Ik heb dus ook constant buikpijn en lage rugpijn en opgezette/ pijnlijke buik. En pijnlijke menstruaties, pijn tijdens het vrijen, maar geen bloedverlies tussendoor. Als deze IUI niet is gelukt dan zal ik dat toch eens aankaarten, ik verrek nu ook weer van de buikpijn en pijn in de rug en darmpijn. Wordt er niet goed van...
Vervelend Alex! Mijn klachten zijn bloed in de ontlasting op de eerste dag van m'n menstruatie... Dat was voor mij een teken dat ik echt een afspraak met de huisarts moest maken. Veel last van m'n darmen als ik ongesteld ben, vooral de eerste dag. Heb steeds het gevoel dat ik naar de w.c. moet zeg maar. Verder veel last van ongesteldheidsbuikpijn... en vaak vervelende steken her en der in m'n onderbuik. Ook heb ik zo eens in de twee maanden een hele hevige buikpijnaanval. Dat laatste is het pijnlijkste. En ja, spotting heb ik af en toe ook last van. Kijk anders eens op www.endometriose.nl. Geloof dat daar ook een soort van invullijst staat, waardoor je kunt zien of je klachten op endometriose lijken. Succes en sterkte!
Ik heb dus heel veel symptomen die jij opnoemt behalve het bloed bij ontlasting + spotting tussendoor. We komen er snel genoeg achter, als de 2e IUI niet lukt dan gaan ze toch een kijkoperatie doen. Ik zal eens kijken op de website. Groetjes
Hallo dames, Ik heb ook endometriose gehad (chocolade cystes). Ik had heel veel klachten tijdensw menustratie en ovulatie. Ik had meestal enkele uren pijn achter elkaar en daarna nog een paar dagen last van een krampachtige pijn. Ik heb een kijkeoperatie gehad, echter zij konden deze toen niet verwijderen. Dus heb ik vorig jaar een buikoperatie gehad. Aan beide eiererstikken zijn cystes verwijderd. Tijdens de kijkoperatie en de buikoperatie hebben zij mijn beide eileiders doorspoten en beiden keren waren allebei mijn eileiders doorgangekelijk. Mjn gynecoloog heeft geadviseerd om IVF te proberen. Ik heb toen aangegeven dat wij het eerst zelf willen proberen. Zij vertelede toen dat ik al kon beginnen omdat de Zoladex uitgewerkt is. Nu ben ik onlangs bij een fertilitietsarts geweest. Zij vertelde mij dat IVF de enige oplossing is omdat mijn eileiders niet werken?!? Dit omdat ik anders al lang zwanger had moeten zijn, gezien de feit dat ik al 36 keer een ovulatie heb gehad. Ik ben namelijk 3 jaar bezig, maar van die 3 jaar heb ik 2.5 jaar last gehad van cystes, en kon dus niet zwanger raken? Snapt zij dat niet. En daarnaast heeft de Gynecoloog, die de beide operaties heeft uitgevoerd, mij verteld dat bij het doorspuiten mijn beide eileiders goed doorgangkelijk zijn en er geen verklevingen waren. Nu zegt de fertileiteitsarts dat ik verklevingen aan de buitenkant heb, en mijn eileiders niet de juiste bewegingen maken. Ik vraag me af hoe zij dat weet, gezien het feit dat zij de operatie niet heeft uitgevoerd? Heeft iemand hier ervaring meer? Mijn man en ik hebben het gevoel dat zij zij ons in het IVF traject willen pushen. Zij advisaeerde namelijk al IVF, voordat de operatie had plaatsgevonden, toen vertelde ze mij ook dat mijn eileiders niet de juiste bewegingen maken. En ik was toen nog niet geopereerd. Klinkt iemand dit bekend, ik bedoel de eieleiders die niet de juiste beweging maakt? Groetjes
Inderdaad wel een beetje een vreemd verhaal, de uitleg vind ik echter wel erg begrijpelijk en ik kan me ook voorstellen dat het een reden is om over te stappen naar IVF maar aangezien jij zegt dat zij het niet kán weten vind ik het ook vaag. Ik denk gewoon dat je het direct moet vragen, misschien staat het in de notitie van de operatie? Waarom adviseerde je gyn destijds anders dan ook IVF? Vanwege de lange tijd dat jullie het al proberen? Van mijn Gyn heb ik begrepen dat de eileiders wel doorgankelijk kunnen zijn maar dat door de cystes juist de eierstokken het probleem kunnen veroorzaken. Dat de eierstokken als het ware een beetje verstopt raken (ook nadat de cystes weg zijn) als een soort verklevingen. Misschien kan je daar eens naar vragen? Als jij zoveel cystes had, heeft het weghalen dan misschien littekenweefsel veroorzaakt? Ik denk dat je echt heel simpel eens moeten vragen Waarom ze je IVF adviseren. Is enkel de reden, jullie lange traject, dan moet je zelf beslissen wat je daarvan vind. Zijn er medische redenen dan kun je dat in je beslissing meenemen. Heel veel succes! ps: je weet dus niet buiten je cystes waar je nog meer endo had? Ik heb overigens ook het idee dat mijn Gyn IVF pusht, wij hopen dat als de kijkoperatie goed is dat we verder kunnen met IUI.
