Wij hebben een huis gekocht en de mensen die er nu nog in wonen gaan om gezondheidsredenen weg, gelijkvloers en kleiner wonen. Ze gaan met pijn in hun hart weg, ze hebben er altijd prettig gewoond. Die mensen hebben heel veel spullen waarvan ze zouden willen dat wij ze overnemen. Zoals een oude droger van 20 jaar oud, een bankje voor het huis waarvan één plank kapot is. Ze hebben ook boven vloerbedekking boven liggen en beneden ligt goed onderhouden parket, maar een afschuwelijk printje erop, niet onze smaak. Het is heel lullig voor deze mensen maar we willen helemaal niets van hun overnemen. We kopen zelf een mooie laminaatvloer en een droger hebben we niet nodig en kapotte spullen hoeven we niet. Hoe moet ik zeggen tegen deze mensen dat we het niet hoeven? Ik denk dat ze verwachten dat we de vloer willen maar we gaan ze dus flink teleurstellen. Moeten hun dat er eigenlijk uithalen als wij dat niet hoeven hebben of moeten wij dat doen?
ik zou het gewoon eerlijk zeggen dat jullie die spullen niet willen hebben. normaal gesproken wordt het huis opgeleverd zonder spullen.. behalve dan als je hebt aangegeven dat ze dingen achter mogen laten.. dus oude vloer etc moet er gewoon uit ( overname spullen staat specifiek vermeldt in koopcontract)..
Ik denk dat je het gewoon eerlijk moet zeggen, hoe moeilijk het ook is. Gewoon zeggen dat jullie alles nieuw kopen, en eventueel zeggen dat je al een droger en een bankje hebt. Kijk even in de brochure dat je van de makelaar hebt gekregen. Daar staat vaak in beschreven wat wordt meegenomen en wat wordt achtergelaten.
Jamaar op het moment dat de vrouw vroeg of we de droger wilden hebben toen zeiden we ja. Later veranderden we toch van gedachten. En over dat bankje zei ze dat ze hem wel gewoon liet staan. (zonder overleg met ons, of we hem willen hebben). Er staat inderdaad in de brochure beschreven wat die mensen allemaal wegdoen en waar ze geld voor willen. Wat ik wel raar vind (hebben we wel tegen de makelaar gezegd) is dat er ook een bedrag staat bij schuttingen. Ik heb zoiets van:L dat hoort toch bij het huis, in het koopbedrag in? Die willen wel hebben natuurlijk. Alleen zijn het van die afschuwelijk donkere schuttingen, terwijl ik meer van blank hout ben. Grrr.... Word weer verven....
Is even slikken, maar daarna heb je nooit meer wat met die mensen te maken. Gewoon vriendelijk zeggen dat je 'geen belang hebt' bij hun spullen.
In de verkoopfolder staat wat er bij de verkoopprijs inbegrepen zit, dus daar heb je dan al voor betaald. Andere onderdelen kunnen jullie onderling uitkomen, maar ze kunnen ook gewoon een boel laten staan zodat het hen een ritje puinstort scheelt. Helaas voor jullie dan.... Ik zou even contact opnemen met de makelaar over wat er nu daadwerkelijk incl en excl is. En daarna gewoon eerlijk zijn tegen de nieuwe bewoners dat jullie die droger bij nader inzien toch niet nodig hebben.
Je kunt de droger op MP gratis weggeven. Misschien leuk voor een student. En verder inderdaad eerlijk zijn en er vanaf zien.
Heerlijk hoor dat zij daar met veel plezier hebben gewoond en die spullen mooi vonden, maar eerlijk gezegd zou ik daar niets mee hebben. Het is voor mij meer iets zakelijks. Alle troep die ik niet gebruik, wil ik ook weghebben als ik een huis in ga. Straks kun jij nog allerlei ritjes naar de milieustraat maken met hun zooi en het verschilt per gemeente, maar hier kun je voor sommige spullen ook nog betalen om het daarheen te brengen, dus dan zou het jullie misschien zelfs nog geld kosten ook. Dat je voor een schutting moet betalen vind ik vreemd, nog nooit van gehoord. Ik zou het er gewoon op wagen en zeggen dat je daar niet voor gaat betalen. Ze gaan vanwege gezondheidsredenen kleiner en gelijkvloers wonen, dus waarschijnlijk ook een kleinere tuin waar ze die schuttingen niet kunnen gebruiken en lichamelijk is het ook een hoop werk om het over te zetten, dus ik denk toch niet dat ze dat doen. Voel je niet schuldig hoor.
Ik zou ook gewoon eerlijk zeggen dat je de spullen bij nader inzien niet hoeft. In de onderhandelingen kun je dingen zeggen zoals: koopprijs inclusief schutting, dat alle spullen die je niet wilt hebben door bewoners worden afgevoerd, dat de vloer die je niet wilt eruit moet, enz. Als het koopcontract eenmaal is getekend, is het moeilijk om dit te veranderen, omdat je er akkoord mee bent gegaan. Schutting betalen, komt wel vaker voor, maar meestal onderhandel je dat er wel uit. Succes ermee!
maar als je een huis koopt, dan krijg je de vloer er bij. Die hoeven ze er niet uit te halen, tenzij dat specifiek is overeen gekomen. Volgens mij is dat alleen bij huur zo. Dna moet je het opleveren zoals dat was, maar een koopwoning hoort de vloer gewoon bij. Wij hebben de hele bovenverdieping ook zelf moeten vloerbedekking schrapen. Maar dat van die schutting vind ik wel vreemd, die hoort volgens mij toch ook gewoon bij het huis. Ze mogen trouwens helemaal geen inboedel laten staan als jullie dat niet willen. Daarom ga je meestal de dag van de overdracht eerst door het huis om te kijken of de oplevering naar wens is.