40% van de cryo-zwangerschappen gaat ten onder?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door merah, 5 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zat naar de ivf uitslagen van de verschillende klinieken in Nederland te kijken en het verbaasde me enorm dat blijkbaar gemiddeld 40% van de positieve testen na cryo terugplaatsing eindigt in een (vroege) miskraam (verschilt her en der een klein beetje, maar veel positieve uitschieters zag ik niet).
    Ik vind dit echt schrikbarend veel.
    Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
    Ik bedoel, is dat percentage zo hoog omdat heel veel cryo's de eerste dagen na de positieve test al afhaken (dus 'gewoon' een uitgestelde menstruatie), of blijft het miskraam-percentage de hele linie tot de tien weken (vanaf dan spreken ze van een doorgaande zwangerschap) zo hoog?
    Neem aan dat de kans na een kloppend hartje wel wat afneemt, maar is de miskraam-kans dan nog steeds verhoogd tov een gewone zwangerschap op verse terugplaatsing?

Heeft iemand dit onderwerp wel eens met zijn/haar arts besproken?
    Ben wel benieuwd...

2. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik heb geen echte ervaring of kennis via mn arts, maar ik denk even hardop met je mee. Als het proces van bevriezen en ontdooien het vruchtje een beetje heeft beschadigd en het daarom niet goed kan doordelen dan lijkt deze beschadiging me heel erg basaal, omdat het vruchtje uit nog maar zo weinig celletjes bestaat. Het lijkt me dan dat het al vrij vroeg mis zou gaan en dat je het stadium van hartactie al niet zou halen, want daarvoor zijn toch heel wat complexe "doordeelprocessen" nodig.

Je hebt onlangs toch weer een cryo gehad voor nr. 3 of niet? Weet je al iets? Succes in ieder geval!

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    He nana! Ja, hier een tp gehad idd. En ik heb positief getest!
    Vandaar de vraag. Voor de cryo tp vraag je je af: 'wat is eigenlijk de kans dat ik positief kan testen?' Als je dan uiteindelijk positief test komt de volgende onzekere fase: 'wat is de kans dat het blijft zitten?'
    Toen kwam ik dus weer bij de ivf resultaten van de verschillende klinieken in Nederland en toen viel me dat best tegen.

Iemand anders nog een idee waarom het percentage na een positieve test nog zo hoog is?

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En... Het feit dat ik eigenlijk geen zwangerschapssymptomen hebt werkt ook niet positief mee aan mijn gevoel, hahaha
    Ben nu een week over tijd...

5. Sdi86

Sdi86 Actief lid

18 feb 2014
    184
    0
    0
    Verpleegkundige
    Ik lees ook even mee, 40% is wel hoog... Ik zou ook denken wat Nana33 zegt.

Gefeliciteerd Merah!!! :D

6. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik kan het me niet zo goed voorstellen eigenlijk. Eenmaal goed gedeeld en ingenesteld zou het toch geen verschil meer mogen maken? Er is ons niets over gezegd.
    Wel was mijn arts verbaasd dat ik zwanger was geworden van deze cryo, de kans was nl achteraf maar 2% :)
    Mijn cryo was 5 cellig ingevroren, zondag 4 cellig ontdooit en maandag nog steeds 4 cellig :D

En nee, spontaan zwanger raken kan hier echt niet.

7. panter1984

panter1984 Actief lid

6 nov 2012
    175
    2
    16
  8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Cijfers komen idd van nvog. Hetzelfde document als jouw linkje. Er is een specifieke rij voor cryo's.

Bv eerste kliniek uit jouw document: amc. 20% kan na cryo positief testen. Slechts 13,2% haalt de 10 weken.
    Dat maakt een miskraamkans van 35% in de eerste 6 weken na positieve test

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat een wondertje JJ!

10. panter1984

panter1984 Actief lid

6 nov 2012
    175
    2
    16
    #10 panter1984, 7 apr 2014
    Laatst bewerkt: 7 apr 2014
    Ja maar die percentages gelden ook voor verse TP en gaat niet alleen om cryo's. In het algemeen heb je een hogere kans op een miskraam niet specifiek met cryo's
    .
    Als je verse TP IVF van amsterdam neemt dan zit je helaas ook op 39,13% miskramen.

Als je kijkt bij Groningen kijkt is cryo juist meer minder miskramen, dan zit je op 30% Verse IVF TP 27% verse ICSI TP 17% voor cryo.