Angellady, vervelend dat de berichten zo tegenstrijdig zijn. Kan hier verder ook weinig zinnigs over zeggen, maar kan me wel voorstellen dat de eileiders niet goed bewegen door de verklevingen aan de buitenkant en dat het daardoor op de natuurlijke manier minder makkelijk zal gaan. Moeilijk hoor, je wilt liever geen IVF, heel begrijpelijk! Voor die keus zullen wij waarschijnlijk ook komen te staan, maar wil er verder nog niet teveel over nadenken eerst. Heel veel succes! Meiden, morgenvroeg heb ik een darmonderzoek vanwege de endo. Bah, ik ben het zo zat ineens. Al die onderzoeken! Maar ja... het is voor een goed doel.
Hey hey @caro: hoe is je darmonderzoek gegaan? Kan me heel goed voorstellen dat je al die onderzoeken zat bent. Maar het is voor een goed doel! Ik ben een week te vroeg ongesteld geworden, maar ik was ook nog maar net gestopt met de pil, dus het moet allemaal nog op regel komen. Maar het vreemde van alles is dat ik helemaal geen pijn heb gehad, heb helemaal niet gemerkt dat ongi werd. En dat terwijl ik tijdens de pil altijd krom lag van de pijn, vooral in m'n onderrug. Ik had juist verwacht dat ik zonder de pil nog meer pijn zou hebben. Dus hier was ik wel blij mee! Hebben jullie dit ook wel eens gehad? of hebben jullie juist met de pil minder pijn door de endo? Fijn weekend! Groetjes
Zo... tijdje geleden dat ik hier geweest ben. Het darmonderzoek is goed gegaan... viel me reuze mee uiteindelijk. De endometriose (in lichte mate) zat tegen de darmwand aan, maar het heeft zich nog niet ingevreten in de darm, dus dat was goed nieuws! Als ik de laparotomie (buikoperatie) ga doen, dan kunnen ze dat stukje wegehalen. Er is nog een poliepje weggehaald en vanwege dat poliepje, wat dus niks met de endo te maken heeft, moet ik nog een x voor een colonscopie... misschien zitten er meer, is een standaardregel van het ziekenhuis. Dus zo rol je van het een in het ander. Gaby, ik had juist met pil minder buikpijn. Fijn dat jij juist minder last hebt nu. Groetjes Caro
Hoi Caro, fijn dat het onderzoek meeviel en de uitslag ook! echt super. @Gaby: met de pil heb ik tijdens de menstruatie ook meer pijn dan zonder de pil, maar ik ben nu juist vanwege endo wel aan de pil Dit vond de arts eigenlijk altijd heel tegenstrijdig. Toen ik er laatst weer naar vroeg was ineens het antwoord; 'tja iedereen is anders'.
