produktie bij kolven neemt af en zere tepels

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by alma, Aug 29, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. alma

alma Lid

Apr 8, 2010
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Op 4 aug ben ik bevallen na 27 weken zwangerschap. Ik ben aan het kolven voor mijn dochter en dit ging heel goed. Ik kolfde ongeveer 800 ml per dag. Sinds 2 dagen neemt het af en kolf ik nog maar net 650 ml. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit toeneemt? Mijn dochter heeft de voeding hard nodig.
    Verder heb ik vreselijke zere tepels en ze zijn erg rood. Ik heb al anti schimmelzalf gekregen van de huisarts maar dit helpt niet. Ik kolf volgens mij wel goed. Wat kan het dan nog zijn?

Groet,
    Alma

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    Probeer te kolven op een zachtere stand en masseer en knijp je borsten stevig mee tijdens het kolven. Je belast dan de tepels minder en doet meer van buitenaf; met je handen dus. Een warme doek of douche voor het kolven kan ook maken dat de melk makkelijker stroomt.
    Purelan van Medela is een fijne crème voor je tepels.

Op zich is het teruglopen van je productie heel erg goed te verklaren in jouw situatie; er komt bij zo'n enorme vroeggeboorte veel spanning en kijken en je bent waarschijnlijk lichamelijk al weer behoorlijk druk.

Misschien kun je een keer een weekend inplannen waarin je even heel veel extra kolfbeurten inlast. Zeg maar tussen iedere kolfbeurt die je nu hebt nog een extra tussendoor-kolfbeurt. Dit zou een goede oppepper voor je productie kunnen zijn. Maar of dat qua tijd haalbaar is weet ik niet...
    Als je dit gaat doen kun je het beste eerst even wachten tot je tepels meer geheeld zijn.

Als laatste wil ik je nog wijzen op het gebruik van domperidon. Lees daarvoor eens de artikelen over domperidon op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding
    Het lijkt me nu nog wat vroeg om het in te gaan zetten, maar je kunt het eens doorkijken. Dan weet je wat op termijn misschien nog mogelijk is.

Heel veel succes met de moeilijke couveuseperiode van je baby.

Linda

Share This Page