ik ben bezig met mijn zoontje om zijn woordenschat te vergroten hij wordt in februari 3 jaar. Maar boekjes trekken zijn aandacht niet. Ik heb nu van clementoni de woorden is een soort puzzel het is eigenlijk bedoeld voor 4-6jaar om woordjes en de lidwoorden te oefenen daarmee trek ik zijn aandacht wel en hij vindt dat interessanter en nu wil ik weten of er meer van zulke puzzel zijn of puzzels om zijn woordenschat te vergroten. Alsiemand iets weet laat het me dan aub weten of een andere manier ipv boeken
Veel liedjes zingen, als je wandelt alles aanwijzen en benoemen, overal waar je bent alles benoemen, tv kijken (sesamstraat waarin elke avond een ander thema wordt behandeld), wij gebruiken het spel memory gewoon de kaartjes op tafel leggen en kijken welke plaatjes er zijn en daar een toren van bouwen...je kan echt vanalles verzinnen. Onze oudste komt uit China en hebben wij in aug 2011 opgehaald, hij was al 2,5 jaar en hem hebben we dus op deze manier nederlands geleerd. Zo doet de logopediste dat ook, alles met spelletjes en je kan van alles wat je hele dagen doet spelletjes maken. SUcses!
Maak korte zinnen. Spreek niet te snel. Zingen helpt, laat je zoon het laatste woordje zingen als de hele zin te moeilijk is. Heb geduld als hij wat wil zeggen, laat hem uitpraten. Goed dat je ermee bezig bent! Mijn laatste tip is deze; zorg dat hij vooral plezier blijft houden in het oefenen
Spelletjes doen, op veel kaartjes staan dieren maar je hebt ze ook in andere vormen. Sesamstraat, zingen, lezen.
Waarom wil je zijn woordenschat vergroten? Idd veel praten...zou 'm verder niet te veel 'pushen' als er geen reden voor is...
Hij slikt heel veel woorden in en kan ze ook niet goed uitspreken. als moeder zijnde versta ik hem maar zijn vader heeft mij als tolk nodig. Net als stop zegt hij pop. Of thomas noemt hij bomas. Dus vandaar. Ik heb gister dan gezongen met hem over het lichaam dus zoiets als dit zijn mijn ogen en daar kijk je mee en dat vind hij wel leuk zolang ik het doe en niet hij. De tip van memory ga ik zeker gebruiken. Maar wil het voor hem ook leuk houden.
Dan zou ik je niet richten op het uitbreiden van de woordenschat, maar meer op de uitspraak van de woordjes die hij probeert te zeggen. En dan beginnen bij letters. Bijvoorbeeld, neem een plaatje van een taart en dan zeg je mmmm. Zo oefen je de m. En zo kun je dat met veel woordjes doen. Mijn zoontje praatte drie maanden terug nog helemaal niet en inmiddels kletst hij erop los, en soms al drie woord zinnetjes. Maar de uitspraak is echt slecht. Hebben logopedie geprobeerd, maar dat was geen succes. Nu oefen ik dus zelf. Succes! Ps: mijn vriend verstaat m vaak ook niet en ik wel.
Wij oefenen woordenschat en uitspraak door gewoon veel met elkaar te praten (af en toe te veel; het is echt nooit stil hier in huis ) Gebruik gewoon de woorden die je ook met volwassenen gebruikt, spreek ze normaal uit, en verbeter hem niet letterlijk ( zo van: nee, je moet geen bomas zeggen maar thomas), maar gebruik gelijk zelf het woord op de goede manier (o, is dat thomas?). Als je je echt zorgen maakt over de uitspraak, zou je eens contact kunnen opnemen met een logopedist, maar er is op zich niks raars aan dat een kind van bijna 3 soms nog een tolk nodig heeft.