Gevonden! was even zoeken maar via de link jullie topic gevonden. Fijn om te lezen dat er toch nog hoop is! Ik loop al sinds begin 2007 bij fertiliteitpoli. Ze dachten aan lichte pco en kreeg daar clomid voor. Voor de kerst werd ik bij elke menstuatie steeds zieker, was altijd al heftig, maar nu zo erg at ik gewoon niet eens meer kon lopen ect. Ziekenhuis scheepte het steeds af dat door clomid het lichaam harder moest werken tot ik 1 mei op de eerste hulp belanden. In shock. Bij een spoedoperatie bleek er een abces van 4,5 cm te zitten, diverse onstekingen aan de eierstokken en verklevingen. Ik dacht echt dat mijn wereld instorten. Ik moet zeggen dat ik mij wel veel beter voel nu het abces is schoongemaakt en de antibiotica doet zijn werk. ZIe wel heel erg op tegen de menstruatie omdat ik bang ben voor de pijn... Donderdag heb ik weer een afspraak op de fertiliteit poli wel een andere arts dan die mij zo lang heeft laten doorlopen. Nu ik jullie verhalen lees weet ik dus dat er nog hoop is dat geeft mij weer kracht! groetjes Nicole
hoi Dames, Ik lees nu al een paar weken jullie verhalen en na enige twijfel dacht ik, laat ik mijn verhaal ook maar even spuien, misschien dat het helpt. Ik ben in mei 2007 behandeld met lisexisie ivm voorstadium baarmoederhalskanker, met succes, want mijn beide controle uitstrijkjes zijn tot nu toe helemaal in orde. Fijn denk je dan, nu proberen zwanger te worden. In juni 2007 getrouwd. Rond aug. 2007 begon ik met pijnklachten in onderbuik en rug, wat bleek een blaasontsteking, met succes een kuur, maar......zeurende pijn bleef. Daarna nog 2 keer blaasontsteking gehad, maar nog steeds vage buik en rugpijn. Bij de uitslag van mijn laatste uistrijkje (april '08, inmiddels een half jaar aan het klussen voor een beeb) heb ik dit aangekaart bij de gyn. en deze deed een inwendige echo, hier kon hij niets van een cyste oid op zien. Daarnaast is er bloedonderzoek gedaan en hieruit bleek, wat ik via de telefoon te horen kreeg. Aanwijzingen voor endometriose en te hoog prolactine gehalte in het bloed. Nou, dan heb je net het ene achter de rug en dan nu het volgende proleem, slik. Het prolactine gehalte is opnieuw gemeten,want dat kon door spanning ook te hoog zijn. De uitslag krijg ik 26 mei, dan volgt ook gesprek hoe nu verder. Mijn hoofd zit vol met vragen. Endo.....hoe erg, ben ik wel vruchtbaar? En wat is er allemaal aan te doen? ik hoop bij dit topic met jullie van gedachten te kunnen wisselen, tips aan elkaar te geven en ervaringen te delen. Ik wens iedereen veel succes in de mmm liefs Silver
@ Nicole: gelukkig dat het abces nu weg is in ieder geval. Maar een enorme domper voor jullie om te horen dat er verklevingen zitten. Hebben ze het nog gehad over een operatie? Ik heb half juni weer een afspraak met de gynaecoloog en dan zal waarschijnlijk besproken worden of we wel of niet een buikoperatie gaan doen. De zwemmertjes van m'n man zullen dan uiteraard eerst gecheckt moeten worden, want ja... als dat ook niet helemaal in orde is, dan wordt het weer een heel ander verhaal... De gyn heeft wel al het woord IVF genoemd, maar heeft ook gezegd dat het zeker niet onmogelijk is dat ik spontaan zwanger zou kunnen worden. Het is heel raar, maar sinds de endometriose bevestigd is, is er een soort van rust over me heen gekomen. Had al jaren het voorgevoel dat er iets niet goed was in m'n buik... ook vanwege de pijnklachten natuurlijk. En nu is het bevestigd en hoef ik op dat punt niet meer in onzekerheid te zitten. Gebruik je ook pijnstillers tegen de pijn? Op aanraden van het ziekenhuis heb ik Naproxen gehaald. Het helpt wel goed bij mij. De laatste keer weinig buikpijn gehad gelukkig. Succes donderdag! @ Silver: jeetje, je hebt al heel wat achter de rug... Dan denk je dat je het gehad hebt. Waarschijnlijk is bij jou bloedgeprikt op CA125. Deze waarde is meestal verhoogd bij endometriose. Hebben ze bij mij ook gedaan en ik had een waarde van 35. Op zich niet erg hoog, normaal is tussen de 0 en 30. Op de inwendige echo kon de gyn ook niets bijzonders zien aan m'n eierstokken, maar tijdens de kijkoperatie zag hij helaas wel verklevingen achter de eierstokken en 1 eileider is verstopt. Gelukkig nog wel eentje open. Cystes heeft hij niet kunnen ontdekken, maar die kunnen ook achter de verklevingen zitten. Ik denk dat je gyn een kijkoperatie voor gaat stellen. Daarmee kunnen ze endometriose vaststellen. Ik hoop dat het voor je meevalt. Als je vragen hebt, hoor ik het wel. Sterkte voor jullie allebei!
