Ik wil een opgeruimd en georganiseerd huis!!!

Discussie in 'De lounge' gestart door Astrid1974, 15 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43
    Mijn goede voornemen is om minder rommel te laten slingeren in huis. Daarnaast wil ik kasten, koelkast, kelder, kleding kasten, zolder etc beter inrichten zodat alles overzichtelijk en mooi opgeruimd staat. Sommige plekken heb ik al wel een beetje op rit, zoals met mandjes in de laden van de kledingkast waarin alles wat meer op soort ligt. Ik merk dat ik daar echt blij van kan worden! Dus nu de rest!!!

Wie van jullie heeft hiervoor goede tips of voorbeelden (liefst met foto)?

2. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Op pinterest kan je veel voorbeelden vinden.

Maar ja, ik strand al bij de aanschaf vd juiste maat bakken.

3. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Ja dat wil ik ook!

En daar blijft t dan ook bij hahaha, ik wil wel maar t lukt nooit 😂

4. tuc

tuc Niet meer actief

Voorbeelden niet echt..kan wel foto's van mijn huis maken maar jouw huis is natuurlijk weer anders.
    Ik zou iig per kamer/kast beginnen...niet meteen alles tegelijk want dan zie je dingen over het hoofd.
    Eerst eens gaan sorteren en scheiden...wat gebruik je echt nooit meer. Dat allemaal weg doen.

Hier wordt ik idd ook zo ontzettend blij van een net opgeruimd huis en dat is het hier ook. Ik wordt zo onrustig van troep.
    We hebben geen stapeltjes...rommellaatjes oid. Alles wat geen duidelijke bestemming heeft gaat weg.

5. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.273
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik heb geen voorbeelden, wel een tip: minder spullen kopen en wegdoen wat je niet meer nodig hebt. Dat klinkt misschien belachelijk maar het werkt echt.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Welcome to the club!

Weggooien doet al heel veel. En ik heb een hulp

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik heb bijvoorbeeld in onze kast in de woonkamer verschillende bakken/maanden. Voor waxinelichtjes, lampen, servetten, batterijen. Ideaal.

En een tip: zet een bakje met een deksel in de mand met nieuwe batterijen. Ze hebben hier nu goed door dat ze de oude batterijen in het bakje moeten doen, meteen als ze nieuwe pakken (voor bijv de Wii controllers). En omdat het nu voelt als 1 handeling, 1x lopen, doen ze het wel. Ze hebben die nieuwe immers nodig. :cool:

Verder: een goed afvalscheidsysteem. Ik heb nu nog provisorische bakken, maar in onze nieuwe keuken ga ik het integreren.

8. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik ben net klaar in huis haha. Vandaag de zolder helmaal leeg getrokken. Alle dozen uitgezocht (op drie na, had geen tijd meer).
    Afgelopen weken elke la en kast uitgezocht. Weggegooid wat niet meer gebruikt werd. De kinderen hebben zelfs de bak met stiften uitgezocht. 😂

Ik ben gewoon met 1 kast begonnen en zo het hele huis door.
    Alleen de keuken doe ik later. Er komt een nieuwe dus ik wacht er nog even mee.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    De boeken van Marie Kondo lezen en toepassen. :D :)

10. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43

Dat zijn goede tips! Dankjewel!

11. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43

Wat goed zeg! En ben je dan heel drastisch in wat je weggegooid hebt?
    Ik moet daar inderdaad wat kritischer in worden....

12. Manque

Manque Niet meer actief

Ik vind het hier ook wel opgeruimd en overzichtelijk, zelfs in mijn atelier zit alles gesorteerd in bakjes en dozen. Zodra ik wat nieuwe dingen heb gekocht, kijk ik wat er weg kan. Of zodra er een kast of lade vol is, dan kijk ik ook meteen wat ik weg kan doen (naar de kringloop brengen/weggeven) en vaak houd ik dan een half lege kast over.

En... niet zo veel spullen kopen. Je hebt maar weinig nodig.

