Hoi Kit, Zoals je hebt gelezen heb ik dus 2 maanden lang zoladex gebruikt. Zoladex zorgt ervoor dat je in een kunstmatige overgang komt zodat je niet ongesteld wordt en ook niet zwanger kan raken. Dit zorgt ervoor dat je baarmoeder en eierstokken tot rust komen en doordat je niet ongesteld wordt heeft endo ook geen kans om terug te komen. Nadat je stopt met zoladex keert die kans natuurlijk weer terug. Zoladex heeft een werking van 4 weken. 3 weken geleden zou ik mijn laatste prik krijgen maar wou het niet meer omdat het veel bijwerkingen op me had. Heb te horen gekregen dat ik binnen 4 weken ongesteld moest worden. Nu al 3 weken precies maar nog geen duivels te zien. Ben benieuwd..... Ik wens jou ook veel succes en als je wilt kunnen we contact houden om elkaar op de hoogte te houden van elkaars vorderingen. Veel liefs Melis
Haai Wat ben ik blij dat ik dit forum ondekt heb! Ik ga het de 23e meteen aankaarten bij de gyn. Misschien had mijn arts een goede reden om geen zoladex te geven, maar heb hem er iig niet over gehoord.. Mijn nod is elke keer weer verschillend. De dok zegt dat ik kan testen vanaf 20 mei. 8 mei had ik mijn ei, dus als ik de duiveltjes de 23e nog niet gearriveerd zijn ga ik maar eens een testje doen! Spannend dit keer! Lijkt me leuk om contact te houden 8) Liefs
Hoi hoi, Zeker spannend! Ben echt super benieuwd. Hoop voor je dat het raak is. Moet zelf eerst ongesteld worden om mijn cyclus op gang te zetten. Duurt voor mij dus eventjes. Hou me op de hoogte.... Liefs Melis
Hoi Eind 2005 is bij mij endometiose geconstateerd....in mijn navel. Dat is een hele bijzondere plaats. Eind 2006 was is in verwachting, wat helaas is geeindigd in een miskraam.....maar ik kan dus wel ondanks de endometriose zwanger worden. Sterkte! Ik hoop dat het je snel lukt!
Hoi, Je kunt echt zwanger raken hoor met endo. Gelukkig wel. Bij jou lijkt het ook gunstig als ze de eierstokken en baarmoeder er goed uit vonden zien. Dat zeggen ze niet voor niets. Bij mij is destijds ook een cyste weggehaald bij de eierstok. Ook endo. Daarna het mmm traject ingegaan (iui). Helaas lukte dat niet. Wij wouden niet verder met mmm. Dus geen ivf. Toen we ons erbij neer hadden gelegd van: nou ja, dan lukt het ons dus niet. Toen raakte ik spontaan zwanger. Mijn dochter is nu bijna 2. En ik ben nu zwanger van de 2e. Het kan dus echt! Succes! Groeten, Angel
hallo, ik heb endo en pco, wel een lichte vorm van endo. alles zag er op de echo goed uit behalve de eisprong natuurlijk. de cyste zal in me rug zitten want daar doet t helse pijn als ik ongesteld ben en ook wel eens tussen door zoals nu. gelukkig helpt de naproxennatruim 275 mg pijnstiller heel goed. staat er in de bijsluiter dat je die beter niet kan gebruiken als je met vruchtbaarheidsbehandleingen bezig bent. maar ja wat moet ik anders... de gyn heeft t zelf voorgeschreven. ik ben me nu aan t richten erop om de eisprong op gang te krijgen. dan hopelijk zwanger worden. groetjes van sjaan
Hoi Eyereen, Endometriose in je navel? Dat is echt wel een rare plek. Maar je bent dus wel zwanger geweest. Jammer dat het mis ging. Hoop dat je gauw weer zwanger bent. Heb jij trouwens ook zoladex gebruikt? Zo ja hoe lang heb je zoladex gebruikt? En hoe lang nadat je gestopt was met zoladex werd je ongesteld? Ik ben nog steeds niet ongesteld hoor. Het is nu 3,5 week. Gyn zei binnen 4 weken wordt je ongesteld. Als ik maandag niet ongesteld ben ben ik te laat. Wanneer ben jij zwanger geraakt? Zit echt vol vragen. Wil van iedereen die endo heeft weten wat zij allemaal hebben meegemaakt Liefs Melis
Hoi Angel, Ben echt super blij voor je joh. Nu lekker voor de tweede. Dat is echt super. Jij bent het levende bewijs dat het echt wel kan. Hoe lang is het geleden dat je geopereerd bent? Is het na de operatie niet gelukt? Heb je ook te horen gekregen waarom het niet lukte. Zit nu niet in de MMM maar ik ben er ook bang voor, ik wil het niet. Ik wil en hoop dat het spontaan gaat. Hoe lang heb je eigenlijk geprobeert na de operatie? en hoe lang heb je in de MMM gezeten. Ik kom weer met veel vragen hoor. Liefs melis
