Ik lees al lange tijd mee op het forum en vandaag toch besloten mij aan te melden. Ik vraag me af of hier ook 40+ leden zijn die voor een eerste kindje gaan. Wat zijn jullie ervaringen? Merkten je dat je serieus genomen werd door het ziekenhuis? Bij ons ging het moeizaam. De verwijsbrief krijgen van de huisarts, het ziekenhuis...Ik ben 41 jaar en bijna hadden ze gezegd 'het nog maar een jaar te proberen', want ik was een half jaar geleden wél zwanger geraakt (miskraam 5wk). Toen ik zei van dat ik door mijn leeftijd weinig 'tijd' had, hebben ze het in het team besproken en na positieve uitslagen (bloedtesten) zijn we nu gestart met het eerste traject. Wel met de kanttekening dat ze altijd gaan terugplaatsen bij minimaal 1 embryo. Je hebt dan 1 poging en meer niet. Uit mijn omgeving heb ik 2 succesverhalen van 40+. De ene had een hoge oogst qua eicellen en embryo's (rond de 13, wat hoog is voor een 40+). Die heeft nu 2 kinderen waarvan de 2e uit een cryo's kwam uit het eerste traject. De andere vriendin had 3 eicellen waarvan 1 tot embryo ontwikkelde. Deze is teruggeplaatst en is een gezond kindje geworden. Dit geeft mij dan weer hoop. Benieuwd naar jullie ervaringen en hoe je er inzit. Tot hoe lang zou je bijvoorbeeld doorgaan? Totdat het niet meer vergoed wordt? Of tot 43? Zou je particulier zelf de kosten betalen na poging 3? Zijn er dingen die je extra doet vanwege je leeftijd? Bv bepaalde supplementen?
Ik ben moeder geworden op mijn 42e. Wel gestart toen ik 37 was maar door leeftijd dus uiteindelijk een heel traject geworden. Wij hebben uiteindelijk 7 ICSI pogingen gedaan waaruit we niet meer dan 6 embryo’s hadden. Hieruit is zijn we 4x zwanger geworden en helaas 4x fout afgelopen (bij 11,5 week, 9 weken en 2x bij 5 weken). Wij hebben dus 4 zelf betaalde pogingen gedaan (5 pogingen in Nederland, 1x België en 1x Duitsland). Uiteindelijk zijn wij terecht gekomen in Spanje en hebben we een eiceldonatietraject gedaan. Hieruit blijvend zwanger geworden en inmiddels een zoontje van 2,5. Qua supplementen slikte ik Orthica Prena Fem en Ubiquinol 200mg. Mijn man slikte ook 200mg Ubiquinol en foliumzuur. Verder niks gedaan, je hebt er namelijk verder helaas weinig invloed op. Ik hoop dat jullie wens ook in vervulling mag gaan.
Hoi Kramertje, Dank je wel voor je reactie. Je hebt behoorlijke intensieve jaren achter de rug zeg. Ik kan lezen dat je ondanks tegenslagen, door bent gegaan omdat je kinderwens heel sterk is geweest. Mooi om te zien dat dit uiteindelijk is beloond met een mooi kindje. Lees ik het goed en is je zoontje geboren op 12-12-21? Ik merk dat ik zelf nog niet daar ben of ik een eiceldonatietraject zou overwegen. Aan de andere kant...als je dan nu wel een mooi kindje hebt, kan het misschien andere gedachtes geven. Het lijkt me wel een hele stap. Waren bij jullie embryo's wel van goede kwaliteit? Of weet je zelf niet precies waar het door komt en is het pech hebben met de leeftijd vanwege de eicelkwaliteit? Ik ga nu voor het eerst een traject is en weet dan meer hoe het bij mij zit. Hiervoor zaten we op een andere afdeling en is het vermoeden dat ik verhoogde T-cellen heb waardoor ik 'niet lichaamseigen materiaal' afstoot. Dit laatste geval hoop ik niet, want dan werkt geen enkel traject zegt maar. Ik hoop dat het nu met IVF gaat lukken omdat ik dan progesteron moet spuiten en zo het idee hebt dat het beter blijft plakken. Die supplementen ken ik nog niet. Ga ik eens in verdiepen.
Welkom op het forum! Hier ook een 40+er die voor het eerst moeder is geworden Na bijna anderhalf jaar zonder resultaat op de natuurlijke manier proberen, zijn we zwanger geraakt middels IVF. We zijn de poging vier maanden voor mijn 42ste verjaardag gestart. Wij hadden het geluk dat ik meteen zwanger ben geraakt van de verse tp van de eerste poging. Ik besef me heel goed dat niet iedereen dit geluk heeft en realiseer me dan ook heel goed dat wij enorm bevoorrecht zijn. Ik heb geen idee tot hoe lang we zouden zijn doorgegaan als het niet gelukt zou zijn. Ik riep eerst dat ik maar één poging zou doen, maar je weet natuurlijk nooit van tevoren hoe het gaat lopen. Ik riep in eerste instantie ook dat ik nooit de medische molen in zou gaan Ik denk dus dat je pas echt knopen door kunt hakken als je je in de situatie bevindt dat je echt beslissingen moet nemen. Kijk hoe je er dan in staat, hoe je je dan voelt en wat dan goed voelt. Mijn ervaringen met het ziekenhuis waren zeer positief. Ondanks dat mijn bloedwaarden niet meer zo goed waren (laag AMH, verhoogd FSH) wilden ze ons toch een kans geven. Dit ook omdat we nooit eerder medische begeleiding gehad hadden en het volgens hen dus best nog kans van slagen zou kunnen hebben. Ik ben ze eeuwig dankbaar. Ik wilde in ieder geval even gereageerd hebben om een positieve noot mee te geven; ook na je 40ste is het nog goed mogelijk om zwanger te raken (ook in de MMM) en een gezond kind op de wereld te zetten. Daarbij had ik ook een fijne, probleemloze zwangerschap en dito bevalling Succes!
