Hoi, Sinds een paar dagen weet ik dat ik zwanger ben. Nu heb ik dus endometriose. Ik kan weinig informatie vinden over endo tijdens de zwangerschap. Daarom dit topic, hadden/ hebben jullie last van de endo tijdens diverse fasen in de zwangerschap? Wat voelde je wel of juist niet? Hoe was het met de endo na de zwangerschap, meer of minder of hetzelfde? Ik heb op dit moment zelf hele lage rugpijn bij mn anus, ( sorry ) dit heb ik ook altijd bij ei en ongi. Het is de endo die achter mijn BM en op de banden zit. Het is een heel typische pijn en ik ben benieuwd of dit blijft tijdens mijn zwangerschap,... Of heel misschien ga ik alsnog ongi worden en gaat t mis. Kan natuurlijk ook. Ik hoor in ieder geval graag jullie ervaringen en misschien kunnen we elkaar over en weer een beetje helpen?
Ik heb zelf een lichte vorm. In het begin wat last gehad van mn rug maar dat was gauw over.. Nu 39 weken en geen last gehad! Hopelijk na de bevalling ook niet meer of minder..
Ik heb een vrij zeldzame vorm van endo; op het middenrif. Dat veroorzaakte bij mij extreme pijn aan mijn rechterschouder als ik ongesteld was. Sinds ik zwanger ben heb ik nergens last van, heerlijk!! Ik heb het al met de gyn erover gehad wat na de bevalling te doen aangezien de kans bijna 100% is dat het weer terugkomt. Waarschijnlijk zal ik de endo via een kijkoperatie laten verwijderen.
De gyn. zei tegen mij dat het beste 'medicijn' tegen Endometriose een zwangerschap is. Omdat de haarden niet meer aangewakkerd worden en als het ware 'opdrogen'. Bij mij is Endometriose opgetreden na mijn 2e zwangerschap. Mijn gyn. gelooft dit niet zo maar ik had er nooit (veel) last van maar sinds de geboorte an mijn jongste ben ik er gewoon doodziek van en kom ik de dagen alleen door met zware pijnmedicatie. Moet nu ook ondanks dat mijn man gesteriliseerd is toch de pil blijven slikken omdat de eisprong zo pijnlijk is dat ik niet meer kan functioneren.
Ik heb vrij ernstige endo (heel veel verklevingen, had ook cystes), maar vrij weinig pijn. Alleen bij vlagen tijdens de menstruatie. Ben nu 20 weken zwanger en heb nergens last van.
Is een operatie geen optie? Ik heb ook overwogen om na de bevalling de pil te gaan doorslikken maar wil dit liever niet. Zeker als je man gesteriliseerd is zou dit echt niet nodig moeten zijn!
Ik heb begrepen van mijn gyn dat opereren niet altijd een optie is. Het is afhankelijk van de locatie(s) van de haarden. In mijn geval was opereren geen mogenlijkheid, de plaatsen waren te risicovol om het daar te verwijderen. Wel fijn dat jullie zo weinig last er van hebben tijdens de zwangerschap. Ik hoop dat ik dat ook mag gaan ervaren. Werd al die maanden goed knetter van de extreme pijnen. Na de bevalling weer aan de pil gaan heeft ook niet mijn directe voorkeur, maar mijn leven met de pil, was wel een pijnloos leven. Dat is ook veel waard.
Ik heb ook endometriose en veel pijn gehad voor de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap helemaal geen pijn van de endo! Nu inmiddels ruim 5 maanden geleden bevallen en al snel aan de pil gegaan (3 strips doorslikken) met de hoop dat de endo niet terug komt. Hopelijk ook voor jou een pijnvrije zwangerschap.
Hoe is bij jou de diagnose gesteld? Ik had ook vanaf dat ik met de pil was gestopt (ong anderhalf jaar geleden) hevige pijn in mijn rechterschouder. Nu tijdens de zwangerschap gelukkig geen pijn. Mijn gyn zei dat hij zich afvroeg of het wel endometriose op het middenrif was aangezien dat zo zeldzaam is. Maar zou niet weten waar die klachten anders vandaan moeten komen. Zit ook al te denken wat ik straks na de zwangerschap zal gaan doen.
Nee de gyn. wil er niet aan beginnen omdat wij geen kinderwens meer hebben. Endometriose keert na een operatie in vrijwel alle gevallen binnen 4 tot 5 jaar terug. Dat is mij geen operatie onder narcose waard... Alleen als het blijvend weg gehaald kan worden dan zou ik het doen. Vandaar dat ik nu de pil heb gekregen met het dringend advies om vooral geen stopweek te nemen. Maar het is natuurlijk niet geweldig die hormonentroep, zeker als het niet echt meer nodig is. Maar om ontopic te blijven... Tijdens de zwangerschap zou je er eigenlijk geen last van mogen hebben. Het heeft echt te maken met de maandelijkse opbouw van het baarmoederslijmvlies en dat dit slijm overal komt waar het niet hoort. Dat is normaal zo tijdens de maandelijkse cyclus en tijdens de zwangerschap is dit niet het geval. De gyn. zegt dat de 'haarden' van de Endometriose als het ware opdrogen omdat dit 9 maanden lang stil ligt.
Hier ook iemand met endometriose. Heb er tijdens de zwangerschap geen last van gehad. De endometriose ligt dan stil. Een jaar na de 2e zwangerschap begon de pijn weer. Inmiddels zit ik aan de pil en dit bevalt mij zo goed. Heerlijk om geen pijn te hebben.
Ik heb het ook, zie onderschrift. In principe geen last gehad van de endo bij de vorige zwangerschap. Maar... in week 33 kreeg ik ineens enorme pijn bij mijn vagina, het werd een soort bult. Ze dachten aan een ontstoken klier oid maar omdat ik het echt niet uithield ben ik toch onder het mes gegaan. Het bleek een soort bloeduitstorting. Ze denken door de druk ivm de tweelingzwangerschap. Zelf denk ik dat de endo er ook mee te maken had. Maar dat is dus niet gezegd. Volgende week de 1e echo, als deze zwangerschap goed mag gaan dan ga ik het dus wel aankaarten. Ik heb ook gevoelige darmen en nu dus tijdens de zwangerschap net als de vorige keer obstipatie. Nu dacht ik toch echt een beetje die pijn te voelen idd bij mijn anus. Dat heet toch de douglasholte? Maar denk dus dat het door hard ontlasting kwam.