Hoi Sjaan, Ben echt super benieuwd waarom endo eisprong tegenhoud. Heb jij trouwens geen zoladex gebruikt? Naproxen houdt de pijn wel tegen maar is geen middel om endo te bestrijden. Toen ik naar HA ging met pijn in mijn buik stuurde hij mij ook altijd naar huis met een doosje naproxen. Hij zei ook altijd dat ik me aanstelde en dat iedereen pijn in haar buik heeft tijdens menstruatie. na 5 maanden kwam ik er pas achter dat ik endo had. Ik wil dus ook geen naproxen meer zien Hoop dat je eisprong snel op gang komt en dat we snel het blije nieuws mogen horen. Dit geldt natuurlijk ook voor mij en voor iedereen die een kleine wondertje wil. Liefs Melis
Hallo Ik heb zojuist te horen gekregen dat ik het heb. Mijn verhaal: Ik ben in oktober 2004 bevallen van mijn zoon, middels een keizersnee. Vorig jaar zomer kreeg ik rare pijnen bij mijn litteken. Iedere keer als ik ongi werd was het niet meer te houden haast. Geen kramp ofzo, maar een pijn wat ik eigenlijk niet kan omschrijven; steken, branden, prikken..... Toch maar naar de dokter gegaan, die voelde een verdikking, een ei zeg maar, op de plaats van het litteken. Doorgestuurd voor foto's, bij de uitslag bleek dat er littekenweefsel ontstoken was, en dat kon operatief verwijderd worden. Naar de gyn gegaan, die had de keizersnede gedaan. Zij adviseerde zelfs om het niet te doen, het was immers toch weer een operatie.... Maar ik had er zo'n last van, dat ik het wel heb gedaan. Half maart onder het mes geweest, de ontsteking weghalen..... Nadien nergens geen last meer van gehad. Net op controle geweest; het is geen ontsteking geweest maar endo. Er zitten door me buik meerdere plekken met baarmoederslijmvlies, wat dus met iedere menstruatie volloopt met bloed. Ze hebben alles weggehaald, en een eventuele volgende zw.schap is geen enkel probleem. Het was wel ff een schok, ik had dit niet verwacht.... En ik ben helemaal geschrokken omdat ik las dat je onvruchtbaar kon worden..... En wij willen zooooo graag een tweede kindje....
Hoi Chantilly, Wat een schrik zeg voor je. heb je net zo'n lastige keizersnee achter de rug en dan weer een operatie. Maar je moet je niet zorgen maken. Endo lijdt tot verminderde vruchtbaarheid doordat de cyste een soort van stof afgeeft waardor je niet zwanger kan raken. Als de cyste eruit wordt gehaald is het geen enkel probleem zegt mijn gyn. Dus je bent niet helemaal onvruchtbaar. Al helemaal niet omdat je al een kleine hebt. Dat betekent toch nog iets of niet soms... Hoop voor ons allen op een kleintje. Allemaal lotgenoten...... Veel succes. Liefs Melis
Heey meis, Nou hier ook iemand met endometriose en toch op een natuurlijke manier zwanger geraakt. Eind 2004 is bij mij endo geconstateerd en ben ik gelijk geopereerd om de cystes weg te halen. Net als elke vrouw die te horen krijgt dat ze endo heeft en de gevolgen daarvan ben ik de eerste weken best in schock geweest want ik wist voor 100% dat ik kinderen wilde. Bij de Gynaecoloog in het vlietland ziekenhuis (voormalig Holy) dit aangekaart en samen de mogelijkheden besproken. Ik heb vanaf het begin aangegeven dat ik echt geen injecties wilde! De gynaecoloog stelde voor om orgametril te proberen, ik zou nog wel af en toe pijn hebben maar ik zou zolang ik het gebruikte niet meer menstrueren en zo zou de endo tot rust komen. na anderhalf jaar in overleg met de gynaecoloog gestopt met orgametril en eerst 4 maanden aan de pil gegaan omdat ik eerst wou dat alle "kunstmatige" hormonen van de orgametril uit mijn lichaam was. Vervolgens eind oktober gestopt met de pil en met de kerst een heel mooi cadeau gekregen! Een positieve test! Ik moet wel vaker op controle komen dan andere zwangeren en als ik pijn klachten heb moet ik direct naar mijn gynaecoloog. Maar dit is gelukkig nog niet voorgekomen. En als alles goed blijft gaan heb ik over 11 weekjes mijn meisje in mijn armen... ondanks de endometriose dan toch ontstaan en gekomen! veel liefs, Marlene
Nog een positief verhaal. Een collega van mij heeft endometriose en heeft kort achter elkaar goede zwangerschappen en bevallingen doorstaan. De ze maand bevalt ze van haar derde. En dat allemaal in 4 jaar tijd. groet.