Overigens wordt naar mijn weten IVF vergoed tot 43 jaar, dus t/m je 42ste. Cryo’s uit een eerdere poging (voor je 43ste) worden dan nog wel vergoed.
Hoi Nylla, Bedankt voor je verhaal. Dat geeft wel weer hoop. Was de kwaliteit verder wel heel goed ondanks lage AMH en verhoogde FSH? Bij mijn zijn de waarden volgens leeftijd, maar AMH is wel in 1,5 jaar gezakt van 1,4 naar 0,52. Daar schrok ik wel van. Ze geven het bij ons ook kans omdat we net als bij jou niet eerder geholpen zijn. Ik vond het wel lastig 'om er door te komen'. Voelde alsof ze een screening deden 'of je wel goed genoeg bent voor een traject'. Vraag me af of het ziekenhuis het had geprobeerd als de waarden niet zo hoopgevend zouden zijn. Ik voel de tijd wel tikken, zeker omdat de vergoeding vanuit de verzekering over 1,5 jaar stopt. We hebben de keuze gekregen dat als er meerdere embryo's zijn we ook 2 terugplaatsingen mogen hebben. Heb jij daar nog (bewust) een keuze in gemaakt? In ieder geval fijn dat je nu een kindje hebt. Dat is zo'n traject achteraf toch nog waard.
Over de kwaliteit van je eicellen kunnen ze weinig zeggen, althans dat vertelde de fertiliteitsarts ons. Na de bevruchting kunnen ze wel wat vertellen over de kwaliteit van de embryo’s. Zo is ons dat uitgelegd. Ik had na de punctie (maar) vier eicellen en dat was conform verwachting met het oog op mijn leeftijd en AMH (die was 0,5). Alle vier de eicellen werden bevrucht en leverden ook vier embryo’s van goede kwaliteit op. Ik kreeg idd de keuze om er twee terug te laten plaatsen, maar mijn beredenering was dat ik juist zoveel mogelijk mijn kansen wilde spreiden. Daarbij brengt een tweelingzwangerschap natuurlijk meer risico’s met zich mee. Aangezien je als 40+’er sowieso al een licht verhoogd risico op complicaties hebt, was voor mij de beslissing vrij makkelijk gemaakt. Fijn dat het ziekenhuis jullie een kans wil geven. Laat je ook niet afschrikken door eventuele teleurstellende cijfers, want die zeggen lang niet altijd alles. Wij zijn daar het bewijs van Ga ervoor als het goed voelt, hopelijk heb je over niet al te lange tijd een fijne zwangerschap en gezond kindje.
Wij zijn inderdaad, ondanks de tegenslagen, doorgegaan. Ook wij zeiden, 3 trajecten en dan stoppen we en eiceldonatie dat is een brug te ver, zo ver gaan we niet. En toch als je in het traject zit blijf je je grenzen verleggen. Ja klopt hij is geboren op 12-12-2021 ❤️ Ik vond de stap naar eiceldonatie heel erg meevallen en heb er geen moment over getwijfeld of over na moeten denken. De embryo’s die we hadden waren van goede kwaliteit, A en B kwaliteit. Alle ziekenhuizen en klinieken waar we geweest zijn geven hetzelfde aan, vanaf je 37e wordt de eicelkwaliteit en de kans op een gezonde zwangerschap steeds kleiner. Dat heeft hier waarschijnlijk mee gespeeld. Ik ben van de 6 terugplaatsingen 4x zwanger geweest, daar lag het dus niet aan, maar het liep wel steeds fout. 1e terugplaatsing eiceldonatie meteen een vitale zwangerschap, dus ik geloof wel dat het aan de eicellen gelegen heeft. Zijn die verhoogde t cellen niet met een speciaal infuus (intripid infuus) onder controle te houden (in Duitsland maken ze hier veel gebruik van).
Wat een onwijs mooie datum! <3 Ik dacht eerst ook dat het aan de eicelkwaliteit lag bij mij. Maar omdat ik na een miskraam binnen een maand weer zwanger werd en weer een miskraam had, vermoeden ze dat ik het zelf afstoot. Ik krijg ook vrij snel een bloeding en die stopt dan na een paar dagen en is het als het ware meteen weer opgeruimd. Wij hebben over 2 weken een punctie en dan weet ik meer over hoe het bij mij zal gaan. Over die T-cellen zeiden ze dat ik vooral elke dag 30 min moest actief moest bewegen omdat ze uit onderzoek wisten dat je daarmee je T-cellen kunt verhogen. Verder hadden ze er geen andere behandeling voor. Via dit forum begreep ik dat ze in het buitenland andere behandelingen hiervoor hebben. Als ik zwanger word en de embryo's blijf afstoten, dan wil ik idd naar het buitenland.
Ik weet over 2 weken meer qua kwaliteit. Ben heel benieuwd wat er uit zal komen. Ook of het gaat lukken qua innesteling omdat ik nu 'hulp' zal krijgen via Progesteron. Je opmerking om niet meteen 2 terugplaatsingen te doen, maar je kansen te spreiden vind ik wel een goeie! Daar ga ik over nadenken.
Ow, idd! Je hebt gelijk! Het ging idd om de NK-cellen. En daarvan zeiden ze dat ze uit onderzoek wisten dat als je je T-cellen verhoogt, dit een positief effect heeft op de acceptatie van niet lichaamseigen materiaal. En die T-cellen kun je verhogen door 30 min per dag te bewegen (althans, dat kwam er bij mij uit aan de hand van een stel vragen).