Verder hebben wij een vast schoonmaakritueel. In de ochtend de vaatwasser leeg en 's avonds na het eten volladen en aanzetten. Als mijn man de kleine op bed ligt ga ik beneden speelgoed opruimen en afstoffen en stofzuigen (elke dag!) en indien nodig, dweilen en de WC schoonmaken. 1x per week komt er iemand nog 2 uur de rest poetsen en alles is hier keurig. Denk dat routine het toverwoord is.

13. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ja, heb een hoop weggegooid of weggegeven. Wat in het afgelopen jaar niet is gebruikt (of langer haha) heb ik weggedaan. Maar ik ben niet zo'n emo mens die van alles moet bewaren. Wat op zolder staat bijvoorbeeld zijn dingen die we nodig zijn en schooldiplomas. Ook heb ik daar de administratie van de afgelopen 5 jaar neergezet. stond eerst beneden in de kast.

Mijn man moet nog wel de kelder doen trouwens. Mijn spullen zijn al wel opgeruimd.

14. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Heerlijk topic dit!
    Ik ben allergisch voor overtollige spullen ;)

Een paar gouden regels:
    1. Koop niet als je twijfelt: geen kleding, plantje oid waaraan je op een of andere manier twijfelt of jenhet wel mooi vindt, of je het wel nodig hebt of wilt hebben. Scheelt ook in de portemonnee
    2. Alles wat 10eur of meer op kan leveren gaat op Marktplaats als het niet meer nodig is en weinig tot geen emotionele waarde heeft
    3. Maak opruimen makkelijk: wasmanden in de badkamer, alles in plastic mandjes enz
    4. Gebruik dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse schoonmaakroutines

Enz. En maak het jezelf makkelijk: als de kids in bad zitten maak ik de rest van de badkamer schoon bijvoorbeeld

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Ik heb de afgelopen jaren veel opgeruimd en weggedaan en nav het eerste boek van Marie Kondo nog meer. Ik leef niet volledig volgens haar methode, misschien wel meer niet dan wel, maar ik haal er nog altijd inspiratie uit. (y)

16. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Ja, dit! :D Dat boek mocht ik van mezelf aanschaffen en vind het heerlijk. Werkt voor mij net als duwtje in de rug. En wat jij zegt; ik volg niet alle 'regels' maar haal er wel de inspiratie uit!

17. Moeder2017

Moeder2017 Actief lid

2 jan 2017
    281
    2
    18
    Dit had mijn topic kunnen zijn Hahaha

Maar wij gaan verhuizen dus ben van plan daar meteen goed te beginnen alles ordenen word ik ook echt superblij van

En mandjes in keuken kastjes is ideaal en kruiden koop je grote potten bij se action

18. Moeder2017

Moeder2017 Actief lid

2 jan 2017
    281
    2
    18
    Heb tegen de kids gezegd een kastje bij Ikea waar 4 manden in kunnen die mogen ze vullen om mee te nemen naar nieuwe huis meer echt niet dus ze gaan nu alles uitzoeken

Hun spelcomputers gaan uiteraard mee

Maar ik heb 4 kids dan word je gewoon gek

Ze hebben ieder een school tas gym tas zwemtas paardrijtas

19. tuc

tuc Niet meer actief

en als je eenmaal alles uitgezocht hebt...bijhouden!

Ook al ben je nog zo georganiseerd en bewust van spullen (ben ik ook nl) toch verzamel je snel nieuw spul, zeker met kinderen merk ik. Wij doen elke maand minimaal 1x de zolder en de schuur...en als je ziet wat er toch weer weggaat...dingen die je weer verzameld hebt of dingen waarvan je de vorige keer dacht...die moet ik bewaren en je nu toch vindt dat ze weg kunnen.

De meeste mensen die ik ken doen hun zolder of schuur 1x per jaar;), ze verklaren ons ook voor gek af en toe, maar ik zit niet met troep dus van mij mogen ze:D

20. Ballon

Ballon Niet meer actief

Mandjes, mandjes, mandjes. Ik ben daar echt verslaafd aan! Trek een kast hier open en je komt mandjes en bakjes in al zijn vormen tegen.
    Voorbeeldje aangezien je daarom vroeg, een la uit de commode.

Deel Deze Pagina