dag lotgenootjes... voor sommigen dan.. Ik ben nieuw hier, en ook pas sinds vanavond, dankzij een vriendin die mij naar deze site door verwees. Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik endometriose heb. Eerst drong het eigenlijk niet tot mij door. Maar vandaag besefte ik wat het eigenlijk inhoud, en had ik het hier wel ff moeilijk mee. Mijn verhaal: zal proberen zo kort mogelijk te houden. Al jaren lang ga ik met erge pijnklachten naar de huisarts. Ik werd daar nooit echt serieus genomen, en ging met pijnstillers weer naar huis en moest accepteren dat dit hoort bij het vrouw zijn. Naja, de dokter zal het weten..dacht ik. Zo ook vorig jaar, alleen nu stond ik er op dat ik een spiraaltje zou krijgen, en eindeijk werd ik door verwezen naar het ziekenhuis. Maarja, net in die periode hadden wij ook besloten dat wij wel graag een kindje zouden willen. Dus dit met de gynaecoloog besproken, en toch maar naar huis zonder spiraal en tijdje verder leven met de pijn. had ik er voor over. ibuprofen (waar ik al behoorlijk ziek van was geweest) doet dan toch wel wonderen. tijdelijk dan. Maar omdat mijn vriend een sterilisatie had gehad, moest hij eerst een herstel operatie ondergaan. Dit volgde vrij snel. Vlak daarna was ik weer erg moe,misselijk buikpijn. Nou, zwangerschapstest, negatief. Zaad ingeleverd, ook negatief. operatie was mislukt. Vlak daarna op een avond vlak voor kerst 2006, lag ik op bed, en kon niks meer van de pijn. Naar huisartsenpost. Dachten blinde darm ontsteking, opgenomen. Ze wisten het niet zeker, dus zouden volgende dag dmv kijk operatie gaan kijken, want ontstekingspercentage was wel veel te hoog. Toen bleek dus dat ik een cyste op mijn linker eierstok had, maar deze geknapt was. Vandaar de hele heftige pijn. De pijn die dus bij endometriose hoort, stelt dan niet zo veel voor, deze klachten heb ik persoonlijk dagelijks. Ze hebben een volle melk mok bloed uit mijn buikholte gehaald. Ik heb dus gewoon weet ik veel hoe lang met een cyste rond gelopen. Maar verder hebben ze mij in dat ziekenhuis niets verteld. Maar omdat wij graag een kindje willen, werden wij door verwezen naar het UMCG in Groningen. Omdat het bij ons dus niet op de natuurlijke manier zou kunnen, omdat mijn vriend geen zaad heeft. Tijdens de eerste afspraak vorige week, heeft de gynaecoloog mij een beetje verteld over endometriose. Nog dacht ik, dat dit op die cyste sloeg. Had daar wel mee te maken, maar snapte niet zo goed wat hij bedoelde en dacht, ach is nu toch over. Gisteren moest ik dus weer komen voor volledig en goed onderzoek. En toen pas kwam ik te weten wat het is enz. Nu, na al die jaren, dit zijn ongeveer 7 of 8 jaren, begrijp ik precies waar al mijn klachten vandaan komen. Op dit moment heb ik het daar even heel moeilijk mee. Doordat ik ook al een cyste heb gehad zit ik al in een iets verder stadium. Gelukkig functioneert mijn rechter eierstok (nog) wel naar behoren. Of ik ooit zwanger zal worden weet ik niet, dat krijgen we nog te horen. Wij zitten nog in begin stadium voor soort van ivf behandeling. Moet over drie maanden terug komen. Ik moet nu proberen of ik het rustig kan krijgen door middel van hormonen. Neem endometriose alsjeblieft serieus, en kijk verder dan alleen op deze site. Het is een chronische aandoening, het gaat niet over. Ik ben blij dat ik even aan lotgenootjes mijn verhaal kwijt kan! liefs denise