even wennen aan het idee en daardoor besloten we om de anticonceptie door te nemen, zodat ik niet zou menstrueren en ook geen schade zou aanrichten.

Nu hebben wij 2 a 3 weken geleden besloten om er nu voor te gaan en ook wij krijgen 6 maanden van de gyn om zwanger te raken lukt dit niet dan krijg ik een kijkoperatie om het weg te halen zover dit mogelijk is. (In overleg met de gyn hebben wij ook besloten om het eerst te proberen, voordat er gelijk geopereerd wordt. )

Ik heb naproxen gekregen van de huisarts tegen de pijn, maar nadat ik de bijsluiter gelezen had wilde ik dit niet nemen. Daarin staat dat kans op zwangerschap afneemt en ook meer kans op miskramen...Ik vind het maar vreemd dat de huisarts mij dit medicijn voorschrijft terwijl zij weet dat wij zwanger willen worden, maar goed...

Om mij heen lijkt iedereen wel zwanger te zijn, mijn vriend zegt dat dat komt omdat ik er nu meer oplet... Dit geeft me wel meer druk. Nu wij besloten hebben om er voor te gaan wil ik het ook heel graag. We hebben het al over namen en vorige week waren we voor een kraamcadeautje in een babyzaak en dan zitten we toch ook al te kijken voor kleertjes die we zelf mooi zouden vinden. Super leuk allemaal, maar aan de andere kant denk ik dat moeten we niet doen hiermee wordt het enthousiastme alleen maar groter en wat nou als het niet lukt en we elke maand een teleurstelling moeten verwerken... Ik vind het zo dubbel allemaal..

4. Porkie

Porkie Bekend lid

11 dec 2012
    693
    3
    18
    Hoi,

Ik heb ook endo.
    Ben er een drie jaar geleden aan geopereerd en hebben ze de verkleving weggehaald mijn eileiders waren wel heel doorgankelijk.
    Ik heb na de operatie ook steeds mijn regels onderdrukt.
    Heb toen bij de laatste controle gevraagd als ik aan kinderen begon of ik ergens mee rekening moest houden. Nee zeiden ze als het na een jaar niet lukt moet ik verder gaan.

Eigenlijk heb ik door de maand heen veel minder last dan tijdens ik mijn regels onder drukte. Alleen als ik mijn regels heb is het niet te houden ook heeeeeeeeeeeel hevig. En tijdens de ovulatie doet de seks zo pijn dat ik het amper kan houden.
    Moet dan echt moeite doen om niet in tranen te barsten van de pijn.
    Het licht in de slaapkamer gaat zeker niet aan dan hoeft hij mij zo niet te zien. Anders doet vrije. Ook pijn maar niet zo.
    Ik hoop snel een wondertje te hebben.

Groetjes

5. flowerpower

flowerpower Bekend lid

7 feb 2011
    557
    0
    16
    Ik kwam er idd ook achter omda mijn menstruaties extreem pijnlijk waren, welk anticonceptiemiddel ik ook gebruikte. ook een continue vorm gebruikt maar desondanks doorbraakbloedingen met veel pijn. Het begon al een week voor mijn menstruatie en op het moment dat het doorbrak was ik meteen een totaal wrak. tot een week erna, had dus ruim 2 weken er last van. vroege miskraam betekent vroege miskraam idd. Is wel even slikken, ook naar het ziekenhuis om te kijken of het wel op de juiste plek zit/zat. want door de verklevingen was de kans groot dat eileider dicht/vernauwd zijn en de ans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap neemt dan toe.
    zelf hoorde ik het eind 2003 en zijn in 2006 getrouwd omdat we toch wel kinderen wilde, had er al wat zoladex behandelingen opzitten en de gyn gaf aan niet veel langer daarmee door te kunnen gaan kregen dus dezelfde keuze als jullie..... eind 2007 is de eerste geboren en eind 2010 de tweede. tussen de eerste en de tweede ook zoladex gehad. eind 2011 geopereerd aan een cyste op de eierstok, moet zeggen dat het nu aardig rustig is, ondanks dat ik de pil niet doorslik. zwangerschappen heeft de menstruaties ook minder heftig gemaakt lijkt het en minder lang en minder bloedverlies, daardoor heb je ook minder pijn.
    veel succes, laat het over je heen komen en hopelijk snel goed nieuws voor jou!

6. Porkie

Porkie Bekend lid

11 dec 2012
    693
    3
    18
    Hoi,

Ik ben er ook achtergekomen door met mijn tante er over te babbelen ze had ook endo en zei dat mijn symptomen op haar leken.

Ook ik heb al verschillende pillen gehad niet werk 6weken mijn regels waren geen uitzondering. Uiteindelijk helste Luytenil wel maar veel last van bijwerkingen en na 2 jaar over gestapt naar nuva ring. En nu niets meer.

Is de pijn bij het vrijen ook zo erg?

Groetjes

7. xxxxxxx

xxxxxxx Actief lid

29 jan 2013
    181
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties! en om op Porkie haar vraag te reageren betreffende het vrijen; Ja, het doet bij mij ook echt pijn vooral tijdens de eiersprong. Hebben meer vrouwen hier last van??

Porkie@ Ik zag dat je hoopte op een wondertje, ik hoop met je mee! Voor jou en ook voor mezelf. Dan zou het een top jaar worden 2013:)

Flowerpower@ de gyn zei tegen ons ook dat een zwangerschap de endo zou onderdrukken en dat ik dan minder last zou hebben, maar op internet las ik weer dat dit niet voor iedereen geldt.. Afwachten dus, maar eigenlijk maakt het me niet zoveel uit. Kijk het liefst heb ik natuurlijk geen pijn, maar ik ben allang blij als ik een kindje kan krijgen en ik zal het dan ook zien als een wondertje en alle pijn voor lief nemen.

Jullie hebben beide een behandeling ervoor gehad, maar daar heeft mijn gyn het nooit over gehad... wij kregen gelijk te horen om zo snel mogelijk te beginnen aan een kindje...

8. Porkie

Porkie Bekend lid

11 dec 2012
    693
    3
    18
    Hoi,

Ik was nog wat jong denk ik voor een kindje toen. Maar dat hebben ze tegen mij ook gezegd dat zwangerschap de broeiing tegenhoud.

Bij mij hebben ze de haarden pas gezien bij een kijkoperatie te doen op echo's en mri scan was niets te zien dus.

Ook ik heb al gelezen dat er zwangere vrouwen zijn waar de in niet van afneemt tijdens het zwanger zijn. Nu daar probeer ik allemaal nog aar niet aan te denken eerst proberen om zwanger te raken en dan zien we wel.

Wel fijn om er zo is met iemand over te kunnen babbelen,

Groetjes

9. flowerpower

flowerpower Bekend lid

7 feb 2011
    557
    0
    16
    Tijdens mijn zwangerschappen heb ik idd gewoon last van mijn endo gehad... maar niet zo heftig. overigens enkel pijn tijdens eisprong, vrijen doet gelukkig bijna geen pijn, endo zit bij mij meer op de blaas en bij de darmen.

10. xxxxxxx

xxxxxxx Actief lid

29 jan 2013
    181
    0
    0
    Oh gelukkig heb je daar dan geen last van want het is best vervelend. De gyn zei na inwendig onderzoek gedaan te hebben dat het waarschijnlijk onder mijn baarmoeder zit, daardoor geeft het dan pijn bij de gemeenschap. Hoe oud was jij flowerpower toen je begon aan je eerste kindje?

Deel Deze Pagina