Dus met andere woorden probeer je niet gek te laten maken door de cijfertjes.

Juffie26 vindt dit leuk.
  11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je hebt gelijk. Cryo is net nog iets hoger, maar het scheelt idd niet veel. Nooit geweten. 40%, das eigenlijk toch belachelijk veel?

12. panter1984

panter1984 Actief lid

6 nov 2012
    175
    2
    16
    Zoals ik begreep komen de hogere percentages vooral omdat gemiddelde leeftijd van de vrouwen hoger ligt dan een spontane zwangerschap en daardoor ook hogere kans op miskraam.

Tevens kreeg ik te horen dat het komt dat je nu altijd na een poging test en als HCG hoger dan 10 is, dit al als zwangerschap telt, terwijl bij normale cyclus sommige vrouwen geeneens weten dat ze heeel pril zwanger zijn geweest omdat ze gewoon ongesteld worden. (dit heb ik ook 2x meegemaakt)

Dus met andere woorden laat je niet druk maken om de cijfers. (weet hoe moeilijk het is)

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ja, je hebt gelijk. Misschien was ik ook extra verbaasd omdat het percentage miskraam bij een verse poging voor onze kliniek toch 10-15% lager ligt dan bij een cryo.
    Wat betreft testen rond nod: ons ziekenhuis rekent een positieve test vanaf 14 dagen na tp. Dan zit je al 4 dagen na nod... Vind ik al wel een redelijke marge...

14. panter1984

panter1984 Actief lid

6 nov 2012
    175
    2
    16
    Er is geen pijl op te trekken, zo wisselend is het.
    Ik zie dat in ons ziekenhuis juist cryo minder vaak in miskraam eindigd en veel lager zit.
    Dan zit je op 30% Verse IVF TP 27% verse ICSI TP 17% voor cryo.

Bij ons was ook 14 dagen na TP, maar verse en cryo TP wordt bij ons gedaan in gestimuleerde cyclus, dus ik werd pas ongesteld nadat de test negatief was en dan stopte met medicatie. 2x had ik dan HCG van tussen de 10-25, maar dit beide gelijk een VMK. Bij spontane cyclus had ik dit waarschijnlijk geeneens geweten (als je niet test voor NOD). Althans dit zeiden ze in ziekenhuis.

Juffie26 vindt dit leuk.
  15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ok. Ja, dan snap ik wel dat het percentage daar gelijk een stuk hoger van wordt. Doen ze bij jullie standaard een bloedtest? Hier mag je zelf een urinetest doen 14 dagen na tp. Uitslag moet je doorbellen. Wat ik overigens nog steeds niet heb gedaan ;)

16. panter1984

panter1984 Actief lid

6 nov 2012
    175
    2
    16
    Bij cryo doen ze wel standaard een bloedtest, maar bij verse TP heb ik ook een thuistest gedaan.
    Bloedtest doen ze volgens mij omdat cryo later kan innestelen en daardoor een negatieve thuistest kan krijgen terwijl je zwanger bent en omdat het in bij ons in gestimuleerde cyclus gedaan wordt.

17. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.882
    2.883
    113
    Noord-Holland
    mss gaat het ook over monitoring. Bij een spontane zwangerschap zeggen ze 10% maar ik denk dat dat het percentage is wat we "weten", vrouwen die bij de eerste echo geen hartactie zien. Hoeveel ongeregistreerde vmks zouden er zijn? Mss is het totaal voor een spontane zwangerschap ook wel 35% en dan is het voor een cryo met 40% (ondat dan alle keren dat het misgaat worden geregistreerd) mss helemaal.niet afwijkend...

18. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Hee wat super!!! :D Gefeliciteerd!

Hoe hoog de percentages ook zijn, wat mij altijd een heel fijn gevoel geeft is dat de kans dat het mis gaat elke dag een héél klein beetje lager wordt. En als je straks een hartje ziet denk ik echt dat die 40% allang niet meer op jou van toepassing is hoor (nu al niet waarschijnlijk). Is dit nog steeds een cryo van die ivf van je eerste dochter?

19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zie trouwens dat ze voor de statistieken rekenen vanaf een serumtest van 50. Jouw prille zwangerschappen zijn dus niet als postief meegegaan in de cijfers Panter...

20. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Idd Nana, zelfde poging nog steeds.
    Onze vorige cryo heeft helaas geen kans gehad. Die is door een 'muts-in-opleiding' in mn baarmoederhals geplaatst...

Deel Deze Pagina