Jeetje silver ook jij al zo'n heftig verhaal. Waar ik steil van achterover sla is wat jullie zeggen over prolactine, de allereerste keer was dit bij mij ook verhoogf (555) de 2 keer was het (225) dit was goed. Destijds kon ik niemand vinden die dit ook had gehad, ik wist toen ook nog niks van endo.
Hallo Allemaal, Vandaag dus een gesprek gehad! De onsteking waarde was goed. met betrekking tot endometriose: Ze willen omdat ik zo ziek ben geweest mijn lichaam wat tot rust laten komen en de bloedblaasjes laten inkrimpen die dus bij de kijkoperatie te zien waren. Ze legde uit dat voor elk gebarste blaasje wel weer 5 nieuwe kunnen onstaan. IK krijg nu een injectie die drie maanden de overgang moet gaan nadoen. Hierbij worden de bloedblaasjes ingekrompen. Zodra de injectie is uitgewerkt komen ze dus terug. Na die drie maanden kunnen we kiezen uit weer kijkoperatie+HSG of de resterende IUI behandelingen doen. Het is dan een grote gok of IUI wat doet omdat ze de schade dan niet hebben bekeken maar bij kijkoperatie/HSG kan er weer een bacterie komen. Ze vermoeden dat bij de vorige HSG er een bacterie is gekomen die dat abces heeft veroorzaakt....Of starten met IVF...lastige keus dus. Ik hoorde dat je bij Die spuit die ik nu ga krijgen wel echte overgangsklachten ga krijgen het zal toch nooit zo erg zijn dat de pijn die endometriose veroorzaakt denk ik dan maar. We houden jullie op de hoogte en ik zal ook zeker jullie verhalen blijven volgen groetjes nicole
Prolactine-gehalte? Heeft dat ook iets met endo te maken dan? Er wordt nu in ieder geval actie ondernomen bij jou Nicole. Hopelijk valt het mee met de overgangsklachten; het is voor een goed doel in ieder geval. Wel een moeilijke keuze straks na die 3 maanden. Ik ben trouwens lid geworden van de Endometriosestichting (www.endometriose.nl). Kost wel 20 euro per jaar.
Endometriosestichting? Zal eens op die site kijken, maar wat doen zij precies? Ik ben zo benieuwd of voeding bijvoorbeeld invloed kan hebben op het wel of niet ontstaan van endo. Het moet toch ergens vandaan komen?!
Een hele informatieve site Nijntje! Heb er net weer rondgekeken en dan op het forum. Je wordt er niet altijd vrolijk van, maar er staan ook successtory's op m.b.t. het zwanger worden en dat geeft je dan wel weer moed. Om op het forum te kunnen komen, moet je dus wel donateur worden.
hoi allemaal, Het prolactinegehalte heeft verder niets met evt. endo te maken. Prolactine is een melkhormoon, dat als het verhoogd is een goede eisprong en innesteling in de weg kan staan. Vrouwen die wel zwanger zijn maken meer van dit hormoon aan om zo borstvoeding te geven. Maar het schijnt ook door spanning/stress verhoogd te kunnen zijn. Ik ben nu in ronde 8 beland en hoop dat als ik op dit moment verminderd vruchtbaar ben dat dit door het melkhormoon komt, want daar is met medicijnen wat aan te doen. En dus dat mijn endo niet dusdanig is dat mijn eierstokken niet (goed) werken enz. Het enige wat ik kan doen is afwachten, volgende week maandag naar de gyn. ik vind het wel erg spannend allemaal en baal gewoon als een stekker van mijn eigen lichaam. t is iedere keer wat. meiden allemaal heel veel sterkte en houd moed. liefs Silver