Antibiotica

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Pandorabeads, Jul 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pandorabeads

Pandorabeads Actief lid

May 14, 2011
    361
    0
    0
    Verpleegkundige
    Friesland
    Ik ben voor de tweede keer zwanger. De eerste keer is borstvoeding helaas niet gelukt. Ik had namelijk helemaal geen productie, dit kwam ook niet op gang wanneer mijn dochter werd aangelegd of d.m.v. kolven. Wel was het enorm pijnlijk, tenen krommend. Na een aantal dagen was mijn dochter dermate afgevallen dat ze over moest op kunstvoeding, toen ben ik ook gestopt met kolven enz.

Ik wil echter proberen het wel te doen slagen, daarvoor ben ik me zo ver mogelijk aan het voorbereiden. Daarom een aantal vragen:

1. De lactatieverpleegkundige die destijds telefonisch in consult is gevraagd vroeg of ik in mijn zwangerschap antibiotica had gebruikt. Dit was inderdaad het geval i.v.m. blaasontsteking. Dit zou een oorzaak kunnen zijn voor bovenstaande probleem?

2. Na een aantal weken kwam aan het licht dat ik een zwangerschapsdepressie en -psychose had. Licht het niet meer voor de hand dat de oorzaak daarin te vinden is?

3. Overige tips voor het wel doen slagen zijn welkom!

Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Goed dat je je nu vast informeert! Ik zou een lactatiekundige in de haak nemen die je kan begeleiden in dit traject. Tijdens een preconsult (een afsrpaak al tijdens de zwangerschap) kan ze een anamnese afnemen bij je, alles op een rij zetten, misschien heb je het kraamdossier nog van vorige keer. Ook kan ze een borstonderzoekje bij je doen. Alles wordt meegenomen, ook medicatie, ziektebeelden, voeding, etc. Dan kunnen jullie samen je doelen stellen. En daar het beleid en de aandachtspunten op afstemmen.
    Mogelijk kun je al tijdens de laatste weekjes zwangerschap starten met kolven met de hand. (dit altijd onder begeleiding starten ivm evt. risico's of contra-indicaties)
    Na de bevalling kun je persoonlijk begeleid worden.
    Kijk na bij je verzekeraar wat er vergoedt wordt. Veel lactatiekundigen bieden ook een pakket, zodat je niet voor ieder telefoontje en bezoekje langs de kassa gaat ;)
    Even rondkijken dus.

Antibiotica is bij mijn weten geen remmer van het opgang komen van borstvoeding. Wanneer er helemaal geen voeding op gang komt kijken we eerst naar werking prolactine en waar achterblijven van de werking van dit hormoon door kan komen. Veel is echter mogelijk! Zoek dus een lactatiekundige uit en maak een verkennende afspraak en zet haar nummer in je telefoon!

Veel succes en geniet van je zwangerschap!

Share This Page