Hoi! Over een maandje is mijn zoontje 9 maanden en dan stopt mijn kolfrecht. Ik kolf nu nog 1 keer per dag wanneer ik werk (dit is 4 dagen per week). Bij de oppas krijgt hij 1 keer pap met kunstvoeding, fruit, en 1 fles van mijn afgekolfde moedermelk (zon 200 cc). Dan thuis groente en voor het slapen gaan borst. Dus hij heeft nog zo´n 4-5 melk voedingen. Wanneer hij 9 maanden is, zou hij dan zonder die fles melk kunnen..? Of is dit nog te vroeg? En loopt mijn productie dan heel erg achteruit als ik smiddags niet meer kan kolven? Want dan zou hij eigenlijk alleen maar ontbijt en avond borstvoeding krijgen.. Dat is 2 keer per dag. De dagen dat ik thuis ben kan hij natuurlijk in de middag wel een borstvoeding krijgen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Het gaat dan maar om twee weken want eind oktober heb ik een aantal maanden vakantie. Thuis na het werk kolven vind ik lastig want heb er vaak te weinig tijd voor of kolf te weinig waardoor ik alsnog niet genoeg heb. Bovendien drinkt hij daarna voor hij gaat slapen dus dan zou hij weer te weinig kunnen drinken omdat ik daarvoor gekolfd heb.. Mijn tweede vraag: Kan het zijn dat mijn zoontje minder geinteresseerd raakt in de borst voedingen? Vanmorgen heeft hij maar heel weinig gedronken en ging ik met nog vrij volle borsten naar het werk..! Hij ging steeds rechtop zitten en wilde spelen. Heb al geprobeerd hem af te leiden met mijn handen/speeltje/doekje zodat hij blijft drinken maar helpt uiteindelijk niet echt. Hij heeft altijd goed gedronken maar de laatste tijd heeft hij soms momenten dat hij dus niet goed drinkt. Terwijl hij bijv. sochtends toch honger moet hebben?! Ik zou hem graag nog een tijdje bv blijven geven dus wie weet heb jij tips?
Hoi, Je eerste vraag: als het om 2 weken gaat, zou ik die tijd overbruggen tot je vakantie. Zonde als het nu hard terug zou lopen en je daarna wel lekker bij je kindje kunt zijn om te voeden en het op een natuurlijke manier te laten verlopen. Overleg met je leidinggevende of schipper in pauzetijden? Vraag twee: tja, dat is een beetje ontwikkeling. Met speeltjes, borstvoedingskettingen, etc. kun je proberen de aandacht vast te houden. Misschien meer in het donker voeden als hij nog half slaapt? Anders kijk het even aan, het zal een periode zijn vermoed ik...Bij erge stuwing kun je overwegen de spanning eraf te kolven.
BEdankt voor je antwoord! Hoeveel melk (bv) heeft een baby van 9-9,5 maand nog nodig? Kan ik dan al overgaan op alleen ochtend en avond borstvoeding? Of moet daar zeker tussen de middag nog bij..? En kan die van tussen de middag ook met opvolgmelk zijn, of loopt mijn productie dan erg achteruit?
Dat verschilt heel erg per kindje. Het kan zijn dat je die tussen de middag nog nodig hebt omdat anders je productie inzakt. En ook wanneer je kindje nog niet echt veel andere voeding binnen krijgt (vaste voeding) Kijk het aan, en anders stel naar 2 voedingen gaan uit tot je kindje 10 maanden is. Succes!